handdator

Visa fullständig version : hjälp/tips med kläder för hd åkande.

weldox
2012-08-04, 15:58
Hej hej allihop

Jag är riktigt ny i forumet och i hojvärlden, Men nu kommer det bli både kort och en HD innan säsongen är slut. Sambon(tjejen) är rädd att jag ska ge mej ut i hjälm,shorts och t-shirt, Så hon har absolut bestämt sej att hon betalar 10k i utrustning på Handelsboden åt mej.thb;

-Men vad har man om man åker glidar hoj.utan att se för missplacerad ut.
Jag har funderat på.
Airoh Miro XRP
http://www.handelsboden.com/airoh-miro-xrp-mattsvart-p-1860-c-109.aspx
8240

Bering Mono
http://www.handelsboden.com/bering-mono-p-1655-c-140.aspx
8241

Niko
2012-08-04, 16:32
Till att börja med: -Vad har du för hoj? :)

pidde
2012-08-04, 17:25
E de viktigt att andra tycker din klädsel ser tuff ut?Man behöver inte speciella kläder för att köra H-D .

Lasse.S
2012-08-04, 17:52
konstig fråga....finns det speciella kläder för H-D ? eller ja ett sporthojs ställ med puckel på ryggen passar väl inte på allmänväg kanske men annars så kan man väl ha va fan som helst...sen att försäkringsbolagen vill att du skall ha en massa skydd är ju en sak men det är du som bestämmer själv vad du vill ha på dig.

Sanniz
2012-08-04, 18:01
Nu för tiden finns det väl inga sådana direkta regler mer... Dock kanske det ser malplacerat med ett rent sporthojställ á la Danise (om du nu inte kör rod eller liknande... fast det tycker jag inte passar dit heller. *s*)...
Köp det du gillar och det som sitter bra på dig. Får du saker för 10 000 så kanske du t o m kan köpa dels goore tex ställ samt mc plagg för varmare dagar, typ dragginjeans osv... För Handelsboden har ju en hel del saker till rätt schysst pris med, har man tur är de sakerna man skall ha rejält sänkta med för stunden i pris. :)

Dock är jag lite noggrannare med komfort... Det får ju liksom "inte ta emot någonstans" när man kör, så testa gärna extremare sittställningar och kroppsböjningar med både rygg och armar... Då vet du om allt sitter gott när du skall köra också.

Noyen
2012-08-04, 19:02
konstig fråga....finns det speciella kläder för H-D ? eller ja ett sporthojs ställ med puckel på ryggen passar väl inte på allmänväg kanske men annars så kan man väl ha va fan som helst...sen att försäkringsbolagen vill att du skall ha en massa skydd är ju en sak men det är du som bestämmer själv vad du vill ha på dig.

+1.När man var yngre tänkte man mer på detta.Numera vill man ha bra grejer istället.Upp till var och en.

Benny
2012-08-04, 19:21
PROVA PROVA PROVA, en del grejjer som ser bra ut blir man helt orörlig i, det är bättre med en bekväm jacka hjälm osv som åker på, än ett mindre bekvämt med värsta-bästa skyddsklass, om gjejjerna blir kvar hemma för att de är obekväma.

Pontus
2012-08-04, 19:34
PROVA PROVA PROVA, en del grejjer som ser bra ut blir man helt orörlig i, det är bättre med en bekväm jacka hjälm osv som åker på, än ett mindre bekvämt med värsta-bästa skyddsklass, om gjejjerna blir kvar hemma för att de är obekväma.

Lyssna på Benny han har helt rätt. Åk dit och prova dig fram.

Jag föredrar själv textil jackor (Gore Tex stuket) framför skinn, men allt är en smak sak.
Mitt tips till dig är att investera i en bra hjälm samt ett bra ryggskydd (ej platta i jackan). Då har du gjort allt du kan för att skydda huvud och ryggrad, men sedan sitter mer av säkerheten i huvudet än i utrustningen.

Kör försiktigt men glöm inte bort och njut och ha skoj.

