Visa fullständig version : Harley nyköp
Ahlgren88
2012-07-23, 07:46
Hej!
Funderar på att köpa mig en streetrod av årsmodell 2006. Dock har den gått 1400mil, vilket jag antar betyder att det är ca 200mil till "stor-service" med ventiljustering/kontroll.
Är det någon som vet en bra Harley-mek i Kalmar län ? Eller vart finns närmsta mek.
Tacksam för svar.
Ahlgren88
2012-07-23, 13:34
Hej!
Funderar på att köpa mig en streetrod av årsmodell 2006. Dock har den gått 1400mil, vilket jag antar betyder att det är ca 200mil till "stor-service" med ventiljustering/kontroll.
Är det någon som vet en bra Harley-mek i Kalmar län ? Eller vart finns närmsta mek.
Tacksam för svar.
Kan även tillägga att jag ringt runt diverse olika "auktoriserade" Harley mekar, där Probike i både GBG och STHLM säger att ventiljustering/kontroll inte ska göras förrän vid 2400mil. En del andra verkstäder säger 1600mil. Vad ska man lyssna på?
stroker49
2012-07-23, 13:43
HD kom med hydrauliska ventillyftare 1948 så vad är det för ventiljustering som skall göras? Gå till någon mindre oberoende verkstad så är risken att bli upplurad mindre.
Hojjen har ju gått löjligt lite men har ju några år på nacken, så en översyn av "allt" är nog inte fel.
HD kom med hydrauliska ventillyftare 1948 så vad är det för ventiljustering som skall göras? Gå till någon mindre oberoende verkstad så är risken att bli upplurad mindre.
Hojjen har ju gått löjligt lite men har ju några år på nacken, så en översyn av "allt" är nog inte fel.
VROD har schimsning av sina ventiler.
stroker49
2012-07-23, 15:02
Ok, ursäkta min okunskap. Det har tydligen gått bakåt nu här i framtiden
H-D har ændrat till 2400mil. Gruppkompisarna Jossi o Jimmy prata om det hærom veckan. Då kunde Jossi informera Jimmy om ændringen. Bægge åker NightRod.
stroker49
2012-07-23, 16:10
Nya oljor, kylarvätska, bromsvätska/kopplingsvätska, kolla och smörja.
Ahlgren88
2012-07-23, 21:43
Nya oljor, kylarvätska, bromsvätska/kopplingsvätska, kolla och smörja.
Är alltså vad som görs vid 1600 mil?
stroker49
2012-07-23, 21:46
Allså jag vet inget om nyare maskiner. Men jag tycker att det vore lämpliga åtgärder på ett sex år gammalt fordon såvida det inte finns dokumenterat att det gjorts hyfsat nyligen. Det skulle gälla vilken bil som helst också.
Ahlgren88
2012-07-24, 07:25
Allså jag vet inget om nyare maskiner. Men jag tycker att det vore lämpliga åtgärder på ett sex år gammalt fordon såvida det inte finns dokumenterat att det gjorts hyfsat nyligen. Det skulle gälla vilken bil som helst också.
Precis. Det ska vara gjort för ca 150mil sedan. Olja,filter, bromsvätska, kopplingsvätska m.m.
Det jag var lite intresserad av var att veta om det kommer en ventiljustering redan vid 1600mil då den i dagsläget gått 1400 mil.
Men jag ringde Probike och frågade, dem säger att för V-rod (streetrod) av årsmodell 2006 är ventiljustering vid 2400mil, och på tidigare årsmodeller 2005 t.ex. ska den göras vid 1600mil.
- - - Uppdaterad - - -
H-D har ændrat till 2400mil. Gruppkompisarna Jossi o Jimmy prata om det hærom veckan. Då kunde Jossi informera Jimmy om ændringen. Bægge åker NightRod.
OK. Ja jag har som sagt hört ifrån mekarna på Probike i både STHLM och GBG att den är vid 2400mil på årsmodell 2006 och framåt, men vid 1600mil på roddar äldre än 2005 årsmodeller.
doolycheck
2012-07-24, 08:02
Kolla vad som står i serviceboken som medföljer. Jag skulle följa den iaf, och är det 1600 mil som står så är det väl det som gäller, då är det bara att kolla vad det kostar och sen pruta den summan på inköpspriset.
