handdator

Visa fullständig version : Gäng-logga



hunky
2012-06-20, 15:25
Hej,

Jag och några kompisar har relativt nyligen tagit kortet och är ute och kör turer lite då och då. Vi har lekt ihop en logga till vårt "gäng" som vi tänkte trycka upp på tröjor. Dock undrar vi lite hur det kommer uppfattas. Emblemet/Loggan är kraftigt inspirerad av diverse outlaw-gängs loggor, dvs. en bild i mitten, halvmåne formad text ovan och under.

Hur skulle ni uppfatta detta? Vi är 5-6 stycken snälla gossar som bara tycker det är kul att köra hoj och leka tuffa.

FraGGion
2012-06-20, 15:41
Instämmer med ovan, har ni fel färger kan det gå illa.
Scanbikes (tidningen) har en sida där dem som vill starta MC frågar om de kan ha vissa färger lr sådant.

xbones
2012-06-20, 16:19
Instämmer med ovan, har ni fel färger kan det gå illa.
Scanbikes (tidningen) har en sida där dem som vill starta MC frågar om de kan ha vissa färger lr sådant.Ja,det är ju det som är skit!Att några ska bestämma över andrapk;

Fredrik_t
2012-06-20, 16:23
Kan du inte lägga ut en bild på den, eller är det lite hemligt? ;) Jag jobbar som Art Director så för mig är det intressant ur ett annat perspektiv än bara revirpinkeri...

/Fredrik

hunky
2012-06-20, 16:39
Kan du inte lägga ut en bild på den, eller är det lite hemligt? ;) Jag jobbar som Art Director så för mig är det intressant ur ett annat perspektiv än bara revirpinkeri...

/Fredrik

Haha, nä, inte än. Är inte så duktig! Men du kanske vill hjälpa mig? (A)

Elexem
2012-06-20, 17:07
Lägg ut en bild, be någon kompis hjälpa dig. Är det alldeles för likt något annat märke så får ni förstås ändra. Varför "outlaw logga" ?? Annars tycker jag bara ni ska göra det ni tycker känns bäst. Finns ingen anledning att någon annan ska bry sig om vad ni har på ryggen.

Fredrik_t
2012-06-20, 17:29
Haha, nä, inte än. Är inte så duktig! Men du kanske vill hjälpa mig? (A)

Jag kan iallafall ge feedback ;) Vi gjorde faktiskt en rätt rolig logotype för vårt seglargäng för några år sedan när vi var ute. Gjorde tröjor och hela kitet. Blev mycket uppskattat i hamnarna ;)

/Fredrik

Sanniz
2012-06-20, 18:46
Jag skulle nog passa mig noga för att välja en logga för lik vissa mc klubbar och deras färger.
Man klarar sig nog bättre om man utelämnar vissa ord, t ex mc.
Tror inte det är värt att reta upp fel grupper enbart för att man vill vara cool.
Antingen följer man ett visst koncept eller så gör man något eget coolare, som ej retar upp en del grupperingar.

Lägg ut förslaget här, kan andra kika på om det kan vara tufft nog ändå. Jag hade inte kört på Outlaw liknande tryck.

Elexem
2012-06-20, 18:55
Jag skulle nog passa mig noga för att välja en logga för lik vissa mc klubbar och deras färger.
Man klarar sig nog bättre om man utelämnar vissa ord, t ex mc.
Tror inte det är värt att reta upp fel grupper enbart för att man vill vara cool.
Antingen följer man ett visst koncept eller så gör man något eget coolare, som ej retar upp en del grupperingar.

Lägg ut förslaget här, kan andra kika på om det kan vara tufft nog ändå. Jag hade inte kört på Outlaw liknande tryck.

Varför ska man utelämna MC?? Är man en mororcykel klubb vad ska man annars skriva??

hasse diesel
2012-06-20, 20:30
Ja det borde ju bli MCK:D
Varför ska man utelämna MC?? Är man en mororcykel klubb vad ska man annars skriva??

stroker49
2012-06-20, 20:42
Jag kan trots allt förstå att befintliga klubbar inte vill bli utsatta för plagiering. Men annars bör allt vara fritt. Men om man vill vara säker kan man ju i stället för MC skriva MCK eller TC (touringclub) eller liknande. Sedan om man vill gå längre (bort) så avstår man från ett tredelat märke helt.

