Visa fullständig version : Köpråd till en nybörjare
Hej!
Jag har massor med frågor men det största dilemmat är vilken Harley jag ska köpa. Jag har provkört, Fat Boy, Fat Bob, Dyna Switchback. Jag trodde att Fat Boy skulle vara min favorit men redan i första rondellen tog fotplattorna i. Fat Bob var en härlig maskin och rolig på de lite kurvigare vägarna. Men jag gillade fotplattorna på Fat Boy, därför tyckte killarna på ProBike att jag skulle pröva Switchbacken. Jag behöver en hoj som kan transportera mina tjejer (frun och mina döttrar), inte samtidigt, någorlunda komfortabelt lite längre sträckor än en fika tur.
Är det skillnad i markfrigång på en Fat Boy special och en vanlig?
På amerikanska forum tycker de flesta oftast att man ska gå på en Road King direkt för det är där alla hamnar till slut. Finns det liknande åsikter från den samlade kunskapen här?
Switchbacken verkar cool på många sätt men kommer jag tycka den är liten efter ett tag?
Vilken handlare i Sverige är bäst att ha att göra med?
Kör idag en CB1000R och en hel del bana, trodde det skulle dröja 10 år innan det var dags för cruiser men efter provkörning av dessa tre hojar känner jag att jag vill ha både och. Brorsan är inne på samma idé och vi köper en gemensam banhoj till nästa år.
Ser fram emot att glida lite i slutet på denna sommar eller i början av nästa sommar.
Jämfört med din CB1000R är till o med en Sportster stor så det lär du nog inte känna med någon av dom.
Jag hade gått på Switchbacken för jag inbillar mig att den går bättre en Road Kingen och är lite smidigare och snyggare när man tar bort väskorna. Hade en Road King själv mellan 97-00 som jag körde nära 4000 mil med och visst är det en grym hoj på landvägen och med skjuts men är lite klumpig om du bara skall till kiosken, optimala är nog att skaffa en Sportster också ;)
Jag lutar nog mest mot Switchback men jag tror inte det blir en Sportster också, snarare en R1:a med krashkåpor eller en RC8 om man vill byta till tvin helt och hållet. Körde Ducce tidigare men tillförlitligheten lämnade övrigt att önska.
Jag får provköra igen, tack så här långt.
Hade inte en Road King eller en Switchback gjort sig i sällskapet ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_01321.jpg
Jag skulle nog vilja säga att du ska gå på en Road King.
Själv köpte jag min första nya Harley förra våren, (en Super Glide).
Redan efter någon månad ångrade jag mig och bytte mot en -09 Road King.
Tyvärr fick jag problem med den i början av vår mc-semester i år, så den byttes in trasig mot en ny Electra.
Jag har haft två Super Glide, och jag trivdes med dom, men dom är inte idealiska att åka långt eller att skjutsa på.
När jag har lämnat in min förra Road King eller min Electra och fått låna en hoj, som t.ex. en Softtail eller liknande så har jag känt att lånehojen varit alldeles för liten...
Vill du ha något som uppfyller dina önskemål på komfort, så finns det nog bara en sak: Någon av Touring-modellerna.
Och, det kan jag lova, att en Road King är inte klumpig. :)
Absolut! Snygga hojar! Sitter bakljuset i blinkersarna på Sportstern?
Jämför du en elefant mot en noshörning är det väl inte så stor skillnad men mot en panter är den desto större ;)
Jag skulle nog vilja säga att du ska gå på en Road King.
Själv köpte jag min första nya Harley förra våren, (en Super Glide).
Redan efter någon månad ångrade jag mig och bytte mot en -09 Road King.
Tyvärr fick jag problem med den i början av vår mc-semester i år, så den byttes in trasig mot en ny Electra.
Jag har haft två Super Glide, och jag trivdes med dom, men dom är inte idealiska att åka långt eller att skjutsa på.
När jag har lämnat in min förra Road King eller min Electra och fått låna en hoj, som t.ex. en Softtail eller liknande så har jag känt att lånehojen varit alldeles för liten...
Vill du ha något som uppfyller dina önskemål på komfort, så finns det nog bara en sak: Någon av Touring-modellerna.