Ahlgren88
2012-07-24, 13:13
Kolla vad som står i serviceboken som medföljer. Jag skulle följa den iaf, och är det 1600 mil som står så är det väl det som gäller, då är det bara att kolla vad det kostar och sen pruta den summan på inköpspriset.
Ska kolla det. Hur "eftertraktade" är V-rod/streetrod? Enligt några verkstäder är det en eftertraktad och populär hoj..
stroker49
2012-07-24, 14:29
Ingen hojj är eftertraktad nu. Möjligtvis riktiga choppers och HD äldre än 1965. V-rod är svårsålda och kan köpas till bra priser, mycket hoj för pengarna.
Ahlgren88
2012-07-24, 14:54
Ingen hojj är eftertraktad nu. Möjligtvis riktiga choppers och HD äldre än 1965. V-rod är svårsålda och kan köpas till bra priser, mycket hoj för pengarna.
Anledning till att dem är svårsålda? Eller menar du att dem är svårsålda just nu?
stroker49
2012-07-24, 15:16
Generellt så finns det ett enormt stort utbud av alla typer av MC inklusive HD. Detta har pressat begpriserna kraftigt neråt. V-rod och dessa varianter av moderna vattenkylda HD har aldrig varit speciellt populära eller eftertraktade. De har inte sålt så bra och många som gillar HD tycker inte att det är en riktig HD (de har fel naturligtvis) och de som vill ha en modern powercruiser kan ofta lika gärna tänka sig en häftig Honda eller Suzuki (måte erkänna att jag själv gillar Suzuki M1800R).
Men det är en jättefin bra hojj så man får mycket för pengarna. Jag tycker själv de är mycket fina. Då priserna är låga får man ju mycket hojj för pengarna. Vad kostar dessa, runt 70 000:-?
Ahlgren88
2012-07-24, 15:43
Generellt så finns det ett enormt stort utbud av alla typer av MC inklusive HD. Detta har pressat begpriserna kraftigt neråt. V-rod och dessa varianter av moderna vattenkylda HD har aldrig varit speciellt populära eller eftertraktade. De har inte sålt så bra och många som gillar HD tycker inte att det är en riktig HD (de har fel naturligtvis) och de som vill ha en modern powercruiser kan ofta lika gärna tänka sig en häftig Honda eller Suzuki (måte erkänna att jag själv gillar Suzuki M1800R).
Men det är en jättefin bra hojj så man får mycket för pengarna. Jag tycker själv de är mycket fina. Då priserna är låga får man ju mycket hojj för pengarna. Vad kostar dessa, runt 70 000:-?
Jag tycker de flesta ligger runt 85-90k kr. Vissa ligger under 80k kr.. Och sedan finns det ju fåtal neråt 70k kr, och neråt 70k kr känns ju som att man får mycket hoj för om den är fin och välskött dvs.
stroker49
2012-07-24, 16:29
Om det finns ett fåtal runt 70 kkr så kan man nog pruta ner de andra dit också. Allt är mycket svårsålt nu. Priserna på blocket är ju vad säljaren drömmer om.
En TC från 2006 borde kosta detsamma i verkligheten men ofta önskar sig säljaren mer, men de flesta står också kvar i garagen.
Nu håller jag inte riktigt med här. Att det är svårsålt för stunden beror dels på en naturlig faktor; det är högsäsong och då är köparen inte villig att betala massor (det gör de på början av säsongen. Nu är det definitivt inte säljarens marknad.) och dels är det många som påverkas av det ekonomiska som sker inom EU... Man håller helt enkelt på pengarna av många anledningar.
Så vill man göra en bra affär, så gör man det nu... Då märker man vilka säljare, som är mest "desperata" att bli av med sina hojar. Det är lättare att pruta och/eller få med en massa "godis" som man kanske inte förväntat sig från början.