Elexem
2012-06-20, 22:28
Så om man skriver MCC istället för MC så slipper man ett slagträ i skallen?? Är det så enkelt?? Borde vara enklare.

pidde
2012-06-20, 22:28
Eller som en gammal klubb i Malmö .DDC .......Dunk dunk club

Elexem
2012-06-20, 22:32
Eller som en gammal klubb i Malmö .DDC .......Dunk dunk club

thb;

Json
2012-06-20, 22:48
RC är en annan variant Det står för "riding club" vanligt i USA då visar man att man inte har något med MC klubbarna att göra och så länge man inte bär de dominerande lokala klubbarnas färger brukar det passera. Om de dominerande klubbarna här fattar detta är så klart en annan femma. Kan kanske vara läge att fråga först så man slipper att titta över axeln hela tiden

//Json

Stefan
2012-06-20, 23:41
Jag tror att vad du menar med "outlaw" är att det finns en logga i mitten och text i böjt format över och under loggan.
De flesta klubbar har det så, inte bara "outlaw"-klubbar.
Du menar säkert inte att er logga liknar en "outlaw" klubbs logga.

Jag har Harley Davidson dödskallen som logga och texten "Harley Davidson" över och "Motorcykles" under dödskallen, precis som du beskriver.
Tror inte jag får nåt basebollträ i skallen för det.

thomasj
2012-06-21, 02:50
Hej

enklast för er egen del o få klarhet i om ert ryggmärke är ok är att kontakta följande person :

denna text tagen direkt ur tidningen Scanbike

För att förhindra eventuella problem , samt för att kunna ställa frågor angående nybildandet av mc-klubb, ring "Zillen" 0737-240210
eller maila : sverigemodellen@sorek.se

Denna person kan ge er svar på gällande ryggmärket är ok eller ej.

mvh Thomas Jonsson

Sanniz
2012-06-21, 11:30
Jag tror att vad du menar med "outlaw" är att det finns en logga i mitten och text i böjt format över och under loggan.
De flesta klubbar har det så, inte bara "outlaw"-klubbar.
Du menar säkert inte att er logga liknar en "outlaw" klubbs logga.

Jag har Harley Davidson dödskallen som logga och texten "Harley Davidson" över och "Motorcykles" under dödskallen, precis som du beskriver.
Tror inte jag får nåt basebollträ i skallen för det.

Kan ju faktiskt bero på, att det trycket inte inkräktar på något heller. Och så är det ett välbekant varumärke i bikerkretsarna också. ;)

Om du blir nedslagen pga ordet MC, så beror det ju på hur det skrivs ut i patchar. Som någon skrev, kan man klara sig OM man nyttjar alternativa förkortningar eller ord.
Dock finns det vissa, som man skall vara mer försiktig med. Ett sådant är ex Sweden. (Förutsatt att man inte har på sig någon form av landslagströja...)

- - - Uppdaterad - - -


Hej

enklast för er egen del o få klarhet i om ert ryggmärke är ok är att kontakta följande person :

denna text tagen direkt ur tidningen Scanbike

För att förhindra eventuella problem , samt för att kunna ställa frågor angående nybildandet av mc-klubb, ring "Zillen" 0737-240210
eller maila : sverigemodellen@sorek.se

Denna person kan ge er svar på gällande ryggmärket är ok eller ej.

mvh Thomas Jonsson


Bör väl tillägga, att detta med Sverige modellen ingår i det folk kallar SBM. *L*
Det finns klubbar, som står utanför sådana med, men ändå har fullt tryck (ett ex är Eagle Riders från Borås).
Men kollar man upp, så ens märken ej stör, då borde det vara lugnt. Annars tycker jag bara det är onödigt, om man inte gör det, och enbart vill vara cool och tuff (tror man). :D

Ett tillägg till... Scanbike månar om SBM med vänner... Det ser man allt i tidningen också. Dock gillar jag mellan varven, att läsa om klubbarna också (eftersom jag umgås med en del som är inom SBM). Däremot vet jag ej, om jag egentligen skulle personligen vilja åtrå ett ryggtryck... Det får framtiden utvisa.
Önskar väl egentligen, att blandklubbarna (dvs mix av tjejer och killar) blir mer accepterade... För då kanske klimatet måste ändras inom bikervärlden också.

