handdator

Visa fullständig version : Någon som har bytt ut race tuner mot power commander?



Fritte
2012-08-17, 21:06
Har blivit rekommenderad att byta ut race tuner mot en power commander innan bänk körning.
Jag har en dyna fat bob 2008 som hoj affären satte på V/H big radius 2-2 och screaming eagle luftburk och en race tuner.
Efter första säsongen började jag få feta avgassmällar så då åkte jag till Beviks mc i Linköping och lät dem köra den i bänk (en så kallade lilla bänkningen). Dom fetade på mappen lite. Sen försvann smällarna och hojen gick bättre. Men de fick ut max power 71,70. Borde väl ligga på lite över 80 med tanke på luft och buller. Det jag har gjort med hojen sen dess är bytt stift till platina och satt i Smartpartz Hard kore baffles för att få ned ljudet lite. Det fungerar men jag tror att det påverkar mappen som sitter i hojen nu.
Jag visade i alla fall upp bänknings pappret för killen på Dynojet centret och han bara skakade på huvudet. Det är helt åt skogen sa han.
Sen så är det frågan om man ska låta honom bänka den med Hard kore baffles på eller inte? Eller ska man satsa på 2-1 system? Vilken power commander ska man ha till min hoj är också frågan?
Ge mig gärna tips och råd


Fritte

xbones
2012-08-17, 21:18
Har blivit rekommenderad att byta ut race tuner mot en power commander innan bänk körning.
Jag har en dyna fat bob 2008 som hoj affären satte på V/H big radius 2-2 och screaming eagle luftburk och en race tuner.
Efter första säsongen började jag få feta avgassmällar så då åkte jag till Beviks mc i Linköping och lät dem köra den i bänk (en så kallade lilla bänkningen). Dom fetade på mappen lite. Sen försvann smällarna och hojen gick bättre. Men de fick ut max power 71,70. Borde väl ligga på lite över 80 med tanke på luft och buller. Det jag har gjort med hojen sen dess är bytt stift till platina och satt i Smartpartz Hard kore baffles för att få ned ljudet lite. Det fungerar men jag tror att det påverkar mappen som sitter i hojen nu.
Jag visade i alla fall upp bänknings pappret för killen på Dynojet centret och han bara skakade på huvudet. Det är helt åt skogen sa han.
Sen så är det frågan om man ska låta honom bänka den med Hard kore baffles på eller inte? Eller ska man satsa på 2-1 system? Vilken power commander ska man ha till min hoj är också frågan?
Ge mig gärna tips och råd


Fritte Har PC5,K&N och Supermeg. Tycker hojen går jävla bra för att vara otrimmadpl; Hade tidigare Big Shots men min bänk gubbe sa att 2-1 är alltid bättre än 2-2 system. Bänkade med Bigshots och fick 78,1 hk på bakhjulet. Angående avgassmällar vid gassläpp så har jag haft det hela tiden. Även med originalsystemet.

ViLa
2012-08-17, 21:20
Ta din pärla till Mäster Båging som finns här på forumet.

Varför byta ut din ST??

Jagar du kräm så ska du nog sikta in dig på ett 2-1 system.
Kör själv med ST så jag kan va lite färgad,sen att det inte går att ta med sig skiten till nästa hoj är ju illa..........................

Lasse.S
2012-08-17, 21:37
ST är inget trim i sig bara en nyckel som låser upp din motorstyrbox så du kan ändra inställningar.
En pc oavsett modell är ju extra elektronik som lurar systemet med andra värden i, varför krångla till det med sånt när du har det bästa som finns, och det är ju klart som korvspad att en kille på ett Dynojet centret vill sälja sin produkt.
Åk till en oberoende bänkgubbe stället tycker jag.

Lars Nilsson
2012-08-17, 21:44
Tjena!
En Race Tuner, Super Tuner, Power Commander osv har ETT egentligt syfte.
Att få en hoj att få rätt bränsle/luft blandning.
Har du rätt blandning över hela registret så är det inte mappningen det e fel på utan hårdvaran.
Att montera in ett par baffles påverkar blandningen rätt mycket.
Negativt för din mappning då.
En hoj med din hårdvara blir inte bättre.
X-bones supermeg är ett exempel på ett schysst avgassystem för att få högre effekt.
Vill du ha 80 hästar i ett schysst register blir det till att byta kammar.
Runt 78RWHP är nog max ur en standardhoj med luft/buller.
PS: Tänk efter: hur går din hoj?
Går den bra så skit i vad pappret säger och njut bara.
Högre effekt blir lätt en grej som aldrig går över.
Fråga Vila bara, hehe.
Men på med ett 2-1 system och få till ljudet som du vill ha det INNAN du mappar den om du nu vill göra det.
Eller skaffa en PC5 med autotune, eller en Daytona Twin Tec ecm.
Ta det lugnt o ha de gött.
Nä fan, kör så det ryker!!

