handdator

Visa fullständig version : SEST



Lasse.S
2012-08-11, 18:55
I dag har jag kört om kring och gjort lite inspelningar av motordata, inget fel på dom inställningar som finns men tycker det är förbannat kul o lära sig :D en dag skall jag bli lika duktig som Båging om ca 15 år pardy nja blir nog till att köra på rullen nästa gång ändå ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0308.jpg

CC10
2012-08-11, 22:58
I dag har jag kört om kring och gjort lite inspelningar av motordata, inget fel på dom inställningar som finns men tycker det är förbannat kul o lära sig :D en dag skall jag bli lika duktig som Båging om ca 15 år pardy nja blir nog till att köra på rullen nästa gång ändå ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0308.jpg
Kul, exakt vad jag oxå tänkt göra... Alltså lära mig.

Lasse.S
2012-08-12, 10:17
Ja visst är det kul :D också kan man se hur fort man kört och varvat motorn...:p

Ducktail
2012-08-13, 14:24
Har du din laptop ihopkopplad med hojen när du kör? Eller hu ser du alla värden?

Lasse.S
2012-08-13, 14:32
Har du din laptop ihopkopplad med hojen när du kör? Eller hu ser du alla värden?
Nej det behöver man inte, man sätter boxen i inspelningsläge med hjälp av datorn, sen kan du ta bort kabeln o starta o stoppa loggningen med knappen på boxen.
När du är klar med körningen kopplar du tillbaka kabeln o tankar ur informationen till din dator.

belsebub36
2012-08-13, 14:38
Nej det behöver man inte, man sätter boxen i inspelningsläge med hjälp av datorn, sen kan du ta bort kabeln o starta o stoppa loggningen med knappen på boxen.
När du är klar med körningen kopplar du tillbaka kabeln o tankar ur informationen till din dator.

Smart manick!! vilka värden kan du logga?

Lasse.S
2012-08-13, 14:51
Smart manick!! vilka värden kan du logga?
Allt du behöver veta o lite till ;)
typ från ute temp till spridar tider...hur mycket som helst, har en tränings cd som jag håller på att lära mig med.

CC10
2012-08-13, 20:42
Allt du behöver veta o lite till ;)
typ från ute temp till spridar tider...hur mycket som helst, har en tränings cd som jag håller på att lära mig med.

Tränings cd? det skulle jag behöva vart får man tag på den? håller på och försöker lära mig detta, har inte hunnit (eller vågat) testa så mycket nu på semestern ifall nåt skulle skita sig, vill ju inte köra trampcykel resten av sommaren

Lasse.S
2012-08-13, 20:59
Tränings cd? det skulle jag behöva vart får man tag på den? håller på och försöker lära mig detta, har inte hunnit (eller vågat) testa så mycket nu på semestern ifall nåt skulle skita sig, vill ju inte köra trampcykel resten av sommaren
Köpte den via PH Outlet men finns att få tag på ebay
Nja så länge du inte laddar in något i hojen är det ingen fara.
Du kan tanka ur den mapp som finns i hojen och se hur den ser ut.
Du kan ha datorn inkopplad och få live data
Du kan spela in rakt in i datorn
Du kan spela in i boxen och tanka ur till datorn
Och givetvis förändra alla parametrar och ladda in i hojen men då måste man veta vad man gör.
Finns en smart tune funktion, har inte lärt mig den ännu
Man kan också läsa av och radera felkoder
Enlig min mening totalt överlägset alla piggy system :D

CC10
2012-08-13, 21:53
Tack PTB, ska köpa en cd på PH Outlet, har handlat en del där tidigare och det funkar bra.
Jo jag köpte kablarna och programvaran för att när garantin gått ut så tänker inte jag serva hos någon Dealer och då kan det vara bra att kunna gå in och kolla och justera en del saker.

Just nu är jag mest sugen att tanka ur mappen och kolla lite på den, inte för att det är nåt fel på den (+6,5 HP och +10,5 Nm jämfört med den nedladdade mappen från HD) men jag är lite nyfiken att kolla på den ( har varit med och mappat en del Halltec-sprut på bilar under min racetid).