Sedan tycker jag, att man är snett ute, när man hävdar att en viss typ av nyare Harley inte är poppis (i detta fall roddarna). Fel!!! De blir fler och fler, skillnaden är nog som sådan, att det inte är den vanliga "bikertypen" som står för köpen. Utan det är fler och fler från andra sociala läger, som hittat till Harley. Plus att modellen inte funnits så länge. De som fortfarande håller sig till en "Harley som räknas av de flesta bikers" byter numera allt som oftast till de större touringmodellerna i stället... Roddarna är kanske inte de man kör en massa packning på plus passagerare hela tiden. ;)
Vill du ha en rod, köp en! Skit i vad andra tycker. En Harley är alltid en Harley... Det är bara tiderna och tekniken som förändras.
Jag tycker att du skall köpa hojen du önskar. Men jämför gärna privata och handlare prismässigt, så vet du vart det bör landa på. Sedan kan man ju hoppas på prutmån också. ;)
Har Harley själva sagt, att den stora servicen är flyttad, så är det nog ingen fara. Däremot hade jag nog försökt få in en vanlig service innan köpet är klart, åtminstone om hojen står hos en handlare.
Kolla även motoralternativen... Verkar som hojar fram till 2007 inte har samma cc, åtminstone när det gäller nightrod. Vet inte om det är samma för streetrod och vrod. I vissa fall kanske det är bättre att köpa en ännu lite mer nyare modell, än det man kanske tänkt sig från början.
Lycka till med hojköp och berätta gärna hur det gått.
Ahlgren88
2012-07-24, 19:00
Jag tycker att du skall köpa hojen du önskar. Men jämför gärna privata och handlare prismässigt, så vet du vart det bör landa på. Sedan kan man ju hoppas på prutmån också. ;)
Har Harley själva sagt, att den stora servicen är flyttad, så är det nog ingen fara. Däremot hade jag nog försökt få in en vanlig service innan köpet är klart, åtminstone om hojen står hos en handlare.
Kolla även motoralternativen... Verkar som hojar fram till 2007 inte har samma cc, åtminstone när det gäller nightrod. Vet inte om det är samma för streetrod och vrod. I vissa fall kanske det är bättre att köpa en ännu lite mer nyare modell, än det man kanske tänkt sig från början.
Lycka till med hojköp och berätta gärna hur det gått.
Låter kanon det du säger :)
Ska på fredag 27/7 åka 38mil för att hämta en StreetRod som enligt säljaren ska vara i KANONSKICK! Ska tydligen inte vara en repa i den enligt honom..
+ lite "smågodis" som medföljer. Dock inga andra pipor än orginal..
Något speciellt man ska kika på beträffande dessa hojar?
stroker49
2012-07-24, 19:25
Ja, det låter kanon. Ta regnummret redan nu och kolla med Transportstyrelsen vilka och hur många som ägt den och om den är privatimporterad. Kolla att den är servad. Du kan ju möta säljaren på halva vägen eller hämta hojjen efter att Ni kommit överens. Det brukar vara svårt att pruta när man står med släpvagn på annan ort. OBS Viktigt, kolla att hojjen är helt betald och att säljaren är ägaren. Har Ni samma bank, kanske kan du i så fall ta med din dosa och föra över pengar från konto till konto? Printa ut två ex av kontraktet från tex Blocket och se till att du får kvitto på det du betalt. Ta med en polare som är duktig på att surra hojjar på släpa om det går och som moraliskt stöd. Lycka till!
Framför allt, om du väljer att inte ta släp utan passa på att njuta av sommarvädret... Se till att den är påställd! Annars kan det ta någon dag innan ägarbyte och så gått igenom. OBS! Det är från det datum Transportstyrelsen registrerat påställningen, som du får köra hojen från... Enda sättet att snabba på en påställning, är att göra det genom deras app. Annars får man vackert vänta på byråkratin. Gör man det via appen, är påställningen klar omedelbart.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Pastallning-av-fordon/
Kolla gärna igenom vilka försäkringsbolag, som kan vara aktuella för din del med, så är du förberedd.
Annars håller jag med ovan, kolla att alla papper är gröna, från service till ägande (inkl. skulder på hojen)...
