handdator

Visa fullständig version : Ballansering



pidde
2012-08-10, 23:54
Vad är skillnaden mellan dynamisk och statisk ballansering ? Vad är att föredra? frv;

Lasse.S
2012-08-11, 00:04
En dynamisk balansering görs med indikator klockor som mäter att inte veven är sned, en statisk balansering är vikt justering om man bytt till större o tyngre kolvar t.ex.
1200 konvenerar man en 883 sportster till exempel är det inte nödvändigt men om man går till 1440 som jag gjorde med min gamla hoj var det nödvändigt att göra en statisk balansering också

pidde
2012-08-11, 11:57
Ok ,Då är det inget nytt under himlen .Jag trodde det va nått nytt högteknologiskt påfund.Vad är ballansfaktor?Förr när man va anglofil snackades det om ballansfaktor ex Norton Comando har gummi upp hängd motor den motorn kunde man inte stoppa i en Atlas ram.Då va man tvungen och ballansera om veven ,med lägre effekt som följd.

TCKalle
2012-08-12, 19:26
PTB är inte helt rätt ute. En mer korrekt beskrivning hittar du här: http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/vibrationer.pdf

Lasse.S
2012-08-12, 19:45
PTB är inte helt rätt ute. En mer korrekt beskrivning hittar du här: http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/vibrationer.pdf

Sorry jag har ju till o med skrivit ut alla Sörmans Pdf filer.

Statisk balansering
Balanseringen sker genom att en svänghjulshalva
placeras i en ställning där den kan rotera
fritt. Den tunga sidan kommer genom gravitationen
att placera sig längst ner. Man borrar sedan
bort material från den tunga sidan. Eller
lägger till material på den lätta sidan. Man har då
fått svänghjulets och vevaxelns rotationscentrum
att nästan sammanfalla. Friktionen i lagren gör
att en viss excentricitet alltid finns kvar. Finns
det skillnader mellan svänghjulets diagonala
viktfördelning kan vevpartiet vara i perfekt statisk
balans men kan ändå uppvisa vibrationer vid
rotation
Dynamisk balansering
Vid dynamiska balanseringen sätts hela vevpartiet i rotation i en maskin och masskoncentrationen
pekas ut med hjälp av en punktbelysning. Den beräknade balansvikten är då monterad
på vevtappen. Metoden är den tillförlitligaste när det gäller att balansera ett vevparti.

pidde
2012-08-12, 22:37
Nu ble de stressit .Det känns som det är hopp om min motor.Jag tror att en viss firma i Malmö inte besitter denna kunskap .
Tack för svaren ;)