handdator

Visa fullständig version : 1949 Panhead



ESGEE
2012-09-02, 11:38
Köpte en 1949 FL Panna i hög, botten sitter ihop men överdel saknas. Jag börja kolla saker och upptäckte den hade shovel släng(iallla fall vev), visst uppdaterad(den har s&s pump med) tänte jag och bara och köpte upp 74" cylindrar, toppar sedan började jag fundera har de haft Shoveltoppar på??
Så hur räknar man ut stroke så de ej har varit ute i strokerlandet med 49:an?
Då botten sitter ihop och har nada spel och allt rör sig som det ska och inga spån osv så hade man ju plan på ett ej behöva riva den totalt.
8664

j-hov
2012-09-02, 12:55
du mäter slaget genom att mäta slaglängden, dvs när kolv är längst ner och när den är längst upp. Du får fram ett ganska exakt värde även om motor sitter ihop. Ta en linjal och sätt nått rakt över cylinderfotsfästet. Mät på lilla vevtappen.

ESGEE
2012-09-02, 13:22
Tackar för svar, dock undrar jag vad som menas med lilla vevtappen?

NickeR
2012-09-02, 15:04
Tackar för svar, dock undrar jag vad som menas med lilla vevtappen?

Lill änden på staken där kolvbulten ska i.

ESGEE
2012-09-02, 15:47
Fick 3.63" men frågan är ju om man mäte ifrån rätt ställe, ifrån kant på kolvbulthålet eller ska det vara cc eller nåt? Vet nada om sånt här så man försöker få in det;)

NickeR
2012-09-02, 16:00
Ingen skillnad egentligen,så länge du mäter på samma ställe uppe och nere. de e ju vevaxelns "slag" som är det intressanta och det ger samma resultat oberoende på vevstakens längd. Hoppas du fattar hur jag menar thb;

j-hov
2012-09-02, 20:09
Lill änden på staken där kolvbulten ska i.

Bra gissning. Vet inte själv vad "lilla vevtappen" är förnått. Lilländan på vevstaken heter det ju så klart. Dvs där kolvbulten skall in. Dra runt motorn tills detta runda hål är längst ner i motorn. Nolla där på en mätskala, typ linjal. Sen kör du runt motorn till (nollan) lilländan är som högst upp på motorn. Omvandla denna millimeterresa till tum så får du slaglängden stroke på engelska.

ESGEE
2012-09-02, 21:11
Ska man köra ifrån center i hålet eller överstakanten? Nu ska man väl få till detta, blir morgon dagens uppdrag i garaget. Har kört herderlig tumstock men ska fixa skjutmått i inch så man får det mer exakt. Tackar för all hjälp, blir resultat imorgon...

NickeR
2012-09-02, 22:19
Ska man köra ifrån center i hålet eller överstakanten? Nu ska man väl få till detta, blir morgon dagens uppdrag i garaget. Har kört herderlig tumstock men ska fixa skjutmått i inch så man får det mer exakt. Tackar för all hjälp, blir resultat imorgon...

Som jag skrev tidigare så är det ingen skillnad var på staken du mäter så länge du mäter på samma ställe i nedre läget och i övre läget,
lättaste sättet är ju att mäta från toppen på staken bara.

j-hov
2012-09-03, 00:27
tittade på din motorbild och undrar om du verkligen har en shovelvev i den. Du har ju kona på drivtappen. Undrar om det funkar att sätta konisk drivtapp på en shovelvev? Det har jag aldrig sett. ESSGEE vad är det som säger att det är en shovelvev? Vitsen med en shovelvev är om det är från en 1340 motor. Då får man en strokad pannamotor på 1340 cc. Annars finns ingen mening att krångla till det med en shovelvev!
Sen spelar det ingen roll om du har panna eller shoveltoppar på din botten. Så länge du har rätt cyllar. Det går att borra om topparna och gänga för respektive cylinder, men det är inget att rekommendera, brukar inte hålla även om man har stålgänga. Sen skall du nog kolla lite på oljereturen, ser skumt ut på ditt block.Ser inte riktigt på din bild, men du har väl retur i blocket? Skall matchas med cylindern för passage genom hålet i packningen. och vidare ner i vevhuset. På en 49 panna är det ett längstgående uttag i blocket har jag för mig.