Elexem
2012-06-21, 12:02
Att man inte har Sweden köper , tillhör man en internationell mc gruppering så får man Sweden på köpet. Att man inte har samma och liknande logga, det köper jag också. MEN, att det inte får stå MC på ryggen fattar jag bara inte. Om man kör MC så är man ju inte en båtklubb det är ju som hela grejen med MC loggan. SBM har ju disskuterats i en annan tråd, förlåt admin :)

Det finns givetvis lagliga klubbar me goa gubbar där också, men min personliga åsikt är att har man accepterat att gå med i SBM så har man tagit ställning till hur man vill att biker Sverige ska skötas ocgh drivas med allt vad det innebär.

// friåkare inte helt 100 :)

Sanniz
2012-06-21, 12:10
Att man inte har Sweden köper , tillhör man en internationell mc gruppering så får man Sweden på köpet. Att man inte har samma namn och liknande logga, det köper jag också. MEN, att det inte får så MC på ryggen fattar jag bara inte. Om man kör MC så är man ju inte en jävla båtklubb det är ju som hela grejen med MC. SBM har ju disskuterats i en annan tråd, förlåt admin :) Det finns givetvis lagliga klubbar me goa gubbar där också, men min personliga åsikt är att har man accepterat att gå med i SBM så har man tagit ställning till hur man vill att biker Sverige ska drivas.

Finns de som lagt till Sweden, utan att fatta vad det står för... Dvs enbart för att de tyckte det vart skoj och tyckte de var svenskar... :)
Jag vet mycket väl vad det står för inom bikervärlden, men tror du att exakt alla andra gör det?
Varför tror du annars det uppstår tråkiga missförstånd?
Sedan angående driva bikersverige... Alla gör sitt val, det gör du i alla annat också. Visst kan man ha olika åsikter, men man kan i alla fall respektera att det finns folk som vill ha de reglerna med (som inte är "bovar och banditer").
Visst kan mycket ändras, men först måste alla lära sig ordet respekt. Så kanske vi kan gå vidare med en patchfråga också i framtiden, utan risk för blodutgjutelse. ;)
Jag tycker det är bäst att undvika tråkiga händelser, om det går... För innan bikersamhället accepterat mer olikheter, så är det tyvärr en fråga som kan få konsekvenser man ej tänkt på.
Dock finns det jättemånga trevliga klubbar med, inom SBM... Och personer!
De som respekterar mig, respekterar jag också.

Elexem
2012-06-21, 12:36
Sanniz, jag respekterar din åsikt. Absolut är det så att det är personen man umgås med och inte hela grupperingen.Men som jag ser det så har man accepterat att våld ska lösa kontroverser mellan klubbar som valt stå utanför SBM, eller bär en patch med mc på ryggen, eller??
För mig blir liknelsen med SBM som att en miljöpartist tar mercan årgång- 72 som går på en blandning av diesel och spillolja och kör 7 mil enkel väg för att köpa ett paket ekologiskt fil på extrapris :)
Det blir inte trovärdigt.

Sanniz
2012-06-21, 12:38
Sanniz, jag respekterar din åsikt. Absolut är det så att det är personen man umgås med och inte hela grupperingen.Men som jag ser det så har man accepterat att våld ska lösa kontroverser mellan klubbar som valt stå utanför SBM, eller bär en patch med mc på ryggen, eller??
För mig blir liknelsen med SBM som att en miljöpartist tar mercan årgång- 72 som går på en blandning av diesel och spillolja och kör 7 mil enkel väg för att köpa ett paket ekologiskt fil på extrapris :)
Det blir inte trovärdigt.

LM;
Haha, nu för tiden tar de ju flyg och så med... Miljöpartisterna alltså. :D
Politiker är ju inte trovärdiga... Se bara hur det är med vägtullar och att ens kunna åka med annat än original på hojen. pl;

Hagis
2012-06-21, 14:46
Jag rekommenderar er att inte köra på en 3 patch rygg och om ni är medvetna om att ni är inspirerade av 1% klubbarna så är risken stor, överhängande, enorm, för att ni också får problem enligt deras mått mätt! Måste bara fråga, varför vill ni se ut som bad ass när ni inte står för den kulturen? Det är för mig att be om problem och problem får ni ändå så fort ni kommer med en och samma tröja och är ett par stycken! Då menat av myndigheter och polisen!

Hagis
2012-06-21, 14:57
Sanniz och elexem:
SBM lär nog alltid finnas och det kommer diskussionen med att göra! Frågan SBM eller inte är lika skuren som vatten och olja, muslimer och kristna osv. Dom kommer aldrig gå ihop sig!

