handdator

Visa fullständig version : köpa chopper!?



HD_Jack
2012-08-17, 18:24
tjenare är på g att köpa en till hojj, hittat en chopper reggad som 62 med evo snurra och 4vxl låda, alla mått och allt stämmer med papperna dock så står de 1200cc i regbeviset men det sitter ju en 1340 evo, antar att de kan bli skit på besiktningen med den snurran?står inget motornummer i papperna bara 1200

xbones
2012-08-17, 18:37
Då får dom väl mäta slag o borr om dom ska kolla det:D

Adrenaline
2012-08-17, 23:39
Den är alltså reggad med en standard shovel. Mig vetligen är det hk dom går på och inte kubik
och en shovel och evo har kring 60hk.
Effektökning räknas väll i procent vad som är tillåtet´?
Menar.. en bubbla med ormbo springer genom en besiktning. Ändå har den 20% effektökning med det.

HD_Jack
2012-08-18, 10:20
han som säljer hojjen påstår att de är en evo 1200? att bottendelen är en S&S ? vad säger ni som kan lite om motorer jag kan bara el och växellådor är helt lost på motorer så om ni tyckerj ag är en idiot säg det =)

pidde
2012-08-18, 10:49
han som säljer hojjen påstår att de är en evo 1200? att bottendelen är en S&S ? vad säger ni som kan lite om motorer jag kan bara el och växellådor är helt lost på motorer så om ni tyckerj ag är en idiot säg det =)

Högst osannolikt .Men han är kanske en motor guru som svarvar egna vev slängar och tillverkar kam axlar i armhullernawa;Han snackar skit köp en annan hoj.

xbones
2012-08-18, 15:51
Finns väl inga Evo 1200. Däremot sista Shoveln var väl 1340?

Broder Dalton
2012-08-19, 08:54
Om det är en -62 ska det sitta en Panhead original
Provade själv att köra igenom en reg m 70-tals Electra-ram m EVO och 4-pet ngn gång 1998
Fick bakläxa och fick besikta med en Shovel. Bilprovn i Västberga kollade m HD och hävdade att jag
ökat vridmoment mer än 20%
Skruvade tillbaka EVOn, sålde hojen
Ägaren har besiktat 3 ggr efter det utan probs

Har också besiktat mina hojar, FXR 1900 och Electra 96 med Twin-Cammotorer utan problem

I ditt fall e d nog 50/50..

HD_Jack
2012-08-19, 09:58
killen som säljer den säger att han vet inte vad motorn är på för cubic men att de sitter ett S&S block, och att den gått igenom 6 besiktningar med denna motor innan,man kanske skulle be han åka å besikta hojjen? eller ska man avstå helt?har träffat killen verkar vara en sjysst lirare men de vet man ju aldrig.

Broder Dalton
2012-08-19, 11:05
Visst,säg att du köper hojen OM den är besiktad..

HD_Jack
2012-08-19, 16:11
nu har jag pratat lite mer med killen, ska å titta på hojjen ordentligt ikväll, varför han säljer den är för att de bara är kick på den och han är sjukskriven och ska byta ut höften, men oavsett ska jag ta upp att jag vill ha den besiktad kan inte lita på de han säger å sen stå med en hojj som inte går att få igenom en besiktning

HD_Jack
2012-08-19, 16:20
btw onatop är ingen regbesiktning den ska vara besiktad med den här motorn 6 ggr innan så är bara en vanlig besiktning om de nu spelar någon roll sen var det en 63a inte 62a

Båging
2012-08-19, 20:47
Utan regbesiktningen är du ju lika osäker nästa gång det är dags.....
Va*an.... kasta ur Evo'n och stoppa i en riktig maskin istället.... typ en Panna ;) :D

HD_Jack
2012-08-19, 22:02
hehe jo tanken har slagit mig, tråkigt då jag verkligen gillade hojjen, dock så går de ju som du säger kasta ur evon och sälja den och lägga i en panna meen njae ja vet inte,sen vill man ju inte regbesikta den med evo motorn i då blir de ju en 2012a istället för 63a man vill ju slippa blinkers och sånt tjaffs

Båging
2012-08-19, 22:53
Går det inte att regga som "ombyggt fordon"? Då behåller man ju identiteten....

racechopper
2012-08-20, 13:00
Är det den på avatarbilden? Kul hoj :D

Blev det nåt åkt med sporren i sommar annars.

HD_Jack
2012-08-20, 17:01
båging vet faktiskt inte någon annan som kan svara på de som är insatt i ämnet? går ju alltid göra någon sortsfuling helt klart.

Båging
2012-08-20, 19:29
Kikade lite och det ska nog kunna funka.... Får du igenom den som ombyggt så behåller du ju årsmodellen. Jag skulle nog tagit kontakt med en SFRO besiktningsgubbe....

Ombyggd mc har följande definition enligt SFRO: Serietillverkade fordon som tidigare tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats, ändringen kan göras för eller av enskild person. Ursprungsfordonets grundkonstruktion (ram) skall utan svårighet kunna kännas igen trots de utförda ändringarna. (SFRO:s nya bygghandbok 2009: 242).
Följande större ombyggnader av två- och trehjuliga motorcyklar omfattas var för sig av definitionen:
1. Huvudramen skall ändrats i sådan omfattning att motorcykelns försprång och/eller axelavstånd förändrats.
2. Bakvagnsramen bytts ut eller byggts om i sådan omfattning att motorcykelns försprång och/eller axelavstånd förändrats.
3. Tvåhjulig motorcykel har ändrats till
a. Tvåhjulig motorcykel med permanent monterad sidovagn.
b. Trehjulig motorcykel med tre symmetriskt placerade hjul.
Två av tre nedanstående förändringar i kombination av varandra ger även det definitionen ombyggd mc:
- Motor bytts ut.
- Förändring av försprånget.
- Bromssystemet bytts ut.
(SFRO:s nya bygghandbok, 2009: 242).