Ahlgren88
2012-07-24, 20:24
Framför allt, om du väljer att inte ta släp utan passa på att njuta av sommarvädret... Se till att den är påställd! Annars kan det ta någon dag innan ägarbyte och så gått igenom. OBS! Det är från det datum Transportstyrelsen registrerat påställningen, som du får köra hojen från... Enda sättet att snabba på en påställning, är att göra det genom deras app. Annars får man vackert vänta på byråkratin. Gör man det via appen, är påställningen klar omedelbart.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Pastallning-av-fordon/
Kolla gärna igenom vilka försäkringsbolag, som kan vara aktuella för din del med, så är du förberedd.
Annars håller jag med ovan, kolla att alla papper är gröna, från service till ägande (inkl. skulder på hojen)...
Kanonbra info ni kommer med!
Säljaren har lån på hojen. Men säger att vi gemensamt (efter att jag fört över summan) sätter in skulden han har på hojen till bolaget. Det borde ju duga.
- - - Uppdaterad - - -
Ja, det låter kanon. Ta regnummret redan nu och kolla med Transportstyrelsen vilka och hur många som ägt den och om den är privatimporterad. Kolla att den är servad. Du kan ju möta säljaren på halva vägen eller hämta hojjen efter att Ni kommit överens. Det brukar vara svårt att pruta när man står med släpvagn på annan ort. OBS Viktigt, kolla att hojjen är helt betald och att säljaren är ägaren. Har Ni samma bank, kanske kan du i så fall ta med din dosa och föra över pengar från konto till konto? Printa ut två ex av kontraktet från tex Blocket och se till att du får kvitto på det du betalt. Ta med en polare som är duktig på att surra hojjar på släpa om det går och som moraliskt stöd. Lycka till!
Tack för infon! Jajamen har kollat upp info på Transportstyrelsen och det är endast 2st ägare, en chefsläkare i GBG och en äldre herre 55+.
Ej import. Och är servad korrekt med stämplad servicebok.
Kanonbra info ni kommer med!
Säljaren har lån på hojen. Men säger att vi gemensamt (efter att jag fört över summan) sätter in skulden han har på hojen till bolaget. Det borde ju duga.
Kolla bara att han inte har något knepigt lån, som är svårt att lösa ut i förtid. En del bolag vill ju ha någon form av ersättning för ränteförluster med. Det bästa är, om ni har t ex din bank, som hjälp vid den formen av inlösen. De vet ju om allt blir betalt då vid en överföring. Har du tur, är det inga problem med inlösen, men man vet aldrig...
Är det ett "vanligt" lån eller är det ett leasing lån?, kolla. Om det är leasing och oärlig försäljare så kan man om man har otur få betala först för för hojen och sen även för leasingen. Är de leasing på hojen måste du gå in på företaget där han leasar och lösa denna och ge ev. överskott som betalning för motorcykeln. Ha klart vilket bolag du ska försäkra hojen i, så fort papprena är skrivna ring bolaget och försäkra. Om detta glöms så blir det annars att betala dyrt till trafikförsäkringsföreningen , onödiga pengar. Lycka till:)
// T
Jag är inte säker på dom tidigare modellerna min -09 ventilkontroll 2400 mil tror det är 1600mil på dom tidigare , men är inte helt säker
CrazyVic
2012-07-24, 23:25
Tjena. Jag jobbar på bank och iom att det är lån på hojen rekommenderar jag att ni gör upp affären på ditt bankkontor så allt går rätt till. Att pengarna först ska föras över till hans konto för att sen gå till långivaren kan jag inte riktigt förstå. Görs affären upp på köparens bank löser man vanligtvis först lånet och sen sätts mellanskillnaden in på säljarens konto.
Självklart kan ni göra detta även hemma hos säljaren på dennes internetbank men ska det betalas till bankgiro finns ju risken att han avbryter betalningen när du klivit ut genom dörren. Den risken elimineras om din bank sköter transaktionerna. Ni får dessutom varsitt fint kvitto på att betalningen är genomförd. Är banken extra snäll kan de faxa kvittot till säljarens långivare så leasingspärren släpps direkt, vilket jag tror är nödvändigt för att ägarbytet ska gå igenom.
