handdator

Visa fullständig version : motorbromsa skadligt för motorn?

Ingel
2012-08-02, 19:14
vad är det som slits vid motorbromsning?
Jag tänker inte på när man släpper på gasen inför ett rödljus, utan mer när man petar ner två växlar för att bakdäcket ska åla sig lite snyggt inför kurvan samtidigt som man jagar nytt banrekord.

CC10
2012-08-02, 19:48
ja som vanligt så slits ju allt mer när man kör hårt, men att tänka på vid häftiga nerväxlingar är att inte övervarva motorn, varvtalsregulatorn som slår ifrån när du axxar kan ju inte hindra en övervarvning vid nerväxling. när jag körde racing så kunde jag ibland läsa av skrämmande höga varvtal vid nerväxlingarna på dataloggen.
Men tar du det bara något så när lugnt så tror jag grejerna håller utan problem

Ingel
2012-08-02, 20:12
Mm, att det är bättre för motorn att inte ens sätta igång hojjen är ju lätt att räkna ut, men behöver man hålla koll på något speciellt.

Tex tycker jag att jag helt plötsligt fått onormalt slapp transkedja. tror även att jag tappat komp i cylindrarna. Inte hundra på vad den största boven till slitaget är, men att växla ner något snällare är något jag kan leva med. Skulle det inte vara någon fara fortsätter jag gärna med att slida in i kurvorna :)

CC10
2012-08-02, 20:49
Mm, att det är bättre för motorn att inte ens sätta igång hojjen är ju lätt att räkna ut, men behöver man hålla koll på något speciellt.

Tex tycker jag att jag helt plötsligt fått onormalt slapp transkedja. tror även att jag tappat komp i cylindrarna. Inte hundra på vad den största boven till slitaget är, men att växla ner något snällare är något jag kan leva med. Skulle det inte vara någon fara fortsätter jag gärna med att slida in i kurvorna :)

Transkedan....ok vid riktig misshandel så kan den kanske slappa, tappa komp i cyl det gör du inte p.g.a nerväxlingar....so go on sliding

Jörgen Karlsson
2012-11-15, 16:58
På äldre evo-sportsters (Före 2001) är transkedjesträckaren en detalj att kolla.
Se denna artikel.
http://www.nrhsperformance.com/tech_xlm6.shtml
Jag körde sönder min sträckarsko för några år sedan och bytte då till den grövre uppdaterade varianten från HD.
Köper du en ny sträckare från HD, så får du per automatik den kraftigare.

/Jörgen