handdator

Visa fullständig version : Byte av bakfälg till streetrod!!



V.rod77
2012-07-31, 17:10
Hej! Har köpt en nightrod special fälg till min street Rod och undrar vad jag behöver komplettera med för att få dit den, typ distanser osv och var jag köper dessa??? Tror ni 260 bakhjul går på el räcker 240???
Tacksam för svar snarast
Med vänlig hälsning

Knutte
2012-07-31, 22:12
Fan vet om du inte har bitit dig i tummen nu.
Min första tanke är. Om man undrar vad man behöver kompletera med skall man nog inte skruva själv.
Så här mycket vet jag (med stor säkerhet)
Det finns 3 bredder på belt beroende på model och år. 1", 1-1/8" och 1-3/8"
Det finns utöver det olika många tänder på remmarna.
Det finns olika utväxlingar på belthjulen.
Ditt bromsok kommer med största sanolikhet inte att passa.
Svingen är med största sannolikhet för smal. Och om du mot förmodan skulle få in hjulet så kommer nog inte hjulen till att spåra.
Och svaret på frågan om att "kompletera" blir att du nog får svarva och fixa själv. Går du in till en HD handlare och säger att du skall ha distanser
som passar till ditt "nya" hjul kommer dom bara att titta på dig.
Det står oftast inte mått i reservdelskattalogerna på till exempel distanser/tjocklek brickor.
Men jag kan ju också ha helt fel.
Det har ju inte hänt än så länge men vem vet :I:

Du får hålla oss uppdaterade om hur det går.

Bikebandit
2012-08-01, 00:52
240-260 och Street Rod fälg passar inte i den OE Street Bob svingarm. Du har en mycket stor och dyr konvertering framför dig wa;

240 Avon Cobra på 8.5x18" fälg.

http://fxdbi.siteboard.eu/download/file.php?id=34827&mode=view

Fred Kodlin Dyna Swingarm Kit....
Solid wide end swingarm kit, designed for all HD Dyna models from 2006 up, fitting „Street Bob“, „Fat Bob“ and others featuring 25 mm axle. Allows the mounting of 240 rear tires without offset-kit (only modification neccessary: Shortening of the right OEM brake caliper bracket by 10 mm). Advanced chromed 3D design belt tensioners at the end of the swingarm. The paintwork is protected by metal inserts, thus offering perfect function and long lasting clean look. Passenger footpeg mounts are included, the OEM belt guard can be retained. Delivered in raw finish.

669,99 EUR

http://www.kodlin.com/frameset_en.htm


http://www.kodlin.com/bilder/uploaded/parts/181_1_xl.jpg

V.rod77
2012-08-01, 08:22
Oops, men det konstiga är att min kompis har en muscle 2009 och det är identiska svingar på våra och han har visserligen smalare belt än mig men det trodde jag skulle gå... Night Rod special har också likadan sving bara bredare bakskärm... Visst sen sitter det en liten klump på insidan av svingen på bromssidan som jag har sett att många kapar lite i för att få rum... Men ni tror fortfarande att det blir tufft?
Med vänlig hälsning

Bikebandit
2012-08-01, 19:30
Har du mätt både ??
Something to help... http://www.lottermanns-bikes.de/02_Sites/00_Images/Dyna-English_A4.pdf

Bratpakk
2012-08-02, 21:08
Tjenare Tommy????
Hittade lite på www.1130cc.com
Ett tips är att regga dig där, där finns all info du behöver......

Vet ej, men detta kanske är till hjälp??
F wheels or DX wheels(MAKE SURE YOU GET NON-ABS) depending on what weight you want, an '07 or later swing arm, your '06 rotors work, but the new rotors are floating rotors, you can use your stock calipers, although I suggest going to an '07 or later one that is 2 piece(makes life 100% easier), a stock rear pulley off an '07 or later V-Rod, '07 later narrow belt, '07 later rear axle, stock rear spacers from an '07 later V-Rod(narrow spacer on left, large spacer on right,get a 2009 parts manual, go to the two pages where it shows the wheels, find the part # for the non ABS bearings and you are done. I ordered them when I got my wheels. If you have to have them know have them do a dealer search and see who has them in stock, and order them from them. If you ahve to order them, I would get them from Hales, Chicago H-D, or Zanotti's and save some $$. I used and axles from the 2009 bikes. Remember the only thing that is F specific is the wheels. The rest of the parts are on the '09 model bikes too
The outside diameter of the bearings is the same, you could get '07 bearings (don't forget, there's 3 including the pulley) and spacers and use your existing axle.

Tim