handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage!!



Alunda
2012-07-06, 21:10
Såg idag att jag fått oljeläckage från toppen, bakre cylindern, nånstans vid vänstra bakre hörnet.
Inget monsterläckage men ändå..

Är det vanligt på en xl883 -98 som gått 780 mil?

Kan det vara ett symptom på nåt allvarligt eller vågar man köra ändå med koll på oljenivån?
Kan det räcka att dra toppen eller är det bara att byta packning??

Grejar man det som en normalhändig person som skruvat lite med andra hojar, dock inte HD?

Man är ju mitt i åksäsongen och vill inte stå i garaget alltför länge...

Harley74
2012-07-06, 21:25
Hade samma problem på min sportster 1200C -00, det var topp-packningen som hade gett sig, lämnade in den på verkstad. De tog den som ett garantijobb då den inte var gammal alls. Jag tror nog att man fixar det själv om man är händig, kan nog skruva när motorn sitter i ramen.

När jag snackade med killen på verkstan så sa han att det var det en som råkade ut för samma problem på en resa genom Europa, det var bara att hålla koll på oljenivån, men det blev väldigt kladdigt dock.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

stroker49
2012-07-06, 22:35
Om det läcker från en oljekanal ut (N.B jag vet föga om Sportsters) så är det inte så allvarligt som förut nämnts. Men om det är så att det läcker innifrån förbränningsrummet ut som det ofta gör när en topplockspackning går sönder skall man INTE köra vidare. De heta gaserna skär sår i aluminiumen som kräver dyrbara reparationer.
Fixa det där innan det blir värre/dyrt, inget att tveka om såvida man inte är säker på vad det är och har nära hem.
Det där fixar man ju på en förmiddag!

Json
2012-07-07, 12:57
Att ventilkåpspackningen på bakre cylindern läcker är inte helt ovanligt på evo sportster. Prova att spänna åt skruvarna i ventilkåpan har du tur räcker det. Har du olja som skvätter ut på oljetanken är det förmodligen den packningen som spökar.

//Json

mr.AxA
2012-08-04, 14:26
Har exakt samma problem; oljeläckage från toppen, bakre cylindern, vid vänstra bakre hörnet. Har dragit åt skruvarna i ventilkåpan men nu läcker den faktiskt ännu mer. Kör inte med den längre. Ville därmed fråga om någon mek i stockholmsområdet, fördel södra sidan, kan rekommenderas? Det är ju inget stort jobb men jag har varken tid, plats eller passande verktyg(momentnyckel). Dessutom som tidigare talare: DET ÄR JU MITT I SÄSONGEN!!! Kan någon rekomendera en schyst mek som inte är på semester? Vore klart tacksam!!
-axa