handdator

Visa fullständig version : Ofjädrad vikt



Lasse.S
2012-08-18, 16:15
En större vikt blir långsammare och svårare att ta hand om när den ändrar riktning är inte så svårt att förstå men är det någon kunnig som vet exakt hur mycket det motsvarar i fjädrad vikt? hittar allt från 4-7 kg i olika forum men inte från någon säker källa tyvärr.
Mitt svingarms byte inklusive bromsok och stötdämpare är ca 6kg lättare (skall mäta exakt när jag skiftar) motsvarar i så fall 24-42 kg fjädrat :)
Tanken under sikt är att byta till usd gaffel o alufälgar för att förbättra väghållningen ytterligare :)
Hade varit kul om någon guro i området kunde förklara eller rekommendera bra länk till info :)

Raven
2012-08-18, 20:02
detta kanske är av intresse?
http://pure.ltu.se/portal/files/32738537/LTU-EX-2011-32636935.pdf

Lasse.S
2012-08-19, 13:03
http://www.alienmoto.se/contents/sv/d1493_Ofj%E4drad_Vikt.html

Fjädrad vikt:

Består av hela chassit och alla delar ovanför stötdämparen / framgaffeln. Det ink*****ar ram, motor, kåpor, sadel, clip-ons, övre delen av framgaffel och stötdämparen.

Den kallas fjädrad vikt eftersom fjädringen håller upp dess vikt och isolerar den från ojämnheter i vägbanan som träffas av hjulen.

Ofjädrad vikt:

Består av all vikt som finns under fjädringen, dvs fjäderben, broms ok, bakdrev, fälgar, bromskivor, sving, hjulaxlar och däck. Ofjädrad vikt påverkas väsentligt mer av kör underlaget än vad fjädrad vikt gör. När du kör över en ojämnhet, så komprimers den ofjädrade vikten in i chassit för att absorbera kraften.

1. Hur påverkar den ofjädrade vikten fjädringen?

Din hojs fjädring är alltid i rörelse. Antingen är den på väg att komprimeras eller att retarderas. I början eller slutet på fjädringsvägen, oavsett om den är helt komprmerad, helt utdragen eller mitt emellan, så måste fjädringen skifta riktning så fort som möjligt för att hjulen ska behålla så bra kontakt med underlaget som möjligt. Ju mindre ofjädrad vikt som behöver sättas i rörelse eller byta riktning ju snabbare kan fjädringen röra sig och därmed förbättra kontakten av hjulen mot underlaget. Problem uppstår när fjädringen inte kan röra sig tillräckligt snabbt pga hög ofjädrad vikt. Fjädringen hinner inte skifta riktning innan nästa ojämnhet kommer i underlaget och hjulen studsar eller flyter över ojämnhetaterna, vilket innebär ett avsevärt minskat väggrepp.

2. Kan man som förare känna skillnad på hög eller låg ofjädrad vikt?

Ja vid en provkörning av en motorcyklel före och efter lättning är gjord, kan alla känna en stor skillnad.
Värdet av att ha läg ofjädrad vikt är oerhört stor när det är större ihållande ojämnheter i underlaget, speciellt vi acceleration och inbromsning. Varför är det så? Ju mer vikt man belaster hjulen med, ju mer får fjädringen kämpa med att kontrollera hjulrörelsen. Risken är stor att fjädringen ”packar si”, dvs den komprimeras för mycket pga att den inte hinner röra sig tillräckligt snabbt och detta gör att du till slut förlorar fjädringsrörelsen, med hjulsläpp som följd. Ofjädrad vikt spelar inte lika stor roll vid tex endast en större ojämnhet, eller vid landningen efter ett hopp, eftersom det är en dämpning som görs och inte upprepade…

3. Är det lättare att svänga med mindre ofjädrad vikt?

Ja, lättare fälgar bromsskivor, däck, drev etc minskar gyro krafterna av det roterande hjulet. Med mindre gyro krafter är hojen lättare att styra och hantera och den accelererar fortare.

4. Hur är hojar designade för att ha mindre ofjädrad vikt?

Tex är framgaffeln vänd uppochner. De tyngsta delarna av fjädringen är fastsatta direkt i chassit. På en stötdämpare lämnar detta bara kvar stötdämpare skaftet och fjäderkransen som ofjädrad vikt.. As for the forks, upside-down forks move the cast stanchion away from the wheel.

5. Är all ofjädrad vikt lika?