PAINTERN
2012-08-05, 10:47
Tycker du ska satsa på en bra hjälm. Åsikterna varierar såklart. För det priset kan du få en glasfiberhjälm istället. E ju bara äldre bmw körande gubbar som har öppningsbara hjälmar ju LM; Själv kör jag med goretex jacka och byxor. Fina dagar blir det kevlar jeans/jacka. Viktigast är ju vad just du trivs med......Lycka till med shoppandet

Sanniz
2012-08-05, 10:50
Tycker du ska satsa på en bra hjälm. Åsikterna varierar såklart. För det priset kan du få en glasfiberhjälm istället. E ju bara äldre bmw körande gubbar som har öppningsbara hjälmar ju LM; Själv kör jag med goretex jacka och byxor. Fina dagar blir det kevlar jeans/jacka. Viktigast är ju vad just du trivs med......Lycka till med shoppandet

Du glömde en kategori som kör med sådana hjälmar. :D
Rökarna! LM;

Fonve
2012-08-05, 11:41
Först och främst, välkommen till oss här på forumet weldox!
Frågor är till för att ställas, vad vore ett forum utan dom?

Jag tycker du ska satsa på säkra kort. Köp ett par skinnbrallor ala jeansfit alternativt kevlarjeans. Upptill en skyddsjacka/ryggskydd och en harleyforums luvtröja över (!) alternativt en skinnjacka.
Boots funkar alltid och när det kommer till hjälm har jag valt att köra med kruka för kortare turer och en integralhjälm när jag vet att jag ska lägga mer mil.

Gör det inte så himla svårt. Det är ingen jävla fashionshow ;)

Niko
2012-08-05, 13:18
http://www.harley-davidson.se/jonkoping/butiken/mc_jackor_harley Någon av dessa borde falla i smaken. :) Åker själv i en HD-originaljacka, den fanns dock inte med så den har nog utgått. Men det är mycket bra kvalitet på den.

http://www.mc-boden.se/sortiment/byxor-mc/textilbyxor/lindstrands-wrap-ljusbla Har dom själv, är supernöjd med dom.

http://shop.northbike.se/personlig-utrustning/on-road/stovlar/stovlar-tcx/product/4384-tcx-custom-gtx Jäkligt sköna vattentäta stövlar med Gore-Tex. Jag är mycket nöjd med mina.

http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=230&categoryid=category09 Garva inte nu, men det här är dom absolut bästa handskar jag har haft. Är inne på mitt andra par i rad nu. Dessutom är dom inte farligt dyra.

Hjälm är omöjligt att rekommendera till någon, det beror helt på huvudformen om man ens kan ha en viss modell, det lär du prova ut individuellt just för dig.

Lycka till! Och du, -glöm inte att köpa skydd till både jackan och byxan. thb;

mankanh
2012-08-05, 13:23
Tycker du ska satsa på en bra intergral hjälm, typ Arai,Shoei,schubert eller liknande, prova hos någon handlare innan du beställer.
Vad gäller kläder så vet jag att folk öser lov ord över Dainese olika goretex och allväders ställ men dom är inte direkt gratis.

När jag kör i stan kör jag faktiskt bara med gympa dojjer, jeans och någon vanlig jacka, ibland med öppen nolan outlaw hjälm och ibland med shoei Qwest intergral hjälm,
Men direkt jag ska ut och blåsa landsväg så har jag min shoei hjälm ett scott allväders ställ med hängsle brallor(blir som lättare med hängslen när man har kalas kula), scott goretex handskar och sinisalo goretex touring boots, e inte så noga med att se ball ut då, vill ha skydd om man vurpar och vatten tätt om man blir överraskad av regnet,
Jag har alltid med mig minst två par handskar när jag ska längre
har kört 30mil i hällregn i bara hjälm, jeans, HD complete nylon jacka, billiga (ej vattentäta) handskar och boots och det vill jag aldrig behöva vara med om igen

Sanniz
2012-08-05, 13:28
Jag tycker främst att man skall börja med att köpa ett par bra stövlar (alt. köpa vattentäta/tåliga också), en ok hjälm (som man trivs i) och ett ställ som funkar i de flesta väder (typ goore tex). Då har man en fungerande outfit, till både ok mc dagar såväl som kallare eller blötare. Därefter kan man börja titta efter kläder för de varmare dagarna, då man kanske vill öka "coolhetsfaktorn".
Handskar är viktiga med... Köp gärna två par, ett par för "vanlig åkning" och ett par som tål väder och rusk.

Och som sagt var, böjtesta plaggen i affären så att komforten är ok. Finns inget hemskare än plagg, som ej är följsamma eller stramar hemskt.

