handdator

Visa fullständig version : Justera in bakdäcket efter punktering



oilelf
2012-06-29, 14:25
Hallo!
- hoppas att ni haft någorlunda hojväderMPD; här på ostkusten re; i flera dagar men igår solsken och en åktur. Nu till min fråga, är det någon som har ett bra tips på hur jag mäter upp att bakhjulet sitter som det ska fick nämnligen montera av detta då jag fick in en tretums spik i detta. Monterade på det och nu tycker jag att hojen går väldans konstigt misstänker att hjulet inte sitter rakt i svingen lodrätt eller sitter snett i svingen. Symptomen so hojen har är att den vibrerar och spårar lite halvtaskigt.

Det jag funderar på när jag läst inlägget på hjulens aligement (hur hjulen spårar) är om jag fått till beltsträckarna etc tacksam för tips.

hayabusa
2012-06-30, 09:13
Mät med ett skjutmått så att det sitter rätt i svingen,det gjorde jag efter att jag bytat däck.

oilelf
2012-06-30, 11:57
Har försökt men jag får försöka skaffa fram ett djupmått (hittar inga bra mätpunkter) ska försöka igen tack hyabusa

islandstyle
2012-06-30, 17:07
Vad har du för modell? På Sporrarna utgår du från svingbulten. Kolla denna video :)

http://www.youtube.com/watch?v=vuwGM0Xx378&feature=youtube_gdata_player

racechopper
2012-06-30, 18:11
Blev hjulet ombalanserat efter punka eller kanske lossnat en vikt från fälg annars..

oilelf
2012-07-02, 10:09
Tack grabbar speciellt för videon islandstyle thb;den förklarar en del och ger kunskapvc;. Ibland funderar jag på om det inte skulle läggas upp ett bibliotek med instruktionsvideos :))etc så att vi snabbt kan hjälpa varandra....

islandstyle
2012-07-02, 11:45
Kul att kunna hjälpa till... eller i alla fall peka på en som kan :) Hoppas du får det rakt nu.
PS. Delboy, han på videon, har många bra tips på sin youtube-kanal.




Tack grabbar speciellt för videon islandstyle thb;den förklarar en del och ger kunskapvc;. Ibland funderar jag på om det inte skulle läggas upp ett bibliotek med instruktionsvideos :))etc så att vi snabbt kan hjälpa varandra....

oilelf
2012-07-02, 12:36
Tack ännu engång islandstyle ska spana in denna man han verkar som du säger (skriver) mycket kunnig....Tack ännu en gång

oilelf
2012-07-03, 07:53
Hallå igen, jaha hem som ett skinn igår för att kolla upp hur bakhjulet satt i ramen, fick en bra länk av islansstyle (tack för det) men tror ni att det funka NÄÄÄÄÄÄÄÄÄ, för på Widegliden sitter transkåpan ivägen på ena sidan och på andra sidan är det en fantastikt fin kromad bricka istället för en enkel rå axel så bak to basic igen ska fixa mig en gängad stång och försöka hitta andra fixpunkter....Så om någon kan ge tips på hur de mätt in wheel alagement

Jonasbaggen
2012-07-03, 08:11
oilelf: På flertalet Dynor så finns det ett litet hål i svingen på båda sidor en bit framför hjulaxeln. Dessa hål ska du använda med hjälp av en ex. en passande svetstråd som du bockar som ett L. Sätt på en liten O-ring på den långa delen av svetstråden och för in den korta delen av svetstråden i hålet på svingen. Vänd svetstråden bakåt mot bakaxelns centrum och justera så att du har lika avstånd på båda sidor och belten lagom spänd. Hoppas du förstår hur jag menar. Good luck!

oilelf
2012-07-03, 08:54
Jonasbaggen, tack för tipset ska testa in detta undrar nu helt kort varför jag inte tänkt på detta "lilla" hål men det är så många hål som fångar uppmärksamhetenbr;

oilelf
2012-07-05, 12:44
Jonasbaggen: tackar för tipset fick ihop axel och svingavstånd men tyvär så kniper bromsoket åt skivan rejält måste vara något annat bekymmer med bromsarna eftersom hjulet inte löper lätt utan det måste hjälpas runt med kraft får nog bli verkstaden i allafallRTFM

sm00rph
2012-07-05, 18:51
Eftersom du skrev dedär med bromsoket och hjulet inte rullar lätt... Det sitter väl distanser på varsin sida om hjulnavet och dom brukar vara olika tjocka, Har du satt dom på fel sida? har du gjort det så kan hjulet hamna lite mer åt ett håll och då spårar det inte hur mycket man än justerar... Har dock ingen aning om det är så på din.

Jonasbaggen
2012-07-06, 07:46
oilelf: Den vänstra axel distansen vid belthjulet är mkt längre än den högra distansen som sitter mellan hjullager och bromsoket. Detta vet du säkert redan.
Jag har själv haft problem med på min Dyna -03 med att bromsskivan inte centrerar exakt mitt i bromsoket, då jag byte till Lyndalls racing bromsbelägg. Bromsskivan låg an något mot ena bromsbelägget och det gick varmt. Man kan schimsa upp detta spel med lite tunnare brickor 3/4" eller 1" invändigt beroende på axeln. Eller svarva till nya rostfria distanser med exakta mått. Detta blev min lösning på problemet.
Det är kanske dags att serva upp ditt bromsok om det kärvar. Vanligt problem att missa servicen på bromsoken. Kolla in länken så får du tips hur: http://www.lyndallracingbrakes.com/service_tech.htm

oilelf
2012-07-11, 11:08
Tackar alla som svarat men imorgon ska jag iväg på service eftersom det finns garanti etc kvar på hojen vi får se om det är något fel och hur mycket det kostar..........