handdator

Visa fullständig version : Polis fälld för dödsolycka på MC.

admin
2012-07-09, 16:57
TIERP. Joakim ”Jocke” Jurell, 25, dödskraschade in i polisbilen med motorcykeln. Detta sedan polisbilens förare gjort en vänstersväng framför honom utanför Tierp.
I dag dömdes den 34-årige polismannen som körde till villkorlig dom och 12 000 kronor i böter för vållande till annans död av Uppsala tingsrätt.
Tingsrätten friar honom dock från vårdslöshet i trafik.
Sedan tidigare har polisens ansvarsnämnd beslutat att polismannen inte förlorar sitt jobb vid en fällande dom.
Tingsrätten anser att polismannen har agerat oaktsamt genom att göra en långsam vänstersväng utan att använda körriktningsvisaren och utan att tillräckligt förvissa sig om att vänstersvängen kunde genomföras utan fara för övrig trafik.
Det var 15 september förra året som polispatrullen gjorde en vänstersväng för att kolla upp en mötande personbil som just svängt av till höger på väg 292 utanför Tierp.
34-åringen som körde polisbilen uppmärksammade inte motorcyklisten som låg bakom den den mötande bilen.
Joakim Jurell på motorcykeln dundrade in i polisbilens bakparti och kastades medvetslös i gatan. Hans liv gick inte att rädda.
- Jag såg honom inte och skulle ha gjort likadant i dag i motsvarande situation, sa polismannen i rätten.
Hans kollega på passagerarplats sa sig ha sett motorcyklisten. När han förstod att det skulle bli en krasch fick han inte ur sig någon varning till kollegan.

Källa: aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15095549.ab

BrännJack
2012-07-09, 17:28
r.i.p fl;

883r
2012-07-09, 18:28
Brukar det inte vara så i regel att snutarna får lindrigare straff för att det anses som straff nog att dom får sparken, vilket han inte fick här...
När han sedan säger att han skulle göra om det igen, är inte det en ganska bra anledning till att rycka lappen för fanskapet?

12 000 spänn var killens liv värt alltså, fy fan, jag blir så jävla förbannade på alla dessa snuthistorier!

eppern
2012-07-09, 18:41
ACAB

Adrenaline
2012-07-09, 18:50
Hade det varit en "vanlig" bilförare, Skulle det väll varit nått helt annat.
Livstid, dödsstraff.. Ja man kan bara spekulera.
Sen är det ju rätt beklämmande att överhuvudtaget kläcka ur sig nått så urbota dumt..

A.C.A.B

gronvit
2012-07-09, 19:59
Han sover antagligen bättre om nätterna nuförtiden också, nu när han kört ihjäl en motorcyklist.

Axman
2012-07-09, 20:19
Böter osv är ju skrattretande, men trots allt så har domstolen kommit fram till att han var skyldig. Det måste väl vara det absolut viktigaste.

gronvit
2012-07-09, 20:25
Böter osv är ju skrattretande, men trots allt så har domstolen kommit fram till att han var skyldig. Det måste väl vara det absolut viktigaste.

Det viktigaste med ett straff är väl att det ska få en att förstå att man inte ska göra om samma brott. I det här fallet skulle ju polismannen köra ihjäl en till motorcyklist om han fick chansen enligt egen utsago.

BrännJack
2012-07-09, 20:32
Straffet är så jävla skrattretande.

Jag fick betala ett skadestånd på 15 000 kr plus arbeta 100 timmar samhällstjänst för en lättare misshandel och olaga hot. Man skulle varit snut i stället. Med tanke på den rabatten dom får.
Jag resonerar kanske fel.
Var inte Jockes liv värt mer än 12 000 kr? Snuten betalade alltså bara Jockes begravning? Thats it? Det var vad han och hans familj var värda? Ännu en människa som faller offer för samhällets giriga klor.

Egoistiska, känslokalla grisar....

Axman
2012-07-09, 20:49
Ja det om att göra om samma sak igen är ju helt katastrof, antar att han bara säger så i försvar även om det är svinigt, så dumma människor vill man inte ha ute i samhället om man verkligen menar det.