Och, det kan jag lova, att en Road King är inte klumpig. :)
Ja, så är det ju. Men jag har aldrig någonsin sett någon rida på en panter. -Har du?
På vilken nivå skall vi ta det ;)
Ja, så är det ju. Men jag har aldrig någonsin sett någon rida på en panter. -Har du?
Beror om vi pratar om pantern eller elefanten. ;)
Hahahaha bra liknelse PTB men här på forat kallar vi det inte pantern utan girliebike :)
Mitt första råd, köper du hojen främst till dig själv eller mest för att den skall bli bekväm för den du skjutsar?
Det första alternativet;
Gå på ditt hjärta och det som känns bäst när du kör den. Du märker och känner om det är hojen för dig.
Och är skjutsning sekundärt behov, finns det även avtagbara sissys, om du inte vill åka med det hela tiden. Och är sitsen för hård, finns det luftkuddar för det ändamålet också.
Om det är andra alternativet du kör på;
Vill du inte ha en för stor hoj från start, så är en dyna rätt ok att skjutsa på. Ta med damen och försök provkör en lite längre bit om det är ok för den som säljer hojen. Annars får du tyvärr satsa på de större hojarna, om det är passagerarkomforten som främst gäller och inte dina egna behov.
Lycka till med köpet!
Tur man är lagd åt rätt håll då för jag gillar tjejer ;)
Hahahaha bra liknelse PTB men här på forat kallar vi det inte pantern utan girliebike :)
- - - Uppdaterad - - -
Ja det det sitter diod lampor som lyser rött i dom :)
Absolut! Snygga hojar! Sitter bakljuset i blinkersarna på Sportstern?
Hej!
Jag har massor med frågor men det största dilemmat är vilken Harley jag ska köpa. Jag har provkört, Fat Boy, Fat Bob, Dyna Switchback. Jag trodde att Fat Boy skulle vara min favorit men redan i första rondellen tog fotplattorna i. Fat Bob var en härlig maskin och rolig på de lite kurvigare vägarna.
Varför inte montera mini floorboards på Fatboben om du gillar den ?
Mitt första råd, köper du hojen främst till dig själv eller mest för att den skall bli bekväm för den du skjutsar?
Det första alternativet;
Gå på ditt hjärta och det som känns bäst när du kör den. Du märker och känner om det är hojen för dig.
Och är skjutsning sekundärt behov, finns det även avtagbara sissys, om du inte vill åka med det hela tiden. Och är sitsen för hård, finns det luftkuddar för det ändamålet också.
Om det är andra alternativet du kör på;
Vill du inte ha en för stor hoj från start, så är en dyna rätt ok att skjutsa på. Ta med damen och försök provkör en lite längre bit om det är ok för den som säljer hojen. Annars får du tyvärr satsa på de större hojarna, om det är passagerarkomforten som främst gäller och inte dina egna behov.
Lycka till med köpet!
Jag får väl provköra lite mer! Det är just detta med Girliebike jag är lite orolig för, men en Dyna kan väl knappast räknas som liten?
När jag valt med hjärtat tar jag med hustrun så hon får känna på hur det är att sitta bak.
Ingen som vet om markfrigången är bättre på en standard Fat Boy jämfört med en special?
Tack för alla råd, jag återkommer med fler frågor när jag provkört mer. Jag ska testa en Road King också för att se hur den känns.
Det verkar stå mellan Switchback, Road King och Fat Boy, (Delux?).
Angående förhandlare så är Northbike jävligt sjyssta o handla medthb;Jag köpte min där och har bara gott att säga om dom! Vet flera som har köpt hos dom och är nöjda. Han som jag handla med heter Jörgen Hären. Han kan det med kundservicethb;
Angående förhandlare så är Northbike jävligt sjyssta o handla medthb;Jag köpte min där och har bara gott att säga om dom! Vet flera som har köpt hos dom och är nöjda.
Jag kan inte annat än att hålla med till 100%!