För varmare dagar kan du ju köpa en "säkerhetströja", där de flesta skydd är isydda, så då funkar ju vanliga T-shirts och långärmade tröjor plus att man har skydd om olyckan är framme. Mycket coolare att komma fram hel än trasig egentligen. ;)

Sedan är det en sak att tänka på...
Väljer man en öppningsbar hjälm, då har man även tummat något på säkerheten. Men för övrigt har inte dyrare märken alltid visat sig bättre än de med mer budgetanpassade priser. Finns flertal tester som motbevisat prislappen, om man säger som så.

Huvudregeln är dock; Köp saker du är bekväm i... Inte vad andra tycker sitter gott. Alla har vi olika kroppar och uppfattningar om bekvämlighet. Det finns inga genvägar till bra åkplagg, utan man får helt enkelt prova sig fram.

Sanniz
2012-08-05, 13:36
Själv har jag två integralhjälmar (en är oanvänd hittills), 3 par handskar (ett par i skinn, ett par sommarhandskar samt ett par i gooretex), ett goore tex ställ (som är bra att ha kallare årstider samt vid regn och rusk), ett par skinnbrallor med snörning (men de var f*n ta mig halare än vanliga brallor när jag åkte bak.. Har inte testat att köra i dom ännu), ett par regnstövlar (billigare), två par mc stövlar (bägge är New Rock men helt skilda i utseende) och ett par carco draggin jeans.

Framöver vill jag köpa till en sådan där tröja med insydda skydd (typ http://www.handelsboden.com/pub_images/original/9107_MC_skydd_Rhino_MAS_1374.jpg eller liknande) samt en tunnare jacka/jeansjacka á la draggin.

Glömde... :D
Jag har en åkväst också. :D

Niko
2012-08-05, 14:10
Sedan är det en sak att tänka på...
Väljer man en öppningsbar hjälm, då har man även tummat något på säkerheten.

Varför då?
Varför skulle en öppningsbar hjälm I PRAKTIKEN vara mindre säker än en integralhjälm?
Får man en sådan kraftig smäll så den öppningsbara hjälmen öppnar sig så spelar det ingen roll vilken hjälm man hade, man hade aldrig rest sig igen i vilket fall.

Teoretiskt är ju en integralhjälm säkrare.
Men det är som att säga att falla fritt 100 meter är lindrigare än att falla fritt 1000 meter.
-Resultatet blir detsamma ändå.

Alla här är väl överrens om att t.ex. Shoei XR1000 är bland de säkraste hjälmarna på marknaden?
Titta då här ett ögonblick: http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/shoei-xr-1000

Sen tittar du här: http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-konda
Caberg, som är ett "lågprismärke", har lyckats göra en öppningsbar hjälm som är säkrare än Shoei´s integralhjälm.

Så ska man vara riktigt ärlig så är det helt andra faktorer än om hjälmen är öppningsbar eller inte som avgör hur säker hjälmen är. :)

Sanniz
2012-08-05, 14:36
Niko... De har testat öppningsbara gentemot vanliga integralhjälmar. Och det är skillnad. Det är konstruktionen som gör att man tummar på säkerheten. Godset i hjälmen blir inte lika hållbar på så vis.
Och vi utgår väl främst från att du inte smäller i sådan fart, så att det inte spelat någon roll vad du haft på skallen?
Sedan godkänns inte en öppningsbar hjälm på exakt samma basis, som en hel integralhjälm.
Bör väl tillägga, att hjälmar med inbyggt solskydd också tummar något på säkerheten, för annars hade ju inte de "nedfällda solglasögonen" fått plats.

Man kan läsa om sådant bl a på:
http://svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/hj%C3%A4lmar_web.pdf

Dock finns det säkerligen öppningsbara, som är säkrare än en del "hela integralhjälmar" också... Men då bör man ju kolla vad det är för typ av test de genomgått samt vilken märkning hjälmen fått i slutändan.
Och som slutplädering; Ingen hjälm är säker, om den sitter dåligt och man inte knäppt hakbandet. ;)

Niko
2012-08-05, 14:59
Jo, dom har säkerligen testat alla möjliga hjälmar på alla möjliga sätt och vis.
Det var ju det jag länkade till, -ett test.
Det här är ju ungefär som när dom testar vinterdäck i motortidningarna, beroende på vilken tidning man läser så är olika däck "bäst".