Jag skulle vilja se hur denna domen är i relation till andra som gjort liknande saker. Tyvärr så är ju samhället så skevt nu att man får böta några tusenlappar föpr ett liv men miljoner för piratkopiering. Så man kan inte jämföra mellan olika brott.

gronvit, nja, håller inte riktigt med om vad som är viktigast, men det är inte stor skillnad. Viktigast av allt är att konstatera om det var rätt/fel och att göra det på ett bra sätt. Sedan bör ju staffet vara rimligt så att man visar att domen faktiskt betyder något vilket inte gjorts nu.

Sanniz
2012-07-09, 21:23
Nu vet jag faktiskt inte, om alla övertolkar orden heller. För jag kan tolka det som, att han trodde att han skulle gjort samma sväng (eftersom han aldrig såg mc föraren enligt egen utsago). Den enda man borde protesterat mest emot, är ju kollegan, som aldrig varna fastän HAN såg.
Tidningar vinklar gärna saker så att det skall bli säljande.

Kan jämföra det med egna trafikolyckan. Där en annan bil kom över på fel sida och kraschade i full fart in i min egna bil. Han stod inte alls för sin handling, men han var också medelålders affärsman. Min sambo dog, jag var död en stund men överlevde. Och än idag dras jag med men efter olyckan. Han fick bara villkorlig dom med lite dagsböter. Så det är inte alls "bara polismän" som frias, när det väl blir rättegång efter en tråkig utgång i en olycka.

Menar polismannen det uttryckligen att han skulle köra på en person, då är det en sak. Men min tolkning av artikeln är att han faktiskt inte sa att det var med vilje. Utan att han troligen skulle agerat samma, om alla saker skett på exakt samma vis åter.

Själv lärde jag mig av rättsväsendet, att det är lindrigare att döda/eller orsaka död vid en trafikolycka, än om man gör det med mer eller mindre frivillig uppsåt på annat vis.

Alunda
2012-07-09, 21:29
Jag försvarar ingen, men vad jag fått höra åkte killen en crosshoj på allmän väg.
Det kan ha gjort att den var svårare att se...

Å andra sidan kan man fan inte titta i backspegeln och göra en vänstersväng samtidigt!!!!

Är alla lika inför lagen?? Det är för jävligt hursomhelst.

Adrenaline
2012-07-09, 21:44
Det är nog en tolkningsfråga. Kan ju liktväl vara en lv reggad enduro, eller offroad hoj.

Sanniz
2012-07-09, 21:49
Det är nog en tolkningsfråga. Kan ju liktväl vara en lv reggad enduro, eller offroad hoj.

Har själv råkat ut för en hel hög med sådana killar, när jag genat över Härskogen hemåt... Och de brydde sig inte om ifall bilar var i vägen heller, eftersom alla ville filma sina coola "ridturer"... Inte ens jag hann uppfatta varenda kille, för de var många, trots att jag är medveten om att motorcyklar gärna åker den sträckningen också. Och det är inte speciellt kul när de showar på bakhjulet medan de kör om och även får möte i kurva.

Vad jag försökte komma fram till... Det kunde lika gärna vart en av oss, på forumet, som kört ihjäl någon... Som sagt var, en tolkningsfråga.
Det är en jävla skillnad på att göra saker med flit och verkligen satsa på, att skada alt. t o m döda någon i trafiken.

Adrenaline
2012-07-09, 21:58
Nu är det väll ändå lite skillnad om man retar någon bärplockare, mot dräpa någon.
Hursom tror jag att dom som kör motorcykel själv är bra mycket mer observant än en inbiten bilist.

Sanniz
2012-07-09, 22:04
Nu är det väll ändå lite skillnad om man retar någon bärplockare, mot dräpa någon.
Hursom tror jag att dom som kör motorcykel själv är bra mycket mer observant än en inbiten bilist.

Nja, vi kan fela också. Kan slå vad om, att du själv missat "medsystrar och bröder" i trafiken med, trots att du kör själv. För ingen är felfri. Skillnaden är dock, om det händer något eller ej. Ibland har man tur också.

