handdator

Visa fullständig version : 1340 evo trim?



Krona
2012-06-19, 21:44
Tjena gott folk.

Har skaffat mig en Harley-chopper med en evo 1340 92:a i.. går fint och är lättstartad med endast kick :)
Funderar på lite mer krut med tiden. Just nu: orörd motor, raka rör, kn-filter i en kuryakyn hypercharger luftrenare.

Några idéer för lite mer drag? Låt säga en budget på 15000:-

(Vanskligt att trimma 20 år gammal evo?)

Mvh/Krona

Latjo
2012-06-19, 22:10
Vanskligt skulle jag inte säga..

För 15 rök tycker jag det känns som du bör satsa på nytt rör och bestycka om fuggen.
Ny kam och porta topparna.
Sen är det bara hålla i dig thb;

Krona
2012-06-19, 22:55
Precis åt det hållet jag anade.. Dock hade jag hoppats på att kunna behålla mina raka rör 2-2. Något tips på kam? Någon erkänt duktig harley-mek i blekinge/södra sverige för portning m.m?

Broder Dalton
2012-06-19, 23:15
OK Hur långt har den gått? 92-99 = bästa EVOn Ta komptest och se om den trycker bra/jämnt 140-145 PSI
Grundförutsättning för trim är att den är frisk!

Skit i portning, snyggt ventiljobb + putsa kanter kanal/säten Decka lite för aning högre komp

Kam: Sifton 143 S-E 4 Andrews EV 27/EV 3 Crane 316 med lite knuffat komp = 9,5:1 alternativt S&S 508 (den sitter i S&S 80" motorer=mkt vrid) eller Andrews 13 ( båda m orig-komp)

Behåll CV Kör 45 låg C65 nål 180 main Byt avgassystem till 2-2 m slipons eller 2-1

Dragpipes ger tyvärr aldrig bra vrid/mellanregister. + hopplösa att bestycka i mellanregister
pga reversion, speciellt m vassa kammr

Tjatar igen,,, tänk vridmoment mellanregister 2500-5000 där du kör !
"95 hästar vid 6300" är rätt ointressant......

De klassiska felen vid trim: För vass kam med för lågt komp= trött på låg och mellanvarv, fel avgassystem, för hög utväxling

Ta bort KurreJuckin luftrenaren Alldeles för trång runt filtret (ger +5 hp..LOL)
Kör S-E ,S&S NESS

Bra tändning exvis S&S Super Stock (Går att ställa för kick) + kör VOES!!

Det hör får du in långt under 15` Vill du ha mer= köp större motor 100" 113"

Krona
2012-06-20, 18:20
Du verkar ha bra koll på doningarna Onatop.. men satan så du rör till det för mig.. haha.

Finns det några snygga pipor 2-2 som skulle göra jobbet? Vill hålla stilen på hojen!

Menar du allvar med att byta luftrenare? (är inte ute efter tusendelar på strippen nu.. bara lite mer tryck)

Broder Dalton
2012-06-20, 19:27
Krona Du frågade om mer effekt

KurreJuckin med flappar är helkass effektmässigt sett (För trång mellan burk och filter= kasst flöde)
Har sett det på bromsbänk flera gånger där det slutat m att ägaren tagit bort den
Tycker du den e snygg? Låt den sitta!



Dragpipes samma sak : dödar vridmoment och hopplösa att bestycka Kolla S&S video i ämnet på Youtube
Tycker du dom e snygga? Låt dom sitta!

Om du behåller grejorna ovan kan du spara in pengar på portning vassa kammar mm
Ställ tändn , bestycka gasare så gott det går + åk och njut!

Annars: Kam 230-240 grader Insug stänger 30-35 9,0- 9,5 komp Snyggt ventiljobb Nya ringar
Bra tändning m rappa kurvor + VOES 2-2 Slipons och riktigt luftfilter
72-76 hp/ 5300 och snygg vridkurva i området 2000-4800 Bra 80" gatmotor
En snälltrimmad Evo 1340 är lagom rapp och jävligt pålitlig!
Dito m 11:1, 265 graderskammar och 95+ hp har väldigt hög PMS-faktor...


Annars kan du ju göra som ett par garagepolare Köpa ULTIMA 120" och köra m korta dragpipes och döskalleluftrenare
Av dom 130 hästar (Yeah right..)en sån ska ge blir det 95 kvar och det kan ju funka..

O

Krona
2012-06-20, 21:26
Allright.. som sagt, du verkar ha bra koll på doningarna.

Luftrenaren är inga problem i sig att fimpa, trodde dock den lämpade sig bra.
Dock suger det att sätta på klumpiga pipor.. riktigt fult enligt min mening på en stelbent swedish stile chopper oldschool.
Men men, man får kanske kompromissa.
Tack för bra svar Onatop!

Broder Dalton
2012-06-20, 21:44
Krona

Swedish stelben = aldrig fel! (IOFS tycker jag att en klassisk S&S Teardrop passar bättre än KurreJuckins junk..)

Om cykeln startar och går OK, skit i det här nu. Åk, låt solen skina på dig och ta det i vinter!

Ha en skön sommar!

racechopper
2012-06-20, 21:58
Raka rör kan bli liite mindre dåliga med bricka/skruv trixet så man får lite motstånd i dom.
Annars som redan sagts större motor och rakarör så hamnar du på samma effekt som original HOG ;)

Krona
2012-06-21, 23:07
En fundering bara.. Måste även ett 2-1 ha fläskig slutburk för att funka? svårt som fan att hitta 2-2 som funkar ens lite med hojstuket samt med kick.