Det är ju exakt det jag vill säga, att godset är inte lika hållbart som på en integralhjälm, men jag vidhåller ändå att det är ingenting som spelar in vid en lägre hastighet.
Sen beror det ju på HUR man smäller.

Låt oss säga att jag kör in i en vänstersvängande bil i 70 km/tim.
-70 km/tim. måste väl anses vara normalt, så vi inte utgår ifrån för hög hastighet som du skrev?

Om huvudet får ta första och största smällen så kan jag nog lova att ingen hjälm i världen skulle kunna rädda mitt liv då rörelseenergin skulle vara för stor. Det motsvarar att sätta på sig hjälmen, klättra över balkongräcket på sjätte våningen, och dyka med huvudet före ner i asfalten och lita på att hjälmen klarar fallet.

Så att säga att en öppningsbar hjälm är osäkrare än en integralhjälm är ju iofs. sant, men krockar du med sådan kraft att inte en öppningsbar hjälm klarar smällen så hade du inte överlevt i en integralhjälm heller.

Så jag tycker faktiskt att det är att vara lite väl "petnoga" när vi diskuterar huruvida den ena hjälmen är bättre än den andra. :)
Alla hjälmar som är godkända är bra. Några är liiiite bättre, men ingen är bäst på allt.

Sanniz
2012-08-05, 17:12
Låt oss säga att jag kör in i en vänstersvängande bil i 70 km/tim.
-70 km/tim. måste väl anses vara normalt, så vi inte utgår ifrån för hög hastighet som du skrev?

Om vi säger som sådant... Även bilar är anpassade till sina säkerhetstester. Den krocken jag var med i, hade det inte ens spelat någon roll om jag åkt i en s k större och säkrare bil, för vinkeln var så fel. Detta påtalade räddningspersonalen, när jag träffade dom en tid efteråt, när jag grämde mig för om utgången blivit bättre med en annan typ av bil.
Så nej, 70 km/h kan vara rätt dödande med, om du uppfyller alla eller delvis alla olyckliga omständigheter.

Tänk som sådant... Har du ens sett en tävlingsförare i en öppningsbar hjälm? Då handlar det ju ändå inte alltid från så oåtkomliga hastigheter heller ens för en "svensson", även om en "vanlig" person inte klarar en sådan fart i mer krävande och längre stunder.

Henrik Forslund
2012-08-05, 17:13
Träffa en kille idag som åkt på en åker med huvudet före i. 20-30 meter. Han önskade att han haft integral den gången.
Både han o jag kör ändå med öppen hjälm idag.
Kanske är det inte hjälmen, utan idioten den ska skydda som till sist avgör iaf.

Sanniz
2012-08-05, 17:13
Och nu tycker jag att vi skippar hjälmtjatet... Killen ville faktiskt ha tips om klädsel och inte vad som var säkert osv... Dock kanske något säkert, med tanke på orolig dam. ;)

weldox
2012-08-05, 17:21
Först och främst, välkommen till oss här på forumet weldox!
Tack

Jag har fått en hel del bra tips från många, som tex komplettera med ett ryggskydd och att man ska ta det man känner sej bekväm med. Men man vill ju ändå inte se missplacerad ut, Som just den där konstiga som kör en Night train med ett fullfjädrat race ställ eller crosskläder på en roadking. Det ska ju vara ngt enhetligt.

Men som sagt jag ska prova, prova och åter prova.

Niko
2012-08-05, 18:16
Tänk som sådant... Har du ens sett en tävlingsförare i en öppningsbar hjälm? Då handlar det ju ändå inte alltid från så oåtkomliga hastigheter heller ens för en "svensson", även om en "vanlig" person inte klarar en sådan fart i mer krävande och längre stunder.

