Logga in

Visa fullständig version : Luft och buller till min FortyEight. Hjälp...



Fredrik_t
2012-07-02, 21:26
Tjenare.
Min hoj är helt original som den är nu. Jag skulle vilja att den lät lite mer, men inte överdrivet mycket. Har kollat/lyssnat på V&H BigShots som jag tror skulle blir grymt bra. Sen har jag även funderingar på att byta ut luftfiltret men mest egentligen för att jag vill ha ett snyggare.

Nu är det ju så att jag är typ nästan total nolla när det kommer till att meka. Jag kommer få be någon att göra detta åt mig. Men några frågor först;

Vad kan man egentligen byta utan att behöva fippla med datorn på hojen? Vad är det egentligen man gör i datorn?

Vad innebär egentligen att "bänka"?

Vad har ni får rekommendationer när det gäller rör? För mig är det inte extremt viktigt att få jättemycket mer prestanda även om lite inte hade skadat. Det är mest ljudet och utssendet jag är ute efter.

Bifogar en bild på något som jag tror är ScreaminEagle. Någon som kan rekommendera alternativ till dessa som ser ungefär likadana ut men som inte är Harleys grejer?

Och sist men inte minst; är eBay det bästa stället att köpa sånt här?

Tacksam för svar.
/Fredrik

7850

Hittade de här på V&H:
7851

Det är ju rätt likt och jäkligt snyggt.

Machine head
2012-07-02, 21:57
Om du byter luft och buller måste du sätta dit en powercommander eller dyl och "bänka"

Det man gör är att ställa in luft/bränsle blandningen efter de nya förutsättningarna. Man rullar upp hojen på en bänk med rullar på. Värvar upp hojen och läser av värden och justerat utefter det

Fredrik_t
2012-07-02, 22:06
Ah ok. Ja, jag har ju även hört om system som s a s ställer in sig själv. Som jag fattat det så när man bänkar så utgår man ifrån den syresättningen av luften i det garaget. Om man sedan kör på vägar på hög höjd, typ om man skulle vilja dra ner till Italien, så blir inte den inställningen korrekt. Men det finns tydligen ett system som ställer in sig automatiskt efter de förutsättningar som finns.

Men egentligen är det mest prio på de andra funderingarna. Kommer jag så långt att jag behöver bänka så får jag ta det då.

Tack för svaret.
/Fredrik

Machine head
2012-07-02, 22:13
Jo det stämmer ju iof. Men om jag inte tänker snett så borde den gå fetare om syret minskar vilket iaf inte blir någon fara för motorn. Och så kinkigt lär det ju inte vara. Finns väl mojänger som inte går att programera utan har en inställning som förutsätter att man bytt filter och avgas? Jag är inte så insatt då jag aldrig haft insprut på hoj

Fredrik_t
2012-07-02, 22:31
Ja det är sant, och som sagt; jag får ta det när jag kommer dit. Först gäller det att hitta ett system, eller slip-ons som är snygga och låter "lagom" högt. Så fler tips tages tacksamt emot!

/Fredrik

Machine head
2012-07-02, 22:56
Ju mer det låter, desto bättre är det ;-) hehe

PAINTERN
2012-07-02, 23:39
V&H systemet på bilden nedan lär nog smälta hälen på skorna haha. Klart det ska döna, men kan bli jobbigt efter några mil. Mina sideshots låter nästan pinsamt högt utan insatser monterade.

crank
2012-07-03, 03:58
ebay är bra men försök hitta inom EU tyskland eller typ england. då du slipper tull avgiften som blir om du tar från usa, tror som lägger på ca 25% på grejorna som man tar hem från usa.

kolla och jämför med svenska sidor sen glider du ut på ebay å glor,

sedaii
2012-07-03, 09:20
Enligt HD kan du byta system Fredrik, utan att sätta i en datadosa, om du sedan byter till öppnare luft bör du absolut sätta data dosan.
Min egen erfarenhet är dock att man redan vid byte till ett öppnare avgassystem bör ställa in blandningen, och att man bör välja typ en Super Tuner, som går bra att ställa in.
Big Shotsen låter inte så extremt som de kortare och öppnare V&H rören, så du borde som det låter bli nöjd med dem.
Om en handlare gör både luft o buller åt dig så kan dom lägga i en färdig mapp i Super Tunern, man får sedan känna efter själv om man tycker bänkning behövs, oftast blir de färdiga mapparna inte helt kanon, men ibland har man som jag lite flyt och får en perfekt inställning med färdig mapp, har med andra ord bänkat hojen, utan att behöva göra ngt åt mappningen.

Cribbe
2012-07-04, 20:01
Har idag varit och fått offert på en ny nightster thb; och ville ha ett par V&H shortshots. Handlaren sa genast att jag då behöver supertuner och öppnare filter. Han tyckte att jag sen skulle kära dom 160milen till första service och se hur hojen känns. Känns den ok tyckte han att bänkning var onödigt. Dock är ju varje HD motor unik för sig själv vilket gör att vissa kan gå bra på standard mappning medan andra inte gör det. Bara att hålla tummarna med andra ord...

Fredrik_t
2012-07-06, 11:04
Vart köper jag Vance & Hines till bästa pris?

/F

Lasse.S
2012-07-06, 13:34
V&H shortshots är snygga men tänk på att du kan glömma att smyga ;) dom är rätt ljudliga av sig och även om det är fräckt ledsnar man efter ett tag...kan i å för sig vara ålder relaterat men var säker på vad du gillar även i db

velvet_pelle
2012-07-06, 14:57
Jag skulle köpt på Harleybutiken.com och om jag skulle kört V&H skulle jag valt Blackout. Gillar karaktären på 2-1 system och inte lika smattrigt som tex short shots.

