handdator

Visa fullständig version : Gammal Harley, vågar jag?

Undanvind
2012-07-15, 08:17
Hej, helt ny på forumet och behöver lite råd inför köp av en HD.

Jag har sedan länge haft nyare hojjar tex Meanstreak, MT-01 mm, alla nyare än 2005 och med ganska få mil på mätaren.

Tänkte först köpa mig en V-rod från 2002-2004 men har istället nu fastnat för en FXR, Super Glide.
Denna pjäs är från 1992 och har ca 8300 mil på mätaren vilket gör mig lite tveksam eftersom jag inte är någon duktig mekaniker direkt (därav nyare hojjar)

Vad bör jag tänka på vid köp av en sådan hoj?
Blir det mycket eget skruvande (dyrt och krångligt med verkstad)
Vilka reparationer är dyra på en Evo från -92?
Vad kan vara lämpligt att ta en titt på och vad skall jag uppmärksamma vid provkörning?
Remmen skall vara bytt asv någon innan denna ägare men det verkade som om det inte fanns kvitto osv

Den känns ju sååå mycket mer genuin HD än V-roden och har 1/4-del av försäkringskostnaden...

Broder Dalton
2012-07-15, 08:27
Låt bli den där.....

O

Fonve
2012-07-15, 08:56
Undanvind, först vill jag passa på att hälsa dig välkommen till Harleyforum.se. Här kommer du med största sannolikhet trivas samt få nödvändig hjälp.

Jag gissar på att du och jag är ganska lika. Jag är inte heller någon mästare i garaget. Jag har helt enkelt inte dom anlagen och även om jag dedikerade resten av mitt liv åt att meka skulle jag antagligen bara bli "sådär".
Så när det blev dags för mig att köpa HD såg jag inget annat val än att gå på en nyare cykel.

Mitt råd till dig är att strunta i en gammal dyna som har gått såpass långt. Köp en "nyare hoj och se till att DU får åka milen istället för att någon annan redan gjort det på hojen.
Blir du sedan, om några år, sugen på att meka/renovera så köp en till hoj.

Återigen, välkommen in i värmen!

indy 500
2012-07-15, 10:00
Du vet, en gammal harley dör aldrig. Dom kostar bara mera pengar!:D

- - - Uppdaterad - - -

Oso erom ju så slöööö

Undanvind
2012-07-15, 10:11
Hej och tack för era svar och för trevligt mottagande i forumet!

Låter som om mina misstankar är korrekta, dvs att en 20 år gammal HD med många mil vanligtvis ger en del mekande.
Jag tror som du Fonve att vi är relativt lika...:cool:

Jag har då några följdfrågor...
Vad är då en nyare HD?
Hur många mil är okej utan att behöva vara rädd att det blir dyra reparationer?
Är det nyare än -00 och mindre än 2000 mil som du/ni skulle rekommendera mig? Vet att det är svårt att säga men det hade varit bra med eran uppfattning...

Mitt problem är att jag inte vill lägga mer än 75-80' och då verkar det bara kvarstå två modeller, Sportster och V-rod/streetrod (om man skall hålla sig under 2000 mil och nyare än -00) Jag gillar dessvärre inte sportstern alls...så då kvarstår V-roden... Vad är den allmänna uppfattningen om Vrodarna, känns mer som en japs-hoj även om de är brutalt snygga...men den genuina Harley-känslan infinner sig inte när jag sitter på dem.

Hur skall man tänka med hojjar som gått VÄLDIGT lite? Vad kan hända med dem? Tänker tex på denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Harley_davidson_fxd_40378549.htm?ca=15&w=3
Den är ju ett alternativ om man vill ha en Dyna...men att spekulera i hoj 50 mil bort är krångligt :-)

Sista frågan, har hittat några V-rods som är egenimport, ofta saknas servicebok och mätaren visar miles (km/h med klisterdekal) Verkar som om dessa verkar vara svårsålda, många ligger kvar läääänge?

Tacksam för svar!

Broder Dalton
2012-07-15, 10:24
En Dyna 2003 för 75 m 200 mil låter inte helt fel Kan inte se att det skulle "hända något"

V-Roddar är svårsålda i allmänhet och privatimport i synnerhet....
Inget fel på hojarna men du får samma problem att bli av med den när den dan kommer...
Visst om den är VÄLDIGT billig så..

indy 500
2012-07-15, 10:31
Att tänka på med hojjar som gått väldigt lite är att du får sköta inkörningen själv:) . Från -07 har du mer cc, oljetrycket sköter kedjesträckaren till kamdrivningen. Större oljepump etc.

Fonve
2012-07-15, 10:38
Onatop har bra koll så lyssna på honom ;)
75k för den där Dynan låter inte fel. Vem vet, du kanske kan pruta ner den lite när du väl är på plats.

Lycka till.

Sanniz
2012-07-15, 10:50
Du kan få en del strul, om hojen gått för lite med och den är runt den åldern med, som du hänvisade till på Blocket. Detta eftersom den antagligen gått väldigt lite eller kanske inget alls de sista åren. Och då kan den gå knepigt med, så det krävs en del genomgångar innan allt "nedkleggat " inom motoriken är borta. Jag hade lite av det problemet med min Sportster, som är en 05:a som vid köpet "bara" gått ca 500 mil. Men när jag nu kört den hårdare, så har den biten släppt. Men det kan ta sin tid då... Och tålamod.

Tyvärr är det ju mest sportstrar som klarar din s k budget. Vet ju ej om det gällde att du har hela summan eller ej. Men har du dom i reda pengar, så kan du ha en rejäl kontantinsats och borde då kunna få ett hyggligt lån hos en försäljare.
Sedan kan ett tips vara, att skippa roddar under 2008... I alla fall, om du vill slippa gliringar från "de stora grabbarna som kör rod"... För motorn var mindre fram till 2007, åtminstone för nightroden, Vågar inte påstå detsamma på resterande v-roddar... Men kolla i så fall upp, att motorn är över 1200 cc.

Jag skulle inte satsa på egen import, speciellt om de viktiga uppgifterna och sakerna saknas. För det blir garanterat dyrt för dig framöver. Speciellt om du kommer att åka på dyr service framöver.
Och ett sista råd... Se till att få med originalsystemet med, bör man ha när det är dags för besiktning... Spelar ingen roll hur coolt systemet som sitter på är, om det saknas.

Har du inte tillräckligt med pengar för den typ av hoj du egentligen vill ha, och inte kan uppgradera summan med ett mc lån... Ja, då är det bättre att spara ett tag till så den riktiga drömmen slår till. I alla fall är det min åsikt i det hela.

Lycka till med hojköp och hojdröm!

Undanvind
2012-07-15, 11:42
Hej alla och tack för era svar!

Verkar som om jag skall återgå till min orginaltanke, att hitta en V-rod med max 2000 mil på mätaren (gärna mindre), det finns en hel del extremt fina, svensksålda 02-04 för max 80'... Kanske även fundera mer på den där Dynan för 75'.

Dessvärre finns det en del som misskött sina Vrods, tittade på en igår som påståtts bara gått 430 mil men hade vält och det var många märken överallt på hela hojjen... Utebliven service sedan 2004 hade också bidragit till att någon kylslang hade läckt och förorsakat att cromet hade släppt på en kåpa mellan cylindrarna...trist att se...

Tack för all hjälp!

cybercount
2012-07-18, 21:16
Att tänka på är ju att om nyare hojjar kostar mer i inköp så är de bra andrahands(trejehands?)-värde på dem :-)