handdator

Visa fullständig version : Förgasare



Daniel
2012-06-23, 16:56
Detta kan kanske vara lite intressant läsning för någon?

http://neverworld.net/socalnetscum/files/tech/CarbShoot.pdf
http://neverworld.net/socalnetscum/files/tech/CarbShoot1and2.pdf
http://neverworld.net/socalnetscum/files/tech/CarbShoot3.pdf
http://neverworld.net/socalnetscum/files/tech/HD_TC_IntakeFBStudyRel1.pdf

Lasse.S
2012-06-23, 20:54
GP;

JohnnyRocker
2012-06-24, 00:47
Mycket bra, läsning, tack.

Daniel
2012-06-24, 10:30
Hittade nog allt på den nu

stroker49
2012-06-24, 14:43
Som en liten del i ekvationen är detta intressant. Det är ju mycket fokus på hur mycket det flödar. Man skulle ju kunna ta en del rördetaljer från ett avloppsystem och mäta detta samt finna att kröken på en toalett har ett betydligt bättre flöde än en HSR42, men som förgasare på en motor tror jag nog att Mikunin oftast är något bättre.

Lasse.S
2012-06-24, 15:08
Det intressanta är inte vad den flödar på fulla varv utan hur motorn beter sig på väg dit

JohnnyRocker
2012-06-25, 14:15
PTB59: Det intressanta är inte vad den flödar på fulla varv utan hur motorn beter sig på väg dit

Hur tänkte du nu, utveckla gärna. :)

PS. Vad som är intressant ligger väl i "betraktarens öga", själv tycker jag att motorteknik i allmänhet och förgasare i synnerhet, utan begränsning skulle jag säga, är mycket intressant just nu iaf. :D Det här är väl ett bra exempel på "Grundforskning" som andra "Vetenskapsmän" skulle kunna ha nytta av i sin tillämpade forskning sedemera. Det kanske beror på att man befinner sig på Lab-råtte nivå själv alltså, hehe. DS.

Lasse.S
2012-06-25, 14:40
Flödet i förgasaren är beroende av motor volymen och varvtalet, väldigt ofta klarar förgasaren ett större flöde än vad motorn kan skapa vilket innebär att det är intressantare att veta hur bra den är på lägre varv, man får ju inte glömma att den även skall "förgasa" / finfördela bränslet vilket en cv är bra på då halsdiametern anpassar sig efter behov :)

Hur tänkte du nu, utveckla gärna. :)

PS. Vad som är intressant ligger väl i "betraktarens öga", själv tycker jag att motorteknik i allmänhet och förgasare i synnerhet, utan begränsning skulle jag säga, är mycket intressant just nu iaf. :D Det här är väl ett bra exempel på "Grundforskning" som andra "Vetenskapsmän" skulle kunna ha nytta av i sin tillämpade forskning sedemera. Det kanske beror på att man befinner sig på Lab-råtte nivå själv alltså, hehe. DS.

JohnnyRocker
2012-06-25, 16:26
Okey, jag förstår hur du menar. :)

Med det resonemanget så är även avgassystemets begränsning/förmåga en parameter i det hela, vilket iof sig också ligger lite utanför det ursprungliga ämnet, olika förgasares och insugningsrör flödesförmåga, tror jag du håller med om.

Men jag blir intresserad när du säger -"...det är intressantare att veta hur bra den är på lägre varv, ...", det väcker en fråga som säkert visar på min okunnighet men också nyfikenhet :D. Är inte motorns förmåga konstant i sig och blir den inte relativ beroende på förgasarens (och avgassystemets) förmåga? Alltså är inte relativiteten förmåga och varvtal konstant, så att säga?

Detta blev kanske lite krångligt men hoppas du förstår vad jag menar och orkar utveckla ett svar, spännande shit det här thb;


Jo också var det här med Cvn är den enligt din bedömning bättre än HSRn/Mikuni på att "förgasa" eller missförstod jag? Har inte det med insugningsförmågan och insugningshastigheten att göra.

Lasse.S
2012-06-25, 17:09
Största fördelen är att cv fuggen är okänsligare på hur man hanterar gashandtaget...funkar ju lite som en automat så att säga, men reglerar man spjället efter motorvarvet på HSRn är dom säkerligen lika bra men det är ju svårt att inte dra fullt direkt ;) och då får du lägre hastighet eftersom samma mängd luft passerar i ett större utrymme och får svårare att finfördela bränslet.
sen finns det fler aspekter med venturiet m.m som påverkar....bästa du kan göra är att prata med Christer på Bra i gasen...han kan förgasare :)