Men om man inte är intresserad av att gå med i SBM så innebär inte det att man står på mongols eller bandidos sida. Lika lite som man väljer att stå bakom HA bara för att dom tydligen kopplas till SBM, vilket det dock råder delade meningar om! Men det är ändå så att SBM har precis som allt annat, för och nackdelar! Personligen har jag valt att inte beblanda mig med SBM ansluna eller icke SBM anslutna hojklubbar med tre ryggs patch och MC på ryggen efter det som hände i Kalmar! Oavsett varför så kände jag att det inte var en miljö där ens barn och respektive går säkert och det i sig fick mig att droppa alla MC Klubbar!

Men det är en ny generation HD åkare på gång! Rutiga flanell shortor, cross hjälmar, ombyggda hojar och en sammhörighet utan sedvanlig skinnväst med 3 patcy på ryggen! Ge det 3-4 generationer så kommer SBM inte vara något som folk går med i (tror jag) för folk är less på att någon ska sitta och ha koll på en hela tiden! Man har myndigheterna som vakar över en dagligen så när man sätter sig på hojen och vill njuta av friheten så vill man inte ha någon som i den interna kulturen ska sitta och ha än mer koll på en!

Jag valde att hoppa av min hängis period i en av stockholms större klubbar och i stället gå med i en motor förening som inte har något samröre med vare sig MC klubbar eller Raggar klubbar. Dom har den frihets känslan som jag är ute efter och utan samröre med stora MC Klubbar så är vi inte något "hot" eller på något vis i samma miljö som hoj klubbarna! Vi stör inte dom och dom stör förhoppningsvis inte oss!

CrazyVic
2012-06-21, 15:07
+1 på tredje stycket Hagis! thb;

Elexem
2012-06-21, 15:20
Sanniz och elexem:
SBM lär nog alltid finnas och det kommer diskussionen med att göra! Frågan SBM eller inte är lika skuren som vatten och olja, muslimer och kristna osv. Dom kommer aldrig gå ihop sig!

Men om man inte är intresserad av att gå med i SBM så innebär inte det att man står på mongols eller bandidos sida. Lika lite som man väljer att stå bakom HA bara för att dom tydligen kopplas till SBM, vilket det dock råder delade meningar om! Men det är ändå så att SBM har precis som allt annat, för och nackdelar! Personligen har jag valt att inte beblanda mig med SBM ansluna eller icke SBM anslutna hojklubbar med tre ryggs patch och MC på ryggen efter det som hände i Kalmar! Oavsett varför så kände jag att det inte var en miljö där ens barn och respektive går säkert och det i sig fick mig att droppa alla MC Klubbar!

Men det är en ny generation HD åkare på gång! Rutiga flanell shortor, cross hjälmar, ombyggda hojar och en sammhörighet utan sedvanlig skinnväst med 3 patcy på ryggen! Ge det 3-4 generationer så kommer SBM inte vara något som folk går med i (tror jag) för folk är less på att någon ska sitta och ha koll på en hela tiden! Man har myndigheterna som vakar över en dagligen så när man sätter sig på hojen och vill njuta av friheten så vill man inte ha någon som i den interna kulturen ska sitta och ha än mer koll på en!

Jag valde att hoppa av min hängis period i en av stockholms större klubbar och i stället gå med i en motor förening som inte har något samröre med vare sig MC klubbar eller Raggar klubbar. Dom har den frihets känslan som jag är ute efter och utan samröre med stora MC Klubbar så är vi inte något "hot" eller på något vis i samma miljö som hoj klubbarna! Vi stör inte dom och dom stör förhoppningsvis inte oss!

thb; Bra sammanfattat, är själv eventuellt på gång in i någon liknande klubb som Hagis. Största orsaken för mig förutom det roliga med gemensama fester och nya vänner är att det finns genuint motorkunskap i gruppen. Och inte bara Harley förstås. Nej nu kommer jag aldrig att debattera detta angående tre path, SBM, mcdet blir för krångligt . Dricka en kall diskutera framtida hoj objekt, resor och äta något grillat svårare ska det inte vara, ha de :)

"Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen

Jimmy Jazz
2012-06-21, 17:14
Sanniz och elexem:
SBM lär nog alltid finnas och det kommer diskussionen med att göra! Frågan SBM eller inte är lika skuren som vatten och olja, muslimer och kristna osv. Dom kommer aldrig gå ihop sig!