Och i detta fall, är meningen mer lösryckt ur ett sammanhang. Mest korrekt hade vart, att läsa hela rättegångsprotokollet, för att veta exakt vad som sagts.
Däremot är det en j-a skillnad, när man har bevis på ett idiotiskt resonerande och agerande, som ex i motorcykeljakten i Stockholm med dödlig utgång, där faktiskt man hade videoupptagning där man hörde alla kommentarer med från polisen...
Jag dömer ingen innan alla kort är på bordet... Och jag anser fortfarande, att gör man något fel, så är man också tvungen att stå för sitt agerande. Varken mer eller mindre. Sedan må man vara polis, motorcyklist eller vem som helst för övrigt.

Adrenaline
2012-07-09, 22:20
Nu kan jag ju bra tala för mig själv här, men som hojåkare vet man ju inte om det är en moped eller hoj man möter och tjansar aldrig.

Sanniz
2012-07-09, 22:22
Nu kan jag ju bra tala för mig själv här, men som hojåkare vet man ju inte om det är en moped eller hoj man möter och tjansar aldrig.

Nej, kanske inte det. Men bara OM man ser den i tid också... För det finns ju dolda kurvor, backkrön m m också... Däremot kanske man som motorcyklist är mer medveten om farorna med, när man väl sitter i bilen. Dock kan ju en olycka ske ändå, om man har otur. Vi är trots allt mänskliga och inga "über-gudar". ;)

Adrenaline
2012-07-09, 23:03

Som sagt..

xbones
2012-07-10, 16:45
Den korrumperade våldsapparaten kommer alltid lindrigt undan! Oavsett vad dom gör! Tex snuten i Gbg som torska för kokain o fick behålla jobbet efter rehab. Nu väntar han på rättegång i en ny sak med kokainaffärer! Tydligen får dom göra vad dom vill utan att få några större straff! 12000 i bot för vållande till annans dödfrv;Dom betalar väl snutfacket åt han!

Niko
2012-07-10, 17:12
Fy fan!

Det är tydligen skillnad på folk och folk: http://st.nu/medelpad/njurunda/1.4862528-atalas-efter-olycka
Jag blir fullkomligt rasande när poliser, -som ska ju ska vara specialutbildade för att göra insatser i trafiken på ett säkert sätt, begår allvarliga misstag!
Det borde inte vara en förmildrande omständighet, utan en försvårande, att den skyldige är polis.

Jag försvarar inte idioter som inte stannar för polismans tecken utan drar iväg i 200 och kör ihjäl sig, men i det här fallet hade killen inte en chans.
Då spelar det fan ingen roll om han så körde baklänges på stulen hoj samtidigt som han injicerade heroin!
Ingen har förtjänat att bli ihjälkörd på det viset.

admin
2012-07-10, 17:40
Hade man fått ha vettiga decibel i blåsen så kanske de hade hört honom en bra bit innan ;)

xbones
2012-07-10, 17:43
Hade man fått ha vettiga decibel i blåsen så kanske de hade hört honom en bra bit innan ;)Yeahvic; loud pipes saves lifes!

Sanniz
2012-07-10, 17:51
Den korrumperade våldsapparaten kommer alltid lindrigt undan! Oavsett vad dom gör! Tex snuten i Gbg som torska för kokain o fick behålla jobbet efter rehab. Nu väntar han på rättegång i en ny sak med kokainaffärer! Tydligen får dom göra vad dom vill utan att få några större straff! 12000 i bot för vållande till annans dödfrv;Dom betalar väl snutfacket åt han!

12000 kr var mycket... Jämför med den affärsman som nästan kostade mig livet och min dåvarande sambo... Tror inte han ens fick hälften av den summan... Plus villkorlig dom i bara 2 år... Så det är inte bara poliser, som kan slippa undan.

Niko
2012-07-10, 18:12
12000 kr var mycket... Jämför med den affärsman som nästan kostade mig livet och min dåvarande sambo... Tror inte han ens fick hälften av den summan... Plus villkorlig dom i bara 2 år... Så det är inte bara poliser, som kan slippa undan.

