handdator

Visa fullständig version : Mäta upp tändspole Road King 2009, felkoder m.m



Pedda
2012-07-07, 17:20
Fick bärga hojen efter att den börjat, vad jag tror, misstända mer och mer tills motorn dog. Efter att ha stått 20 min startar den och verkar gå på en cylinder, baktänder och lägger av. Tar ut felkoder via hastighetsmätare:
P0107, P0120, P0123, P0131, P0151, P0220, P0222, P0374, P0501, P1356, P1510, P1511, P1514, P2105 samt koderna Pn 32999-09 och Pn32836-09. Har identifierat alla utom de två sista Pn-koderna och P0374.

Började sedan felsöka och kollade gnistan med hjälp av stroboskop med tändkablarna påsatta. Bakre cylindern får ingen tändgnista. Mätte tändkablarna och den längre har 13 kOhm och den kortare, bakre 5,5 kOhm. Borde väl vara ok...

Drar slutsatsen att bakre cyl inte tänder pga utebliven gnista. Tar bort spolen och mäter i blindo om det finns förbindelse mellan anslutningskontakt och själva polen där tändkabeln ansluts. Hittar förbindelse mellan ett av kontaktstiften och polerna för både främre och bakre cylinder. De övriga 3 kontaktstiften är sammanbundna med under 100 ohms resistans.

MEN - är det någon som vet exakt hur man mäter upp en tändspole för att konstatera att den antingen är hel eller trasig??? Har ingen principskiss för denna typ av spole.

Är det någon som har en ide om vilka ytterligare fel som kan vara inblandade?

Nya stift och nytt luftfilter....

Pedda

Båging
2012-07-08, 08:22
P0374 är vevaxelsensor, signal obefintlig eller svag...

Du kan inte skruva ur tändstiften och kolla gnistan på den..... Stiften måste sitta i när du kollar (du måste ha kompression), så ta ett extra stift och kika på om du får gnista....
Det där är en ION-sensing spole, så den är lite knepigare att mäta upp. Har inget schema framför mej just nu, men kan kika senare i kväll...

Pedda
2012-07-08, 10:47
Tack Båging!

Uppdaterat denna kommentar efter fortsatt felsökning!

Gnista finns. Olika resultat mellan olika kontroller. Testat flera gånger med stift - gnista på båda. Med stroboskop - sporadiskt och ibland ingen tändningen på bakre cyl (vilket även felkod visar har inträffat)

Testat med spole från annan hoj - ingen förbättring. Orginalspolen fungerar när jag provkör den i en annan hoj. Tändspolen verkar OK.

Testat att montera vevaxelsensor från annan hoj, ingen förbättring.

Vid ca var 5:e startförsök så hostar motorn igång och rusar upp i 2000 rpm, hackar, tappar kraft och lägger av. Precis som om den tjuvar luft och baktänder. Går knackigt ungefär som om den går på en cylinder.

Tips om hur jag ska komma vidare?

Kan det vara ECM som pajat? Vågar jag låna en från annan hoj för att testa eller finns risk för att den går sönder om det är något annat fel?

Pedda
2012-07-08, 17:22
Startat ny tråd - bytt tändspole och vevaxelsensor - broblemen kvarstår och jag behöver tils på felsökning. Har aldrig skruvat med EFI-motorer förut...