handdator

Visa fullständig version : Borra cylindrar eller köpa nya??



NickeR
2012-08-08, 16:13
Ska bygga Big bore av min Twin cam 88B med Andrews TW37 kamar och portade toppar....då det gäller cylindrarna så är jag lite osäker på
om det vore klokare att köpa nya Big bore cylindrar eller borra std cyllarna?? Även tips på BRA kolvar vore kanon...
Siktar på 9.5-10:1 i komp.Har planer på en S-E CV44 förgasare på detta OM jag hittar en bra och till rätt pris ;)
Kollat på W&W cycles och hittat smidda KB performance kolvar till nästan samma pris som S-E gjutna kolvar,

Vad tror ni om detta....några tips??

TCKalle
2012-08-08, 17:30
Det går bra att borra orginalcyllarna. Det är möjligt att Bigbore cyllarna har tjockare foder och det är i såna fall bra men själv har jag borrat orginalcyllarna och hittills har det inte varit några problem, ca 4000 mil.
Hellinge som kör MCM's Pitstop brukar rekommendera KB's kolvar men jag läste nåt inlägg på vårt forum som var kritiskt till KB's kolvar. Själv har jag Wisecos smidda och borrning och kolvar köpte jag av Mectec.

Jonasbaggen
2012-08-08, 22:49
Ska bygga Big bore av min Twin cam 88B med Andrews TW37 kamar och portade toppar....då det gäller cylindrarna så är jag lite osäker på
om det vore klokare att köpa nya Big bore cylindrar eller borra std cyllarna?? Även tips på BRA kolvar vore kanon...
Siktar på 9.5-10:1 i komp.Har planer på en S-E CV44 förgasare på detta OM jag hittar en bra och till rätt pris ;)
Kollat på W&W cycles och hittat smidda KB performance kolvar till nästan samma pris som S-E gjutna kolvar,

Vad tror ni om detta....några tips??
Se Onatops tips i tråden tips på trimkam till TC88. Bättre tips finns nog inte!

Broder Dalton
2012-08-09, 07:54
NickeR
Absolut inget fel på S-E gjutna kolvar!
Skulle nog borra std-cyllarna. Då dessa gått några mil har värmecyklerna gjort att dom "satt sig" ordentligt
Låt en seriös firma borra/sätta spel enl kolvtillverkarens rek.

ANDREWS rekommenderar 9,8 som optimalt komp till TW 37. Kolla/sätt squish till 1mm

CV 44 är kanon (Kör själv) Dock, att hitta nålar kan vara lite struligt, BRAIGASEN kan ha
Svårt att hitta till rätt pris. CV 40 hänger med bra till 90 hp med rätt bestyckning och ger bra låg/mellan

Återigen, tänk vridmoment i mellanregister där du åker, inte vad som händer mellan 5500-6500 rpm!!

Bra luftfilter viktigt, ingen KurreJuckin-junk med flappar!!!

Bra tändning är viktigt HDs origboxar har för mesiga kurvor, DTT, CRANE eller Dyna

Jonasbaggen
2012-08-09, 08:18
NickeR: Jag köpte min race CV44 ny på E-bay för 3 år sedan och även race tuner kitet (nålar,munstycke,fjäder m.m) för ganska billiga pengar. Kolla in E-bay. Jag har även en del nya extra nålar oxå (L,M och N) Tror att Mectec killarna har lite nålar och Pro-Bike Täby kan oxå få tag på vissa CV44 delar.

NickeR
2012-08-09, 09:52
Tackar,då blir det nog S-E kolvar med 9.3:1 i komp....planade toppar för 80cc förbr. och 0.030" packning borde ge rätt komp eller hur??
Har redan Big sucker filterkitt på min CV40 så det borde väl duga,förgasaren är enl. mej förstörd då föreg. ägaren borrat och pulat med både dynojetkitt och thunderjet dock bortplockat och pluggat med en bult (gjorde om det med kemisk metall ist) så därför tänkte jag gå på en CV44 ist. Har kollat E-bay och visst hittas dom nya i USA men en bättre beg. duger bra....

Broder Dalton
2012-08-09, 10:00
OK
Yup , Du bör nog hamna på 9.7-9.8 och 185 PSI Blir nog bra!

Gjorde en DYNa förra året m S-E flattops 9,7 komp och 37or 183 PSI
MIK 42 , Thunderheader och DTT 92 SAE på ROBBANS SPEED SHOP
Bra mellanregister 2500-4500

Jonasbaggen
2012-08-09, 13:36
Ny på E-bay. Hemma för under 3000kr inkl. tull. Tror inte det är så lätt att hitta en beggad här. Christer på Braigasen har kanske ett insug. http://www.ebay.com/itm/HARLEY-DAVIDSON-SCREAMIN-EAGLE-BIG-BORE-44MM-CV-CARBURETOR-27934-99-BRAND-NEW-/170873482820?hash=item27c8da6e44&item=170873482820&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr
Tackar,då blir det nog S-E kolvar med 9.3:1 i komp....planade toppar för 80cc förbr. och 0.030" packning borde ge rätt komp eller hur??
Har redan Big sucker filterkitt på min CV40 så det borde väl duga,förgasaren är enl. mej förstörd då föreg. ägaren borrat och pulat med både dynojetkitt och thunderjet dock bortplockat och pluggat med en bult (gjorde om det med kemisk metall ist) så därför tänkte jag gå på en CV44 ist. Har kollat E-bay och visst hittas dom nya i USA men en bättre beg. duger bra....

NickeR
2012-08-11, 16:04
Nåja börjar ha klart att beställa delar till mitt bygge,men vad gäller packningssatsen så verkar det finnas 2 olika och bytet sker vid årsm -05 före/efter,verkar vara skillnad på topparna,ventilerna skiljer i diam och skaft enligt vad jag har hittat på nätet....
Min hoj är ju då en -05:a enl. Vin men tillverkad 10/04 så vad faan ska jag beställa??
Finns det något man kan kolla UTAN att riva ner motorn först?? Vill ju åka lite till före jag river MPD;

NickeR
2012-08-13, 12:29
Nåja börjar ha klart att beställa delar till mitt bygge,men vad gäller packningssatsen så verkar det finnas 2 olika och bytet sker vid årsm -05 före/efter,verkar vara skillnad på topparna,ventilerna skiljer i diam och skaft enligt vad jag har hittat på nätet....
Min hoj är ju då en -05:a enl. Vin men tillverkad 10/04 så vad faan ska jag beställa??
Finns det något man kan kolla UTAN att riva ner motorn först?? Vill ju åka lite till före jag river MPD;

Updaterar mej själv lite...plockade lös avgassystemet och kunde mäta avgasventilen genom avgasporten = 7mm så jag har dom nyare topparna!