Nej, ju längre bort från svingaxeln som vikten finns, ju snabbare och längre tvingas vikten röra sig och den tvingas även att ändra riktning snabbare. Ju närmre svingaxeln vikten är placerad, ju mindre påverkar den fjädringen att göra ett bra jobb. Om du funderar på detta, så förstår du varför däck, fälgar, broms ok, framskärm, bakskärm och hjulaxlar har störst inverkan på den ofjädrade vikten.

6. Vad kan man göra för att minska den ofjädrade vikten? Fabriksteamen lägger ner stora pengar på att minska den ofjädrade vikten. Hojarna får magnesiumhjul, titanlänkar, aluminium eller titanaxlar, titan stötdämparefjädrar, kolfiberskärmar, magnesium bromsok, aluminiumdrev, aluminium muttrar med stålgängor etc etc.

7. Vad kan du själv göra:

Kontrollera vad all ofjädrad vikt väger väger och jämför allt du byter ut med originalvikten. Tänk på att många bäckar små till slut blir en flod. Stirra dig inte blind på att det bara verkar vara några gram här och några gram där. Det är slutresultatet som räknas och då har plötsligt grammen blivit kilon. Regeln är att varje 1kg minsking av ofjädrad vikt är likvärdigt med att minska 7kg fjädrad vikt. Så om du vill lägga pengar på lättvikts prylar, så koncentrera dig på att minska den ofjädrade vikten, för det är där den stora skillnaden görs.

Jonasbaggen
2012-08-22, 09:00
Har samma tankar som dig angående onödiga kilon och få ner den ofjädrade vikten. Ekrade själv upp mina alu fälgar (Akront/Morad) och slapp därmed de fula och tunga orginal fälgarna. Gjorde en enorm skillnad i köregenskaper tillsammans med Progressiv fjädring. Intressant läsning som du postade.

Lasse.S
2012-08-22, 10:15
Visst är det det intressant :) kommer också att byta fälgarna i vinter till aluminium samt lite annat, har beslutsamhets ångest med framgaffeln får se vad som händer där ;)

Har samma tankar som dig angående onödiga kilon och få ner den ofjädrade vikten. Ekrade själv upp mina alu fälgar (Akront/Morad) och slapp därmed de fula och tunga orginal fälgarna. Gjorde en enorm skillnad i köregenskaper tillsammans med Progressiv fjädring. Intressant läsning som du postade.

Henrik Forslund
2012-08-22, 10:37
Visst är det det intressant :) kommer också att byta fälgarna i vinter till aluminium samt lite annat, har beslutsamhets ångest med framgaffeln får se vad som händer där ;)

Aluminiumfälgar med däck till salu. 16 bak, 19 fram
Sportster 9 ekers design. Nya lager.
Helsvarta
http://www.blocket.se/vi/42064442.htm

Lasse.S
2012-08-22, 10:45
Tackar...men det blir ekerfälgar, (köper nya fälgbanor enbart) tror inte dom är lättare än det jag har tyvärr som är i annonsen.


Aluminiumfälgar med däck till salu. 16 bak, 19 fram
Sportster 9 ekers design. Nya lager.
Helsvarta
http://www.blocket.se/vi/42064442.htm

Lasse.S
2012-11-30, 18:58
Så här blev det :) lite små saker kvar sen blir det nog till att pälsa på sig och ut och testa om inte snön hinner komma.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0659.jpg

Jonasbaggen
2012-11-30, 19:06
Lasse: Fan va gött och mkt "high perfiggt"D; Nu klarar man sig utan På Spåret ikvälllol;

Lasse.S
2012-11-30, 19:15
hahaha ja nu sitter man med big smile o drömmer bara...tv skiter jag i, jagar TR fälg i stället, verkar vara kört att få tag i ny då dom slutat tillverkas enligt Center Wheels, får leta beg i stället. Ha en trevlig kväll Jonas :)

Lasse: Fan va gött och mkt "high perfiggt"D; Nu klarar man sig utan På Spåret ikvälllol;

Jonasbaggen
2012-11-30, 19:31
Lasse: Detsamma;) Det ska nog dyka upp en TR med rätt dimension förr eller senarepardy

Jörgen Karlsson
2012-11-30, 20:14
Så här blev det :) lite små saker kvar sen blir det nog till att pälsa på sig och ut och testa om inte snön hinner komma.


Race! Så ska det se ut! :)

Lasse.S
2012-11-30, 20:24
thx;
är grymt nöjd så här långt :)


Race! Så ska det se ut! :)

Henrik Forslund
2012-11-30, 21:37
Fränt.

Lasse.S
2012-11-30, 22:03
thb;
Fränt.