ViLa
2012-08-17, 21:49
Nä fan, kör så det ryker!!

Amen..

- - - Uppdaterad - - -


Högre effekt blir lätt en grej som aldrig går över.
Fråga Vila bara, hehe.


Men jag ska bara..........PANG! så är man stentorsk :)

BAMSEN3570
2012-08-17, 21:52
Hade en Race Tuner förut,tog kontakt med ett företag som skulle bänka den,han sa att det var Power Commander 5 som gäller,ok sa jag o lät han installera en sådan.
Märkte inget först eftersom det var motoväg hem men sen förstod jag att det var en riktig skitbänkning som var gjord.....gick inte alls bra.
Tog kontakt med en kille nu i sommar som vet vad han håller på med och nu går den kanon.
Jag fortsatte med att använda Race Tunern,är säkert inget fel med att använda Power Commander heller för den delen......så är du sugen så har jag en ny liggande.

Lars Nilsson
2012-08-17, 22:15
Det är rätt smart/fult av HD att sälja en supertuner för 8400kr som endast ger köparen tillgång till delar av standard ECM.
Att den sen inte går att flytta med till nästa hoj man köper är ännu surare.
Hela grejen med att "gifta" grejer med varandra gör mig förbannad.
En ordinär kabel skulle kunna ha funkat med den simpla mjukvaran som medföljer.
En Daytona Twin Tec ecm gör dig oberoende av allt med att para ihop delar och att HD blåser folk på sura pengar.

ViLa
2012-08-17, 22:19
Min satt på vid köpet men jag håller med när det gäller giftermålet.

Men det funkar likadant på bilar om man väljer vissa produkter.

CC10
2012-08-17, 22:20
Byt inte bort Race Tunern

Lasse.S
2012-08-17, 22:32
Det vet väl alla att H-D lurar oss på pengar ;) finns väl många bättre motorcyklar för mindre pengar..

Du får numera ett helt komplett kitt med tunern alla kablar samt programvara för 5600 kr och den ger dig tillgång till allt som kan tänkas kunna justera samt göra inspelningar och auto tuna den om du inte vill åka och bänka den, även felkoder kan läsas av osv...jo det är ju kanske en nackdel att man inte kan använda "nyckeln" att låsa upp andra hojar med men fullt förståeligt tycker jag.


Det är rätt smart/fult av HD att sälja en supertuner för 8400kr som endast ger köparen tillgång till delar av standard ECM.
Att den sen inte går att flytta med till nästa hoj man köper är ännu surare.
Hela grejen med att "gifta" grejer med varandra gör mig förbannad.
En ordinär kabel skulle kunna ha funkat med den simpla mjukvaran som medföljer.
En Daytona Twin Tec ecm gör dig oberoende av allt med att para ihop delar och att HD blåser folk på sura pengar.

jossi
2012-08-17, 22:33
Har du Supertuner eller racetuner behåll den byt inte ut mot pc5 det är nog det sämsta man kan göra

Båging
2012-08-17, 22:59
Ok, återigen många mysko åsikter i ämnet som jag lever och andas med varje dag.....

Nu säger jag det en gång till: Att byta ut SuperTunern/RaceTunern mot PC-III eller PC-V är på gränsen till brottsligt dumt.....
Att ha ett system som kan justera alla parametrar av värde och sedan byta ut det mot nåt som ligger och lurar cykelns sensorer för att komma ungefär i närheten av det man vill begriper jag inte nånstans???
Eftersom man gärna ser en effektökning i samband med en mappning, skall man kanske börja med att inse att nyckeln ligger i tändkurvorna betydligt mer än i bränslet. Försök gärna justera tändningen i en PC!

Lars, du skriver "Det är rätt smart/fult av HD att sälja en supertuner för 8400kr som endast ger köparen tillgång till delar av standard ECM.".... vad är det du menar med det? "Endast" tillgång? Är det inte exakt det du vill ha istället för att lura ECM'en med varierande värden? Vilka delar förutom dom du får tillgång till, vill du ha mer? Jag är faktiskt nyfiken på vad du vill kunna justera mer än det som finns?
Och "En ordinär kabel skulle kunna ha funkat med den simpla mjukvaran som medföljer." Allvarligt?? Simpla? Kan inte du hjälpa folk mappa sina SERT/SEST om det nu är så simpelt?
Personligen tycker jag att du inte verkar veta överhuvudtaget vad du pratar om... sorry, men jag kan inte låta sånt svammel gå obesvarat.... Det är rätt många som behöver bra råd och hjälp och svammel ställer bara till problem.....
Själv försöker jag leva efter devisen att jag håller käft om det diskuteras nåt jag inte fattar.....