Nu tar du ju till extremfall.
Självklart kör inte en tävlingsförare i maxhastighet hela tiden.
Men när han/hon/hen gör det så ska hjälmen ge maximalt skydd i extrema situationer.
Jag kan inte påminna mig om att jag har sett tävlingsförare i öppningsbara hjälmar, däremot är helt öppna hjälmar praxis t.ex. i rally.
Men nu var det hojåka vi diskuterade, en väsentlig skillnad. sorry. :)

Foc

Det jag vill få fram är fortfarande att en öppningsbar hjälm skyddar lika bra som en integralhjälm i alla situationer där hjälmen räddar liv.
Vi kör inte maxfart på tävlingsbanor där alla kör åt samma håll med stora avåkningszoner, vi kör, (oftast), enligt gällande hastighetsbegränsning i vältrafikerade miljöer.
Vid en olycka utsätts vi inte för samma situationer som en tävligsförare som vurpar.
För vi kör oftast mycket, mycket saktare.
Skulle man råka ut för en olycka där den öppningsbara hjälmen kapsejsade p.g.a. sin konstruktion så skulle man inte ha överlevt i en integralhjälm heller.
Även om hjälmen i sig skulle hålla, så tar hjärnan så mycket stryk av rörelseenergin att det är oväsentligt huruvida man använt en öppningsbar eller integralhjälm

Jag har själv kraschat ganska ordentligt, (landade på ansiktet då några snorungar ställt fram utemöbler från en servering mitt i vägen bakom ett backkrön mitt i natten), iförd en öppningsbar hjälm och jag reste på mig och borstade dammet från kläderna.
Hjälmen var dessutom helt intakt.

- - - Uppdaterad - - -

Och nu tycker jag att vi skippar hjälmtjatet... Killen ville faktiskt ha tips om klädsel och inte vad som var säkert osv... Dock kanske något säkert, med tanke på orolig dam. ;)

Håller med dig, jag. :)

- - - Uppdaterad - - -

Tack

Jag har fått en hel del bra tips från många, som tex komplettera med ett ryggskydd och att man ska ta det man känner sej bekväm med. Men man vill ju ändå inte se missplacerad ut, Som just den där konstiga som kör en Night train med ett fullfjädrat race ställ eller crosskläder på en roadking. Det ska ju vara ngt enhetligt.

Men som sagt jag ska prova, prova och åter prova.

Ryggskydd är bra.
Men köp ett som du trivs i.
Det är bättre att köpa en jacka med inbyggt ryggskydd, även om ett separat ryggskydd är bättre, än att köpa ett som man inte trivs i och som står i garderoben och samlar damm.

Noyen
2012-08-05, 19:37
Niko... De har testat öppningsbara gentemot vanliga integralhjälmar. Och det är skillnad. Det är konstruktionen som gör att man tummar på säkerheten. Godset i hjälmen blir inte lika hållbar på så vis.
Och vi utgår väl främst från att du inte smäller i sådan fart, så att det inte spelat någon roll vad du haft på skallen?
Sedan godkänns inte en öppningsbar hjälm på exakt samma basis, som en hel integralhjälm.
Bör väl tillägga, att hjälmar med inbyggt solskydd också tummar något på säkerheten, för annars ha.de ju inte de "nedfällda solglasögonen" fått plats.

Har hört detta från hjälmförsäljare Sanniz och det låter ju logiskt.Även om inte hjälmen öppnar sej så sitter "gångjärnen" i området runt
tinningen,ett av de svagaste områdena på skallen.

Men Weldox:de e nog som man skriver att prova sej fram.;) jag gillar Arai.Visserligen dyra men hur mkt värdesätter man sin skalle ?

Sanniz
2012-08-05, 20:06
Angående ryggskydd... Köp gärna en jacka där det går att ta ur. :)
Underlättar speciellt om du köper goore tex, för förr eller senare vill du ju förbättra impregneringen av materialet.
Köper man dock ett löst ryggskydd, så kan man ju köra med så mycket fler typer av plagg, eftersom man kan ha på sig ryggskyddet ändå (antingen synligt eller under plagg).
Viktigt! Köp rätt storlek på ryggplattan också... Fel storlek inte så skönt... Och skyddar inte bättre.

cybercount
2012-08-05, 20:14
Jag gillar svart läder, trivs i det och tycker det passar bra med hojjen =) Brukar dock dra på mig svarta goretex-byxor för långfärd. Kör med integralhjälm (arai) för längre turer men funderar på att skaffa en öppen kruka för run-arounds =)

Kan rekommendera dessa kängor, http://www.handelsboden.com/tcx-custom-gtx-p-1634.aspx?externalsearch=1
sköna, snygga och vattentäta, har varit mycket bra med en så blöt sommar =)

RilleHD666
2012-08-05, 22:30
Har bara skummat igenom tråden och det mesta är säkert hur vettigt som helst. Men, vad jag såg så köp det du trivs i. Prova som sagt. För min egen del kanske dumt men jag köper inte kläder för att trilla eller krocka i. Jag köper det som är bekvämt och som skyddar så gott det går utan att det blir obekvämt. Att köra Harley är att känna frihet!

