handdator

Visa fullständig version : När byter du däck?



Pontus
2012-07-18, 22:35
Har beställt hem nya Metzeler däck från Tyskland och tänkte lägga på dem i samband med service (800 mil).

Såg att fram däcket är dags sedan länge, men har kanske en del mil kvar på bakdäcket. Tänkte lägga på båda samtidigt för att slippa åka dit 2 ggr. :)

När byter du dina däck? Är dem helt utslitna, eller hur många mm har du kvar vid byte? MPD;

Bikebandit
2012-07-18, 23:02
Ner till slitageindikator på däcket, kanske några hundra km efter men med varierande vädret här i Sverige, särskilt i regn väder skulle jag vara orolig för att köra med slitna däck.. har haft erfarenhet av det och skulle inte vilja upprepa det http://bbs.roddenberry.com/images/smilies/new_shocked.gif

slycke
2012-07-18, 23:27
Inte köra med slitna däck, är ju asskabbigt ju, ner till indikatorn sen är det nog dax tycker iaf jag thb;

Coax
2012-07-19, 09:26
Var och bytte bakdäck igår, lite väl sent då armeringen började synas. wa;
Detta lär dock aldrig upprepas!
Slitindikator = byte!

ViLa
2012-07-19, 11:06
Byter när korden tittar fram

Street Bandit
2012-07-19, 11:08
Kör alla däck tills väven syns.

stroker49
2012-07-19, 16:53
Jag bytte nyligen 21"-däcket på choppern fram. Däcket hade nog 9 -år på nacken men såg nästan ut som nytt, men det var det inte. Började kännas hårt och med dåligt grepp. På en bil märker man ju nästan inte när däcken börjar bli halvslitna, på en hojj så blir det väldigt läskigt. Man känner hur det blir spårkänsligt och att man kan tappa grepp över blöta vita linjer. En gång hade jag ett slitet däck 5,10x16" bak på min gamla Electra och det började spinna i regnet på essingeleden när jag körde på svarta asfaltslagningar. Detta var vid jämn fart 70km/h! Däck skall man inte snåla på om man vill bli gammal hojjåkare!

xbones
2012-07-19, 18:16
Om korden är framme så har man ju gamblat en stund! Köra med blanka däck på Mc är INTE HÄLSOSAMT!!! Däcken är nog det viktigaste på mc,eller hur?

Sanniz
2012-07-19, 18:21
Jag skulle nog byta i tid med... Speciellt om jag körde fort för det mesta. För inte tusan vill du, att däcket går åt h-e i den mest ultimata felaktiga stunden för sådana händelser. wa;

ViLa
2012-07-19, 19:12
Om korden är framme så har man ju gamblat en stund! Köra med blanka däck på Mc är INTE HÄLSOSAMT!!! Däcken är nog det viktigaste på mc,eller hur?
Ja vad kan jag säga förutom att jag är en gambler.

Tycker att the rider är viktigast på en hoj men ok vi kan säga däcken.

slycke
2012-07-19, 22:36
Jag åkte med ner till korden när jag var ung o dum :D eller var det för att man burnade korden kom fram po;

xbones
2012-07-19, 22:44
Ja vad kan jag säga förutom att jag är en gambler.

Tycker att the rider är viktigast på en hoj men ok vi kan säga däcken. Skitsamma vad det är för rider på hojen med blanka däck! Till o med Rossi råkar ut för olyckorr0ck

ViLa
2012-07-20, 00:00
eller var det för att man burnade korden kom fram po;

:I:

- - - Uppdaterad - - -


Skitsamma vad det är för rider på hojen med blanka däck! Till o med Rossi råkar ut för olyckorr0ck

Vem fan är Rossi?

Sanniz
2012-07-20, 00:01
ViLa... en från den där jefla gruppen... ;) Finne på nightrod. :D

ViLa
2012-07-20, 00:05
Aha trodde bena mena den andre som la ner en moppe.MPD;

Ok då är jag med, men vart tog Sixten vägen?

xbones
2012-07-20, 11:49
Jag bytte nyligen 21"-däcket på choppern fram. Däcket hade nog 9 -år på nacken men såg nästan ut som nytt, men det var det inte. Började kännas hårt och med dåligt grepp. På en bil märker man ju nästan inte när däcken börjar bli halvslitna, på en hojj så blir det väldigt läskigt. Man känner hur det blir spårkänsligt och att man kan tappa grepp över blöta vita linjer. En gång hade jag ett slitet däck 5,10x16" bak på min gamla Electra och det började spinna i regnet på essingeleden när jag körde på svarta asfaltslagningar. Detta var vid jämn fart 70km/h! Däck skall man inte snåla på om man vill bli gammal hojjåkare! Håller fullständigt med dejthb;

Noyen
2012-07-20, 12:51
Håller fullständigt med dejthb;


Jag bytte nyligen 21"-däcket på choppern fram. Däcket hade nog 9 -år på nacken men såg nästan ut som nytt, men det var det inte. Började kännas hårt och med dåligt grepp. På en bil märker man ju nästan inte när däcken börjar bli halvslitna, på en hojj så blir det väldigt läskigt. Man känner hur det blir spårkänsligt och att man kan tappa grepp över blöta vita linjer. En gång hade jag ett slitet däck 5,10x16" bak på min gamla Electra och det började spinna i regnet på essingeleden när jag körde på svarta asfaltslagningar. Detta var vid jämn fart 70km/h! Däck skall man inte snåla på om man vill bli gammal hojjåkare!

Ja kan bara instämma,byter däck innan slitindikatorn indikerar byte och är däcken gamla så blir det byte.Vill inte snåla på detta.

Pontus
2012-08-09, 22:50
Att däck kan göra så stor skillnad. Det är som natt och dag mellan mina gamla Dunlop däck jämfört med mina nya Metzeler däck. Kan bara starkt rekommendera att lägga de extra sedlarna som behövs och investera i Metzeler nästa gång du byter däck på din V-Rod. Vilket grepp........

883r
2012-08-12, 06:59
Är det metzeler som gäller på vanliga gatudäck? När jag köpte min så fick jag ett sprillans matzeler bak monterat men fram är det harley original, vet inte hur gammalt det är med det ser bra ut på formen och mönsterdjup.

Pontus
2012-08-13, 11:23
Har för mig att det är Michelin däck som ligger på idag vid nyleverans av en HD.

Läste på 1130cc.com forumet att en hel del som köper V-rodden i USA byter däcken direkt till Metzeler pga av vägegenskaperna.
Jag kan bara hålla med denna skara då jag också har märkt detta. Tycker det är en enormt stor skillnad på Metzeler och mina gamla Dunlop.
Nu känns det som att man har klister på däcken i kurvorna. :D