Visa fullständig version : Måste man mappa om ifall man byter slipondämpare och luftfilter?
Jag satte på V&H TWIN SLASH ROUND SLIP-ONS för någon månad sedan.
Mycket mulligare ljud än original, men jag märkte just ingenting i ökad prestanda.
Idag kom ett kul litet paket från USA innehållande bl.a. ett K&N AIR FILTER CLEANER STAGE 1 RK-3930 som ska monteras när jag får tid.
Jag har lyssnat runt på olika håll, och en del säger att man inte måste montera Supertuner och mappa om, och andra säger att det finns överhängande risk för motorskador om man inte monterar Supertuner och mappar om.
Vad gäller egentligen?
Jag skulle nog mappa om efter att du bytt både avgas och filter för att få ut dom sista hästkrafterna och säkerställa att den inte går för magert.
Vad jag sett så har de flesta ÅSIKTEN att du kan byta det ena utan att mappa om, men byter du båda så bör du mappa om. Sedan så finns det några som anser att de går så magert från början att de behöver mappas om ändå, och de som anser att systemet är smart nog att hålla bra blandning även om du byter båda.
Min åsikt är att det är en jäkligt dum grej att snåla på om det nu skulle skada!
Luft o buller = mappning
Har provat utan, upptäckte i tid, men gick ändå 7000 spänn att rätta till topp packning mm
Hojen skjöt till slut som fasen
Ok. Då återstår bara att välja vilken box man ska ha.
Vad tror ni om dessa?
XIED: http://sales.nightrider.com/Harley-Davidson_c_12.html
Power Commander: http://www.motospeed.se/artiklar.asp?web_benamn=Power+Commander+Harley+Dav idson&varugrnr=332&webmeny_nr=2
Screamin' Eagle Street Performance Tuner: http://www.harley-davidson.com/gma/gma_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=84552444877587 4&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374309299492&ASSORTMENT%3C%3East_id=2534374309299492&bmUID=1345574147797&bmLocale=en_US
V&H Fuel Pak: http://www.easternperformance.com/products.php?product=Vance-%26-Hines-Fuel-Pak-For-Harley%252dDavidson
Eller något annat?
Jag skulle satsa på en Screamin´Eagle Pro Super Tuner, men det e ju jag d som vill kunna göra lite mer än bara mappa den 1 gång och nöja mig med det
har haft Race Tuner och Super Tuner på 3 hojar och det har funkat kanon
Vad kan man som lekman göra med en SEST?
Är det lätt att ladda ner färdiga mappar och installera?
Funkar det bra med "universal-mappar"?
Måste den bänkas?
Mappa? installera? ladda?
WTF!*ban*
Nej Niko du ska rida din Hog MPD;
Har själv Supertuner på street gliden, men skulle jag köpa något så
skulle det vara en D-Link och låta någon kunnig justera in den åt mig på bänken,
Har haft D-Link på 4 tidigare hojar, även haft Power vision på en hoj. Funderar på
Att byta till D-Link på denna också i vinter när jag trimmar
Vad är anledningen till att du vill byta, vad beror missnöjet på?
Har själv Supertuner på street gliden, men skulle jag köpa något så
skulle det vara en D-Link och låta någon kunnig justera in den åt mig på bänken,
Har haft D-Link på 4 tidigare hojar, även haft Power vision på en hoj. Funderar på
Att byta till D-Link på denna också i vinter när jag trimmar
Vad kan man som lekman göra med en SEST?
Är det lätt att ladda ner färdiga mappar och installera?
Funkar det bra med "universal-mappar"?
Måste den bänkas?
du kan göra en massa med SEST, har inte lärt mig allt än men i princip kan du göra allt själv som du annars måste lämna in, kanske oviktigt om du alltid tänker lämna in din hoj hos en dealer men om man tänker serva själv så är den bra att ha, du kan felsöka, spela in en körning, justera det mesta....o.s.v.
Ang bänkning eller inte...på min gav bänkningen + 6,5 hp och +10,5 nm jämfört med en nedladdad mapp
du kan göra en massa med SEST, har inte lärt mig allt än men i princip kan du göra allt själv som du annars måste lämna in, kanske oviktigt om du alltid tänker lämna in din hoj hos en dealer men om man tänker serva själv så är den bra att ha, du kan felsöka, spela in en körning, justera det mesta....o.s.v.
Ang bänkning eller inte...på min gav bänkningen + 6,5 hp och +10,5 nm jämfört med en nedladdad mapp
Brukar man inte bara bänkköra den en gång?
Jag har bytt till slipon, och har ett luftfilterkit ligger och väntar.
Jag tänkte köpa en SEST, montera luftfiltersatsen och sedan lämna in den för bänkkörning.
Jag förstår att om man gör något mer, t.ex. byter headers, så måste man bänka hojen igen för att uppnå max prestanda.
Men har man någon nytta av att bänka hojen flera gånger även om man inte gjort fler ingrepp sedan sist?
köp en thundermax box funkar riktigt bra polaren har en . mkt inställningar man kan göra bara koppla in i en bärbar data å ändra å gorma
Nej det finns ingen anledning att bänka den flera gånger om man inte gjort några nya ingrepp, men jag tycker det är bra att kunna gå in i ECMen själv om man har tänkt att göra det mesta själv på hojen.
för min del funkar SEST bra tycker jag, med det menar jag inte att andra system är dåliga, har ingen erfarenhet av annat än PC och SEST
Har PC III i min tillsammans med slipons och öppnare luftfilter + bänkkörd.Kärringens är inte
bänkkörd och har endast dämpare bytta.Detta skulle vara ok enligt dealern.
