Visa fullständig version : Ramfråga, FXS Shovel- EVO
Flyttad från Bloggen /admin
Hej.
Har en FXS-ram från 1980 (för Showel 1340cc ). Vill stoppa in EVO 1340cc. Räcker det med att fimpa stolpen ovanför fästet för motor/växellåda eller måste man gåra annat med ramen ?
Förmodar att den måste också godkännas av SFRO-besiktningsmanen ??
Tacksam för förslag ev ritningar.
Zlechu (http://harleyforum.se/member.php?2847-zlechu)
stroker49
2012-06-29, 17:47
Det räcker med att förlänga sadelstolperöret och ändra formen eller fixa det lite grann. Det simplaste och fulaste är att fimpa och svetsa dit en ny längre bit i form av ett plattjärn, men det är inte vackert! SFRO, vet inte. Kanske bäst att hålla tyst eller kanske klarar sig med regbesiktning och liten omgång hos SFRO? Sedan kommer måste du ju ha nytt avgassystem, men det är ju självklart. Men varför vill du byta ner dig till en motor i pressgjuten aluminium och past?
hasse diesel
2012-06-29, 18:07
LM;thb;
Men varför vill du byta ner dig till en motor i pressgjuten aluminium och past?
Men varför vill du byta ner dig till en motor i pressgjuten aluminium och past?
Kan ju faktiskt vara så att han inte har en motor alls idagsläget ;)
hasse diesel
2012-06-29, 18:53
So sorryadn;
stroker49
2012-06-29, 19:01
För sju år sedan var min gamla trogna shovel trött och i behov av en rejäl genomgång, komplett översyn av botten, nya cyllar och lite jobb i topparna. Jag tänkte då, "Skall jag lägga ner över 20 000 kronor (gjorde mycket av jobbet själv) på en gammal Shovelhead när jag kan få tag på en ny EVO för kanske 30 000:- Efter en del tänkande kom jag fram till det naturliga svaret, JA!
hasse diesel
2012-06-29, 19:10
Register eller strut?:D
stroker49
2012-06-29, 19:12
Strut naturligtvis, toppen på utvecklingen efter 70 års skapande.
hasse diesel
2012-06-29, 19:15
Sedan dalade stjärnanLM;
stroker49
2012-06-29, 19:36
Alltså, med Knucklehead blev ju HD i absolut världsklass, en bra motor än i dag. Panna-fantastisk motor. Sedan kom Early shovel, ännu ett litet steg framåt för människan. Sedan kom Struten, ett stort steg för mänskligheten. AC alternator på vänstersidan, brytaren direkt på kammen utan vinkelväxlar, fördelare och glapp på högersidan. Toppen var nådd!
Tyvärr var produktionsutrustningen sliten och dåligt vilket påverkade kvaliteten under sjuttiotalet. Till 1985 hade man slängt ut gamla glappa borrjiggar och skaffat moderna NC-maskiner och så började man tillverka den fantastiska EVOn. Men EVOn var ett litet steg framåt (i vissa fall bakåt), det var produktionsutrustningen som gjorde skillnad.
Man hade kunnat fortsätta med struten men i nya maskiner!! Ok, platta kolvar och modernare förbränningsrum hade inte skadat heller.
Stämmer så bra. Nu har jag inte så mycket val för jag har redan en gammal EVO från 1984.
stroker49
2012-06-29, 21:28
Trösta dig med att EVOn är en strut med alucylindrar och andra toppar.
grillkorv
2012-06-30, 09:22
ro;ro;
stroker49
2012-06-30, 11:10
EVOn kom ju 1984 och innebar ett enormt kvalitetslyft, räddade företaget "and the rest is history". De sista Shovlarna efter 1981 hade några förbättringar tex ventiltätningar på styrningarna och är de bästa Shovlarna som gjorts. MEN 1984 gjordes både Shovelhead och EVO, var dessa sista Shovlar gjorda i de nya maskinerna där allt blev rakt och riktigt, varje gång? Eller var dessa sista Shovelheads fortfarande gjorda i de gamla glappa jiggarna och fixturerna där det kunde bli lite hursomhelst?
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.