Noyen
2012-12-01, 07:18
Tycker också det blev väldigt bra.varför kedja Lasse,renare utseénde ?

Lasse.S
2012-12-01, 08:25
Tycker också det blev väldigt bra.varför kedja Lasse,renare utseénde ?
Tackar thb;
Av flera orsaker, Med risk att få halva forumet på mig då så tycker jag inte remmar hör hemma, riktiga hojar har kedja ;) sen är det snyggare, något mindre ofjädrad vikt o gyro krafter, ända nackdelen är väl enbart att det kräver lite sköttsel men det är min hobby att greja så jag gör det med glädje :)

Pulare
2012-12-01, 08:39
Snyggt.thb;
Men jag vägrar kedja. Har kört med min rem i 7000 mil och den är 12 år gammal utan problem och jag har ju bara 140 Hp och 190 Nm så det är kanske därför den håller? vc;

Lasse.S
2012-12-01, 08:50
Tackar thb;
Jo det håller säker för lite till också och är rent tyst och underhållsfritt osv, vet folk med samma effekt som kört på klistrad bana med rem så det är inget tvivel om att det fungerar ;)

Snyggt.thb;
Men jag vägrar kedja. Har kört med min rem i 7000 mil och den är 12 år gammal utan problem och jag har ju bara 140 Hp och 190 Nm så det är kanske därför den håller? vc;

Lasse.S
2012-12-01, 12:25
Framhjulet blev inte så tokigt heller även om det är fel fälg, får vara så här tills vidare :)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0664.jpg

NickeR
2012-12-01, 12:30
Shit vilken broms setup tou;

Jonasbaggen
2012-12-01, 12:34
Lasse: Ser kanonfint ut och det är nog bara du själv som tänker på att det bara är en lite annorlunda kant på fram fälgen iframthb; Det är ju Morads high perf fälg;)
Tittar ut på en decimeter snö och vill åka hoj:(

Lasse.S
2012-12-01, 13:08
Snöpk; här är torrt men kallt :))
Jo så är det nog med kanten men det är ca 1kg också grrrr ;)

Lasse: Ser kanonfint ut och det är nog bara du själv som tänker på att det bara är en lite annorlunda kant på fram fälgen iframthb; Det är ju Morads high perf fälg;)
Tittar ut på en decimeter snö och vill åka hoj:(

- - - Uppdaterad - - -

Ja har man en sån där slö Sportster med otrimmad motor får man ju försöka bromsa sig förbi dom där ruskigt snabba big twinarna, eller i alla fall försöka :I:

Shit vilken broms setup tou;

NickeR
2012-12-01, 13:43
- - - Uppdaterad - - -

Ja har man en sån där slö Sportster med otrimmad motor får man ju försöka bromsa sig förbi dom där ruskigt snabba big twinarna, eller i alla fall försöka :I:

Kommer faan inte bli lätt LM; Big twinnarna är ju kända för sina rappa motorer och vassa bromsar.....

Lasse.S
2012-12-01, 13:51
frv; :D
Kommer faan inte bli lätt LM; Big twinnarna är ju kända för sina rappa motorer och vassa bromsar.....

NickeR
2012-12-01, 14:06
Kommer faan inte bli lätt LM; Big twinnarna är ju kända för sina rappa motorer och vassa bromsar.....

NOT !!! :D

TCKalle
2012-12-01, 15:19
Tackar thb;
Av flera orsaker, Med risk att få halva forumet på mig då så tycker jag inte remmar hör hemma, riktiga hojar har kedja ;) sen är det snyggare, något mindre ofjädrad vikt o gyro krafter, ända nackdelen är väl enbart att det kräver lite sköttsel men det är min hobby att greja så jag gör det med glädje :)

Snyggt!

Men viktminskningen måste vara mer psykologisk en reell. Kan endast vara frågan om nåt gram eller?

Lasse.S
2012-12-01, 15:56
Tackar.
Skillnaden mellan en TR och en TC är ca 1kg och om du läser inlägget i början motsvarar det upp till 7 kg fjädrat o tänk då att jag sammanlagt minskat över 10 kg ofjädrat vikt bak o fram vilket gör en enorm skillnad i väghållning och ger en helt annan känsla att köra, inget psykologisk där inte när gram också gör skillnad thb;

Snyggt!

Men viktminskningen måste vara mer psykologisk en reell. Kan endast vara frågan om nåt gram eller?

