handdator

Visa fullständig version : American ironhorse slammer



RACERBEAST
2012-09-06, 15:31
8768Hej!
Är heltänd på american ironhorse slammer!
Tänkte kanske ta dom sista slantarna och plocka hem en från USA,MEN
jag kan för lite om dom hojarna, är det nån som vet nåt i detta forum?
Jag har hört talas om lite dåligt tändsystem... men i övrigt?
Är det nån som har erfarenhet att dela med sig skulle jag vara såååå tacksam.

Broder Dalton
2012-09-06, 18:38
Jadu,,, 1 Vad kostar hirken inkl transport, tull, moms besiktning etc?
2 Går den att regga i Sverige? (Utan att behöva bygga om hela hojen, SFRO-besikta eller annat elände?)
3 Tydligen har Slammer 117" S&S i smogutförande med insprutn...
Ser ingen fördel i det, tvärtom. Blir nog en intressant procedur att få den att gå som en S&S 117" SKA gå
(Om det är viktigt för dig förstås... I sprut/smogutförande med fjantkam kan du nog se 95 hp)

Jag skulle säga att för den peng det blir får du en mer välbyggd och snyggare hoj från
t.ex UCC eller Greven. Då kan du ju också styra bort en massa Kinesjunk!

Har sett några/skruvat på såna där US-chopperbyggen,,, inget roligt på nära håll

O

RACERBEAST
2012-09-07, 15:21
En 2006 med s&s 111cui.
tas hem och reggas med en slutnota på ca 170000:-
Den e ju så snygg,men å andra sidan vill jag den ska funka.
Reservdelar kan ju bli problem, då dom kånkade 2009.
Tack för synpunkterna! Vill gärna höra fler som har ideer eller nåt att tillföra!

Lars Nilsson
2012-09-07, 16:40
Enligt mig är 111:an den bästa S&S motorn.
Relativt vibrationsfri och kvadratisk borrning/slag.

Benny
2012-09-07, 17:43
Vet inget om dessa eftersom de ser för moderna ut i mina ögon, men jag hade lyssnat på Onatop( det ska man nästan alltid göra) däremot har jag en följdfråga : det där med kvadratisk borrning/slag hör man ofta att det är så bra,men ingen närmare förklaring, vad är det som gör det så bra, om det vore en 100% sanning skulle alla motorer vara kvadratiska?

Broder Dalton
2012-09-07, 22:27
Racerbeast : Ser inte att reservdelar skulle vara ett problem
Motorn: S&S har haft öppet sen -58 och stänger nog inte på ett tag...
Trans: Om det är H-D = inga problem Om det är beltdrive= BDL mfl inga problem
ULTIMA= inga delar men jag tror inte dom har monterat ULTIMA
Låda: Om H-D = no probs

Övrigt= allt går att fixa/ ersätta med nåt annat

DOCK: Undrar om motorn är en Super Sidewinder i sista 111"/117"/124"-serien eller en äldre variant
utan sprut i kolvarna mm..... Big Dog , AIH körde enl uppgift med lågkompsversioner av S&S -motorerna och 520 Smog-kam
IOFS funkar den ändå men som jag sa: räkna inte med att det ska vara ngn raket...

Om det är en 2006 är det troligen en förgasarmotor vilket inte är ngn nackdel

Benny: Ja, sådär SUPERFANTASTISK är det ju inte med kvadratiskt, men visst funkar d bra med kort slag/stort borr
En polare kör en 2011 SSW 111" 4 1/8" borr/slag 9,7 komp
Går mjukt och fint och skön knuff 2500-4500
Kör själv 4" x 4" 100" S&S/ TC 9,7 komp går supermjukt

Jag skulle säga 4 1/8" är maxborr på HDs block och även m S&S om man har HDs bultmönster
Med S&S bultmönster finns d ju möjlighet att gå till 4,1/4"" men jag skulle inte ge mig på det...

TC 95" Big Bore 4" slag x 3 7/8" är en fin kombo, Man kan köra gjutna S-E kolvar med rejäla skört
= tyst gång+ lång livslängd. 95 + hp / 140 NM inga problem med en sån

Lars Nilsson
2012-09-07, 23:56
En kortslagig motor går att varva mer än en långslagig och passar därför bättre till hojar med lite racingkaraktär. En långslagig motor ger (oftast) mer effekt på lägre varv och passar bättre på hojar där effekten kommer vid lägre varv.
De mekaniska påfrestningarna blir högre med en långslagig motor där kolvhastigheten blir högre än en kortslagig vid samma varvtal. Påfrestningarna på vevaxel och lagringar blir också högre.
Jag tycker att i en HD passar en kvadratisk motor då den ger fördelen av att vara lättare att varva och få ut effekt ur än en långslagig motor samtidigt som vibrationerna hålls nere. Iom att den har större kolv(diameter) än en långslagig hoj så får man ner kompressionen och därmed en mer lättstartad hoj. Jag har Andrews Tw37:or i min hoj och de ger bäst effekt från 2500-5500 varv ca, vilket är samma varvtalsområde som 111:an är som starkast.
Effekt där den behövs och relativt vibrationsfritt dessutom.
Men smaken e som baken o vissa gillar riktigt långslagiga hojar pga att de lever om mer.

Broder Dalton
2012-09-08, 00:09
Herr Nilsson: "I och med att den har större kolv (diameter) än en långslagig motor får man ner kompressionen och därmed en mer lättstartad hoj" Eeeeeeeeh...

Det är nog statiskt komp som i sin tur påverkas av när kammen stänger insugsventilen (+OL+LSA) ="Corrected Compression" som bestämmer hur högt komptryck det blir vilket påverkar hur "lättstartad " motorn är. Detta oavsett slag/borr-konfiguration,,,

Men visst, jag är överens med Dig om att Square/Oversquare-motorer är trevliga!

Lars Nilsson
2012-09-08, 02:22
Oj!
Mitt fel
Menade kompressionsförhållande.
E nog litta trött

Girlie Bike User
2012-09-13, 18:37
Finns en Ironhorse Softail Outlaw till salu på blocket och cykeln finns här i Laholm och är i nyskick