DeaDSexY
2012-08-05, 22:51
Ryggskydd är bra... Men jag har resonerat så här, jag är slarvig... Så jag köpte en jacka med inbyggt ryggskydd bara för att jag inte ska kunna slarva med att åka iväg utan att ta på mej ett löst ryggskydd... För just ett löst ryggskydd är lättare att slarva med än en rejäl jacka... Sen må det vara hänt att ett löst ryggskydd skyddar bättre än ett inbyggt... Men ett inbyggt ryggskydd skyddar i alla fall bättre än ett löst i garderoben!

Qualiber
2012-08-09, 08:22
Skinnkläder : fördelar vindtätt o kör man omkull så glider man på det,snyggt.

Nackdelar: inte helt vattentätt om de regnar mkt.
De blir jäkligt varmt när de är fint väder.

Allväders ställ andas o är vattentäta...dom flesta iaf

Vid långstyrning kör ja med en gammal skinnpaj o lindstrands Allväders byxor. Vid bra väder kortare svängar kevlar jeans från Dragging.
Har 2 par vantar , ett tjockare som tål vatten gaaanska bra o tunna skinn för varma dagar.
På föttren har ja 14håls Invader.
på huvve har jag en grex integral.

Bikerboy
2012-08-09, 11:47
Allvädersställ har sina fördelar, men jag upplever att man svettas mer i dom jämfört med skinnkläder då det är varmt. Även då värmefodret är urtaget. Membranet andas helt enkelt inte tillräckligt bra. Jag har å andra sidan kanske inte det bästa stället (Jofama jacka + Lindstrands Lizard byxor).
Så jag använder mest allvädersstället vår och höst, samt till & från jobbet när det är ostadigt väder.
Vid all övrig körning så föredrar jag Lindstrands skinnjeans (Yankee) och Harley skinnjacka, och regnstället medtaget om det blir en lite längre tripp. På fötterna har jag Harley Hustin Waterproof. Snygga boots, dock så var dom inte 100% vattentäta, så det blev till o använda såna där överdrag på fötterna också... Separat ryggskydd använder jag. Har inte glömt att ta på det hittills. Känns "naket" att åka utan när man väl vant sig att använda det. Jag använder ett Dainese Wave. Mycket bekvämt, så man känner knappt att man har det på sig.

cybercount
2012-08-09, 23:35
Ja, säger samma sak, köpt ett ryggskydd men kom mig aldrig för att använda det då jag tyckte det var obekvämt etc. Denna sommar köpte jag därför ett som passade i min jacka, bättre ett som man alltid har med sig än en bra som ligger hemma =)

weldox
2012-08-10, 11:18
Nu har man varit och handlat och jag är riktigt nöjd, Jag valde på komfort och funktionalitet än styling och sen ser det kanske inte så bra ut. Att komma med mc skinpaj och mc jeans till körskolan.
Det blev (under) med extra skydd och allt, köpte även ett löst ryggskydd som man kan använda vid behov.
http://www.handelsboden.com/bering-mono-p-1655-c-102.aspx
8366

http://www.handelsboden.com/bering-odyssee-p-1661-c-106.aspx
8367

Niko
2012-08-10, 11:47
Ser ju riktigt bra ut! thb;

Hagis
2012-08-10, 12:25
Köp det du är bekväm i! Folk åker i chaps o fransar vilket jag tycker hör hemma på 80 talet alt pride festivalen! Dvs inget jag någonsin tar på mig!

Jag har kängor, jeans, hoodie och väst! Givetvis hjälm men jag har 4 st så jag väljer hjälm utifrån väder, sträcka och tänkt hastighet!

Jag skulle dock rekommendera dig att köpa rediga skinn brallor vid lång körningar! Hellre lite billigare jacka men bra byxor o handskar! Bör tåla väta!

jossi
2012-08-10, 12:32
Ser väl helt ok ut och passar till både custom och sportigare thb;