ESGEE
2012-09-06, 22:42
Har ej hunnit roa mig med maskin, blir i helgen. Vilket fall som helst, jag kolla numren på veven och kom fram till Shovel.
8769
Den här bilden så ser man bättre med olje avdelningen, kommer ta mer seriösa bilder senare.
8770

j-hov
2012-09-07, 23:21
med veven menade du alltså vevstakarna och inte vevskivorna. Så dum jag är. Vevstakarna är dem samma på panna och shovel. Och man skall aldrig lita på harleys nummer. tex ändelsen -48 kan vara ändrad flera gånger från 1948 utan att de ändrade årsmodellindexeringen. Gafflelkronorna är tex ett sånt exempel. Det står -48 på Duons kronor även om de ändrades 1958. osv osv osv

ESGEE
2012-09-08, 00:37
Kunde ha skrivit vevstakarna, jag säger skivor om vevskivor med, förenklat helt enkelt. De sista numren på staken är någon som har stansat till, frågan är varför. Att det är samma stakar på Panna eller shovel var det viktiga, om man kollar numren har jag ej fått fram om de är 1200 eller 1340....

j-hov
2012-09-08, 22:35
samma stakar på 1340-1200. Om allt ser bra ut så är det bara att plocka ihop motorn. Men som jag skrev förut. KOLLA oljereturen genom cylinderfoten/blocket. Skicka upp en närbild på cylinderfot och blocket så skall jag hjälpa dig. Eller så sälj den till mig.

- - - Uppdaterad - - -

-länge sedan man såg en svart pannamotor, klart tidigt -80 tals stukad.

ESGEE
2012-09-09, 23:43
Tog lite bilder, dock min kamra klara ej av närbilder, hjälp uppskattas. De har målat på den tjockt med, dock man undrar ju lite vad de tänkte med maskningen när det måla, de måla den nog när den satt ihop.
8811
8812
Hahaha nä säljer den ej, besiktigad för evigt låter bättre:)

j-hov
2012-09-10, 10:06
du vet väl att man från nyår kommer att ta bort besiktningsbefrielse för 1950 och äldre, man kommer att ändra reglerna och besfri gäller från år 1946 o bakåt. En utredare vid trafiksäk; Arvid Granbacken har sett misstänkta mönster i statistiken. Nåväl jag klarar mig med storsidan, och skiter i alla andra. Ditt block ser fint ut. Original 1949. Kolla så att cylinderns oljehål matchar blocket och packningen. Limma packningarna och dra med rätt moment. Dvs väldigt hårt. Efterdra sen efter att motorn gått några mil. pannan ser bra ut på bild. Xa gaffel och lite stretch ser det ut som. Snyggt.

HD_Jack
2012-09-10, 18:30
stämmer vekrligen de j-hov skriver?

j-hov
2012-09-10, 20:06
ja och långa framgafflar finns det ingen konkret trafiknytta av och skall av samma utredning bort från gatorna. Enbart originalcyklar kommer att besiktningsbefrias. Dvs körförbud efter nyår och körförbud. Boka tid nu så hinner ni först i kön, men glöm ombyggda och trafikonyttiga fordon med lång framgaffel. (Ursäkta trådövertrampet:)

ESGEE
2012-09-11, 21:31
Ingen fara med trådövertrampet.
Min matchless ifrån 1946 klarar sig men min 47a knuck och 49 Panna blir inga roliga mer, dvs man skulle ej köpt dem för dyra pengar. Kommer bara bli att folk har en orginal hoj och sedan bygger en utan papper och stampar in nummer som är roligare. Personligen ska man ändå besiktiga kan man köra medvetet olagligt för man ska ändå besiktiga varanant år så farbror blåes lapp om ombesikning får ej samma verkan(förrutom i plånboken). En sådan grej är helt fuckad och kommer förstöra en hel del, men man får väl tacka 1947 3m axelavstånd, bildäck med strutshovel för det, är ej negativ bara realist ;) Någon länk till skiten?
Tror detta hänger ihop med skrotskiten på bilar och att du blir olaglig om du har reservdelar och renoverar osv...

j-hov
2012-09-12, 10:08
hö hö, det var bara en ond dröm jag precis vaknade ur. Men ingen dröm utan verklighet som dom säger i Grönköping.

ESGEE
2012-09-12, 22:53
Får inte skrämmas så där, men dock skulle jag ej bli förvånad om det händer.
Ser rätt ut med cylindrar, ska ge mig på och slå ihop den, måste dock skicka topparna på lagning och renovering

j-hov
2012-09-13, 09:58
skicka dom till Ormen om du har tid att vänta. Han är grym på pannatoppar.

ESGEE
2012-09-13, 22:02
Vad är det ca för väntetid då? Om du vet.

j-hov
2012-09-14, 23:24
mellan 2 månad till nått år eller så. Vet inte 100, myt det med säkert. Ligg på och pröjsa 50% i förskott så blir det nog pannaåka till sommaren. Det blir framförallt rätt gjort.