- - - Uppdaterad - - -
Det är alltså absolut inga konstigheter i en sån här transaktion. Ni behöver inte ta er till leasinggivaren eller borgenären utan lös allt på ditt bankkontor, de har koll på hur det går till.
De som fortfarande håller sig till en "Harley som räknas av de flesta bikers" byter numera allt som oftast till de större touringmodellerna i stället...
:I:W;
:I:W;
Haha... Själv skall jag byta till mig en nightrod framöver... Behöver ju inte skjutsa. ;)
Ahlgren88
2012-07-25, 06:16
Tjena. Jag jobbar på bank och iom att det är lån på hojen rekommenderar jag att ni gör upp affären på ditt bankkontor så allt går rätt till. Att pengarna först ska föras över till hans konto för att sen gå till långivaren kan jag inte riktigt förstå. Görs affären upp på köparens bank löser man vanligtvis först lånet och sen sätts mellanskillnaden in på säljarens konto.
Självklart kan ni göra detta även hemma hos säljaren på dennes internetbank men ska det betalas till bankgiro finns ju risken att han avbryter betalningen när du klivit ut genom dörren. Den risken elimineras om din bank sköter transaktionerna. Ni får dessutom varsitt fint kvitto på att betalningen är genomförd. Är banken extra snäll kan de faxa kvittot till säljarens långivare så leasingspärren släpps direkt, vilket jag tror är nödvändigt för att ägarbytet ska gå igenom.
- - - Uppdaterad - - -
Det är alltså absolut inga konstigheter i en sån här transaktion. Ni behöver inte ta er till leasinggivaren eller borgenären utan lös allt på ditt bankkontor, de har koll på hur det går till.
Ok! Tack för infon. Men att lösa det på mitt bankkontor känns svårt då köpet kommer ske ca 40 mil hemifrån.
Att jag för över summan till honom, och att han sedan för över resterande lånebelopp till bank eller vart han nu lånat tycker jag iallafall känns ok. Jag har ju alla hans uppgifter, vet vart han bor och han verkar seriös..
Kollar man reg nr på transportstyrelsen står det "kredit". Se själva, reg nr XNA790
CrazyVic
2012-07-25, 09:57
Det är säkert inga problem alls i att göra så men om du vill vara helt säker på att allt går som det ska är det bankkontor som gäller. Se till att det skrivs in i kontraktet att leasingen löses iom försäljningen. Gör ni upp affären på en fredag har leasinggivaren inte pengarna förrän måndag om det är via bankgiro osv.
stroker49
2012-07-25, 10:02
Men bankkontor finns väl på orten? Det behöver ju inte vara på ditt hemmakontor.
Ahlgren88
2012-07-25, 10:05
Men bankkontor finns väl på orten? Det behöver ju inte vara på ditt hemmakontor.
Ja det borde ju funka det med!
En annan fråga, som i och för sig kanske inte hör hit, men:
Hur noga är det att man måste göra en "mappning" efter att man bytt avgassystem på en StreetRod ?
Jag har ringt lite verkstäder, och alla säger olika.. En del säger att byter man till ett helsystem bör det göras, andra att du märker om den skulle gå dåligt och isåfall behöva göra det.. Vissa säger att byter man endast till slipon ska det inte vara någon fara, medans andra säger att det bör göras..
Själv har jag innan kört sporthoj och ofta byt från orginalpipor till andra slipon utan någon mappning.
Varför jag undrar är för att det kostar ju en hel del extra att behöva göra en mappning (Ett slipon kan man ju hitta relativt billigt) kommer man undan med endast 1500-2000kr för ett slipon kontra 10 000kr inkl mappning så är det ju en viss skillnad.
Ok! Tack för infon. Men att lösa det på mitt bankkontor känns svårt då köpet kommer ske ca 40 mil hemifrån.
Att jag för över summan till honom, och att han sedan för över resterande lånebelopp till bank eller vart han nu lånat tycker jag iallafall känns ok. Jag har ju alla hans uppgifter, vet vart han bor och han verkar seriös..
