handdator

Visa fullständig version : Framdäck bak, sportster



mellqvist
2012-07-05, 14:09
Hej hej,

Har en Sportster '95a där förra ägaren byggde ihop en 17" ekerfälg, 3,5" bred då han ville ha på offroad däck. Just nu sitter det ett Bridgestone Trail Wing 48 på, 120/90/17.

Jag är mer inne på att skaffa något lite smalare däck i äldre stil då jag tycker det är sjysstare och har stora problem med att hitta detta till 17" fälgar, tyvärr verkar det mest vara sjyssta framdäck som finns i rätt storlek.


Hur skulle det funka att köra med ett framdäck bak? Har nämligen hittat ett Pirelli MT66 i samma storlek som jag tycker ser bra ut.

Hur smalt däck kan man få på en 3,5" bred fälg?

Tacksam för svar och åsikter!

Jonasbaggen
2012-07-06, 07:53
mellqvist: En gyllene regel gällande mc däck är att aldrig använda ett framdäck bak eller tvärtom då däcken har helt olika egenskaper.

admin
2012-07-06, 12:18
100mm upp till 160mm borde passa på fälgen, lite beroende på däcket.
Vad gäller framdäck bak och vice versa så har jonasbaggen rätt MEN jag har också fått höra att mönstret på däcken endast har betydelse vid regn.
Ska du inte köra i regn, borde du således kunna montera däcken varsom. På egen risk givetvis.

Jag kör själv Pirelli MT66 på mitt bygge och var nära att montera ett bakdäck fram, men hittade likadant för fram så det fick bli så, annars hade jag kört ett bakdäck fram. Kör inte i regn.