handdator

Visa fullständig version : nytt batteri! hjälp!



robSS
2012-07-25, 16:45
Köpte för ett tag sen ett nytt yuasa batteri, av typen agm. Problemet är att ja inte fattar instruktionen hur ja ska gå till väga. Måste ju få i vätskan. Ladda de i ett antal timmar och sen försluta de. Hur ska ja göra. Någon som vet ? Eller har instruktioner på svenska?

Harleyman1
2012-07-25, 19:00
Tja köpte ett nytt till tantens förra veckan! iof ett global men det fanns instuktioner med. Men på deras hemsida finns en pdf hur man gör! thb;
www.global.se
http://www.global.se/media/4343/mc_hantering.pdf
mvh H1


OBS !Viktigt att inte sätta på korkarna föränn batteriet stått i 5 timmar
och sedan ladda batteriet i minst 12 timmar för att få bästa effekten av ett nytt batteri!!!
använd en laddare som ger ca 2A helst inte en cetek/lr dyligt utan en som laddar hela tiden!! tou;

robSS
2012-07-25, 20:34
Tackar va precis vad ja letade efter. Får se fall ja får tag i en vanlig laddare. Äger bara en ctek

PAINTERN
2012-07-25, 21:56
Tjena. Hitta lite snabb info innan du kanske hinner ladda. Batterier kan placeras kontinuerligt i vilken riktning som helst, förutom upp och ner.
Kapslingen är mekaniskt tålig och tillverkad av ABS-plast.
Ventilreglerad design med nästan 100 % syrgasrekombination vid standbyapplikationer.
AGM = Absorberande glasfibermatta i vilken elektrolyten är uppsugen.
Ett minimalt underhåll erfordras eftersom vattenpåfyllning varken är nödvändig eller möjlig.
Kan användas inom ett brett temperaturområde med temperaturkompenserad laddning. Själv laddar jag med en Optimate 4 laddare, som laddar med impulser avsulfaterar osv. Kan även reparera skadade batterier. När sedan batteriet e färdigladdat övergår det aut till underhållsladdning. En skitbra laddare helt enkelt. Så får man med en snabbkoppling så man slipper klabb med att koppla loss varenda gång. Barrerier mår bättre om de laddas med låg styrka än att man laddar med högre ampere och stressar det. http://www.motorbolagetumea.se/batteriladdare-optimate-4-p-12416-c-1374.aspx

stroker49
2012-07-26, 08:32
Nej, nu förstår jag inte. Varför inte en smartladdare? En som laddar hela tiden? Menar du en vanlig billig konstantspänningsladdare, men där sjunker ju strömmen fort ner. Nä jag skulle rekommendera Ctek och liknande som mer har en konstantströmskarakteristik.

PAINTERN
2012-07-26, 09:19
Tjena stroker49. Mena du mitt inlägg ?. Opyimateladdaren är en smartladdare, som "läser" av batteriet hur det ska laddas. Sen sköter den det helt automatiskt. Laddar en period med 12-14 volt har jag för mig? med 0,2-0,8 amp. sen vilar det och en testperiod o känner av hur det ska laddas. Kan även reparera lite äldre batterier med avsulfatering osv. Och just optimate har fått bra recentioner. Sen kan den stå o ladda flera månader om man så vill. Och den har även Can Bus funktion, men det behövs ju klart inte till en Harley.

stroker49
2012-07-26, 09:42
Nej, ursäkta. Jag menar vad Harleyman 1 skrev. Jag håller med dig Painterna. Ctek, Optimate, Batterytender är kanon. "Vanlig" konstantspänningsladdare är kass.

PAINTERN
2012-07-26, 09:56
Nej, ursäkta. Jag menar vad Harleyman 1 skrev. Jag håller med dig Painterna. Ctek, Optimate, Batterytender är kanon. "Vanlig" konstantspänningsladdare är kass. Haha, tänkte nästan det. Ingen ursäkt behövs. Håller med om smartladdarna. Köpte själv ett H-D original batt till min Nightster. Kostar ju en slant, men sköter man det så håller det ca 5 år.

stroker49
2012-07-26, 10:00
Paintern: 5 år!!! Mina Yuasa till min gamla Electra håller mer än 7år. Jag kopplar ofta in även om hojjen bara skall stå en vecka.
En bra laddare är det bästa man kan köpa. Om man har flera batterier av samma typ (AGM, blöta, GEL de kräver lite olika laddspänning) så laddar man de fulla ett och ett och sedan parallellkopplar man dem så kan man hålla flera batterier fräscha över vintern, om man är lat.

PAINTERN
2012-07-26, 10:12
Paintern: 5 år!!! Mina Yuasa till min gamla Electra håller mer än 7år. Jag kopplar ofta in även om hojjen bara skall stå en vecka.
En bra laddare är det bästa man kan köpa. Om man har flera batterier av samma typ (AGM, blöta, GEL de kräver lite olika laddspänning) så laddar man de fulla ett och ett och sedan parallellkopplar man dem så kan man hålla flera batterier fräscha över vintern, om man är lat. Jo 5 år är vad säljaren garantera. Klart det håller längre om man pussar och kramar det lite xtrathb;

Harleyman1
2012-07-26, 18:36
Tjena stroker49! Pratade med supporten hos Global och han mena på att första uppladdning ska helst ske med en vanlig laddare,
efter som en cetek e dyligt inte laddar upp ett batteri fullt ut när det är nytt! Så för att få bästa effekt på ett nytt batteri så rek.
han en laddare som gav ca. 2A! tror inte han ljög för mej faktiskt tou; H. H1

stroker49
2012-07-26, 18:45
Harleyman1 Då skulle jag vilja mäta kontinuerligt den specifika vikten så att man inte råkar överladda batteriet vilket är rent skadligt. En "vanlig" laddare som kan ge 4A brukar väldigt fort sjunka ner långt under 1A då batteriets spänning ökar och dess motstånd. Men det kan man nog leva med. Eller en dyr konstantströmsladdare skulle vara bra?
Nåja, det viktigaste är att ladda batteriet så fullt som möjligt innan man sätter in det i hojjen och inte som vissa som bara väntar en stund och sedan kör med för alltid tappad batterikapacitet.

Harleyman1
2012-07-26, 19:07
Harleyman1 Då skulle jag vilja mäta kontinuerligt den specifika vikten så att man inte råkar överladda batteriet vilket är rent skadligt. En "vanlig" laddare som kan ge 4A brukar väldigt fort sjunka ner långt under 1A då batteriets spänning ökar och dess motstånd. Men det kan man nog leva med. Eller en dyr konstantströmsladdare skulle vara bra?
Nåja, det viktigaste är att ladda batteriet så fullt som möjligt innan man sätter in det i hojjen och inte som vissa som bara väntar en stund och sedan kör med för alltid tappad batterikapacitet.

Ok kan bara säga vad han sa! laddar själv alltid hojarna med cetek när dom står stilla mer än en dag! Och tantens batteri var ett original från 2001!!!!!thb;

stroker49
2012-07-26, 20:24
11år, ja då ligger jag i lä som brukar byta redan efter 7! Ja, när elstarten kom 1964 så blev ju detta med batteriets toppform viktigare än någonsin.

hayabusa
2012-07-30, 09:03
Jag kopplar alltid in min ctech så fort jag ställer hojen.Batteriet är original ifrån 2004 april:-)