Logga in

Visa fullständig version : Ögonshopping av gamla hojjar

whiskeythrottle
2012-09-04, 21:27
Jag kan knappt sitta vid en dator utan att kolla senaste hoj-annonserna i angränsande län. Måste dock säga att jag verkligen fastnat för glidarhojjar efter mitt första år på harley. Känns rätt bra att min night rod inte var nått impulsköp förra hösten. Tittar helst på harley annonser men ibland dyker det upp en å annan ratbike av annat märke å då vattnas det i munnen också. Sporthojjar, offroad och motarder känns inget vidare intressant att åka på just nu iaf.

Då min night rod känns lite extrem att åka runt med på alla småutflykter i stan är jag lite sugen på nån gammal Husqvarna eller Monark från 50-talet som backup hoj. Billiga i inköp å billiga i försäkering säkert. Å man behöver inte känna att man måste dra folk vid rödljusen.

Tänkte höra lite om någon ägt en sådan å vet om de är struliga som vissa gamla harleys kan vara? Tror fan så gamla svenska hojjar är 2taktare på 150-250cc?

De verkar ju vara som en gammal veteranmoped fast får gå lite fortare än 30km/h (hade en gammal monark som 15 åring) . Har sneglat på nån praktiskt baotian scooter att harva runt på när det är blött å jävligt ute men dessa är ju inte det minsta häftiga. Enbart praktiska. Tänkte att en gammal veteran mc vore minst lika billigt? Eller är jag ute å cyklar. Men dessa gamla maskiner verkar vara rätt lättmekade och kanske till å med går att bobba lite?

Kanske har jag valt fel forum att ställa denna fråga med men borde finnas nån som ägt något liknande en gammal Husky eller Monark som jag prata om???

oggy69
2012-09-04, 22:12
köp en sporre riktigt trevlig faktiskt ,,,, strippa bort allt skit + ett smalt styre 1200cc borr riktigt nice extra hoj

whiskeythrottle
2012-09-05, 06:52
En sportster känns lite för dyr för mig att ha som slit och släng hoj just nu.

Benny
2012-09-05, 14:17
Stilmässigt är de rätt, lite klena bara, fördelen annars med en dyr hoj är ju att har du köpt den för 150 000, så känns det ok att läga 20 000 till för att få den som du vill ha den, köper man därimot något för 10000 så känns det fel att kosta på den mer än man gav för den.

Niko
2012-09-05, 14:47
Stilmässigt är de rätt, lite klena bara, fördelen annars med en dyr hoj är ju att har du köpt den för 150 000, så känns det ok att läga 20 000 till för att få den som du vill ha den, köper man därimot något för 10000 så känns det fel att kosta på den mer än man gav för den.

Oj, oj, oj... Tänk att ha 140,000:- att lägga på att customisera hojen! tou;

whiskeythrottle
2012-09-05, 17:54
Benny: jo men jag är rättså nöjd med min night rod så vet inte om jag vill lägga massa pengar mer på den just nu. Har inte mycket pengar att lägga på en till hoj. Polarna har alla gamla harleys och triumph men har inte åkt en meter på dem i år. Vill inte ha en till hoj för 100 000+ som sen inte är pålitlig. gamla hojar är väl aldrig helt pålitliga men borde inte vara svårmekat med en gammal twostroke.

Btw har harley davidson någonsin gjort 2taktare?

Adrenaline
2012-09-05, 17:59
Struliga gamla harley's? Nu blir jag lite brydd här!

- - - Uppdaterad - - -

Ja ss125, 250 och 350 var 2-takt.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/h-d/harley_davidson_sst_350.htm

Noyen
2012-09-05, 21:32
Struliga gamla harley's? Nu blir jag lite brydd här!

- - - Uppdaterad - - -

Ja ss125, 250 och 350 var 2-takt.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/h-d/harley_davidson_sst_350.htm

Var inte detta italiensk tillverkade Aermacchi med HD loggan på tanken ?

Diesel
2012-09-12, 10:19
Jag hade liknande funderingar - när vädret är uselt och jag ska bara till och från jobbet så billigt som möjligt - varför söla ner finknarren? Letade på Blocket efter en eu-moppe/scooter där ägaren var villig att byta den mot en begagnad pc. Efter två månaders letande fick jag svar och bytte bort min 4 år gamla pc (som inte kostat mig ngt) mot en PGO outlaw-trimmad, 70" cylinder, effektavgassystem, trimmad förgasare, ändrade variatorvikter. Toppfarten dryga 90 km/t och drar aldrig mer än 0.3 l/m. Nu har jag använt denna "lösning" nästan ett år, och kan konstatera att tänket var bra och kan rekommenderas.

Redlight Bandit
2012-09-12, 14:03
Hade samma tankar själv om inte annat för att det är drygt o kicka igång hd'n för en tio minuters sväng till ica o tillbaks så jag investerade i en 59ans vespa touring o har aldrig vart gladare, har dock kostat på ett 177cc cylinder kit o effektdämpare men är helt problemfritt o går fortare än en moppe

http://i1053.photobucket.com/albums/s461/19evil_elvis79/9021797b094db0fe064ccdd1c00fa552.jpg

NickeR
2012-09-12, 16:33
En Vespa att kuska bärs på kan ju aldrig vara fel ro;

whiskeythrottle
2012-09-12, 16:57
Skönt å höra att fler tänker som jag. Skulle säkert klara mig utmärkt på en 30 moped men har ju aldrig ägt en veteran mc.