Sen är jag sugen att köra en smart tune (när jag lärt mig det) den går inte helt bra på 1500-2000 varv, hoppas att det går att läsa värdena och justera lite på de varvtalen. Eller så är det som han som tunade sa att det är svårt få V&H Power Duals och Hi-Outputs slipon att funka på riktigt låga varv
Har oxå förstått att så länge jag inte laddar in nåt så är det ingen fara men vill ju inte riskera nåt på semestern, bara ifall att....

Lasse.S
2012-08-13, 22:14
Det är enkelt att tanka ur och lära sig programmet, det svåra är att lära sig vad man skall göra för att den skall gå bättre, det är också alltid en balansgång om du skall ha effekt eller ekonomi, bänk gubbarna som hållit på många år har kunskap överlägsen den vi kan få med lite lek.
Även om smart tune är ett bra hjälpmedel måste man ha en bredbandslambda och en bromsbänk för att göra ett 100-procentigt inställning.
Jag har även en vego III http://www.daytona-sensors.com/WEGO3.html som jag vid tillfälle skall logga samtidig med och jämföra hojen smalbandare med en riktig Bosch 5 tråds bredband lambda.
För min egen del gör jag mest detta för nöjets skull och anser mig tillräckligt duktig för att inse att det krävs mycket erfarenhet innan man mappar en hoj perfekt och överlåter det till proffsen när det behövs ;)

CC10
2012-08-13, 23:19
ja, håller med dig än en gång PTB, det är absolut bromsbänk som gäller, det visar ju mina siffror oxå för alla som tycker att det räcker med en nerladdad mapp. vi körde alltid med bredbandslambda när vi mappade Halltec, men samma där vi hittade mer hästar i bänken.
jag gör oxå detta för att jag tycker det är kul, nöjer mig inte med att det är bra utan vill veta varför det är bra....och kan det bli bättre?

Lasse.S
2012-08-13, 23:30
thb;

ja, håller med dig än en gång PTB, det är absolut bromsbänk som gäller, det visar ju mina siffror oxå för alla som tycker att det räcker med en nerladdad mapp. vi körde alltid med bredbandslambda när vi mappade H
alltec, men samma där vi hittade mer hästar i bänken.
jag gör oxå detta för att jag tycker det är kul, nöjer mig inte med att det är bra utan vill veta varför det är bra....och kan det bli bättre?

Båging
2012-08-18, 14:37
En liiiiten rättelse bara i sammanhanget... du läser inte ur mappen ur cykeln. Du läser ur den ur VCI'n (oranga boxen)..... oväsentligt iofs, men ett litet påpekande bara ;) :D :D :D
Det här är dock en stor fördel mot SERT'en... den hade du ingen möjlighet alls att se vad som fanns i ECU'n. Nu tankar man på mappen till VCI'n som mellanlagrar den där och sedan trycker på den på cykeln. Sen kan du hämta mappen ur VCI'n och det är ju såklart den aktuella mappningen. Kanonbra funktion om man bara skall göra småförändringar.....

Att man får effekten i bänk är egentligen inte så konstigt. Bränlset är ju bara en mindre byggsten i tuningen och är ganska enkel att få ordning på med bredbandare och smart programvara som kan räkna på aktuellt VE och procentuell förändring till nytt beräknat VE. Det bänken är ett större måste till, är ju att mappa tändkurvorna där större delen av effektvinsten finns.....

Får ni funktion i "autotuningen" kan ni ju skrika till. Den har så vitt jag vet inte funkat från dag ett och fungerar fortfarande inte i dom nyare boxar jag kört ;)
Ett tips som funkar lika bra är MegaLogViewer. Den läser loggen och föreslår nytt VE.... funkar kanon på bilen i alla fall ;) :D
Finns här: http://www.efianalytics.com/MegaLogViewerHD/download/

Lasse.S
2012-08-18, 17:58
Det är ofta så att ju mer man kan ju mer inser man vad man inte kan ;) som du vet Båging så har jag lagt många många timmar med Mega squirten och nosade även i LogVievern både till min gamla sportster och race hojen och nu försöker jag lära mig lite om SERT,en, kan ju vara så i å för sig att visa tycker det är enklare än andra men jag har ju insett i alla fall att det krävs lång erfarenhet att bli duktig på detta....men kul är det tycker jag ;)
Får tacka dig att du delar med dig av kunskap....ovärderligt för många av oss mäster Båging :)

Båging
2012-08-18, 20:05
Ingen fara, det är bara kul när folk är intresserade :)
Prata inte om MS. Där kan man snacka om hög inlärningströskel, men efter i vintras tror jag att jag har rätt hygglig koll på MS. Bilen går som själva f*n nu i alla fall... Opel, Haybusa, Blackbird, Audi och Megasquirt var en rätt bra kombination ;) :D :D

CC10
2012-08-22, 22:09
Allt du behöver veta o lite till ;)
typ från ute temp till spridar tider...hur mycket som helst, har en tränings cd som jag håller på att lära mig med.