Northbike är en handlare som verkligen anstränger sig för att ge kunden det där lilla extra, som betyder så mycket. :)
chrille64
2012-07-15, 15:00
Jag själv gick direkt på en Road King, körde GSX1100 tidigare och tycker inte Kingen är klumpig. Däremot mycket lättkörd i krypfart väldigt bra balans i hojen, och väldigt kul att skrapa fotplattorna med på kurviga vägar. Men du kan ju bara lita på dig vad det gäller känsla för hojen du vill ha. Lycka till
Lars Nilsson
2012-07-15, 17:56
Köp hoj med hjärtat o inte med hjärnan.
Att köra hoj handlar inte om förnuft utan om känslan.
Köp ingen tjejhoj(sportster) men tänk efter vad du ska ha hojen till.
Touring? Glida hemmavid? Aktiv eller passiv körning?
Köp hoj med hjärtat o inte med hjärnan.
Att köra hoj handlar inte om förnuft utan om känslan.
Köp ingen tjejhoj(sportster) men tänk efter vad du ska ha hojen till.
Touring? Glida hemmavid? Aktiv eller passiv körning?
Kan inte hjälpa, att bli irriterad över en sådan kommentar. Varför ser man alltid ner på en sportster, trots att så många killar ändå kör en?
Jag vet små tjejer, som kör stora hojar fullvuxna karlar inte ens klarar... Men då säger man inget om tjejhoj heller.
Gillar man sportster, GO FOR IT... Om inte, välj det som passar...
Men döm ingen för att de köper en hoj du inte själv gillar.
Jag gillar inte de stora maskinerna typ Electra osv... De är gubbiga. Men jag kan åtminstone knipa om det i de flesta fall. Detta eftersom det är min egna personliga åsikt om en viss typ av hoj och inte alla andras.
Nä en Sportster rekommenderar jag inte om man skall skjutsa för det går bara några mil sen är det ont i baken, Sportster är mer en bus hoj och vad jag menade är att det optimala är en av varje och det var med glimten i ögat.
Nä en Sportster rekommenderar jag inte om man skall skjutsa för det går bara några mil sen är det ont i baken, Sportster är mer en bus hoj och vad jag menade är att det optimala är en av varje och det var med glimten i ögat.
En Softtail eller annan större hoj är inte bättre till det heller, om den har fel sadel... Och som sagt var, man kan köpa luftkuddar. Jag använde en sådan rätt flitigt på makens f d hoj, som var just en Softtail.
Kan inte hjälpa, att bli irriterad över en sådan kommentar. Varför ser man alltid ner på en sportster, trots att så många killar ändå kör en?
Jag vet små tjejer, som kör stora hojar fullvuxna karlar inte ens klarar... Men då säger man inget om tjejhoj heller.
Jag gillar inte de stora maskinerna typ Electra osv... De är gubbiga. Men jag kan åtminstone knipa om det i de flesta fall. Detta eftersom det är min egna personliga åsikt om en viss typ av hoj och inte alla andras.
Måste hålla med Sanniz här, precis hemkommen från Sweden Custom Bike Meet i Sundsvall och jäklar va många tjejer som körde stora hojar typ Electra, och de körde som en hel karl (ursäkta liknelsen men kunde inte låta bli) och en massa killar som tokgasa med Sportster så det här med "tjejhoj eller gubbhoj kanske man ska värdera om lite.
Kajen, mitt tips om hojval...köp en touring om du tänker skjutsa mycket, annars en Fat Boy....OK plattorna skrapar i men låt det skrapa det är ganska fränt med tomtebloss i kurvorna, det finns bra marginal till nåt annat tar i.
Och idén med en andrahoj ar helt rätt, är själv jäkligt sugen på ett busbygge av en Sportster, ev en Dyna som kamrat till min Street Glide
Bry dig inte Sanniz...Sportster har alltid blivit kallad för tjejhoj.
Det bästa med dom är att man kan åka långt på dom (ensam) snabbare än alla andra modeller vid rödljuset och som i dag när jag o polaren med en Night train hamnade på en grusväg på några mil hade han inte en suck med sina extra kilon o längd samt framflytt medan Sportstern sladda o sprätte grus för glatta livet :)
Men som dom flesta är eniga om så skall man välja efter ändamål, jag hade inte haft något i mot att äga en Road king också :)
Iofs tycker jag det är dags, att tvätta bort vissa stämplar.
