handdator

Visa fullständig version : Fork seal driver?



ETER242
2011-04-18, 13:35
Tjena!

Jag har ju haft isär mina gaffelben och pulverlackat dom svarta. Blev skitbra!
Nu till problemet, jag ska ju sätta ihop benen igen och det var ju inte riktigt lika lätt som att ta isär dom. ag;

Förslag på do's and dont's för att få ner gummitätningarna utan att skada dom eller gaffelbenen? Jag har sett att det finns fina metallverktyg (fork seal driver) att köpa för en dyr peng, men även att man kör med pvc-rör rätt diameter och tjocklek. Kan Bauhaus ha detta kanske? Jag testade med en bit plast från en gammal kryddburk och även ett pappersmagasin som hade rätt tjocklek och ganska bra hårdhet, men lyckades inte få ner allt ordentligt...

Värma gaffelbenen med varmvatten innan - som när man tar isär - och försöka smeka tätningarna med lite gaffelolja för det rätta glidet? frv;

Tundra Trotter
2011-04-18, 19:25
Stor hylsa 32mm eller så. Olja är väl ingen hit då dom kan rubbas ur sitt läge allt för lätt när dom väl sitter där dom skall. Torr montage rekommenderas.

ETER242
2011-04-19, 09:12
Nja, en hylsa funkar inte. Gaffelbenen är ju som kanske bekant 41 mm. (iaf softail.) Det är alltså innerdiametern på packningen. Sedan är den 6 mm bred, vilket ger en ytterdiameter på 53.

Här är ett bra exempel på hur man gör: http://www.youtube.com/watch?v=RtwCNSclmYs
Har inte fixat mina än, men pvc-plaströr borde göra tricket.

Tundra Trotter
2011-04-19, 09:58
Pvc funkar säkert .

custombike
2011-04-19, 20:18
Använde själv ett avloppsrör och en metallring ovanpå packboxen för att inte skada den sen var det bara att banka dit den.