handdator

Visa fullständig version : Gnissel från bakhjulet



jale
2012-08-20, 14:28
Bytte från standard ekerfälg till HD orginal kromad diskfälg bak ( Softail custom ) och fått gnissel på köpet :-(
Ett rotationsbundet "kvikande" som är hastighetsberoende, hörs och stör mig mycket. Låter inte alltid men nästan.
Har kollat belten och den ser rak och linjerad ut samt inga stenar eller så.
Kört och stängt av motorn och rullar från kanske 60 ner till stillastående och kvikandet är klart rotationsbundet.
Har kört 1000 mil med det nu så det kan väl knappast vara hjullagret ....
Någon på detta eminenta forum som vet vad det kan vara ? Har funderat på om det kan vara hjulaxeln som spökar på något sätt ?
Har frågat den lokala HD mekanikern men han vet inte vad det är ....

TCKalle
2012-08-20, 14:41
För hårt spänd Belt kanske? Min gnällde efter att ProBike servat min hoj men då jag släppte på beltspänningen blev det tyst.
Jag har HD beltspänningskollmojick men följer man den blirt för hårt och gnäll som resultat.

jale
2012-08-20, 16:43
För hårt spänd Belt kanske? Min gnällde efter att ProBike servat min hoj men då jag släppte på beltspänningen blev det tyst.
Jag har HD beltspänningskollmojick men följer man den blirt för hårt och gnäll som resultat.

Bälten är lagom spänd, det har jag kollat men så såg jag att belten inte ligger centrerat i belthjulet ( som också byttes till en kromad diskvariant ) utan det är mer utrymme på insidan än på utsidan ... kan det vara att den går emot kanten och att det är det som låter ?

F.ö. vad kan bli fel med en hjulaxel ? ( ursäkta kanske en dum fråga ... )

TCKalle
2012-08-21, 19:26
Hjulaxeln kan väl krökas, men det låter inte speciellt troligt. Kan det vara nåt med distanserna månntro?

Båging
2012-08-21, 20:41
Med korrekt uppsatt hjul och rätt spänning kan du få gnissel i alla fall....
Vanligaste orsaken är att sidan på belten blivit blankpolerad mot belthjulet. Enda lösningen som funkar en stund är att matta ner sidan på remmen med t.ex. fin smärgelduk.
Använd INTE silicone, det blir bara värre :)

jale
2012-09-10, 21:52
Jag justerade bakhjulet 2 tiondels mm åt höger så att remmen inte låg på, dikt an, mot remhjulet ... och se det blev tyst, hallelulja !
Nu har jag en kompis i östra delen av landet som haft samma problem och vi har snackat en del ... ( vi är kollegor ... men det har inte med saken att göra ! ) och han har fått sin rem också justerad av sin HD mek - samma resultat ! : gnisslet slutade !
Fast där så sa HD meken att remmen skulle ligga an mot vänster sida av remhjulet på en softail enl. diriktiv från HD ...
Inte f-n vet jag men det var va han sa att meken sagt ... kanske misssuppfattade ha det ... +
Ska eller inte ska, remmen ligga centralt i remhjulet ? och är det olika på olika modeller ??
Vore kul att höra vad en så omtalad mek som Båging tycker om det ...
MVH

Lasse.S
2012-09-10, 22:02
Båging kör omkring i Frankrike med en Citroen cv2 för tillfället, jag vet att säger att den skall ligga mot ena sidan men om han läser detta får han svara och utveckla det själv ;)