För något år sedan råkade jag på en gubbe, som kollade på makens och min hoj då... Maken hade en ombyggd Softtail på den tiden... den var tydligen en riktig Harley i gubbens ögon, medan han fnös åt mig och sa ordet tjejhoj.
Ungefär som jag för lite mindre än ett år sedan blev rekommenderad en sportster xr1200 som nästa hoj, när jag berättade om mina tankar om hojbyte, i stället för den hoj jag drömde om, som är en nightrod special... Rodden skulle visst vara för tungkörd för tjejer, enligt personen i den butik jag befann mig i... Hm.
Det är väl jag själv, som avgör, vad min tjejhoj är för något. Eller hur? ;)
För mig är en tjejhoj en nightrod. :D
Nightrod...då gäller verkligen att provköra först Sanniz, snygga visst men en helt annan motor karaktär och vad jag förstått är du känslig när det varavar, en Nightrod börjar inte funka ordentligt för än vid 5000 varv o uppåt...skulle tro att du vill minst tre växlar till med en sån hoj ;)
För något år sedan råkade jag på en gubbe, som kollade på makens och min hoj då... Maken hade en ombyggd Softtail på den tiden... den var tydligen en riktig Harley i gubbens ögon, medan han fnös åt mig och sa ordet tjejhoj.
Ungefär som jag för lite mindre än ett år sedan blev rekommenderad en sportster xr1200 som nästa hoj, när jag berättade om mina tankar om hojbyte, i stället för den hoj jag drömde om, som är en nightrod special... Rodden skulle visst vara för tungkörd för tjejer, enligt personen i den butik jag befann mig i... Hm.
Nightrod...då gäller verkligen att provköra först Sanniz, snygga visst men en helt annan motor karaktär och vad jag förstått är du känslig när det varavar, en Nightrod börjar inte funka ordentligt för än vid 5000 varv o uppåt...skulle tro att du vill minst tre växlar till med en sån hoj ;)
Maken har en sådan... ;) Så provkörning är nog inte så svårt... Gäller bara att jag når fram ordentligt... Han är ju nästan 2 dm längre än mig. :D
Och jag misstänker, att den typen av hoj är min... Drömmen för var ju en ninja. :D
Har t o m suttit bak på en japanare, som är byggd för dragracing, när jag hälsade på en vän i Skåne (men han fick ju givetvis montera på en massa elände, enbart för att kunna köra mig den helgen). Och då gick det undan! Speciellt när en grupp av snabba hojar tog sig in på en "militär flygbana".... Och fort därifrån när MP dök upp. :D
- - - Uppdaterad - - -
På min Sportster vill jag åtminstone ha minst en växel till i hög fart... :D Men det beror mer på det höga varvtalet... Jag får för mig, att den blir dödad då, om man kör för länge för snabbt. :D
Då så då va det inte mycket att snacka om :) men tänk på att fart o hästkrafter är beroende framkallande och risken finns att du hamnar i dragracing träsket som jag gjorde tills du är helt ruinerad o utblottad ;)
hoppsan, tänkte just såga Nightrod men då formulerar jag om mig, så här är det... var sjukt sugen på en just en Nihtrod för X antal år sen men efter en provkörning så tvekade jag p.g.a den hamnade någontans mittemellan.....ingen riktig "glidare" och på tok för slö för att vara sporthoj, men tycker fortfarande den är för jäkla snygg i.a.f mattsvart med oranga ränder....men som sagt ingen hoj för mig
PTB....Racingträsket är farligt, har varit djupt nere i det
Lars Nilsson
2012-07-16, 03:57
Det är väl jag själv, som avgör, vad min tjejhoj är för något. Eller hur?
För mig är en tjejhoj en nightrod.
För det första skojade jag med tjejhoj.
Men sen skriver du själv att en nightrod är en tjejhoj.
Hur var det nu med stämplarna du ville tvätta bort???
Dubbelmoral??
Haha, då vågar man inte skriva att du borde ta av stödhjulen på hojen nu och köpa en riktig hoj? haha
Obs! Humor!
Ha det
Lars
Lars Nilsson... Hade du läst det på ett mer vettigt sätt, hade du sett humorn i det hela. Men den där stämpeln om Sportster hör man allt för ofta, även på detta Forum.