Kollar man reg nr på transportstyrelsen står det "kredit". Se själva, reg nr XNA790
Jag hade nog hellre valt att göra det på ett bankkontor... Sedan spelar det ingen roll hur många uppgifter du har, OM denna personen är bedragare. Nu säger jag inte att han/hon är det, men man vet aldrig. Och handlar det om en hel del pengar, så är jag hellre mer försiktig än bara "rusar på med köpet och har naiv tro att alla är lika ärliga"... Det finns massor med folk, som blåsts på pengar, när de bl a handlat med fordon.
Ett bankkontor (behöver inte vara ditt egna) ser ju faktiskt ganska omedelbart om det finns mer på lånet kvar, än säljaren påstår också.
stroker49
2012-07-25, 11:24
Mappning är ett ytterst klokt sätt att spendera pengar på. Det bör du göra även om du har originalsystem för att få hojjen att gå bra och att ddra betydligt mindre bensin. Läs här på forat och du skall finna.
Ännu en viktig sak att tänka på!!!
Gör man ett ägarbyte på det gamla vanliga viset, genom att skicka in pappren med post, så är det en viktig sak att tänka på: SKAFFA EN TRAFIKFÖRSÄKRING DIREKT!!! Även fast ägarbytet inte gått igenom ännu.
Transportstyrelsen kommer att registrera ägarbytet retroaktivt fr.o.m. det datum som står på ägarbytespappret, det betyder att man måste ha gällande försäkring på hojen redan från den dag man köper den, annars kommer Trafikförsäkringsföreningen att vara snabba med att skicka ut en hutlöst dyr faktura.
Trafikförsäkring kan man alltid teckna oavsett vilken tid på dygnet det är.
Ettdera ringer man en försäkringsförsäljare, dom står i telefonkatalogen, dom är knutna till ett av dom stora försäkringsbolagen, (alla större bolag har hemmasäljare).
Dom blir jätteglada när man ringer för då får dom lite provision.
Annars tecknar man en försäkring via nätet, det viktigaste är att man skaffar en från första dagen.
Gör man ett ägarbyte på det gamla vanliga viset, genom att skicka in pappren med post, så är det en viktig sak att tänka på: SKAFFA EN TRAFIKFÖRSÄKRING DIREKT!!! Även fast ägarbytet inte gått igenom ännu.
Transportstyrelsen kommer att registrera ägarbytet retroaktivt fr.o.m. det datum som står på ägarbytespappret, det betyder att man måste ha gällande försäkring på hojen redan från den dag man köper den, annars kommer Trafikförsäkringsföreningen att vara snabba med att skicka ut en hutlöst dyr faktura.
Ettdera ringer man en försäkringsförsäljare, dom står i telefonkatalogen, dom är knutna till ett av dom stora försäkringsbolagen, (alla större bolag har hemmasäljare).
Annars tecknar man en försäkring via nätet, det viktigaste är att man skaffar en från första dagen.
thb; Så sant så.... Kan bli dyrt eftersom det tickar på per dag...
Aktuell avgiftstabell hos Trafikförsäkringsföreningen
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakringsavgift/Avgiftstabell/
Ahlgren88
2012-07-25, 11:46
Helt rätt. Men det borde ju funka att tecka försäkringen när jag kommer hem på kvällen med hojen? Och tecka from den kvällen jag köpte den.
stroker49
2012-07-25, 11:48
Skall du transportera den oförsäkrad på ett släp?! Ta hellre försäkringen redan idag och backa om det inte blir affär.
Ahlgren88
2012-07-25, 11:53
Skall du transportera den oförsäkrad på ett släp?! Ta hellre försäkringen redan idag och backa om det inte blir affär.
Nix. Kommer köra hem den.
Men om vi skriver datum 27/7 på ägarbeviset så kan jag väl köra hem den på hans försäkring? Eller bör man skriva 28/7 då?
Alternativt fixa en försäkring i förväg som man sedan får "ångra" isåfall.
Helt rätt. Men det borde ju funka att tecka försäkringen när jag kommer hem på kvällen med hojen? Och tecka from den kvällen jag köpte den.
