handdator

Visa fullständig version : Registreringsbesiktning ????

Bikebandit
2012-08-17, 16:28
ok hamnade i en Poliskontroll igår på E22'an på vägen till Gibsons för att lämna i min Street Bob.

Fick 500kr böter för icke godkända avgassystem och en konstig bit papper med en X bredvid * Registreringsbesiktningen Senast 2012/09/16 *
..och under den skrivit *Avgassystem : Foreskriven Utrustning Ändrad...yea really ??? :I: Antar att de inte fick mig på HC så de bestämde sig för att ta mig i Hurva.

8490 8491

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0024.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0025.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0026.jpg

Jag tror faktiskt det var inte rättvist att ta en ljudnivå prov i direkt anslutning till E22 vid rusningstid med alla lastbilar och bilar som körde förbi kring 100-110kmph men Uppmätt ljudnivå från min avgassystemet var 104 dB vid 2010 rpm sa de..

ok vem vet..vad innebär den här skiten ???????????????????????????

TCKalle
2012-08-17, 17:09
ok vem vet..vad innebär den här skiten

Vet ej men gissar att du klarar det om du besiktigar med orginalsystemet. Personligen tycker jag att en vanlig kontrollbesiktning borde räckt, men det är väl för att dom tycker att 500 och en kontrollbesiktning känns för lite i plånkan.

Adrenaline
2012-08-17, 17:49
Lättast är väll att du ringer polisen och frågar.

Sanniz
2012-08-17, 18:49
Böterna får du ta, för de har ändrat bedömningen till "polisens egna gällande och godtyckliga för stunden"... I vissa fall behöver de då inte ens mäta, om de ej vill.
Ombesikta (regbesikta) får du ju, eftersom du kört med "icke tillåtet system"... Slänger du på originalsystemet, så går ju cykeln igenom. Dessvärre kan det bli samma sak på nytt, om de tar dej på nytt med annat än godkänt system.
Bara gilla läget, om man gillar buller. ;)

PAINTERN
2012-08-17, 18:53
Regbesiktning blir det. Kostar 680 kr tror jag. Bara o montera originalet så löser det sig. Trist som fan, men det kostar att ligga på topp hehe

White Raven
2012-08-17, 19:07
loud pipes save lives!!!

ViLa
2012-08-17, 19:14
FTP!!!!!!!!!!!

CrazyVic
2012-08-17, 19:34
Skit i det där och kör obesiktigat istället. ro;

Lars Nilsson
2012-08-17, 20:50
acab

Pontus
2012-08-17, 20:57
Bad luck.

Vad skall du göra hos Gibsons, skall du bygga om street boben?

Såg i den andra tråden att det var dags för däckbyte.

CC10
2012-08-17, 21:13
Skit i det där och kör obesiktigat istället. ro;

thb;Rätt, så skulle jag görathb;

RilleHD666
2012-08-17, 21:21
Det är som Sanniz säger de behöver inte ens mäta db längre. Det är upp till var och en polisman att bedömma vad som låter för mycke. Jag har själv fått läsa lagtexten när jag protestera mot polisen när jag åkte fast med raka rör på lastbilen. Det där med registreringsbesiktning börja de med för några år sen. Tråkigt jobb att behöva byta till orginal och köra in och lägga ut sura pengar på en sån småsak.

Adrenaline
2012-08-17, 23:19
Känns ju som att det inte är någon större idé gnälla. Alla vet vi ju att det är olagligt att köra med öppna rör så... ;)

Bikebandit
2012-08-19, 21:14
Jag gnälla inte, Jag visste att jag tog en chans och kan acceptera att jag fick böter men var inte riktigt säker på vad en registreringsbesikning var och vad det innebär ? Jag har nu mer information om ämnet..

Bötesbelopp.

För brott mot fordonsförordningen:
Kap 2, § 1: Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv = 500 kronor....den fik jag thb;

För brott mot Trafikförordningen:
Kap 4, § 7: Åstadkommande av onödigt buller med motordrivet fordon eller onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter, 1 000 kronor

Kap 4, § 8: Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse eller underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs = 1 000 kronor.

Om du blir stoppad av polis.
En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den. SMC och våra samarbetsjurister rekommenderar att du aldrig skriver på en böteslapp enbart genom en ljudmätning genom "polismans öra". En polis kan i vissa fall lämna rapporteftergift.

Polisen kan ge ett föreläggande om kontrollbesiktning om motorcykeln är bristfällig, t ex om ljuddämparen rostat eller skadats. Har du bytt ut avgassystemet på din motorcykel till ett som inte är godkänt kan polisen förelägga om registreringsbesiktning. :D Även om du har en äldre motorcykel som har ett utbytessystem kan du alltså föreläggas registreringsbesiktning. Dessutom kan polisen utfärda böter.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/

Registreringsbesiktning.
Första registreringsbesiktning, förregistrerat - fordon tilldelat svenskt registreringsnummer.
MC........ 1130 kr.

Bikebandit
2012-08-19, 21:24
Bad luck.

Vad skall du göra hos Gibsons, skall du bygga om street boben?

Såg i den andra tråden att det var dags för däckbyte.