Beställde en tränings CD igår, haha nu börjar det bli riktigt kul:D

Pulare
2012-10-27, 13:12
Jag behöver också en software cd ,kablar och en tränings DVD till min nya hoj. Vad har ni betalat för dessa prylar hos PH outlet? Ska över till USA den 12 november med jobbet så om man har tur kanske den lokale Harley handlaren har dessa grejor på hyllan annars blir det väl PH som får ta hem till mig.

Lasse.S
2012-10-27, 13:30
Tjena Pulare
Jag lödade kablarna själv från kontakter jag hade hemma det är en vanlig seriell data kabel bara, skivorna betalade jag 900 kr för tillsammans :)

Jag behöver också en software cd ,kablar och en tränings DVD till min nya hoj. Vad har ni betalat för dessa prylar hos PH outlet? Ska över till USA den 12 november med jobbet så om man har tur kanske den lokale Harley handlaren har dessa grejor på hyllan annars blir det väl PH som får ta hem till mig.

Pulare
2012-10-27, 13:40
Tjena Pulare
Jag lödade kablarna själv från kontakter jag hade hemma det är en vanlig seriell data kabel bara, skivorna betalade jag 900 kr för tillsammans :)
thb;
Jag får se när min SERT box kommer på måndag. Jag tror det var USB kontakter på min SERT box om man läser om den (32109-08B) Han missade att få med den när jag hämtade hojen i onsdags och jag hade inte en aning om att boxen inte satt monterad hela tiden utan endast används som typ ett interface som man kan spela in värden på.

Lasse.S
2012-10-27, 13:55
Det är kabeln på högersidan jag gjort, den andra är en usb som går till laptoppen.
Jo du spela in värden på den men den är också nödvändig för att ta sig in i hojens motorstyrenhet för att ändra värdena direkt i hojens egna mapp, efter det är gjort tar man bort denhttp://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0571.jpg

thb;
Jag får se när min SERT box kommer på måndag. Jag tror det var USB kontakter på min SERT box om man läser om den (32109-08B) Han missade att få med den när jag hämtade hojen i onsdags och jag hade inte en aning om att boxen inte satt monterad hela tiden utan endast används som typ ett interface som man kan spela in värden på.

Pulare
2012-10-27, 14:12
Har du något kopplings schema till din kabel? Är det en vanlig com kabel eller en 0-modemskabel?

Lasse.S
2012-10-27, 14:46
Har du något kopplings schema till din kabel? Är det en vanlig com kabel eller en 0-modemskabel?

Jag kan fixa schema det är en seriell, kallas väl com kabel också tror jag...

uppdaterad ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0575.jpg

Jonasbaggen
2012-10-27, 15:10
PTB och Pulare: Det börjar likna min sons World of Warcraft utrustning! Var är routern:p?

Pulare
2012-10-27, 17:22
ro;

PTB och Pulare: Det börjar likna min sons World of Warcraft utrusning! Var är routern:p?

Jonasbaggen
2012-10-27, 19:15
Fast det ser lite kul och intressant ut med nya elektroniska möjligheterthb;
Åker själv "Flinta modell" från -03 med fugge och Crane box.

Pulare
2012-10-27, 19:24
Fast det ser lite kul och intressant ut med nya elektroniska möjligheterthb;
Åker själv "Flinta modell" från -03 med fugge och Crane box.

Man måste ju komma in i High Tech åldern någon gång så varför inte börja nu när man har en insprutningshoj. Håller med om att fugge är himla enkelt att hålla på med skulle bara ha en magnet tändning också till Springern. thb;

Pulare
2012-11-02, 19:46
Nu har jag fått ihop min kabel och det fungerade direkt. Det startade med att programmet kände av att VCI boxen behövde en uppdatering och det fungerade smärtfritt och sen kopplade den upp mot ECM:en . Jag kunde läsa ut ur VCI:en vilken mapp som är på hojen och den stämmer mot utrustningen. Jag provade även att trycka på check for updates knappen till höger i huvudmenyn men efter en bra stund så dyker ett felmeddelande upp. Super Tuner Update Klient ger felmeddelandet: Unable to connect to the update server. Check your internet connection and try again. Jag kunde ju ladda ner VCI uppdateringen så det borde ju inte vara något fel på min internet uppkoppling. Någon annan som har samma problem och har lyckats att lösa detta problem?

