handdator

Visa fullständig version : V&H 2-INTO-1 BP Chrome, mappning?



krissi
2012-07-30, 20:56
Hej.
Har precis köpt en HD street rod 06, min första hoj, och funderar på att byta avgassystem då det sitter orginal från fabriken, tänkte mig en V&H 2-INTO-1 BP Chrome som jag hittade på motospeed sidan, så min fråga är måste jag köpa en power commander också eller räcker det bara att jag byter mitt system. Måste säga att MC kan inte jag så mycket, tyvärr, men så klart vill jag lära mig så mycket det bara går.

MVH Kristoffer

KalleH
2012-08-06, 15:39
Skulle aldrig tveka på att skaffa en PCV eller allra helst en Supertuner, i samband med avgassystemsbyte. Givetvis med en riktigt Mappning till det.
Man får ut så mycket mer av sin hoj då. Om man bara smäller på nytt avgassystem kan cyklar ibland gå riktigt, riktigt illa.

MVH Kalle

Lars Nilsson
2012-08-06, 19:46
Om du bara håller dig till normalt luft och buller med grejer från dynajets mapplista så kan du köpa en powercommander och lägga in en mapp själv.
Då sparar du ca 3000 kr på mappningen och får en hoj som går 95% perfekt.
Vill du sen så kan du köra den i bänk och få kvitto på luft/bränsleblandningen och hur många hästar och hur mycket vrid du fått.
Bara en sån körning brukar gå på ca 500 kr.
Har du sen blandningskurvan framme så kan du öka eller minska på soppan på de ställen den ev ligger lite off. Men ligger oftast helt ok.
Köper du en pc5 med autotune så slipper du att fundera på det, bara skruva på o köra typ.

Båging
2012-08-06, 21:39
Varför köpa en PC-V med autotune om PC-mappen redan är 95%? ;)

Lasse.S
2012-08-06, 22:05
och vad är 100% ? vad jag förstått så kan man alltid optimera motorn o få ut bättre ekonomi och effekt med SERT och liknande system där man kan påverka alla parametrar inklusive tändning mm

95% med PC = 80 % SERT ;)

Alltså du kan bara justera 5 % med PC och 20% med SERT och därav få en bättre justerad motor.

eller rättare sagt kan du justera 100% med SERT eftersom du är inne i ECU och ändrar "original" parametrarna i stället för att lura systemet med extra elekronik.

Lars Nilsson
2012-08-06, 23:19
Varför köpa en PC-V med autotune om PC-mappen redan är 95%? ;)

Bra fråga, men som man ofta gör så blir luftfilter skitigt o insatser tas ut o sätts i.
Med autotune så slipper man problemet att mappen man har i blir felaktig.
Bytar man avgassystem så gäller det bara att sätta i ett par bungar så e det bara o köra igen.

Båging
2012-08-06, 23:41
Jo, eftersom det är det enda jag gör på dagarna (mappar PC-III, PC-V, SERT, SEST DirectLink, Megasquirt, Nira, Zipper, TCFI-III osv osv....) så fattar jag varför, men jag fattade aldrig varför man skall lägga 3495:- + 3995:- på att spara 3000:- om nu mappningen redan är 95% med en nedladdad fil? Skulle man byta nåt efteråt är det väl bara att ladda ner en ny?

Det jag ser varenda dag, är att en nedladdad färdig map möjligen är 40% bra..... Även om det skulle vara till exakt den uppsättningen du har...
Dessutom är alla mappar på nätet från Dynojet och HD gjorda för Amerikanska förhållanden (betydligt strängare miljölagar, annat bränsle osv), så dom stämmer sällan här.... Dock bättre än inget alls...
Sen som en personlig åsikt, är nog PC'n (utom PowerVision) mest att betrakta som ett plåster med dom alldeles otillräckliga parametrar man kan justera.....

Just my 2

Båging
2012-08-06, 23:51
Jajustdet, kan ju lägga till att om man är osäker på hur cykeln mår, så brukar jag ta 650:- för en "effektkörning" och om man skulle behöva mappa hojen drar jag av det från ordinariepriset vilket för en PC är 2.800 inkl och för ern SERT/SEST 3.800 inkl.....