handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage vid oljetrycksmätare



jale
2012-08-26, 20:32
Lät auktoriserad HD verkstad sätt dit en oljetrycksmätare från HD ´s orginal tillbehörskatalog på min Softail ...
men det läcker, svettas olja, vid t-kopplingen i motorblocket, vid slangnippeln upp mot slangen till mätaren ... ska det va´så ?
Kollade med en "oberoende" mek som sa att så ska det ju inte vara och att det ju inte var "världens bästa konstruktion" ... plastslang med klämring i nippeln ...

Tyckte att eftersom hojen gått så "långt" ( 7000 mil ) så kunde det vara bra att ha koll på oljetrycket ... men inte till risken att få ett akut läckage med oljesprut och bärgningsbil ....

Vad göra ?
Erfarenheter från er andra ?
Sk-ta i det och återställa orginal ?

Lars Nilsson
2012-08-26, 21:40
Vilken hoj har du?
Evo? TC?
Bild på eländet?
Men egentligen så saknar det betydelse.
Bara ring dem o säg ifrån att de får fixa det omgående.
Dåligt jobb de gjort om det inte är en defekt del som sitter där.
Personligen så skulle jag satt gängtätning vid monteringen.

NickeR
2012-08-26, 23:41
Be dom göra om jobbet!

Mercakombi
2012-08-26, 23:44
plastslang med klämring i nippeln

Så ska det definitivt INTE vara!

Oljetrycksmätare, som säljs av bl.a Bike Line, har en G1/8 Witworth-gänga, som passar rakt av i blocket på en Evo-motor.
Eller med tillhörande adapter och ett rör eller stålomspunnen slang för montage uppe på bakre toppen, så att även oljetrycks-
givaren också får plats nere vid motorblocket.

jale
2012-08-27, 11:35
Vilken hoj har du?
Evo? TC?
Bild på eländet?
Men egentligen så saknar det betydelse.
Bara ring dem o säg ifrån att de får fixa det omgående.
Dåligt jobb de gjort om det inte är en defekt del som sitter där.
Personligen så skulle jag satt gängtätning vid monteringen.

Det är en TC B 88, en 03´a. FXST.
Jag kollade bike lines webkatalog också och dom säljer kompletta kit med slang etc till dessa hojar som är exakt lika som HD orginal ...
En av mina kompisar har en Road King som han låtit monterat big bore på och också låtit en auktoriserad HD mek här i Stockholm montera en likadan oljetrycksmätare med t-koppling etc, precis lika som min och hans svettas också olja vid slangnippeln ...

Stålomspunnen slang låter ju mera betryggande ...
Ska försöka få till tid att åka tillbaka och be dom göra om jobbet.
Är dålig på att lägga in bilder ( kan inte - skämsigt ... )

Mercakombi
2012-08-27, 16:23
Eller så åker du till Hydroscand(om klåparna inte kan hjälpa dig), och köper en stålomspunnen slang med
pressade anslutningar, rätt anpassad för gängan i motorblocket samt till oljetrycksmätaren. För som sagt
så ska det vara ordentliga hydraulkopplingar och inte några slangklämmor och annat hittepå!

jale
2012-08-29, 09:25
Eller så åker du till Hydroscand(om klåparna inte kan hjälpa dig), och köper en stålomspunnen slang med
pressade anslutningar, rätt anpassad för gängan i motorblocket samt till oljetrycksmätaren. För som sagt
så ska det vara ordentliga hydraulkopplingar och inte några slangklämmor och annat hittepå!

Låter som en bra ide´, tack !
Om man tar med sig mätaren och kopplingen ( T-koppling ) i motorblocket så kan de kanske göra slangen med rätta gängor etc ... så vet jag ju att det passar.
Får nog bli så. Tack för tipset !!

jale
2012-09-10, 22:08
Meken i huvudstaden sa att slangen inte tål värme ... han svammlade helt klart !
Jag har en kompis i Östergötland som har exakt samma problem som jag, dessutom en polare i Skåne som också har sett detta ...
Efter att ha dragit nippeln yttreligare så är det nu tätt ! Yeah !
Men enl. en lastbilsmek så finns det visst oljetrycksslangar som tål hög oljetemp ... och att ha en plastslang med klämringskoppling ( OBS - det är HD orginal ! och samma som BikeLine erbjuder ! ) känns inte helt bra ... jag ska söka annan lösning i vinter med, som rekomenderats här på forumet, Hyrdoscand och rejäla proffsgrejor och inget billigt plastskräp ... fast så billigt var det ju inte, 1300 spänn för en HD orginaltillbehör som läcker .... fick mig en törn där på HD kvaliteten ...
Rätt så lugnt och skönt så här en måndagskväll på kirurgjouren ... kan sitta och surfa ... snart dags för kvällsmackan nere på akuten, därefter kvällsronden på avdelningen och så förhoppningsvis nattinatti ... eller så brakar det loss och man blir stående hela natthelvetet ...
Ger dock bra med kompledigt så att man kan köra HD ...

Sorry ! jag svävade ut lite här ... har ju inget med saken att göra ... sorry, bara skrev av mig lite frustration.

Tompa
2013-02-28, 20:33
Hej Yale !
Jag har köpt HD s orginal oil pressure gauge kit !
Undrar om ditt fortfarande håller tätt eller om du gjort något annat åt det?
Använde du gängtätning när du monterade kitet ?
Vilken sort om så va fallet?
Tänkte montera kitet i dagarna !!
MVH TOMPA

hayabusa
2013-02-28, 22:27
Jag hade samma problem och bytade till en måttbeställde stålspunnen slang.Nu håller det helt tätt,inte ens antydan till "svettningar"original plastslang är ju rena skiten!!

Tompa
2013-03-03, 22:47
Hej hayabusa !
Var köpte du din måttbeställda stålomspunna slang (det är ju en väldigt,tunn,smal,liten slang !) ?
Var det med så kallade nipplar så det bara va att skruva på T kopplingen samt Mätaren ?
Använde du gängtätning vid montage ?

Tompa

hayabusa
2013-03-03, 23:21
Hej hayabusa !
Var köpte du din måttbeställda stålomspunna slang (det är ju en väldigt,tunn,smal,liten slang !) ?
Var det med så kallade nipplar så det bara va att skruva på T kopplingen samt Mätaren ?
Använde du gängtätning vid montage ?

Tompa

Du kan gå till hydroscand så hjälper dom säkert dig.Jag köpte inte den på hydroscand men som sagt dom fixar det säkert till dig.Jag köpte min i helsingborg har tyvärr glömt vad firman heter

Tompa
2013-03-03, 23:36
Tackar !
BRA ! Hydroscand finns tydligen i Halmstad.
Använde du gängtätning vid montage ?

Tompa

hayabusa
2013-03-03, 23:48
Nej,inte mer än loctite.Original plastslang var ju rena skämtet!! Som man fick till

- - - Uppdaterad - - -

Om du inte får rätt på det så skicka mig ett mejl på hayabusa71@hotmail.com så ska jag köra ut och kolla vad firman hette och skicka dig till dig.Vad har du för cykel?