Kan trösta dig med, OM du läst på om mig, att triken är till salu redan. Dock har jag inte så bråttom än med att kränga den, eftersom det fortfarande är någon månad kvar innan jag kan ansöka om handledarskap för min make. Min lämp gäller i två år till och denna gång hoppas jag få en handledare, som faktiskt KAN ÖVNINGSKÖRA med mig mina lediga stunder. Vanlig trafikskola fungerar inte med mina arbetstider och så pendlar jag 17 mil varje arbetsdag, har redan testat den delen... Kan tyvärr inte tävla med elever, som skolkar, för att få tider som är ok och tillräckligt kontinuerliga.
Men vet du en köpare på triken,. får du gärna meddela mig. Jag kan släppa den tidigare med, om jag får loss mina pengar till en Nightrod i stället. ;)
Jag tar inte illa upp om stödhjul, för jag vet att många inte klarar att ens köra min trike i 50 km/h genom en kurva... Det är taktik, att hålla sig på vägen med den med, som inte alla verkar känna till... Med andra ord, Jag kör ingen klumpig VW trike, utan en liten och smidig Sportstertrike.
Foc
Vi får inte glömma vad tråden egentligen handlade om... Inte råd åt mig, utan köpråd till en, som faktiskt vill kunna skjutsa sina damer med.
stroker49
2012-07-16, 14:17
Inte för att jag vill väcka anstöt. Men idag gick jag in på stadens största MC-affär (Breiviks) och såg en jättesnygg ny HD!
Den hette Switchback och såg ut som en HD innan de fick elefantiasis. Tänk på hur fina proportioner en original Knucklehead eller Hydraglide har. En Switchback är nog för liten om man är 190cm men om man är normalstor så måste den vara både snygg och bra! Med ekerfälgar och en annan sadel så.
indy 500
2012-07-16, 14:47
Hur gammal var gubben?
Hur gammal var gubben?
Lite svårt att avgöra, men mellan 50-60 i alla fall...
indy 500
2012-07-16, 15:22
Såpass!:cool:
johnnyponny
2012-07-16, 15:56
pratar stämplar här ser jag.. Jag är 24 år och när jag går in till handlare gör dom sig inte ens besväret att komma fram till mig för jag kör ju såklart inte harley och kommer varken ha råd eller viljan att köpa en. Varför skulle inte en ung kille utan skinnväst, tattueringar och bockskägg kunna vara intresserad/köra harley. Riktigt tråkigt, så stämplarna skulle det verkligen behöva jobbas på, både på modellerna och förarna! wa;
Kajen,testa en Crossbones för skoj skull! En undervärderad hoj som man inte möter i varje kurva som med dom flesta andra modellerna.Ingen racer men bekväm o blivande klassikervic;
pratar stämplar här ser jag.. Jag är 24 år och när jag går in till handlare gör dom sig inte ens besväret att komma fram till mig för jag kör ju såklart inte harley och kommer varken ha råd eller viljan att köpa en. Varför skulle inte en ung kille utan skinnväst, tattueringar och bockskägg kunna vara intresserad/köra harley. Riktigt tråkigt, så stämplarna skulle det verkligen behöva jobbas på, både på modellerna och förarna! wa;
Haha... Känner igen det där... Jag är tjej, gillar att åka mc och svartrockare på det... Fast kanske inte lika extrem utseendemässigt längre sedan ca 4-5 år tillbaks. :)
Hur gammal var gubben?
Hu hu i min ålder.men jag tycker sportster är snygg och det fläskiga framdäcket på 1200C
var ju helt rätt.;)
Noyen... Då är du ovanlig... ;)
Jag tycker också det finns en hel del snygga sportstrar, annars hade jag nog inte köpt en till en början. :D Sedan att den byggdes om något år senare, är en annan femma. :D
Noyen... Sedan att den byggdes om något år senare, är en annan femma. :D
Det är ju inte unikt för bara Sportster, det ödet verkar ju drabba alla våra hojar förr eller senare. :)
Men jag håller med om att det finns läckra Sportsters, kolla bara på http://www.ultimatemotorcycling.com/files/2012-harley-davidson-sportster-72-preview%205.jpg
Gud i himmelen vad jag skulle vilja sätta klorna i en så´n! Sååå rätt stuk redan från början, och med lite kärlek och våld kan den bli hur ball som helst.
