handdator

Visa fullständig version : Panik behov av bult!



Ozzy
2012-07-09, 03:09
Jag ska inte skruva, så är det bara, men nu blev det så ändå, och resultatet är att jag behöver en bult och jag vet inte ens vad jag ska leta efter för sort på tex Bikeline, så ska förklara efter bästa förmåga, lyckas tyvärr inte bifoga bild från luren.

En broder upptäckte att ena bulten innanför luftfiltret stack ut, dvs inte fullt iskruvad. Bulten sitter i fästet för oljeröret, tror jag beskriver det enklast så. Hur som så gick den trögt så jag fick ta loss hela plattan som filtret så jag kunde gänga ur bulten (som uppenbarligen satt snett), jag skruvade tillbaka den, gick nu lätt hela vägen, sen skulle jag bara dra åt den med ringnyckeln, tyckte inte jag tog i särskilt mycket men snäpp så gick den rakt av. Nu hade jag tur så det gick att ta ur resten lätt, men vad kallas bulten jag ska leta efter?? Om jag är otydlig så försöker jag med ännu en förklaring;

Jag tittar från högra sidan, dvs där luftburken sitter. Om jag tar loss luftburken så ser jag filtret och plattan filtret är skruvat i. Bakom övre delarna av plattan syns två bultskallar, en i bakre cylinderns topp och en i främre, det går ett rör emellan. Den bakre är alltså den jag drog av. Det satt en bricka också som såg lite trött ut, så kanske det är lika bra att byta båda bultarna och brickorna när jag ändå håller på, eller är det onödigt? Antingen var bulten trött, eller så ska jag se detta som en lektion i att ta reda på om något ska moment dras... Men uppskattar om någon kan tala om vilken bult jag ska ringa och fråga efter, finns många bultar på Bikeline, men ser inget om att det står att den passar där!

Superglide 1998, Evo

IDI
2012-07-09, 06:46
Det troligtvis en av bultarna till vevhusventilationen du drog av. Liknar den de på bilden?
I så fall får du ringa runt och kolla om det finns lösa sådana att köpa.
Dom är ju urborrade så man får vara försiktig när man drar dom, lägg på lite Loctite, den svagaste.
7948

Pulare
2012-07-09, 07:11
Bikeline 44-705 Andningsbult Big Twin 93-98 130:-

Ozzy
2012-07-09, 08:42
Fasen vilken tur att ni finns! Det är precis den på bilden, och att den finns löst att köpa räddar en fattig plånbok med! Tack!!

Street Bandit
2012-07-09, 20:34
Banjo bult kallar vi dom här jag bor.

Pulare
2012-07-09, 21:30
Banjo bult kallar vi dom här jag bor.

Det gör man när man har den till att spänna strängarna på en banjo.thb;

Ozzy
2012-07-09, 22:08
En sådan skickades idag, så tack för hjälpen!

Pulare
2012-07-10, 20:51
En sådan skickades idag, så tack för hjälpen!
thb;

Ozzy
2012-08-15, 06:03
Kan meddela att jag drog den otroligt försiktigt och det verkar funka, inte lyckats komma på om det ska momentdras men det fungerar iaf!