Fredrik_t
2012-07-06, 15:09
V&H shortshots är snygga men tänk på att du kan glömma att smyga ;) dom är rätt ljudliga av sig och även om det är fräckt ledsnar man efter ett tag...kan i å för sig vara ålder relaterat men var säker på vad du gillar även i db

Ja alltså, jag vill att det ska låta lite mer än original. Men inte för jävla mycket. Vad ska man välja då? Gillar V&H för de är snygga, men det måste inte nödvändigtvis vara dem. Sen blir jag fan inte klok på en sak. När behöver man, och när behöver man inte, bänka och mappa? Har lite funderingar på ett snyggare luftfilter också... Vad kostar det (ungefär att bänka/mappa) och behöver man göra om det ofta?

En grej till; har kollat på slip-ons. De är lite billigare och verkar uppfylla mina behov, som är lite mer ljud och lite mer prestanda. Vad säger ni om dem? Skit eller inte?

Tack för svaren so far.

/Fredrik

Lasse.S
2012-07-06, 15:28
Du kan inte få ut mer luft än vad du får in så har du ett tätt luftfilter spelar det ingen roll vilket avgasystem du sätter på, och i vissmån får du inte ut avgaserna om ljudämparen är tät också men är inte lika känsligt.
Så man kan säga att byter du luftfilter MÅSTE du mappa om den, byter du bara avgasrör BÖR du mappa den.

Fredrik_t
2012-07-06, 15:42
Du kan inte få ut mer luft än vad du får in så har du ett tätt luftfilter spelar det ingen roll vilket avgasystem du sätter på, och i vissmån får du inte ut avgaserna om ljudämparen är tät också men är inte lika känsligt.
Så man kan säga att byter du luftfilter MÅSTE du mappa om den, byter du bara avgasrör BÖR du mappa den.

Tack PTB, det var faktiskt ett svar som jag förstod ;) Bra förklarat. Med andra ord får jag ett problem till; nu när jag (nästan) bestämt vilka rör jag ska ha, då måste jag hitta ett luftfilter som matchar och är snyggt OCH som har rätt specifikationer. Vilka specifikationer det är har jag ingen aning om. Vad ska man titta efter? Eller beror det också jättemycket på vilka rör man väljer? Snurr i huvudet...

/Fredrik

Lasse.S
2012-07-06, 16:05
Om du bara är ute efter effekt är det bäst att köra utan. = inget motstånd. tyvärr sliter det på motorn därför bör man ha ett filter som då filtrerar med så lite motstånd som möjlig, ju större filteryta ju bättre flöde får du ;)

FortyEight
2012-07-06, 17:02
.
























































.

Lasse.S
2012-07-07, 10:10
"Motorn går helt enkelt trevligare med ett 2-2 på alla varvtal men ett 2-1 ger generellt lite mer toppeffekt."

Den var ny ;) 2-1 har alltid givit mer botten o 2-2 mer på toppen, skall man ha 2-2 är nog screaming eagle dämparna att rekommendera eftersom man använder dom främre original rören som är ihop kopplade med varandra och utnyttjar avgaspulserna för bästa flöde. (kompromiss lösning)

Lasse.S
2012-07-07, 10:21
Lite matnyttig läsning om avgassystem för den intresserade ;)

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf

FortyEight
2012-07-07, 11:37
.








































































.































.

FortyEight
2012-07-07, 16:47
.





































.






























.

Lasse.S
2012-07-08, 09:18
"1200 motorn går trevligare med 2-2, ett exempel är tex vid motorbroms eller gasavslag"

Skall vi snacka ljud så kan jag säga att mitt 2-1 utan ljuddämpare var obetalbart, hade gett hur mycket som helst för det ljudet med fast med åtskilliga db mindre för det väckte dom döda.
Jag upplever mindre skillnader när jag experimenterat med lite olika dämpning på min nya insprutnings hoj än min gamla förgasar hoj som var väldigt tydlig, utan motstånd tappade man mycket botten, känns som att även om ett optimalt 2-1 system är bäst på bänken så är det viktigare att hitta ett ljud som passar för skillnader är inte jätte stor enligt den erfarenheten jag har, hade varit kul o höra vad bänk gubbarna har för erfarenheter som får det på pränt.
sen beror det ju mycket hur man kör hojen, ett system som låter mycket kan ju vara häftigt att glida omkring på i låga varv men gillar man som jag köra fullt på småvägarna är det förbannat gött att ha ett tystare system.
Den supertrapp dämparen jag har på nu med 12 diskar och open endcap är långt i från tyst men har ett väldigt dovt ljud så det är behagligt för öronen och fördelen är om jag vill ha tystare system fixar jag det på 5 minuter med att plocka bort diskar och tät end cap och inte minst viktigt för mig så tror jag att det är svårt att hitta ett bättre system effektmässigt även om skillnaderna är mindre som sagt.

Fredrik_t
2012-07-08, 12:51
Många bra svar här. Om man säger så här då;

1. Om jag skaffar V&H SlipOns, vilka luftfilter ska jag titta på då? (Alltså, är det några speciella specifikationer jag ska leta efter.)
2. Om jag skaffar V&H ShortShots, vilka luftfilter ska jag titta på då?
3. Om jag skaffar Samson Sinster, vilka luftfilter ska jag titta på då?
4. Är verkligen Screamin Eagle av dålig kvalitét som många säger?
5. Vad är bra/dåligt med ett sånt där luftfilter som pekar framåt som en kon (eller snarare en pil)?
6. Behöver man regnskydd till "öppna" luftfilter?

Rock on.
/Fredrik

FortyEight
2012-07-08, 15:19
.



















.





















































.