Jonasbaggen
2012-11-02, 20:21
Pulare: -Houston, I think we have an ignition problem! Happy Halloween och lycka till med grejornathb;

Pulare
2012-11-02, 20:38
LM;
Pulare: -Houston, I think we have an ignition problem! Happy Halloween och lycka till med grejornathb;

druttkasken
2014-09-14, 12:12
Nu skall jag också ge mig in i tuningvärlden, om inte annat för att lära mig något nytt.
Fick hojen tunad av NB i Umeå men är inte riktigt nöjd, det smäller när man drar av och den går inte helt jämnt mellan 1750 och 2500 med konstant hastighet.
Köpte en kabel på eBay, installerat windows och tunerprogramvaran på en MacBook pro.

Återkommer...

- - - Uppdaterad - - -

Förresten behöver man inte köpa någon CD för tuningkursen, den finns online hos HD. Om det är HDs kurs alltså.

druttkasken
2014-09-14, 22:14
Nu skall jag också ge mig in i tuningvärlden, om inte annat för att lära mig något nytt.
Fick hojen tunad av NB i Umeå men är inte riktigt nöjd, det smäller när man drar av och den går inte helt jämnt mellan 1750 och 2500 med konstant hastighet.
Köpte en kabel på eBay, installerat windows och tunerprogramvaran på en MacBook pro.

Återkommer...

- - - Uppdaterad - - -

Förresten behöver man inte köpa någon CD för tuningkursen, den finns online hos HD. Om det är HDs kurs alltså.

FUCK!

Jag hade beställt kabeln med 4 pinnar när det skulle vara en med 6.

Är det någon som behöver en SE Supertanker Pro kabel???

Bikerboy
2014-09-16, 11:32
Nu skall jag också ge mig in i tuningvärlden, om inte annat för att lära mig något nytt.
Fick hojen tunad av NB i Umeå men är inte riktigt nöjd, det smäller när man drar av och den går inte helt jämnt mellan 1750 och 2500 med konstant hastighet.
Köpte en kabel på eBay, installerat windows och tunerprogramvaran på en MacBook pro.

Återkommer...

- - - Uppdaterad - - -

Förresten behöver man inte köpa någon CD för tuningkursen, den finns online hos HD. Om det är HDs kurs alltså.
Även jag har bänkkört min hoj på Northbike i Umeå i våras.
Hade en standardmapp till Supertunern innan, och den funkade rätt ok när hojen var varm. Jämt o fint.
Men gick riktigt taskigt när den var kall, ungefär som en förgasarhoj gör om man inte dragit ut choken tillräckligt. Därför trodde jag att en injustering i bänk skulle fixa till det. Men icke...
Enligt effektdiagrammet jag fick, så tappade jag dessutom ett par hästkrafter. Men lite mer i vrid fick jag dock... Men jag var inte nöjd eftersom den fortfarande går dåligt när den är kall, så NB skulle köra den i bänk på nytt.
Körde dit hojen på morgonen, så hojen hann ju få lite temp innan dom tog sig an den.
Svaret jag fick när jag hämtade hojen på eftermiddagen var att det inte var nåt fel. Den gick ju hur fint som helst!
Så min fråga är då, är det normalt att hojen knappt är körbar vid kallstart (efter man monterat Super Tuner)?
Hojen hade inte det problemet alls då jag köpte hojen helt utan Super Tuner eller annat för justering för insprutningen.
Eller är det skit bakom spakarna hos NB, eftersom dom inte fick till det?

Jag understryker dock att hojen går bra när den är varm. Bara vid kallstarter som den går riktigt dåligt. Lite av ett i-landsproblem kanske...

druttkasken
2014-09-16, 11:34
Hade du en 4-polig kontakt? För min är 6-polig och har inte hittat något schema på den :(
Tjena Pulare
Jag lödade kablarna själv från kontakter jag hade hemma det är en vanlig seriell data kabel bara, skivorna betalade jag 900 kr för tillsammans :)

Båging
2014-09-16, 15:27
Även jag har bänkkört min hoj på Northbike i Umeå i våras.
Så min fråga är då, är det normalt att hojen knappt är körbar vid kallstart (efter man monterat Super Tuner)?