Varför chansa? De flesta bolag är bara ett telefonsamtal bort. Gör du det på en vardag så går det fort, om du redan förberett dig med var den skall tecknas. Då vet du att allt är i sin ordning med. Skulle något inträffa innan du kommer hem och tecknat försäkringen... Ja, då kan du få gnälliga försäkringsgubbar också, som försvårar ev ersättningar... Inte värt det alls!
CrazyVic
2012-07-25, 12:00
+1. Du behöver ju aldrig betala någon premie om du inte registreras som ägare. Ska du göra upp affären en helgdag kan du ju teckna i förväg. Alla försäkringsbolag har inte 24h-telefontid. Går iofs alltid att teckna på internet också.
Som sagt. Bankkontor rekommenderas. Ring ditt eget kontor och be dem boka in ett möte på deras kontor där du ska köpa hojen, förutsatt att det finns ett där. Annars får ni väl åka till närmaste. Görs affären upp en helg kan ju detta bli ett problem och då är det nog bara att skriva in i kontraktet att leasingen ska lösas.
- - - Uppdaterad - - -
Men om vi skriver datum 27/7 på ägarbeviset så kan jag väl köra hem den på hans försäkring? Eller bör man skriva 28/7 då?
Du kan inte köra hem den på hans försäkring. Krashar du och han är världens snällaste kille och ägarbytet inte är registrerat fr OCH MED den dagen KANSKE han låter dig ta krashen på hans försäkring. Här nere är det annorlunda eftersom inte ett skit är öppet helgtid. Vi skrev in i kontraktet på min Bob att jag hade tre vardagar på mig att fixa ägarbyte och försäkring.
Vanliga frågor besvaras här http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Vanliga-fragor/
Hans försäkring slutar att gälla i samma stund, som du köper hojen. Det är sedan din plikt, att se till att den försäkras från rätt tidpunkt. Och skriver du ett senare ägarbytedatum, så kan det ju bli komplikationer också (eftersom du inte är ägare). Vill du bli ägare snabbt, plocka hem appen från Transportstyrelsen jag skrev om tidigare. Plus ring med mobilen till ditt Försäkringsbolag så fort affären är i hamn, innan du grenslar sadeln.
Hämtat från Transportstyrelsen:
Ägarbyte via app
Du kan anmäla ägarbytet för ditt fordon via vår app "Mina fordon", som du hämtar kostnadsfritt på Appstore eller Google Play till din iPhone eller Androidtelefon. För att anmäla ägarbyte via appen krävs tillgång till fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2. Dessutom måste både köpare och säljare ha ett giltigt körkort.
Appen kan inte användas för att anmäla ägarbyte på traktor, tung terrängvagn eller motorredskap.
Övriga fordon som används eller ska användas i yrkesmässig taxitrafik, är vägavgiftspliktiga eller leasingfordon kan inte heller hanteras via appens ägarbytestjänst.
Om ägarbytet anmäls via app, så kan inte datum för ägarbytet väljas, utan ägarbytet registreras från samma dag som anmälan sker.
Ahlgren88
2012-07-25, 12:36
Kanon! Tack hörrni!
Får bli att teckna försäkring nu i förhand. Blir det inget köp så behöver jag väl inte betala försäkringen som CrazyVic skriver.
Någon som har förslag på bra/billiga försäkringsbolag beträffande dessa hojar?
Kan tillägga att jag inte kan ha mer än 24+ försäkring.
Någon som har förslag på bra/billiga försäkringsbolag beträffande dessa hojar?
Kan tillägga att jag inte kan ha mer än 24+ försäkring.
Bilsport & MC?
Bratpakk
2012-07-25, 20:36
Svedea.. bytte till dom nyligen mkt bra premier på bla v-rod..
Bra mek i Kalmar län- Mats, Mekorenova utanför Oskarshamn.. vet ej om han kan v-rod men han kan luftkylt iaf...
Annars är rätt glest runt kalmar med Harley verkstäder..
Ahlgren88
2012-07-25, 21:59
Svedea.. bytte till dom nyligen mkt bra premier på bla v-rod..