Men om man inte är intresserad av att gå med i SBM så innebär inte det att man står på mongols eller bandidos sida. Lika lite som man väljer att stå bakom HA bara för att dom tydligen kopplas till SBM, vilket det dock råder delade meningar om! Men det är ändå så att SBM har precis som allt annat, för och nackdelar! Personligen har jag valt att inte beblanda mig med SBM ansluna eller icke SBM anslutna hojklubbar med tre ryggs patch och MC på ryggen efter det som hände i Kalmar! Oavsett varför så kände jag att det inte var en miljö där ens barn och respektive går säkert och det i sig fick mig att droppa alla MC Klubbar!

Men det är en ny generation HD åkare på gång! Rutiga flanell shortor, cross hjälmar, ombyggda hojar och en sammhörighet utan sedvanlig skinnväst med 3 patcy på ryggen! Ge det 3-4 generationer så kommer SBM inte vara något som folk går med i (tror jag) för folk är less på att någon ska sitta och ha koll på en hela tiden! Man har myndigheterna som vakar över en dagligen så när man sätter sig på hojen och vill njuta av friheten så vill man inte ha någon som i den interna kulturen ska sitta och ha än mer koll på en!

Jag valde att hoppa av min hängis period i en av stockholms större klubbar och i stället gå med i en motor förening som inte har något samröre med vare sig MC klubbar eller Raggar klubbar. Dom har den frihets känslan som jag är ute efter och utan samröre med stora MC Klubbar så är vi inte något "hot" eller på något vis i samma miljö som hoj klubbarna! Vi stör inte dom och dom stör förhoppningsvis inte oss!


Du e en klok man du Hagis thb;

stroker49
2012-06-21, 18:19
Som jag sagt förut, jag och många med mig är med i FPM (FyllPåseModellen) då bygger man hojj och åker runt och dricker sprit (om man vill), lyssnar på rock'n roll och umgås med trevliga människor oavsett om de kör Lambretta eller är Johevas vittnen.

Fredrik_t
2012-06-21, 18:49
Intressant tråd detta. Förklara för mig hela den här problematiken, snälla. Jag är helt färsk i HD-världen och faktiskt i som MC-förare också.

Jag tog MC-kort för ca en månad sedan. Hade en gammal Suzuki 750 GSX som jag köpt för att lära mig. (Kan tillägga att den inte var så bra att lära sig på...)

Sen fixade jag MC-kortet och gick några dagar efter det till Harley Davidson och provkörde en FortyEight. Tänkte "Det här är ju inte alls som Suzukin, det är ju underbart...". Blev "frälst" för att använda en något högtravande term. Jag kände att jag var tvungen att ha den där hojen och köpte den. PRECIS det stuket jag vill ha (även om jag kommer byta sadel och avgassystem och så.)

Jag känner, som typ 97% av världens befolkning, till Harley Davidson. Men "fattade" inte förrän jag kört en.

För mig finns det två typer (det här kommer nog uppfattas som aningen naivt men kom ihåg att jag är ny på två hjul) av motorcykelklubbar; de som har kriminella inslag och de som inte har det. Jag känner till Hells Angels och Bandidos och en del undergrupperingar.

Sen finns det väl en jäkla massa "vanliga" MC-klubbar (med namn typ som Hojriders MC, Benkes MC etc) där medlemmarna är mestadels goa gubbar och gummor som gillar att träffas och dricka pilsner, grilla och prata om sina motorcyklar.

Har jag fattat rätt med att det är så att de klubbar som inte är som de sistnämnda blir arga på dem som har klubbmärken som liknar deras? Det kan jag faktiskt förstå på något sätt. Det kallas i min värld för varumärkesintrång eller renommésnyltning och ger ofta dryga böter. Men är det något annat? Vad betyder SBM?

Jag förstår verkligen känslan av att man vill tillhöra en gruppering eller gemenskap med sådana som delar ens intresse. Men för mig är den gemensamma nämnaren inte mer komplicerad än att vi alla åker motorcykel. Givetvis kan man fördjupa det genom att sortera bort alla som inte kör H-D. Eller Suzuki, eller Yamaha, eller etc... Det förstår jag också. Personligen gillar jag skarpt traditionen att MC-åkare hälsar på varandra på vägen. Jag hälsar på alla typer av motorcyklar ;) Det är säker fel enligt någon oskriven lag, men va fan. För mig handlar inte den hälsningen om "Låt oss hålla ut handen lite coolt åt vänster eftersom vi båda är så coola bikers". För mig är det mer en tyst överenskommelse i stil med "Ja, vi på motorcykel är jävligt utsatta i trafiken och det finns många idioter med klövar eller på fyra hjul, så kör försiktigt kompis."