TCKalle
2012-12-01, 17:48
Tackar.
Skillnaden mellan en TR och en TC är ca 1kg och om du läser inlägget i början motsvarar det upp till 7 kg fjädrat o tänk då att jag sammanlagt minskat över 10 kg ofjädrat vikt bak o fram vilket gör en enorm skillnad i väghållning och ger en helt annan känsla att köra, inget psykologisk där inte när gram också gör skillnad thb;

Att det är skillnad på fälgen förstår, det var snarare bytet från rem till kedja jag tänkte på.

Lasse.S
2012-12-01, 18:02
Att det är skillnad på fälgen förstår, det var snarare bytet från rem till kedja jag tänkte på.
Okej, har inte vikten i huvudet, har skrivit upp det i verkstan men det är sant som du säger, drevet mot bälthjulet är jätte stor skillnad med kedjan är tung så det jämnar ut sig men det var ändå betydligt mer än några gram ;)
Utseende och att det rullar lite lättare är värt en del för mig också thb;

TCKalle
2012-12-02, 10:35
Okej, har inte vikten i huvudet, har skrivit upp det i verkstan men det är sant som du säger, drevet mot bälthjulet är jätte stor skillnad med kedjan är tung så det jämnar ut sig men det var ändå betydligt mer än några gram ;)
Utseende och att det rullar lite lättare är värt en del för mig också thb;

Hur som haver, det är kul att följa ditt "bantningsprojekt"

Lasse.S
2012-12-02, 10:54
Hur som haver, det är kul att följa ditt "bantningsprojekt"

Tackar :) hehe inledde ett annat bantningsprojet förra söndagen också, har gått på pulver sen dess och tänkte ta mig ner från stadiga 96 kg till 80 smidiga innan körsäsongen börjar, inte lika kul men även det ger väghållning :D

Jonasbaggen
2012-12-02, 18:11
Tackar :) hehe inledde ett annat bantningsprojet förra söndagen också, har gått på pulver sen dess och tänkte ta mig ner från stadiga 96 kg till 80 smidiga innan körsäsongen börjar, inte lika kul men även det ger väghållning :D
Helt rätt, Lassevic; men skit i pulvret! En rask promenad på 3-4 km varje dag i några månader gör underverk och är helt gratis. Resultatet blir låg fjädrad vikt ungefär som Casey Stonerlol; En fet "pilot" hör inte hemma på en racerbike.

Lasse.S
2012-12-02, 19:15
Promenader är nog bra på många sett men i bantnings syfte är jag tveksam, en halvtimmas promenad i rask takt förbrukar ca 100 kca, det är väl två bett i en ostmacka ungefär, nä jag fortsätter med fuskmetoden i stället pardy
Förr fuskade jag med att vara mekaniker åt en av Sveriges bästa kartförare bl.a och hobby körde själv en ICC kart, (6 vxl 125a) under ett par år, f**n rent ut sagt vad jag kämpa, sprang i skogen och banta konstant för att hänga på "ungdomarna" som vägde lite mindre ;)
Nu gör jag det för mitt välbefinnande bara :)

Helt rätt, Lassevic; men skit i pulvret! En rask promenad på 3-4 km varje dag i några månader gör underverk och är helt gratis. Resultatet blir låg fjädrad vikt ungefär som Casey Stonerlol; En fet "pilot" hör inte hemma på en racerbike.

Jonasbaggen
2012-12-02, 19:54
Lasse: Jodå, alla sätt är bra, men många glömmer faktiskt vad en rask promenad är. Tempot är rätt när det är knappt går att prata med den man promenerar med. Det ska vara rejält med puls på pumpen, så gör det nytta. Lite löpträning på det och 3 dagar i veckan på gymmet...så är man hemmathb; Fan det här är ju helt off topik och låter som ett hälso forumLM;
Mera pulver i maskinen med en ännu större cylinder sats till nästa säsong:p

Lasse.S
2012-12-02, 20:15
Jo får väl hoppas det är en tillfällig förvirring att gå på pulver....mer pulver i motorn får det bli nästa år :) Banana

Lasse: Jodå, alla sätt är bra, men många glömmer faktiskt vad en rask promenad är. Tempot är rätt när det är knappt går att prata med den man promenerar med. Det ska vara rejält med puls på pumpen, så gör det nytta. Lite löpträning på det och 3 dagar i veckan på gymmet...så är man hemmathb; Fan det här är ju helt off topik och låter som ett hälso forumLM;
Mera pulver i maskinen med en ännu större cylinder sats till nästa säsong:p

Lasse.S
2012-12-18, 20:54
Inte undra på att hojarna är tunga, bara fästet till bakre bromspumpen väger 1400 gram, En aluminium eller vinkeljärn historia skulle väga högst 500 gram, men stabilt är det ju förstås lol;