Nej, självklart inte. Den ska gå lika bra kall som varm. Helst skall du inte märka någon skillnad alls, mer än att tomgången är något högre vid kallstart och succesivt minskar till du nått driftvärme..

Mvh /Båging

Bikerboy
2014-09-16, 17:19
Nej, självklart inte. Den ska gå lika bra kall som varm. Helst skall du inte märka någon skillnad alls, mer än att tomgången är något högre vid kallstart och succesivt minskar till du nått driftvärme..

Mvh /Båging
Var det jag misstänkte, Båging... Synd att du håller till så långt bort från Umeå. Har ju läst mig till att du kan dom här grejorna. :-)
Jag har svårt att tro att NB får min hoj att gå bra, så jag funderar på att ta den till Mectec i Kalix. Även dom är ju duktiga...
Frågan är om man kan vara så fräck att man ber dom skicka räkningen för bänkningen till NB? ;-)
Jag menar, jag har ju betalt för bänkningen hos NB, men det blev ju uppenbarligen inte bra...

Båging
2014-09-16, 18:05
Var det jag misstänkte, Båging... Synd att du håller till så långt bort från Umeå. Har ju läst mig till att du kan dom här grejorna. :-)
Jag har svårt att tro att NB får min hoj att gå bra, så jag funderar på att ta den till Mectec i Kalix. Även dom är ju duktiga...
Frågan är om man kan vara så fräck att man ber dom skicka räkningen för bänkningen till NB? ;-)
Jag menar, jag har ju betalt för bänkningen hos NB, men det blev ju uppenbarligen inte bra...

Den kan nog bli lite svår ;) Kan ju vara värt att kolla iofs. Alltså, har du betalat för en mappning som inte är utförd så är det ju lite obehagligt.... Har hört om enstaka handlare som tar betalt för att lägga på en standardmap, men då brukar kostnaden vara betydligt mindre än en riktig mappning.... vi tar 3800:- inkl moms för en SERT/SEST/DirectLink-mappning...

Vad gäller MecTec, kan jag bara rekommendera honom. Kjell-Anders är en av dom duktigaste vi har i landet och jag litar 100% på allt han gör åt oss!

Mvh /Båging

Bikerboy
2014-09-16, 18:21
Den kan nog bli lite svår ;) Kan ju vara värt att kolla iofs. Alltså, har du betalat för en mappning som inte är utförd så är det ju lite obehagligt.... Har hört om enstaka handlare som tar betalt för att lägga på en standardmap, men då brukar kostnaden vara betydligt mindre än en riktig mappning.... vi tar 3800:- inkl moms för en SERT/SEST/DirectLink-mappning...

Vad gäller MecTec, kan jag bara rekommendera honom. Kjell-Anders är en av dom duktigaste vi har i landet och jag litar 100% på allt han gör åt oss!

Mvh /Båging
Bänkningen ÄR utförd. Vet det, eftersom verkstadschefen gick in i datorn o kollade upp att den var gjord. Var med när han tog fram körningen som hörde till mitt regnr... Men som sagt, dom verkar inte speciellt duktiga på just dom grejorna.
Jag kan nog ge dom en chans till, men det börjar bli tjatigt tycker jag.
Borde ha lämnat hojen dagen innan, så den är kall innan den startas upp. Då kan dom omöjligt missa att den går taskigt då den är kall.

druttkasken
2014-09-16, 19:53
Nej, självklart inte. Den ska gå lika bra kall som varm. Helst skall du inte märka någon skillnad alls, mer än att tomgången är något högre vid kallstart och succesivt minskar till du nått driftvärme..

Mvh /Båging

Min tomgång är precis som Båging beskriver, mycket trevligare än på 2005an jag hade innan med gasare.

Däremot så gillar jag inte hur den rusar upp i 2000rpm just när man startat, går ner till 1400 efter ca 3 sek.
Går det att få bort eller åtminstone begränsa rusningen?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Båging
2014-09-16, 20:44
Min tomgång är precis som Båging beskriver, mycket trevligare än på 2005an jag hade innan med gasare.