Att man dessutom vill visa sin samhörighet genom symboler, färger och "uniformer" är inte heller något konstigt. Men det ligger väl i allas intresse att man inte ser likadan ut som någon annan klubb? Det är väl hela syftet? Att särskilja sig.

Förlåt, nu har jag babblat tillräckligt. Men som sagt; jag är nybörjare ;)

/Fredrik

FraGGion
2012-06-21, 21:42
Tips, kolla på filmer från 60 och tidigt 70-tal så kanske du får en inblick i "motor klubbarna". Skönaste är i min smak " The Wild angels " från 1966.

Måste rätta mig själv..
-Det var så det var förr i tiden, kolla på Sons Of Anarchy som är i nutid, bara en massa jidder och inte så mycket åka.
Håller mig till Hagis läger =)

Elexem
2012-06-21, 22:29
Som jag sagt förut, jag och många med mig är med i FPM (FyllPåseModellen) då bygger man hojj och åker runt och dricker sprit (om man vill), lyssnar på rock'n roll och umgås med trevliga människor oavsett om de kör Lambretta eller är Johevas vittnen.

thb;

hasse diesel
2012-06-21, 22:59
Love itthb;
Som jag sagt förut, jag och många med mig är med i FPM (FyllPåseModellen) då bygger man hojj och åker runt och dricker sprit (om man vill), lyssnar på rock'n roll och umgås med trevliga människor oavsett om de kör Lambretta eller är Johevas vittnen.

ViLa
2012-06-22, 00:43
Hej,

Jag och några kompisar har relativt nyligen tagit kortet och är ute och kör turer lite då och då. Vi har lekt ihop en logga till vårt "gäng" som vi tänkte trycka upp på tröjor. Dock undrar vi lite hur det kommer uppfattas. Emblemet/Loggan är kraftigt inspirerad av diverse outlaw-gängs loggor, dvs. en bild i mitten, halvmåne formad text ovan och under.

Hur skulle ni uppfatta detta? Vi är 5-6 stycken snälla gossar som bara tycker det är kul att köra hoj och leka tuffa.

Coolt! klart ni ska göra det wa;

Maija
2012-06-22, 00:52
Det finns ju klubbar och så finns det klubbar................. Man kan ju inte dra alla över samma kam eller?? Och tillhör man en gemenskap man är glad över att va me´i så visst inte är det fel att visa så vkg; Vad var och en sen är stolt över är ju en annan femma ;)

cybercount
2012-06-22, 23:58
Ska man köra med 3-delad patch så är det iaf bra att vara informerad om vilka problem som kan uppstå. Enligt SBM's praxis så ska man väl visa upp sin tänkta patch i exempelvis Scanbike och se om någon protesterar. Sedan får man köra med frontmärke ett tag (1 år?) innan man år godkänd som ryggmärkesklubb. Annars kan det ju vara bra att göra som andra föreslagit och avstå från att kalla sig mc och i stället använda mcc, mck eller rc och lite annan design på patcharna. Själv ramlade jag in i H.O.G-klubben efter köp av ny H-D och mitt chapter visade sig bestå av ett gäng riktigt sköna gubbar och gummor som gillade att åka hoj så där trivdes jag alldeles utmärkt :-)

Fredrik_t
2012-06-23, 01:39
Jag försöker igen då; vad står SBM för? Som jag skrev i mitt inlägg; jag skulle verkligen vilja veta vad problematiken handlar om. Om inte annat för att slippa bollträ och dylikt. Någon som hyfsat sakligt kan förklara?

/Fredrik

robbbull
2012-06-23, 10:01
Som jag sagt förut, jag och många med mig är med i FPM (FyllPåseModellen) då bygger man hojj och åker runt och dricker sprit (om man vill), lyssnar på rock'n roll och umgås med trevliga människor oavsett om de kör Lambretta eller är Johevas vittnen.
Smoke

Sanniz
2012-06-23, 11:31
Jag försöker igen då; vad står SBM för? Som jag skrev i mitt inlägg; jag skulle verkligen vilja veta vad problematiken handlar om. Om inte annat för att slippa bollträ och dylikt. Någon som hyfsat sakligt kan förklara?