Jag har personligen frågat Dynojet-Tekniker på plats på deras R&D-avdelning, hur mycket exakt man ändrar t.ex. tändningen om man ändrar i tändmappen. Svaret var "Det vet vi inte exakt"..... känns ju tryggt, speciellt när man ser skillnad på 32 och 33 grader max.... En liiiiten skillnad till som är lite lagom väsentlig: En PC mappning gäller BARA vid den motortemp som den mappas! Dvs om man har bråttom och mappar cykeln innan den kommit upp i arbetstemp, så är det BARA i det tempregristret den blir bra. Kul va? Och smart va? Nej, fortfarande i min värld (vilken då som sagt består av bänkning / mappning 5 dagar i veckan sedan slutet av 90-talet...) är en PC inget annat än ett plåster och en quick-fix. Marknadsföringen har dom dock inte misslyckats med eftersom så många går på den....
Jag håller på med en tävlingscykel just nu på jobbet som av en "duktig" motortrimmare nånstans fått en PC monterad TILLSAMMANS med ett fullt programmerbart Nira i3+???? Det känns ju som att man vet vad man håller på med då..... felmappat Nira med nödlösningen PC för att få det att funka sådär i alla fall.... speciellt när Nira't klarar autotune med bredbandare :D :D :D

Och om att HD lurar kunder med låst box: Ok, det verkar ju vara en extremt bra affärside att utveckla ett riktigt bra system för att kunna mappa en cykel som är olåst, vilket i praktiken betyder att man bara får en enhet såld och sen kan hela världen mappa sina hojar med den? Där har du en affärsidé du kanske skulle nappa på Lars???
Lurendrejeri är det snarare när man som PC-mappare låter en dator automappa fullgasen på 10 minuter, för att kunna ta ut full kostnad på en hel mappning efteråt.... för hur många av er har sett era mellanregistersiffror eller fått se live vad som händer?
Och en fråga till då i sammanhanget: Om nu en PC-III/V är så ofantligt mycket bättre än en SERT/SEST, varför utvecklar man då nästa generation PC (PowerVision) som en SERT/SEST?

Och precis som vanligt finns jag på telefon (utom när jag står i bänken och inte hör den) vardagar mellan 10-18. Och ja, jag svarar på alla frågor jag kan svara på och tar heller inte betalt för att ge dom råd jag tycker är bra.....
0510-22710 gäller som vanligt!

Trevlig helg ;)

stroker49
2012-08-17, 23:13
Båging: Vad är TTS Master Tune Software?

Båging
2012-08-17, 23:21
Det är gamla RaceTuner som fortsätter som egen produkt av sin utvecklare.
Som snacket gått åkte killen som utvecklat RaceTuner ut, när man tog fram SuperTuner'n och han körde vidare med sin "egen" produkt under nytt namn..... misstänker att funktionsskillnaderna är minimala. Kika på skärmdumpar på TTS, så ser du att det är exakt samma gränssnitt som gamla SERT :)
Förmodligen finns det skillnader mot tidigare, men jag har aldrig kört en TTS, så jag vågar inte svara på detaljfrågor......

xbones
2012-08-17, 23:30
Båging! Jag köpte min TC -09 ny -10 och var totalt novis när det gäller EFI o sånt. PC5 lät ju bra som jag köpte med luft o andra rör. Det blev en avsevärd skillnad mot original. Osten i Gbg bänkade den och jag tror han lyckades bra. Men med hojen ordentligt inkörd nu (1300mil ca) så är det dags för nästa steg i vinter.Som sagt man vill ju ha mer o mer,eller hur (ViLa:D)? Om du Båging har tid o lust att skicka mej förslag på nåt bra ( mer än ViLa harLM;) vore jag tacksam.