Bra mek i Kalmar län- Mats, Mekorenova utanför Oskarshamn.. vet ej om han kan v-rod men han kan luftkylt iaf...
Annars är rätt glest runt kalmar med Harley verkstäder..
Ok! Kan vara bra att veta. Han har iallafall mekat Harley innan? På Eniro står det "mekanisk verkstad" om mekorenova.. Det är alltså ingen ren Mc/bilverkstad eller?
Bratpakk
2012-07-25, 23:32
Han har renoverat många Harley..dock mest panna o shovel.. Han renoverade polarens shovel, mkt seriös. Många har rekommenderat honom här i krokarna...
Ahlgren88
2012-07-26, 06:09
Han har renoverat många Harley..dock mest panna o shovel.. Han renoverade polarens shovel, mkt seriös. Många har rekommenderat honom här i krokarna...
Det låter bra de. Men det är ingen auktoriserad verkstad för Harley?
Tänker på stämplarna för service :)
Grundlig fråga, men lyckas inte hitta svar på det:
Har en streetrod av årsmodell 2006 ABS? Antar att den inte har det.
Det låter bra de. Men det är ingen auktoriserad verkstad för Harley?
Tänker på stämplarna för service :)
Grundlig fråga, men lyckas inte hitta svar på det:
Har en streetrod av årsmodell 2006 ABS? Antar att den inte har det.
Vad jag kom fram till är att den saknar ABS.
http://www.mbike.com/harley-davidson/vrscr-street-rod/2006
Ahlgren88
2012-07-26, 10:08
Vad jag kom fram till är att den saknar ABS.
http://www.mbike.com/harley-davidson/vrscr-street-rod/2006
Ja ok. Försäkringsbolaget lär ju fråga om det (man brukar få lite billigare premie med ABS)
CrazyVic
2012-07-26, 10:58
Lite OT kanske men hur viktigt är egentligen stämplade serviceböcker när garantin ändå gått ut? Ska serva min egen snart och funderar på att göra det själv, men spara kvitton osv inför en ev försäljning.
stroker49
2012-07-26, 11:11
Ja visst, serva och stämpla själv!
Lite OT kanske men hur viktigt är egentligen stämplade serviceböcker när garantin ändå gått ut? Ska serva min egen snart och funderar på att göra det själv, men spara kvitton osv inför en ev försäljning.
Har garantierna gått ut, så är ju stämplarna mer för att påvisa att kunnigt folk gjort resterande servicar. Liksom för att öka "värdet", eftersom man då har ett bättre bevis på att man tagit hand om sin hoj...
Inom garantitid är det ju bäst med att hålla sig till godkända ställen, för att slippa eventuella bråk om något skulle gå sönder eller ej hålla som utlovat.
Ahlgren88
2012-07-30, 07:18
Info ang köpet av streetroden:
Jag var i fredags och köpte den (39 mil enkel resa), var lite misstänksam över hur den verkligen skulle se ut pga mina högt ställda förväntningar eftersom säljaren sa att det inte fanns en repa och att den skulle vara i felfritt skick.
När jag kom fram och fick se hojen blev jag inte besviken, vilket kanonskick!! Välskött må jag säga.
Tack för hjälpen allesammans!
Har garantierna gått ut, så är ju stämplarna mer för att påvisa att kunnigt folk gjort resterande servicar. Liksom för att öka "värdet", eftersom man då har ett bättre bevis på att man tagit hand om sin hoj...
Inom garantitid är det ju bäst med att hålla sig till godkända ställen, för att slippa eventuella bråk om något skulle gå sönder eller ej hålla som utlovat.
Ett annat papper som är bra att kolla vid hojköp är ju om det finns papper på bänkkörning,det visar ju att hojen har gått rätt inställd och inte för snålt.Det finns många som
laborerar själv med mappar men det är ju bänken som gäller om man är seriös.
GP;
Ett annat papper som är bra att kolla vid hojköp är ju om det finns papper på bänkkörning,det visar ju att hojen har gått rätt inställd och inte för snålt.Det finns många som
laborerar själv med mappar men det är ju bänken som gäller om man är seriös.
CrazyVic
2012-07-30, 11:14
Gratulerar! yp;