Visa fullständig version : R1a- Sportster
Har tillgång till en R1a som jag tog till jobbet i dag och en rejäl sväng nu på kvälls kvisten, dom är ju så olika körmässigt att det är svårt att jämföra men dom intryck man får är för det första att den är fruktansvärd obekväm med överkropps tyngden på styret och att den i trafik är på snudd slö då den måste köras på varv över 5000 innan det händer jätte mycket vilket är svårt i trafik, ut på landsvägen drar den gött men då går det fortare än vad som är hälsosamt och inget man orkar i någon längre stund, slutsatsen är att jag fattar att det är en grym hoj på en bana men va faan gör den i trafik.
Tillbaka till Sportstern är första direkta känslan va brett styret är och att fjädringen är katastrof men ändå så djävla grym att köra, motorn karaktär är faan så mycket bättre och passar vägarna bättre.
Det jag tänkte på innan jag svängde in i garaget är att jag skiter i att trimma, mina 82 rwhk och 115 nm räcker väldigt lång, skall jag lägga pengar på något är det väghållning.
Förr sa man alltid att H-D bromsar va dåliga, tycker inte det är så numera i alla fall tillräckliga, möjligen klarar R1ans bättre längre tids hård körning utan att överhetta men inget jag testat.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0071.jpg
doolycheck
2012-07-04, 08:06
Jag läste även din tråd sporthoj.com. Ska bli kula att följa reaktionerna här också, själv tycker jag att det är en rätt skoj jämförelse.
Två hojar som verkligen ligger på varsin kant, båda är säkert skitroliga och bra på olika saker dessutom, men att ha en supersporthoj på vanliga vägar verkar rätt bortkastat tycker jag.
Om man gillar den stilen så finns det ju massor av hojar med lite rimligare körställning och inte fullt så många hästar som lämpar sig betydligt bättre för gatkörning.
Jag har precis bytt från en sv1000s till en xr1200 och kan bara konstatera att det är heeeeelt skilda världar, men för min vardagsåkning så räcker harleyn gott och väl till. Dessutom sitter jag bekvämt och slipper att bli skittrött i kroppen.
Sporthoj forumet är det lite mer liv i men många är ju yngre och komentarerna rätt omogna men ändå kul läsa :)
Jo det är verkligen två väldigt olika hojar men det som stör mig mest är hur dåliga stötdämpare det sitter på Sportstern, den kostar ju ändå rätt mycket pengar, på slingrig 70 väg går det pressa sportstern rätt bra också men till skillnad att det slår o ruskar/ vobblar en del mot R1an.
Tycker att original dämparna är skit på alla Harleys.
Kul att läsa din jämförelse.
Ja väghållningsmässigt så går det inte att jämföra en Harley mot en japs så det måste man åtgärda och jag håller med ViLa kul att läsa...thb;
racechopper
2012-07-04, 11:24
fruktansvärd obekväm med överkropps tyngden på styret och att den i trafik är på snudd slö då
Krister Klämmig hadde inte kunnat säga det bättre.
Första gången jag hört R1 och slö i samma mening typ hehe MPD;
Intressant jämförelse. Jag kommer att vandra vägen från sporthoj till en sportster så efter ditt inlägg känns det en rätt väg att gå vc;
Nja inte är det någon botten direkt men drar man där i från vi är vana att våra hojar slutat varva händer det ju grejer men det funkar ju inte köra så i stadstrafik.
Krister Klämmig hadde inte kunnat säga det bättre.
Första gången jag hört R1 och slö i samma mening typ hehe MPD;
Kul tror inte du blir besviken, dom nyare insprutnings 1200a sportstrarna med bara luft o buller går tillräckligt bra för att köra hyfsat aktivt, tror trenden till att satsa på väghållning o mitt monterade fotpinnar kommer att öka framför allt på Sportstern som skall vara vad namnet betyder och inte en glidar hoj utan mer streetbike som även kan ge japshojarna en match på småvägarna, satsa på fjädringen om du skall utrusta är mitt tips, det skall jag göra med min :)
Intressant jämförelse. Jag kommer att vandra vägen från sporthoj till en sportster så efter ditt inlägg känns det en rätt väg att gå vc;
Vad kör du för fjädring på nightstern PTB59?
Jag har bytt till progressive fram och bak på min sporre och det är stor skillnad. En kurva som var svår och ojämn i 100 förr är lugn i 120 nu.
Fast progressive känns ju ändå inte som någon high-end lösning, men den kostar ju inte öhlins heller.
Kommer att satsa på Öhlins för dom billigare progressiva har jag en känsla av att dom är kortare bara och inte bättre än original, fram har jag ett par gamla original fjädrar från min förra hoj som ändå är bättre än dom som satt i. dom ersätter halva fjädern med rör numera, hittar inte den rätta känslan med dom.
Vad kör du för fjädring på nightstern PTB59?
Jag har bytt till progressive fram och bak på min sporre och det är stor skillnad. En kurva som var svår och ojämn i 100 förr är lugn i 120 nu.
Fast progressive känns ju ändå inte som någon high-end lösning, men den kostar ju inte öhlins heller.
bra val att lägga pengar på väghållning , varför trimma en sporre då det finns bigtwin, känns lite moppe fasoner för mig.
en harley är ju ingen raket den ska njutas i ur och skur å putsas i garaget,
Man köper ju sporre för att dom är vassare snabbare lättare roligare än bigtwin. bigtwin är tyngre o mer glidare och puts objekt och passar bra med framflytt osv och inget man direkt rejsar med kan jag hålla med om. ;)
bra val att lägga pengar på väghållning , varför trimma en sporre då det finns bigtwin, känns lite moppe fasoner för mig.
en harley är ju ingen raket den ska njutas i ur och skur å putsas i garaget,
Jag köper då mycket hellre en superglide eller en streetbob, byter dämpare och trimmar lite
Jag köper då mycket hellre en superglide eller en streetbob, byter dämpare och trimmar lite
Fina hojar det också ;)
ja eftersom jag e rätt stor 180cm 100+kg, så känns sportstern lite liten för mig, men finns många coola sporrar också, hojen jag har nu är ju mer en cruiser men funkar jävligt fint i röljusen
- - - Uppdaterad - - -
ja eftersom jag e rätt stor 180cm 100+kg, så känns sportstern lite liten för mig, men finns många coola sporrar också, hojen jag har nu är ju mer en cruiser men funkar jävligt fint i röljusen
Ja då skall man inte köra sportster med den kroppshyddan du har, men en Xr är högre och hade nog funkat, körde en sådan för någon vecka sedan som gick hyfsat, 100 rwhk när du varvat ut den känns rätt okej för att vara original harley med luft o buller :)