Båging
2012-08-17, 23:36
Ja, alltså.... det är ju inte så att PC är en totalt kass produkt. Jag blir bara irriterad när man jämför den som ett likvärdigt alternativ till en SERT/SEST vilket den inte är.....
Osten har varit med länge och är kunnig, så där kan du vara trygg med att det blivit bra! Fast det hade blivit ännu bättre om han fått mappa en SEST åt dej med bättre tändkurvor än dom snälla generella som ligger där original ;)
Vi hade väl en konversation i våras har jag för mej? Kammarna ligger på hyllan om du känner ett starkt behov ;) :)

xbones
2012-08-17, 23:41
Ja, alltså.... det är ju inte så att PC är en totalt kass produkt. Jag blir bara irriterad när man jämför den som ett likvärdigt alternativ till en SERT/SEST vilket den inte är.....
Osten har varit med länge och är kunnig, så där kan du vara trygg med att det blivit bra! Fast det hade blivit ännu bättre om han fått mappa en SEST åt dej med bättre tändkurvor än dom snälla generella som ligger där original ;)
Vi hade väl en konversation i våras har jag för mej? Kammarna ligger på hyllan om du känner ett starkt behov ;) :) Ja,det hade vi men hann aldrig förverkliga det! Tror jag maila dej om det. Men nu i vinter har jag tänkt mej även mer volym:) Förslag mottages.

Båging
2012-08-17, 23:42
Återkommer ;)

xbones
2012-08-18, 00:00
Återkommer ;)Okthb;Du kan skicka mail om förslag o så.

ViLa
2012-08-18, 12:46
Som sagt man vill ju ha mer o mer,eller hur (ViLa:D)? Om du Båging har tid o lust att skicka mej förslag på nåt bra ( mer än ViLa harLM;) vore jag tacksam.

Se där ja, jag har tydligen smittat av mig :)

U go bones!!!

Fritte
2012-08-18, 16:28
Tack för all info från alla thb; Jag väntar nog med att byta ut race tunern och bänk körning. Men jag tycker att det är dåligt av HD att inte skicka med data kabel när man köper en race tuner. Men nu har en kompis fått tag i denna från USA. Ska bli intressant att koppla upp laptopen mot hojen.
Sen tänkte jag prova att ta bort Hardkore baffles som sitter på nu i mina V/H big radius 2-2, så får vi se om hojen går bättre.
Jag tycker det lät lite konstigt att snubben på dyno-jet centret sa att jag skulle behöva byta ut race tunern mot power commander. Är det bara lättare för honom att bänka den eller är det bara frågan om pengar?
Hästkrafterna är inte det viktigaste för mig utan att motorn går bra.

Fritte over and out

Båging
2012-08-18, 16:39
Jobbar man på ett Dyno-Jet center misstänker jag att man inte ser för många SERT/SEST och då blir det "en aning" krångligare. Så förmodligen är det tyvärr lättja och oerfarenhet det handlar om....
Men! Klarar man inte att mappa en VR-tabell, kanske man jobbar på fel ställe?? ;)
Att man inte skickar med kabeln och CD-skivan, beror nog på att 98% inte behöver den och hellre ser ett mindre pris på det enda dom behöver, dvs boxen.....

Alltså, ni skulle göra ett studiebesök på valfritt ställe där ma.n mappar PC alt. SERT/SEST, så skulle ni förstå skillnaden.... Den som är i närheten är mycket välkomen på en "snabbkurs" ;)

Kolla runt ang priser på SERT/SEST-mappningar!!! Har hört allt från 12.000 ner till dom 3.800 jag och (tror jag) MC-Konsult tar........

Fritte
2012-08-18, 18:34
Jag skulle få betala 6000 kr ink power commander. Men Bågning ni kanske kan hjälpa mig i vår med att bänk köra min hoj med race tuner på? Vad tar ni? Hur lång tid tar det? Jag bor ju en bit därifrån i Norrköping.

Båging
2012-08-18, 19:56
Priset du fått låter rimligt om PC'n ingår...

Vi tar 3.800 inkl momsen för att mappa en SERT/SEST och 2.800 inkl moms för att mappa en PC.
Att mappa en SERT/SEST brukar normalt ta 3-4 timmar...
Tider just nu är begränsat i närtid. Har tid Tis-Tor nästa vecka, sen försvinner jag 4 veckor på semester ( :) ) och är tillbaka sista veckan i Sept :)

Fritte
2012-08-19, 12:40
Så nu har vi kollat på CD'n som följer med Screamin Eagel Race tunern. Men då visar det sig att den inte innehåller några mappar som passa just min hoj. Så nu måste jag försöka få tag i en ny CD eller en kopia. Den jag har har nu är nr:32117-01L. Den CD'n jag söker är nr:32117-01N. Så är det någon som vet var man får tag i en nyare programvara så får ni mer en gärna höra av mig.