I vilket fall som helst så är det alldeles åt helvete!
Ditt exempel gör ont att läsa. Fy fan för att vara med om något sådant! :(

Sanniz
2012-07-10, 18:14
I vilket fall som helst så är det alldeles åt helvete!
Ditt exempel gör ont att läsa. Fy fan för att vara med om något sådant! :(

Jag lärde mig läxan... Att det är lättare, att slippa undan om någon dör i trafiken.. Än om man exempelvis t o m råkar ta livet av någon utan uppsåt på annat vis. :(

Niko
2012-07-10, 18:23
Jag lärde mig läxan... Att det är lättare, att slippa undan om någon dör i trafiken.. Än om man exempelvis t o m råkar ta livet av någon utan uppsåt på annat vis. :(

Visst är det så. :(
Inte ens att köra ihjäl en femåring på fyllan brukar ge något straff att tala om.
Vill man något något ont så ska man sätta sig i bilen utanför dennes bostad och vänta, sedan dra en kvarting, och köra ihjäl personen i fråga.
Sen kan man garva hela vägen från tingsrätten...

Det är så jävla sjukt att trafikbrott på något vis inte anses som "riktiga" brott.
I t.ex. USA så räknas bilen som ett dödligt vapen, och där får man avsevärt högre straff om bilen varit inblandad i en olycka där man skadat någon.

robbbull
2012-07-10, 19:16
Som vanligt säger jag FUCK ALL THEM COPS!

Niko
2012-07-10, 19:18
Som vanligt säger jag FUCK ALL THEM COPS!

Just i det här fallet är jag benägen att hålla med dig!

gronvit
2012-07-10, 23:00
Själv lärde jag mig av rättsväsendet, att det är lindrigare att döda/eller orsaka död vid en trafikolycka, än om man gör det med mer eller mindre frivillig uppsåt på annat vis.

Fast nog måste jag säga att det bör vara lindrigare straff att orsaka död vid en trafikolycka pga oaktsamhet än att frivilligt beröva någon livet på annat sätt. Det är ju i så fall mord eller dråp.

Därmed inte sagt att 12.000:- eller villkorlig dom är rätt när man i trafiken orsakat död och livslångt lidande.

Sanniz
2012-07-11, 05:30
Fast nog måste jag säga att det bör vara lindrigare straff att orsaka död vid en trafikolycka pga oaktsamhet än att frivilligt beröva någon livet på annat sätt. Det är ju i så fall mord eller dråp.

Därmed inte sagt att 12.000:- eller villkorlig dom är rätt när man i trafiken orsakat död och livslångt lidande.

Nu menade jag dråp max, som i form att man råkat knuffa till en person som sedan faller, slår i skallen och dör... Olycka helt enkelt.
För att ta mitt exempel med trafikolyckan; Affärsmannen och hans fru i den andra bilen satt och läste i en tidning medan de körde i över 100 km/h på en 90-väg. Jag kunde inte ens köra av vägen för att undkomma, eftersom de samma sommar monterat nya vägräcken (för att skydda folk från både ravin och bergvägg enligt nya gällande regler). När jag i sista stund valde att väja, efter att bromsat ner mig nästan helt, så tittade han upp och väjde också. Kollisionen var oundviklig och bilarna var ca 90 meter från varandra när allt var över. Jag hade säkerligen klarat mig, om vägen vart kurvig vid detta parti, men nu var det en jättelång raka precis där det skedde. I polisprotokollet framgick alla fakta om detta.Men vid en rättegång börjar man liksom om med alla fakta. Då valde denna "viktiga man", att åberopa minnesförlust.
Nej, han var ännu sämre i sin uppmärksamhet i trafiken, än den polisman alla kastar galla över i denna tråd. Han (polismannen) hycklade i alla fall inte med, att han orsakade olyckan, även om säkerligen mc föraren också hade sin roll i det hela med. Men två fel gör inte ett rätt heller.

Det var allt... Back to topic! Ville bara ge fakta om min egna erfarenhet. Och därmed påvisa, att jag får strängare straff, om jag råkar knuffa någon av misstag så att den dör av slutresultatet... För mig borde den typen av "dråp" (eftersom det betecknas så) vara jämställt med en trafikolycka med samma typ av utgång (och förhoppningsvis lika ofrivillig för alla inblandade).
Foc