Nej... Man skulle ha tre hojar. Minst.
En Touring för långresorna, en Sportster 72:a för fikaturerna i stan, och en offroad/enduro att leka med i skogen.
Eventuellt skulle man kunna klämma in en gammal panna chopper och en MV Augusta F4 1000RR med Hemimotor i garaget också. ;)
Niko... *s* Nu byggdes iofs min om till trike. :D
Inte den typen av byggen, som grabbarna här på nätet gör.
Foc
Jag vet, jag vet... ;)
Men timmarna i garaget är lika vad man än bygger, och resultatet är lika mycket värt för ägaren oavsett vad man har byggt, och hur man har byggt det. thb;
Det är ju faktiskt också en sak man bör ta i beaktande när man väljer hoj.
-Vad vill man ha ut av den? Förutom att åka långt och att skjutsa, så kanske man vill modifiera den på något vis för att sätta sin personliga prägel på den.
Är man intresserad av att skruva så bör man kanske kika lite på vad det finns för tillbehör till just den hojen.
En annan sak jag själv bittert fick erfara är att om man är intresserad av att åka på träffar eller på semester med hojen, så ska man se till att det redan finns väskor på den.
Efter att jag köpt min nya Superglide förra våren skulle jag utrusta den med packväskor.
Då fick jag en kalldusch, minst sagt.
Man var först tvungen att köpa ett kit som flyttade på blinkerserna bak, sedan fästen för väskorna, och sist men inte minst väskorna själva.
Det blev så jävla dyrt så jag bytte hoj till en Roadking, där väskor var standard.
-Och, dessutom var Roadkingen en dröm att köra jämfört med Supergliden...
(Fast Supergliden gick det faktiskt att köra riktigt fort med på krokig väg.)
Det blev en väldig fart på inläggen!
Jag får låna en Switchback lite längre av ProBike och då får vi se var det slutar. Tycker den är grym när man plockar av väskor och ruta, samtidigt som det är bra att ha både väskor och ruta när man ska lite längre. Jag ska köra mest själv men även ta med min kära hustru på en sväng och se vad hon säger. Jag provar sedan i anslutning till det en Road King så får vi se vad det blir. Bushoj blir nog en banpreppad japanare...
Jag får låna en Switchback lite längre av ProBike och då får vi se var det slutar. Tycker den är grym när man plockar av väskor och ruta, samtidigt som det är bra att ha både väskor och ruta när man ska lite längre. Jag ska köra mest själv men även ta med min kära hustru på en sväng och se vad hon säger. Jag provar sedan i anslutning till det en Road King så får vi se vad det blir. Bushoj blir nog en banpreppad japanare...
thb;
Road King! Road King! Road King! ro;
Road King! Road King! Road King! ro;
Jag ska verkligen prova en RK! Annars tycker jag din Electra är grym. Jag antar att det är din gamla RK North Bike säljer för 169tkr. Är den något man skulle våga vara spekulant på? Var ju gjort det man vill redan, med luft och buller.
Tack för det! :)
Jag väntar på grejor från staterna så den ska bli ännu grymmare, hade jag tänkt. ;)
Nej, det är inte min RK för 169´.
Här är min: http://northbike.se/mcvisning/?carId=8vt3rxag
Det enda jag kan tycka är lite synd på den är att den har några väldigt tunna, men ändå synliga repor längst fram på högersidan av tanken, och att tankkonsollen under hastighetsmätaren har några små märken. Dessutom är det några ytterst små sprickor i rutan, runt en av bultarna som håller fast plexit i fästet.
Hojen är helt nyservad, en tidigare ägare före mig, V & H slipon, SE-luftfilter och SE-Supertuner.
Den är dessutom bänkkörd, och mappad. (Papper finns och följer med).
Jag tror dessutom att det finns en viss prutmån..... ;)
Den var grym!
Jag testar lite i början av Augusti och faller RK mig på läppen så tar jag kontakt med Northbike och ser om vi kan komma överens!