Fritte :I:

Lasse.S
2012-08-19, 12:58
Uppdateringarna görs via programmet och internet, finns en knapp "check for updates"


Så nu har vi kollat på CD'n som följer med Screamin Eagel Race tunern. Men då visar det sig att den inte innehåller några mappar som passa just min hoj. Så nu måste jag försöka få tag i en ny CD eller en kopia. Den jag har har nu är nr:32117-01L. Den CD'n jag söker är nr:32117-01N. Så är det någon som vet var man får tag i en nyare programvara så får ni mer en gärna höra av mig.

Fritte :I:

Fritte
2012-08-19, 13:17
Hittar fan inte knappen "Check for updates". Fungerar kanske inte med Windows Vista frv;

Lasse.S
2012-08-19, 13:39
Klicka på screaming eagle loggan i miten så får du upp den sidan, kollade även lite snabbt på mappar till Bigtwin, finns ju en bra bit över 100 st, slutade räkna vid 50 och då var jag inte halvvägs, någon borde ju passa som en grundmapp innan bänkning.


Hittar fan inte knappen "Check for updates". Fungerar kanske inte med Windows Vista frv;

Fritte
2012-08-19, 16:12
Får det inte att fungera. Börjar lacka ur Smash

Lasse.S
2012-08-19, 16:30
Vad är det som inte fungerar?


Får det inte att fungera. Börjar lacka ur Smash

Fritte
2012-08-19, 20:00
Jo jag har gjort som du sa men ändå fungerar det inte utan jag bli hänvisad till harleydavidson.com. Jag provade också att installera mjukvaran på windows XP men det samma sak där.

Lasse.S
2012-08-19, 20:12
så här skall det se ut efter att klickat på uppdateringen.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/sert.png

Fritte
2012-08-19, 20:22
Okay men som sagt var så får jag det inte att fungera. Men jag får väl köpa en CD eller kanske kopiera cd'n av någon. Det kanske är något fel på den cd'n jag har.

Lasse.S
2012-08-19, 20:32
Har inte riktigt fått kläm på vad som inte fungerar för dig, du skrev först att du inte hittade passande mapp för din hoj eller har du inte lyckats installera programvaran alls eller vet du inte rent av hur man sköter programmet med att dra o släppa funktionerna i arbetsfälten?

Fritte
2012-08-19, 21:21
har den äldre versinen som heter 4.76
min version ser inte alls ut som din skärmdump.
jag är alltså ute efter 4.77 som finns på skivan 32117-01N

4.76 versionen är installerad men vill ha den nyare för att hitta rätt mapp.
min hoj är nyare än programvaran...

Lasse.S
2012-08-19, 21:33
Okej...ja då kan jag inte hjälpa dig tyvärr.

Båging
2012-08-19, 21:44
Vet du vad mappen har för nummer? Tror jag möjligen har N installerad, så vet du vilken map du vill ha, kan jag maila den till dej...

Uppdateringen fungerar bara inom samma version. Dvs förra versionen (4.76) uppdaterar inte till senaste (4.77) version....... Det är bara buggfixar osv som uppdateras inom samma versionsnummer man redan har...

Fritte
2012-08-19, 21:51
Kanske får slå en signal till HD och fråga vad dom ska ha för en CD.
Men tack för infon du gav mig.

Fritte
2012-08-19, 21:56
Har inte sätt vad det finns att välja på den skivan. Har en dyna fat bob 08'a 1584cc. V/H big radius 2-2 och kn filter.
Vill ha bra grund mapp att utgå ifrån tvs..

Båging
2012-08-19, 23:59
Har för mej skivan kostar 500:- plus moms nånstans.... köpte den i våras, men kommer inte ihåg exakt.
Kan kasta upp PDF'en med alla mappar, så kan du kika lite..... får bli i morgon när jag är i närheten av jobbdatorn :)

Båging
2012-08-20, 16:07
Ok, här är sista "Calibration Description" :)

https://dl.dropbox.com/u/28201445/Calibration%20Description.pdf

Fritte
2012-08-20, 20:03
Tack ska du ha Båging thb; Jag har hittat skivan och den kostar 408 kr ink moms. Ska kolla lite på pdf'n som du skickade. Sen i vår så får du nog besök av en Östgöte.

Båging
2012-08-20, 20:31
Kolla vilken/vilka mappar du vill ha, så skickar jag dom. Då sparar du 408:- ;)
Du är välkommen! Jag är van med östgötar ;) :D

Fritte
2012-08-20, 20:58
Låter nice Båging ha; Jag hör av mig thb;