/Fredrik

SBM = Swedish Bike Model, dvs det som vi på svenska kallar Sverigemodellen. ;)

Problematiken har med utförande av ens patchar, text, eventuella färger, samt antal man bär osv... det beskrivs säkerligen bäst av personen, som man hänvisar till i tidningen Scanbike. Dvs, då får du säkerligen korrekt svar med, utan eventuella spekulationer.
Lite kan man beskriva det, som med copyrightade företagslogon osv, som du verkar syssla med (om jag förstått saken rätt).
Men som några också skriver, kan man kringgå eventuella problem, bara man följer vissa råd här inne.
Problemen annars har alltid funnits mer eller mindre sedan SBM grundades, så det är inget nytt fenomen "att riskera ett bollträ i skallen". *L*
Dock förstoras oftast det hela, i samband med att tråkiga saker sker. Och många verkar då för stunden även glömma, alla klubbar inom en viss modell som faktiskt är trevliga och skötsamma hela tiden, men ändå valt att följa t ex SBM modellen.

- - - Uppdaterad - - -

Hagis.

Du har en del poäng, men samtidigt får man inte glömma att rykten och spekulationer oftast förstorar saker med, som i många fall kan svärta ner en modell (som uppenbarligen många gillar att ingå i trots allt). Så helt fel kan den ju inte heller vara.
Dock gillar jag att man har alternativ med. För man skall ju kunna hitta den del, man trivs bäst med också.
SBM har sina för- och nackdelar med, liksom andra varianter också. Oavsett vilket, så tar det ändå både tid och engagemang av sina medlemmar. Och samtidigt får man ge eloge för de som orkar driva allt med, sådana eldsjälar.
Jag hoppas det går bra för Legion med. Låter som ett helt ok koncept med, för de som inte vill ingå i SBM. :)

Sanniz
2012-06-23, 11:37
******

Däremot tycker jag, att man skall separera skilda händelser från de olika alternativen. Tråkigheter kan hända i alla varianter, speciellt om allt börjat att växa sig för stort (och eventuellt pengavinningsintresse även smugit sig in i bilden).
Att alltid dra upp händelser, speciellt om man ej vart personligen inblandad i det hela, ex det som skedde i Skåne och dels HI, tycker jag är fel. Speciellt om man inte håller sig till alla sanna och konkreta fakta. Det är för mycket spekulationer och fantasibilder emellanåt. Konstigt nog ser man allt som oftast inte de inblandade medverka i sådana trådar heller, vilket snart ger upphov till en form av skröna (som många verkar anamma till fullo).

Jag kommer alltid att köra med mitt motto...
Alla är ansvariga för det de gör, oavsett om de är fulla, nyktra osv... Gör de något fel (olagligt), får man ta sina följder. Sedan spelar det ingen roll om man är vanlig Svensson eller fullpatchad.
Jag vill mest bara ha kul och hoppas att folk hellre kör hoj än enbart super sig fulla på fester. ;)

Hagis
2012-06-23, 11:39
Kontakta zillen! Du når honom via en annons i scanbike! Du får inte några svar i ett öppet forum, det bara är så ;)
Leta reda på tråden "sbm eller inte sbm" så får du en humm om vad det handlar om!

Du har fått så bra svar som du möjligen kan i öppna forum! Detaljerna får du nog ta del av via zillen som sagt :)

Sanniz
2012-06-23, 11:48
Citerat ur Scanbike...

Vid nystartande av MC-klubb

För att förhindra eventuella problem, samt för att kunna ställa frågor angående nybildandet av mc-klubb, ring "Zillen" 0737-24 02 10.
Eller maila sverigemodellen@sorek.se

Fredrik_t
2012-06-23, 12:04
Hagis och Sanniz: Tack, då vet jag lite mer om vad det handlar om. Det är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne.

Alltså borde kanske jag passa mig för att formge en logotype och märke åt en ny startad klubb. Har fått den frågan nämligen...

/Fredrik

cybercount
2012-06-23, 14:41
Du behöver väl inte oroa dig för designen,är ju klubben som ska bära den :I:. De får ju kolla upp färger etc i förväg, eller se till att skicka in din design för godkännande :-)

Maija
2012-07-03, 01:16
Men om vi svänger det så här då: Om man inte hör till nån klubb eller nåt gäng, de träffar jag varit på nu så tycker jag att man inte får en chans att visa vem man är som nykomling för umgås du med tjejer är du antingen tillgänglig för alla eller annars stämplad och umgås du med killar så undrar de med killarna vem som har frugan med??? Hoppas jag har fel men det är den uppfattning jag har fått - därför tror jag det skulle va bättre med att höra någonstans själv för då står man ju där som sig själv och inte tillhörande någon annan.... Eller har jag fel?