Jag var på väg till Gibsons eftersom han gör allt arbete med 200 bakdäcket på min Street Bob...Banana oops! hoppas de inte märker skillnaden mellan en 160 och 200 däck på Registreringsbesiktningen :D

CrazyVic
2012-08-19, 21:44
Jäkligt tråkiga böter måste jag säga. Tur att du inte blir anklagad för detta iaf. lol; http://latino.foxnews.com/latino/news/2012/04/12/mexican-state-charges-motorcyclists-with-terrorism/

Bikebandit
2012-08-19, 21:50
.... Won't be long innan de försöker att här LM;

pidde
2012-08-19, 22:08
Om du blir stoppad av polis.
En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den. SMC och våra samarbetsjurister rekommenderar att du aldrig skriver på en böteslapp enbart genom en ljudmätning genom "polismans öra". En polis kan i vissa fall lämna rapporteftergift.

Skojar du ? De va de jävligaste jag hört (läst)

CrazyVic
2012-08-19, 22:29
Mm. Sjukt är det. Får helt enkelt hoppas på hörselskadade poliser efter alla (hmmm) turer på skjutbanan.

Ha som regel att aldrig skriva på boten på plats. Vanligtvis får man ändå hem den i brevlådan, men har man en jäkla tur så har lasern inte varit inne på kalibrering på länge osv osv.

- - - Uppdaterad - - -

Måste börja använda ett annat ord än s j u k t ser jag. thx;

Hog
2012-08-23, 20:12
Tjabba !! Är hojen nyare än årsmodell 00 så åker man på Regbes !! Äldre än årsmodell 00 så slipper man Regbes.....hog

Bikebandit
2012-09-10, 23:55
Update :

Bokade Sb'n in för registreringsbesiktningen, monterade den originala avgassystem på före naturligtvis och hoppades på det bästa :I:

Killen kom ut, kontrollerat papper.. bad mig att starta hojen, gasade det ett par gånger..kollade e numret på avgassystemet och godkände det D;

Fick betala 850 kr..

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0103.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0112.jpg

Vad jag undrar är .. hur många gånger du kan registreringsbesiktiga den..eftersom jag inte tänker lämna original systemet på och jag antar att någon gång i framtiden kommer jag att vara i en poliskontroll igen c0p

Billy Bollocks
2012-09-11, 09:42
Detta styrker min teori om att trafikpoliser terroriserar vanligt hederligt folk medan vanliga polisen sätter dit buset! En tanke slog mig. Jag har besiktigat min hoj med V&H Propipe 2-1 med tyst insats utan problem, hojen låter som en Hondascooter med insatsen. Kan det vara idé att regbesiktiga med systemet i det skicket? Då borde rimligen inte polisen kunna utfärda regbes när den redan är gjord? Bullret är en annan sak förstås men det blir billigare.

Mercakombi
2012-09-11, 22:16
Kan det vara idé att regbesiktiga med systemet i det skicket? Då borde rimligen inte polisen kunna utfärda regbes när den redan är gjord?

Tror inte det spelar någon som helst roll vad SBP godkänner. Eftersom man lik förbannat
kan åka dit så det ryker 10min senare, vid en flygande besiktning utförd av Harry Haffa!

Dessa två myndigheter verkar i mångt och mycket tolka diverse fordonsregler helt olika:(

PAINTERN
2012-09-11, 22:30
Tror inte det spelar någon som helst roll vad SBP godkänner. Eftersom man lik förbannat
kan åka dit så det ryker 10min senare, vid en flygande besiktning utförd av Harry Haffa!

Dessa två myndigheter verkar i mångt och mycket tolka diverse fordonsregler helt olika:( Verkar som SBP kan vara lite slappa ibland. Men blir du stoppad i en flygande bes med ett V&H, så blir det regbes. Och då är det original som gäller om hojen är helfordonsgodkänd. Bara att hoppas på tur när man är ute och kör. Finns inga genvägar när det gäller flygande bes.....

xbones
2012-09-11, 22:46
Hur gick det på besiktningen Bikebandit? Däcket? Nice pipes:D!

Bikebandit
2012-09-11, 23:57
Godkändvc;

Hört rykten att vid en REGISTRERINGSBESIKTNING de kontrollera allt men i mitt fall han kollade precis vad polisen hade skrivit på botten av dokumentet och ingenting annat och det var att min avgassystem hade ändrats... original som gäller med REGISTRERINGSBESIKTNING.
8824

Sa ingenting om däcket :cool:

Bikebandit
2012-09-12, 01:17
.....lägga till detta om någon behöver det pardy

"Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar."

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm#_Toc38949575

Pontus
2012-09-12, 09:47
Godkändvc;

Hört rykten att vid en REGISTRERINGSBESIKTNING de kontrollera allt men i mitt fall han kollade precis vad polisen hade skrivit på botten av dokumentet och ingenting annat och det var att min avgassystem hade ändrats... original som gäller med REGISTRERINGSBESIKTNING.
8824

Sa ingenting om däcket :cool:

Skönt att de höll sig till avgassystemet,och inte körde i besserwisser mode mot dig.

Bikebandit
2012-09-12, 17:15
De var rätt trevligt om det faktiskt :D ...men undrar vad som händer om du får vara en regelbunden besökare ???

xbones
2012-09-12, 22:28
.....lägga till detta om någon behöver det pardy

"Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar."

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm#_Toc38949575Fyyyy faaaaan!!! Det var det jävligaste jag har sett! Vem o hur fan har dom hittat på allt dettafrv; O hur jävla mycket skattepengar har det kostat??? Har inte dom jävla byråkraterna annat att göra??? Det är ju hur sjuktSjukpk;som helst!

xbones
2012-09-12, 22:35
Grattis BBthb;!