Körde på en sk. universalmapp fram till 160 mila servicen då den bänkades samtidigt,upplevde att
motorn funkade bättre efter mappning.Att laborera med mappar själv utan att ha kunskaper i ämnet
tror jag inte på.
Bänkkillen sa att varje motor har lite olika egenskaper fast de är likadana så internetmappar gav han inte
mkt för.
Hade slipons och K&N filterkitt på min gamla Forty Eight och körde med PC 5, bänkade hojjen och hittade nästan 5hk och några Nm till jämfört med PC:s "internetmapp" som jag plockade från deras hemsida, som även då var avsedd för slipons och filterkitt.....
så visst hittas mer hk vid en riktig bänkkörning.
Då lägger jag filtret på hyllan tills jag sparat ihop till en SEST och en bänkkörning.
Tack för alla tips! :)
D-link är billigare än SEST, du behöver inte spara lika länge
Spara kortare tid är alltid bra! :D
Men D-Link? När jag googlar så hittar jag bara routrar och andra it-prylar. frv;
Den heter Direct Link, den saluförs av bla Mectec , tror även mek1 har den med fler, Om du läser någon av blaskorna bigtwin, mcm eller scanbike så brukar Mectec ha annonser med den i jämförelse mot screaming eagle produkter. Den är billigare och enligt dom som använder den lättare att justera än tex SEST
Den heter Direct Link, den saluförs av bla Mectec , tror även mek1 har den med fler, Om du läser någon av blaskorna bigtwin, mcm eller scanbike så brukar Mectec ha annonser med den i jämförelse mot screaming eagle produkter. Den är billigare och enligt dom som använder den lättare att justera än tex SEST
Tack!
Nu klarnade det...
Du kan se en jämförelsetabell här: http://mek1.se/erbjudande.html
Var tvungen att direktlänka, så slapp du leta bland menyerna ;) :D
borde vara directlink som avses. Den stödjer ju även autotuning om jag ser rätt. Är ju inte dumt när hojen bänkar sig själv. :)
borde vara directlink som avses. Den stödjer ju även autotuning om jag ser rätt. Är ju inte dumt när hojen bänkar sig själv. :)
Med reservation kan man säga..... Programvaran i bänkdatorn har en autotuningfunktion som gör att man kommer rätt snabbare än med helt manuellt arbete, men den körs väl normalt bara till 90%....
Du kan se en jämförelsetabell här: http://mek1.se/erbjudande.html
Var tvungen att direktlänka, så slapp du leta bland menyerna ;) :D
Såg ju trevligt ut! :)
Så vilken av dom däringa dosorna är det jag ska ha, och hur många pengar kostar kalaset?
Det jag vill pusha för är Techno Research Direct Link'en.... vi tar fortfarande 3.800:- för den och lika mycket för mappning med garanti ;)
Dvs totalt 7.600:- inkl moms allt klart.....
Det jag vill pusha för är Techno Research Direct Link'en.... vi tar fortfarande 3.800:- för den och lika mycket för mappning med garanti ;)
Dvs totalt 7.600:- inkl moms allt klart.....
Kanon, ju!
Billigare med både Direct Link och mappning än bara en SEST.
Hur viktigt är det att mappa hojen direkt efter montering?
Om jag vill montera mitt K&N Stage 1-luftfilter som jag har ligger, så måste jag ju montera t.ex. en Direct Link eller en SEST.
Om jag nu råkar vara fattig i vinter, går det att själv montera en Direct Link och ladda in en färdig mapp och få det att funka så länge?
Hur viktigt är det att mappa hojen direkt efter montering?
Beror på..... dom flesta bör göra det så snart man kan. Det är ju omöjligt att säga om det blir "ok" eller om det kan vara skadligt. Det skiljer så ofantligt mellan olika cyklar så att det enda råd jag kan ge, är att göra det så fort det går....
Om jag vill montera mitt K&N Stage 1-luftfilter som jag har ligger, så måste jag ju montera t.ex. en Direct Link eller en SEST.
Ja. Luftfiltret står för den enskilt största förändringen av bränsleblandningen. Man kan ev. klara sej vettigt om man bara byter avgassystemet..
Om jag nu råkar vara fattig i vinter, går det att själv montera en Direct Link och ladda in en färdig mapp och få det att funka så länge?
Nej. Den måste programmeras hos verkstad som har programmeringsutrustning. Däremot kan du göra så med en SEST.
Hur viktigt är det att mappa hojen direkt efter montering?
Beror på..... dom flesta bör göra det så snart man kan. Det är ju omöjligt att säga om det blir "ok" eller om det kan vara skadligt. Det skiljer så ofantligt mellan olika cyklar så att det enda råd jag kan ge, är att göra det så fort det går....
Om jag vill montera mitt K&N Stage 1-luftfilter som jag har ligger, så måste jag ju montera t.ex. en Direct Link eller en SEST.
Ja. Luftfiltret står för den enskilt största förändringen av bränsleblandningen. Man kan ev. klara sej vettigt om man bara byter avgassystemet..
Om jag nu råkar vara fattig i vinter, går det att själv montera en Direct Link och ladda in en färdig mapp och få det att funka så länge?
Nej. Den måste programmeras hos verkstad som har programmeringsutrustning. Däremot kan du göra så med en SEST.
Tack för svar! :)
Låter som att det blir till att spara ihop pengar i vinter och göra ett besök hos er framåt våren och göra allt på en gång.
Inga problem! Du är välkommen närsomhelst :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.