Jag ska verkligen prova en RK! Annars tycker jag din Electra är grym. Jag antar att det är din gamla RK North Bike säljer för 169tkr. Är den något man skulle våga vara spekulant på? Var ju gjort det man vill redan, med luft och buller.
Eller så provar du en Street Glide, en light variant av Electra funkar bra om du inte behöver så mycket packutrymme och perfekt både för skjuts och att åka ensam på
CrazyVic
2012-07-19, 10:06
Brände igenom USA på 10 dagar på en Road King. Fasen vilken härlig hoj. Otroligt lätthanterlig och gick bra i alla väder. Skönt med ABS också men det kanske är original på alla Harleys i dag? Blev ju inte överdrivet mycket kurvkörning men den kändes skön även där. Och som någon annan sa, ska du toura mycket så köp en hoj med väskor. På Road Kingen får man neren hel del i sidoväskorna och det som inte får plats där trycker man ner i en dufflebag och slänger upp på pakethållaren. Kör en Street Bob nu och att hitta väskor till den utan att på något sätt bygga om den är bara att glömma.
Som CC10 skriver tycker jag också att du ska spana Street Glide. Helt klart en av HDs snyggaste hojar som jag gärna hade ägt.
- - - Uppdaterad - - -
Och det här med Sportster och tjejhoj kan man ju diskutera hur länge som helst. För mig är det en liten hoj och det är väl därför den kallas tjejhoj då tjejer har en tendens att vara mindre än killar. Själv tycker jag att Street Boben ser liten ut under mig och då är jag ändå bara 183 cm så en Sportster vetefan om jag skulle vilja ha förutom möjligen att köra runt med i stan.
Sportstern är H-D minsta model men om 250 kg och ca 15 cm längre mellan hjulaxlarna än dom flesta japanska sporthojar då undrar jag vad dom hojarna är, mopeder eller ???
Inte ban hojar utan barn hojar kanske ;)
Brände igenom USA på 10 dagar på en Road King. Fasen vilken härlig hoj. Otroligt lätthanterlig och gick bra i alla väder. Skönt med ABS också men det kanske är original på alla Harleys i dag? Blev ju inte överdrivet mycket kurvkörning men den kändes skön även där. Och som någon annan sa, ska du toura mycket så köp en hoj med väskor. På Road Kingen får man neren hel del i sidoväskorna och det som inte får plats där trycker man ner i en dufflebag och slänger upp på pakethållaren. Kör en Street Bob nu och att hitta väskor till den utan att på något sätt bygga om den är bara att glömma.
Som CC10 skriver tycker jag också att du ska spana Street Glide. Helt klart en av HDs snyggaste hojar som jag gärna hade ägt.
- - - Uppdaterad - - -
Och det här med Sportster och tjejhoj kan man ju diskutera hur länge som helst. För mig är det en liten hoj och det är väl därför den kallas tjejhoj då tjejer har en tendens att vara mindre än killar. Själv tycker jag att Street Boben ser liten ut under mig och då är jag ändå bara 183 cm så en Sportster vetefan om jag skulle vilja ha förutom möjligen att köra runt med i stan.
CrazyVic
2012-07-19, 10:35
Hehe. Ja, de är ju bra mycket lättare iaf. Kan bara konstatera att åtminstone jag ser gigantisk ut på en Sportster och mer 'normal' på en R1.
johnnyponny
2012-07-19, 10:48
Hade gärna haft en road king vid sidan av min Street bob. man kan absolut köra långt på en Street Bob med, men då borde man investera i såndär avopå tagbar vindruta, framflytt (gärna med plattor) och definitivt en skönare sadel (om vi pratar >70 mil om dagen) och såklart väskor.. och ja.. då har man ju genast en wannabe RK så go for RK om du ska toura mycket :D
R1an väger 75 kg mindre och är 11 cm kortare, den har 5 nm mindre i vrid än en orginal sportster 1200a
Sadelhöjden är högre och är bredare tack vare plastkåporna
Hehe. Ja, de är ju bra mycket lättare iaf. Kan bara konstatera att åtminstone jag ser gigantisk ut på en Sportster och mer 'normal' på en R1.
