handdator

Visa fullständig version : Bensinkvalite'



custombike
2012-07-10, 08:16
Använder alla bolag samma bensin?
Är det fler än jag som upplever att bensinen är sämre?
Mer spikningar o misständningar numer.
Kör en softail från 08 och jag måste köra i insprutningsrengöring i mellanåt annars går den jädrigt illa.
Fler som har dessa problem?
Hur fixar ni det?

CC10
2012-07-10, 10:54
Nej har inte märkt att bensinen skulle vara sämre nu, tror det är samma soppa på alla mackar. kör mest med Preem och OK, inte för att jag favoriserar dessa mackar utan för jag råkar ha kort där. Om du tankar 95 kanske du ska prova 98 den har ingen etanolinblandning, kan göra skillnad har jag hört. Själv kör jag på 95 och tänker fortsätta med det så länge hojen går OK

Lasse.S
2012-07-10, 12:13
Nej har inte märkt att bensinen skulle vara sämre nu, tror det är samma soppa på alla mackar. kör mest med Preem och OK, inte för att jag favoriserar dessa mackar utan för jag råkar ha kort där. Om du tankar 95 kanske du ska prova 98 den har ingen etanolinblandning, kan göra skillnad har jag hört. Själv kör jag på 95 och tänker fortsätta med det så länge hojen går OK

Vad är det för fel på etanol? körde min race hoj på Aspens Race E85 bränsle...bra på alla sätt utom en då om man nu skulle köra gathojen på det, drar ca 20 % mer i förbrukning.....har ingen förståelse för varför alla är så oroliga för en skvätt på 10 % i bensinen.

FraGGion
2012-07-10, 12:52
Jag har alltid kört med högsta oktan värde på allt som går på 2 hjul, ja måste ha varit 99 oktan förr, varför snåla på maten till hojjen om jag själv vill ha det godaste är mitt motto.
104 oktan som finns/fanns på shell gick moppen som ett skott, men det var nog mitten på 70-talet.
Hur som helst så går maskinerna bättre på högre oktan. Beträffande alkoholen som PTB59 nämner så har jag ingen uppfattning om hur det är med det då bilen får 95.

Lasse.S
2012-07-10, 13:17
Vem säger att bensin med högre oktan är ett bättre bränsle? har alldeles för mig att det är helt andra aspekter inblandat ;)
som att man kan ha högre komp och tändning tex som man har på en race motor, blir väldiga problem med en sådan till allmän användning och tankar du ett högre oktal än vad motorn klarar betalar du bara mer pengar för ingenting. Trodde alla visste det nu vid det här laget att högre oktan är inte bättre bränsle för det är inte mer energi utan bara att man kan göra en annan setup på motorn som är total meningslös, men så länge det finns okunniga människor som är villiga att betala så vore väl olje bolagen rätt dumma om dom inte tog den chansen att tjäna mer pengar ;)
Moderna insprutningsmotorer med lambnda sonder o tempgivare knackcensorer mm har dessutom ett rätt stort självjusterande spann för ojämn kvalité men är injusterade efter 95 oktan men hamnar "snett" om man kör på ett högre oktan.


Jag har alltid kört med högsta oktan värde på allt som går på 2 hjul, ja måste ha varit 99 oktan förr, varför snåla på maten till hojjen om jag själv vill ha det godaste är mitt motto.
104 oktan som finns/fanns på shell gick moppen som ett skott, men det var nog mitten på 70-talet.
Hur som helst så går maskinerna bättre på högre oktan. Beträffande alkoholen som PTB59 nämner så har jag ingen uppfattning om hur det är med det då bilen får 95.

Jörgen Karlsson
2012-08-18, 14:42
Det som många racers och bromsbänksoperatörer jag talat med, som anser att kvalitén försämrats hos många bensinsbolags pumpsoppa, är sämre lagrings- och temperaturstabilitet. Just vid förhöjd bränsletemp så bryts bränslet ned varvid bla oktantalet försämras.

V-power fick 5% etanol efter att ST1 tog över Shell-stationerna. Idag har däremot statoil 98 utan etanol.

För dagsaktuell info, se produktdatabladen på resp oljebolags hemsida.

Båging
2012-08-18, 15:45
Jo, oktantalet är bara ett mått på knacktålighet, så att köra högoktan på någon motor som inte reglerar t.ex. laddtryck mot knacksensor är bara att kasta pengarna i sjön....

Dagens största problem vad jag kan förstå är snarare ojämnheten i energiinnehåll från tid till annan. Det kan vara helt ok ena gången på "hemmamacken" och i nästa cisternpåfyllning en helt annan soppa... Har för mej SAAB's senaste Trionicsystem kan mäta energiinnehållet om man är intresserad, fast det är andrahandsinfo, så vill man vara säker ska man nog ta ett snack med en SAAB-ingenjör ;) :D

ViLa
2012-08-18, 16:14
Ok men jag känner en klar skillnad, kan göra blindtest på fatboben när det gäller den saken.

Men 95 funkar ju.

xbones
2012-08-18, 16:50
Tankar helst V-Power. Kanske jag är reklamens offer men Shell påstår att V-Power har en renande effekt när det gäller sotavlagringar o så. Hojen går ju inte sämre med högre oktan,eller?

NickeR
2012-08-18, 17:55
Kör V-power eller 98 beroende på var jag tankar.

belsebub36
2012-08-18, 19:00
Är lite sugen på att prova köra på E85. Mest för att det är kul att prova men också för att vid framtida projekt höja kompet o tändningen.
Någon som provat på en gathoj med insprut?
Det borde inte vara så komplicerat. Har ju en thundermax där jag kan öka hela mappen med 30% mer bränsle(såklart först se till att spridarna klarar det).
Lambda är ju 1 för både bensin o ethanol. Så kan ju då utgå från samma Stoichiometric värde 14.7.

Båging
2012-08-18, 19:00
Tillsatser som renar vet jag inget om, men det kan säkert stämma :)
Sämre.... nja, men ytterligt marginellt. Propageringstiden (förbränningens utveckling) blir aningen långsammare med högre oktantal (dvs eg. förskjutning i tändning), men det är så ytterligt lite så jag tror inte det är mätbart på en standardcykel....
Långt mycket viktigare är energiinnehållet.....

Båging
2012-08-18, 19:09
Belsebub, här har du info.... Du måste köra betydligt fetare än vanlig soppa :)

http://ethanolpro.tripod.com/id213.html

xbones
2012-08-18, 19:21
Jo, när V-Power kom till Norge för 8-10 år sen så hade Shell bilder på topplock körda med V-Pover och andra bensin sorter. Dom hade körts i 1600 mil och det var stor skillnad på sotet. Dom skrev även att det var vetenskapligt bevisat att V-Power hade en renande effekt! Som sagt,kanske jag är offer för reklam:D Men skitsamma om det kostar några öre mer per liter så tankar jag V-Power.