Däremot så gillar jag inte hur den rusar upp i 2000rpm just när man startat, går ner till 1400 efter ca 3 sek.
Går det att få bort eller åtminstone begränsa rusningen?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Absolut. Man justerar startöppningen på tomgångsmotorn via en tabell som heter IAC. Vanligtvis står den default lite för öppen och man justerar startvärdet tills rusningen försvunnit helt eller minimerats så mycket det går...

Adren
2014-09-16, 21:55
Med risk för att denna fråga är OT, så gör jag ett försök att slippa en egen tråd, kändes som att det fanns gott om kompetens här :)
Måste man koppla in hojjen i datorer nu för tiden för att få en lägre tomgång? Hur låg tomgång kan man ha på en 2014 Street Bob
utan att något tar skada? Går det att komma ner till 700 - 800rpm?

Båging
2014-09-16, 22:53
Med risk för att denna fråga är OT, så gör jag ett försök att slippa en egen tråd, kändes som att det fanns gott om kompetens här :)
Måste man koppla in hojjen i datorer nu för tiden för att få en lägre tomgång? Hur låg tomgång kan man ha på en 2014 Street Bob
utan att något tar skada? Går det att komma ner till 700 - 800rpm?

Japp, enda sättet är via justering elektroniskt. Den GÅR att få ner till 800, men jag rekommenderar det inte. Dom vi testat på har fått problem med tillfälliga rusningar osv.....känns som att 900 är minsta varvtal som känns stabilt...

Adren
2014-09-16, 23:57
Japp, enda sättet är via justering elektroniskt. Den GÅR att få ner till 800, men jag rekommenderar det inte. Dom vi testat på har fått problem med tillfälliga rusningar osv.....känns som att 900 är minsta varvtal som känns stabilt...

Precis det svar jag önskade, tack så fantastiskt mycket!

harly2006
2014-09-17, 01:05
Åk till Mectec eller pera Evensson i Tillberga..har själv varit där samt många kamrater alla är nöjda..har själv en NT 2006,1550, 108 hk samt 148 nm i vrid på hjulet och kör med Power vision...och Båging är duktig han med men det bli så långt att åka..från Ö-vik...Lycka till.obs min går mycket bra på alla varv..

Bikerboy
2014-10-06, 12:57
Bänkningen ÄR utförd. Vet det, eftersom verkstadschefen gick in i datorn o kollade upp att den var gjord. Var med när han tog fram körningen som hörde till mitt regnr... Men som sagt, dom verkar inte speciellt duktiga på just dom grejorna.
Jag kan nog ge dom en chans till, men det börjar bli tjatigt tycker jag.
Borde ha lämnat hojen dagen innan, så den är kall innan den startas upp. Då kan dom omöjligt missa att den går taskigt då den är kall.
En liten update...
Lämnade återigen in hojen på Northbike här i Umeå. Enligt NB, så justerade dom nu in så att den får mer luft vid start. Och jag vet inte om det gjorde nån nämnvärd skillnad vid kallstart... Var precis ut o startade hojen då den nu stått i kallgarage i några dagar. Den hostar, bluddrar och går allmänt dåligt så snart jag nuddar gasen. Så kallstartsegenskaperna är fortfarande inte bra. Däremot så var jag o testkörde hojen i några mil direkt efter att jag hämtat hojen från NB, och den går märkbart bättre än innan med varm motor! Tyckte som sagt att den gick helt ok innan, men den känns klart mycket rappare på gasen nu. :-) Så nåt har dom ju gjort med hojen...
Orkar inte bråka mer med NB ang kallstartsegenskaperna. Får helt enkelt ge mig till tåls tills motorn får lite arbetstemp.

Båging
2014-10-06, 14:36
Tråkigt. Du har ju all rätt att kräva att cykel går bra i alla lägen.....det finns inga orsaker att den skulle gå dåligt i vissa register om det inte är mekaniska/elektroniska fel på den....

druttkasken
2014-10-09, 19:41
Jag lämnade in min på Lindroths och nu går den bra


Skickas från min iPhone via Tapatalk

druttkasken
2014-10-14, 09:17
Jag lämnade in min på Lindroths och nu går den bra


Och så här ser två tabeller dom ändrat ut i, det översta är efter och den undre före i båda fallen. Några kommentarer någon?
(Båda bilderna öppnas i nytt fönster)