Sanniz
2012-07-03, 01:23
Men om vi svänger det så här då: Om man inte hör till nån klubb eller nåt gäng, de träffar jag varit på nu så tycker jag att man inte får en chans att visa vem man är som nykomling för umgås du med tjejer är du antingen tillgänglig för alla eller annars stämplad och umgås du med killar så undrar de med killarna vem som har frugan med??? Hoppas jag har fel men det är den uppfattning jag har fått - därför tror jag det skulle va bättre med att höra någonstans själv för då står man ju där som sig själv och inte tillhörande någon annan.... Eller har jag fel?

Nja, inte är det väl alltid så, att man som tjej med stort kill-umgänge alltid skulle stå som man vore tillgänglig för alla? Det beror nog på med vilka man är och hur man är som person.
Själv höll jag ofta till med mest killpolare (i sporthoj epoken)... Folk utifrån fnös på näsan och ansåg att jag måste vara lättfotad, vandringspokal... Killarna själva glömde ibland bort att man faktiskt var ett fruntimmer (skall man ta det som komplimang eller tvärtemot? *s*). Sanningen var att jag var tillsammans med ena killen, kompis med resten och tyvärr allt som oftast enda tjejen i gänget. :)
Så var det iofs nästan med, när jag pluggade på teknis på 80-talet. :D
Dock kan ju en väst t ex lättare påvisa en tillhörighet. Åtminstone om man är i bikersvängen. Men vad som är rätt eller fel, borde bara man själv behöva avgöra.

883r
2012-07-03, 01:44
Ganska kul resonemang, att man står som sig själv om man har en väst som visar att man tillhör nått. I min värld är man alltid representant för nått annat om man bär färger.

Maija
2012-07-03, 02:02
Nja, inte är det väl alltid så, att man som tjej med stort kill-umgänge alltid skulle stå som man vore tillgänglig för alla? Det beror nog på med vilka man är och hur man är som person.
Själv höll jag ofta till med mest killpolare (i sporthoj epoken)... Folk utifrån fnös på näsan och ansåg att jag måste vara lättfotad, vandringspokal... Killarna själva glömde ibland bort att man faktiskt var ett fruntimmer (skall man ta det som komplimang eller tvärtemot? *s*). Sanningen var att jag var tillsammans med ena killen, kompis med resten och tyvärr allt som oftast enda tjejen i gänget. :)
Så var det iofs nästan med, när jag pluggade på teknis på 80-talet. :D
Dock kan ju en väst t ex lättare påvisa en tillhörighet. Åtminstone om man är i bikersvängen. Men vad som är rätt eller fel, borde bara man själv behöva avgöra.

Jamen precis.... Känns något obekvämt i dagsläge :S men å andra sidan ska man kanske inte tänka så mycket utan man är men där man trivs å så får andra tycka vad de vill. Ingen väst i världen kan väl täcka alla dumma frågor och kommentarer, det är något man tydligen får leva med vare sej hur man försöker :)) Tror man kör vidare på lone rider konceptet ett tag till :) Tack för den insiktenthb;

Sanniz
2012-07-03, 08:55
Ganska kul resonemang, att man står som sig själv om man har en väst som visar att man tillhör nått. I min värld är man alltid representant för nått annat om man bär färger.

Klart du representerar något när du bär väst med färger, men du stärks även som person utåt i det hela med västen. Sedan om det gäller SBM eller andra alternativ, en tillhörighet gör ju dig oftast mer accepterad bland andra, än om du kommer utan (dvs om du nu inte råkar vara fruktansvärt populär som "lone wolf"). Och som tjej märks det säkerligen av ännu mer.
Västen är ju inte bara klubben, utan även personen. Och en klubb med dess färger, är ju aldrig starkare än sin svagaste länk heller. Så om ditt inlägg har att göra med, hur du tolkar vissa klubbars färger, så är det ju din syn på väst tillhörigheten. Och tänk då på, att en väldigt stor massa (utanför bikermiljön) oftast drömmer alla med någon form av väst med tillhörighet, oavsett vart du tillhör (SBM, motorklubb, HOG osv)...
För dom är alla med en påvisad tillhörighet i västform "kriminella bikers"... För det är så myndigheter och massmedia framställer det hela nu för tiden. De tar inte hänsyn till typ av klubb eller så. Kanske därför vissa typer av donationer numera också försvårats vid en mängd olika run.