handdator

Visa fullständig version : Shovelhead som harklar sig.



Enok
2012-07-24, 15:13
Jag kör en strutshovel från 78. Den är allmänt tjurig att starta och på senaste så har den behövt startgas för att gå igång. Väl på vägen så harklar den sig vid gaspådrag och vid en närmare besiktning så verkade det som att bakre cylindern bara tänder sporadiskt (kände med handen bakom avgasröret).
Försöker jag använda choken så surar den ihop på en gång och istället så får jag skruva in tomgångsskruven den första kilometern. förgasaren är en mikuni 38. Någon som vet om det är förgasaren det är fel på eller låter det som en kombination av problem. Tändningen är rätt ställd och hon har nya tändstift och tändkablar, voltpacken och spolen är äldre.

stroker49
2012-07-24, 15:26
Gick den bra innan du bytte tändstift etc? Brytare eller brytarlöst?

Enok
2012-07-24, 15:41
Den funkade fint innan jag bytte tändstift men inledningsvis bättre efter, de nya stiften är hd original. Efter ett tag började problemen och den började kännas orkeslös (bakre cylindern?). Jag använder brytare.

stroker49
2012-07-24, 16:20
Elstart? Hur är batteriet, antal volt? När man har ändrat något och ett fel då plötsligt uppstår bör man leta där. Har tändkablarnas anslutningar i någon ände lossnat eller något? Har brytanra ändrat sig, har du smörjt kammen/bakelitklacken?

Enok
2012-07-24, 16:35
Jag har kickstart, hur gör jag för att smörja kammen/bakelitklacken?

stroker49
2012-07-24, 16:42
Kolla batteriet (volten) också och tändkablarnas anslutningar.
Det sitter en liten filtbit om jag inte minns fel som man skall ha på några droppar olja på som smörjer nockarna på kammen som öppnar brytarna. Jag brukar lägga på lite lite fett också direkt på nockarna. Om det är heltorrt där så slits bakelitklacken på brytarna ut snabbt och brytaravståndet blir helfel och hojjen går som skit. Men det behöver ju inte vara det felet.
Var hojjen svårstartad även förut? Det skall inte en hoj vara, isf är det något fel.

Enok
2012-07-24, 22:28
kollat batteriet, det var bra. Däremot var kammen som driver brytarna snustorr, har smörjt den nu men kan brytaren ha hunnit förstöras?

stroker49
2012-07-24, 23:15
Nja, men du måste justera avståndet igen och ställa tändningen.