Air Fuel
https://www.dropbox.com/s/0nfg18mkh0zgvaa/AirFuel.png?dl=0

VE Front Cyl
https://www.dropbox.com/s/7deisk6r7i47sn1/VEFrontCyl.png?dl=0

Båging
2014-10-14, 12:18
Enda jag reagerar över är A/F-tabellen som har satt lambdorna ur spel.... det är lite olika tänk runt det där, men personligen låter jag alltid lambdorna vara med och styra på låglastdelen. Enda området jag ibland deaktiverar lambdorna i är tomgång, dvs runt 30-50kpa upp till 1250rpm... resten får ligga kvar med styrning. Lambdorna gör ett kanonjobb när det gäller att hålla 14.6-14.7 på dellast.
Väljer man att göra som dom gjort och stänga av dom, gäller det att ve-tabellerna är spot on.....
Jag brukar normalt stänga ner lambdorna, mappa VE tills jag får det AF jag satt och när det stämmer bra, aktiverar jag lambdastyrningen igen. Man ska också veta att det finns en adaptiv funktion. Den lär sej VE sakta, men den funktionen sätts helt ur spel om du deaktiverar lambdorna....

VE-tabellen ser jag inget onormalt i. Jämn och fin med rimliga värden överallt....

Mvh /Båging

druttkasken
2015-01-01, 03:08
Enda jag reagerar över är A/F-tabellen som har satt lambdorna ur spel.... det är lite olika tänk runt det där, men personligen låter jag alltid lambdorna vara med och styra på låglastdelen. Enda området jag ibland deaktiverar lambdorna i är tomgång, dvs runt 30-50kpa upp till 1250rpm... resten får ligga kvar med styrning. Lambdorna gör ett kanonjobb när det gäller att hålla 14.6-14.7 på dellast.
Väljer man att göra som dom gjort och stänga av dom, gäller det att ve-tabellerna är spot on.....

Mvh /Båging

Hur ser man att lambdorna är satta ur spel?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Lasse.S
2015-01-01, 09:15
Hur ser man att lambdorna är satta ur spel?


Skickas från min iPhone via TapatalkV
Värderna i tabellen ligger utanför smalbands sondens arbetsområde.

Kling
2015-01-03, 03:08
Är det bara supertuner som gäller när man vill ha lite extra krut?
Jänkarna verkar rätt inne på thundermax..
http://www.thunder-max.com
Tänkte även passa på att byta kammar till andrews eller hammer performance
Tycker den som heter jackhammer 570 låter lovande.
http://www.hammerperf.com/xlvalvetrain.shtml

Lasse.S
2015-01-03, 09:47
Är det bara supertuner som gäller när man vill ha lite extra krut?
Jänkarna verkar rätt inne på thundermax..
http://www.thunder-max.com
Tänkte även passa på att byta kammar till andrews eller hammer performance
Tycker den som heter jackhammer 570 låter lovande.
http://www.hammerperf.com/xlvalvetrain.shtml

Köper man en ny hoj med exempelvis luft o buller då skall man ha en SEST till och då för max ett par tusen extra, Alla former av piggy system är uteslutet men vill man gå ett steg längre och till det bättre väljer man ThunderMax som ersätter UCUn helt inklusive smalbandslambdorna till "själv" justerande system med bredbandslambdor, Den fysiska installationen är ganska enkel men kräver mer än bas kunskap innan den sköter sig själv, det som märks mest är bättre gasrespons (snabbare processor) fast man får komma ihåg att boxen i sig är inget trim i sig utan största fördelen är att du kan byta avgasystem kammar luftfilter eller va du nu vill utan risk då den som sagt är självjusterande och ger motorn alla förutsättningar att fungera som den skall, i mitt fall med turbo är den överlägset bra och är det nått jag kan rekomendera är det just ThunderMax.

Kling
2015-01-03, 17:38
Köper man en ny hoj med exempelvis luft o buller då skall man ha en SEST till och då för max ett par tusen extra, Alla former av piggy system är uteslutet men vill man gå ett steg längre och till det bättre väljer man ThunderMax som ersätter UCUn helt inklusive smalbandslambdorna till "själv" justerande system med bredbandslambdor, Den fysiska installationen är ganska enkel men kräver mer än bas kunskap innan den sköter sig själv, det som märks mest är bättre gasrespons (snabbare processor) fast man får komma ihåg att boxen i sig är inget trim i sig utan största fördelen är att du kan byta avgasystem kammar luftfilter eller va du nu vill utan risk då den som sagt är självjusterande och ger motorn alla förutsättningar att fungera som den skall, i mitt fall med turbo är den överlägset bra och är det nått jag kan rekomendera är det just ThunderMax.