Igår var jag till ProBike för att provköra lite längre med Switchbacken och referensköra en RK efteråt för att känna på skillnaden. Nu blev det inte så för det var oklart om Switchbacken var såld eller ej. Jag fick låna en Street Glide istället. Jag tog en ordentlig tur och hämtade hustrun hemme. Vi körde alla slags vägar, tog "Bulten"(stockholmare vet för andra är det en mycket kurvig väg) österifrån och stannade i Rosenhill för en fika. Hem tog vi en hel del småvägar men också lite motorväg. Väl tillbaka på ProBike var Switchbacken ok att provköra så jag tog en referenssväng med en istället. Det var ingen match. När jag byter min plastraket mot en Harley blir det garanterat en hoj i Touringfamiljen, mest troligt en RK. Även om Street Glide är snygg känner jag mig friast utan kåpa.
Nu till en fråga. Hur stor skillnad är det på 96" motorn och 103". Har alla RK från och med -09 det nya chassit? Vilka förändringar har gjorts på RK mellan -09 - -12?
Till och med hustrun var nöjd med komforten när vi kom hem men hon hade velat ha något litet ryggstöd...
Lars Nilsson
2012-07-31, 11:30
Igår var jag till ProBike för att provköra lite längre med Switchbacken och referensköra en RK efteråt för att känna på skillnaden. Nu blev det inte så för det var oklart om Switchbacken var såld eller ej. Jag fick låna en Street Glide istället. Jag tog en ordentlig tur och hämtade hustrun hemme. Vi körde alla slags vägar, tog "Bulten"(stockholmare vet för andra är det en mycket kurvig väg) österifrån och stannade i Rosenhill för en fika. Hem tog vi en hel del småvägar men också lite motorväg. Väl tillbaka på ProBike var Switchbacken ok att provköra så jag tog en referenssväng med en istället. Det var ingen match. När jag byter min plastraket mot en Harley blir det garanterat en hoj i Touringfamiljen, mest troligt en RK. Även om Street Glide är snygg känner jag mig friast utan kåpa.
Nu till en fråga. Hur stor skillnad är det på 96" motorn och 103". Har alla RK från och med -09 det nya chassit? Vilka förändringar har gjorts på RK mellan -09 - -12?
Till och med hustrun var nöjd med komforten när vi kom hem men hon hade velat ha något litet ryggstöd...
Najs!
Nu får du lära tanten att det heter sissybar på HD, haha.
Men gör du henne nöjd där så får du igen det på nåt annat vis sen kanske? :D
Huvudsaken är att du blir nöjd.
Men du gör nog rätt tror jag.
Jag hatar också kåpor, och en softail är eg ingen touring eller passagerarhoj om man ska köra långt.
Den här hojen är den snyggaste hojen jag sett.
http://dayerses.com/data_images/posts/harley-davidson-road-king-custom/harley-davidson-road-king-custom-06.jpg
Den var störtskön! Inte mycket crome att polera heller, användarvänligt.
Vågar man köpa en sån här: http://www.blocket.se/kalmar/Harley_Road_King_Sheriff_41049386.htm?ca=11&w=3
Lars Nilsson
2012-07-31, 13:46
Importerad snuthoj?
Kolla upp den noga isf.
Tänk på att utrustning till hojen är svindyrt, så köp helst en som har allt du vill ha.
Det fanns en jubileumshoj i Sjöbo med som var jäkligt fin.
http://www.blocket.se/ystad/Harley_Davidson_Road_King_jubileum_40929066.htm?ca =23_9&w=1
Årsmodellen har inte så stor betydelse.
Men tänk på att kolla kamkedjesläporna på den isf.
Det finns ett kit för 6000 med ny släporna och oljepump som är en bra investering när du samtidigt bytar kammarna.
Det är en sak som många ändå funderar på efter ett tag.
Lyck till
PS: snuthojen e säkert ok, men såg lite snikig ut, som alla snuthojar i USA eg. DS
Årsmodellen har inte så stor betydelse.
Jooo...... 2009 kom ju det nya chassit. Säkert en hel massa annat som skiljer också.
Någon annan kanske vet mer?