handdator

Visa fullständig version : Vevhuskomp på panhead?



Panna
2012-08-24, 22:39
Hej. Jag är ny på detta forum! Jag har köpt mig en panhead från 48. Motorn o vxl-låda är renoverad av Jocke Westin Katrineholms motorklyv. Enligt säljaren är han kunnig. Motor o vxllåda funkar fint. Upptäckte en liten detalj när jag skulle kolla tändinställningen med lampa härom dagen. När jag tog bort pluggen på vänstersida på blocket (STD block)
så var det ett otroligt vevhuskomp!!!! Lampan blev ordentligt oljig! Jag har sökt info om detta men tyvärr inte hittat något. Snälla, någon som sitter på kunskap? Tack på förhand!

Adrenaline
2012-08-25, 00:43
Fullt normalt.. Det är inte vevhuskomp utan vevslängen som kastar upp olja genom hålet.
Gäller förövrigt alla modeller med tändnings plugg. Panna till evo.
Justera tändningen med motorn avslagen istället, så som det ska göras.

Panna
2012-08-25, 10:34
Adrenaline, tack för svar! Det blir o justera tändning på rätt sätt nästa gång.

TCKalle
2012-08-25, 17:26
Rätt sätt är nog dessvärre att ställa tändningen med stroboskop och motorn i gång. Mer exakt men kladdigt.

Adrenaline
2012-08-25, 21:21
Visst.. Men skillnaden är så liten så den nästan är obefintlig. Spec på en gammal hoj med brytare!
Har man öppen belt eller belt över huvudtaget så kan man rita en markering på främre belthjulet och sen köra med stroboskoplampa.

Panna
2012-08-26, 09:32
Det sitter Dyna S tändning på min panna.

j-hov
2012-08-30, 21:21
En gammal Harley är inte känslig på tändningen. Kolla så den inte körs varm bara. Men Men på tex panna kan brytarna vara lite småtjuriga, viktigt att inte ha över 0.40. Ligg gärna lite trång på brytarna. Sätt i Chevabrytare från tex raksexan. Blue Streak är en bra tillverkare. Hansen Racing eller dyl. Tändningen ställer man antingen mot märkningen på veven via pluggen. Eller genom att ställa den med hjälp av kicken. Dvs om den har minsta tendens att skjuta tillbaka på lågtändning så ställ ner den tills den slutar slå tillbaka. Bästa sättet är däremot att sätta en gradskiva på veven (drevet) och märka ut rätt grader och köra strobben på denna märkning. Då kan man samtidigt kolla bakre cyllen också och köra en kompromiss genom förlikning dem emellan. Lite som Sverige Norge och mittemellan. Man kan kalla det en Årjänginställning.

- - - Uppdaterad - - -

En Dyna S är helt ok på pannan. Funkar bra, viktigt att det är rätt grejjor bara. Så att det inte sitter en strutmojäng i den. Vilket inte är helt ovanligt, den snurra baklänges, allt blir liksom konstigt. Man kan modifiera dom och sätta dem upp o ner. Funkar faktiskt.