Tack för svaret, låter ju helt klart som att thundermax kan vara något!
Jag har öppnare luftburk och ett vh 2-1 competition så nya kammar och en thundermax borde ju kunna ge mig den körkänslan jag vill åt.
Körde tidigare en Honda SP2 med en underbar kortslagig v-twin och vill ju komma närmare den typen av rapp gasrespons!

Lasse.S
2015-01-03, 20:33
Tack för svaret, låter ju helt klart som att thundermax kan vara något!
Jag har öppnare luftburk och ett vh 2-1 competition så nya kammar och en thundermax borde ju kunna ge mig den körkänslan jag vill åt.
Körde tidigare en Honda SP2 med en underbar kortslagig v-twin och vill ju komma närmare den typen av rapp gasrespons!

Nja då lär du bli besviken så stor skillnad blir det inte. Skall du ha bättre gasrespons får du jobba på den rörliga vikten, aluminium fälgar med lågprofil däck, gummi är tungt, svänghjulet går att lätta några kg, lättare kolvar osv då börjar du närma dig Hondan ;)

Kling
2015-01-03, 22:01
Nja då lär du bli besviken så stor skillnad blir det inte. Skall du ha bättre gasrespons får du jobba på den rörliga vikten, aluminium fälgar med lågprofil däck, gummi är tungt, svänghjulet går att lätta några kg, lättare kolvar osv då börjar du närma dig Hondan ;)

Eftersom jag kör bobberstuket och därmed har sabbat en del av väghållningen så räcker det nog med lite bättre respons när man vrider på rullen! Hondan hade ju 155 hk och vägde väl hälften av en sportster så dit kommer vi inte..
Men om jag får ihop pengarna så blir det en XR1200X som får bli trim och svänghoj! :)

Lasse.S
2015-01-03, 22:14
Eftersom jag kör bobberstuket och därmed har sabbat en del av väghållningen så räcker det nog med lite bättre respons när man vrider på rullen! Hondan hade ju 155 hk och vägde väl hälften av en sportster så dit kommer vi inte..
Men om jag får ihop pengarna så blir det en XR1200X som får bli trim och svänghoj! :)

Jo det hade vart optimalt att ha flera hojar för olika ändamål men det är så mycket man vill ha

Forty8
2015-01-05, 13:18
Jo det hade vart optimalt att ha flera hojar för olika ändamål men det är så mycket man vill ha

Men då kanske jag kan hjälpa till!? Jag har en jultomteröd Suzuki som du kan få köpa billigt! tou;

Lasse.S
2015-01-05, 17:27
Men då kanske jag kan hjälpa till!? Jag har en jultomteröd Suzuki som du kan få köpa billigt! tou;

Fan du nästan en bland de roligaste jag känner lol;

druttkasken
2015-01-12, 01:37
Båging, åsikter om autotune?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Båging
2015-01-12, 02:17
Oj, dom jag kört har funkat bra. Klart smidigt om man gillar att testa nya grejor på cykeln. Blir inte perfekt på en gång, det är ju statistisk insamling, men betydligt billigare än att bänka varje gång man byter kammar/avgas osv.... En grej bara, det är bara bränslet som autotunar!!! Tändkurvor sätter man som vanligt och byter man något som ger kompskillnad bör man kika över tändningen i bänk ändå......
Dom vi monterat, bänkas ju oavsett autotunen. Den får lättare jobb att komma rätt om grundmappen är hyggligt bra..... Vi jobbar ju en del med Techno Research's grejor (TCFI alla varianter och DirectLink), men jag får nog säga att Zippers känns mer "gedigna"..... Resultaten blir dom samma, men viss skillnad i kvalitetskänsla...
Skulle väl kanske säga, att om man bara kör luft/buller eller lätt filat, får man nog väga ekonomin mot nyttan. Verkliga nyttan gör dom som sagt om man gillar att labba med olika rör/motormodifieringar eller om man skjutit ECU'n :)


Skickat från min iPad med Tapatalk