handdator

Visa fullständig version : Funderar starkt på att montera ett 280" däck!



pipps83
2012-06-18, 14:56
Efter att ha läst om alla erfarenheter som dom i staterna har av att montera 280" däck på orginal fälgen så känner jag mig övertygad om att det kommer funka bra! Har inte läst något negativt hittils på 1130cc.com.

Vad är eran tanke om detta?

Latjo
2012-06-19, 06:54
Kör på
Borde inte vara något problem.
Jag har beställt ett 260 till min Rocker. skulle inte få in 280 under skärmen men på fälgen går det att bända på.

När man breddar bak men inte fram. Kan det kännas som hojen vill "falla" innåt när man svänger.

L

Knutte
2012-06-19, 17:26
Oftast blir det inte bredare för att man sätter på ett fetare däck.
Att det känns som om hojen vill "falla" när man svänger är bland annat pga att profilen blir högre på däcket plus att däckets radie blir mindre.
Med radie menar jag slitbanans radie när man ser däcket bakifrån.
Med andra ord, det blir som en topp på däcket.

mikk
2012-06-26, 08:37
Lägg gärna upp en bild på resultatet. Funderar på 280 jag med inför nästa däckbyte.

Skuggan
2012-06-26, 09:28
Kolla http://www.1130cc.com/ <- Där finns mängder med trådar och bilder på 280 sulor.

pipps83
2012-06-26, 09:34
Har läst alla trådar på 1130cc.com och där har jag inte hittat något negativt alls med att ha ett så brett däck på fälgen, det enda som bekymrar mig är om mekanikern som skall sätta på däcket verkligen kan göra det då detta verkar vara lite trixigare.

Skuggan
2012-06-26, 18:23
Har läst alla trådar på 1130cc.com och där har jag inte hittat något negativt alls med att ha ett så brett däck på fälgen, det enda som bekymrar mig är om mekanikern som skall sätta på däcket verkligen kan göra det då detta verkar vara lite trixigare.

Precis, folk verkar nöjda. Går lika bra om inte bättre så som jag har uppfattat det, fast det är som du säger. Vem vill kränga på däcket? :)

Knutte
2012-07-11, 21:08
Nå hur gick det nu grabbar.
Berätta. Fick ni på 280 däcket??????????????????
Skuggan: Läser man här så är folk inte SÅ nöjda!!
http://www.1130cc.com/forums/showthread.php?t=164935

BrännJack
2012-07-12, 12:49
Oftast blir det inte bredare för att man sätter på ett fetare däck.
Att det känns som om hojen vill "falla" när man svänger är bland annat pga att profilen blir högre på däcket plus att däckets radie blir mindre.
Med radie menar jag slitbanans radie när man ser däcket bakifrån.
Med andra ord, det blir som en topp på däcket.

Men faller man då? Eller är det bara en känsla?

Knutte
2012-07-14, 12:47
Men faller man då? Eller är det bara en känsla?

När man sätter på ett däck som är bredare än vad fälgen är gjord för blir radien på slitbanan fel.
Istället för att man har en rund fin radie på slitbanan så blir det en topp på däcket.
Det känns kanske inte så mycket om man kör rakt fram (den blir kanske lite spårkänslig).
Men när man skall lägga den i svängar blir det konstigt.
Istället för en rund och fin radie så att man kommer ner i svängarna mjukt och fint kommer mc.n att falla
in i svängarna eftersom radien är mindre.
Ett exempel är om du kollar in ett ägg. Den trubbiga sidan är orginal däcket och den spetsiga är med det feta däcket.
Ägget tippar fortare om det sätts på den spetsiga sidan iställer för den trubbiga.
Ett fetare däck gör också att profilen på däcket blir högre.
Orginal är det 240/40-18. Då är däcket 96mm högt.
väljer du ett 280/40-18 så blir däcket 112mm högt.
Lägg då även till att däcket reser sig för att fälgen är för smal.
Jag vet inte exakt men skulle tro att det blir ytterligare ca 10mm högre.
Helt plötsligt har däcket blivit 26mm högre än orginal. Då kan man ju lika bra köpa en Motard ;-)

BrännJack
2012-07-14, 12:57
När man sätter på ett däck som är bredare än vad fälgen är gjord för blir radien på slitbanan fel.
Istället för att man har en rund fin radie på slitbanan så blir det en topp på däcket.
Det känns kanske inte så mycket om man kör rakt fram (den blir kanske lite spårkänslig).
Men när man skall lägga den i svängar blir det konstigt.
Istället för en rund och fin radie så att man kommer ner i svängarna mjukt och fint kommer mc.n att falla
in i svängarna eftersom radien är mindre.
Ett exempel är om du kollar in ett ägg. Den trubbiga sidan är orginal däcket och den spetsiga är med det feta däcket.
Ägget tippar fortare om det sätts på den spetsiga sidan iställer för den trubbiga.
Ett fetare däck gör också att profilen på däcket blir högre.
Orginal är det 240/40-18. Då är däcket 96mm högt.
väljer du ett 280/40-18 så blir däcket 112mm högt.
Lägg då även till att däcket reser sig för att fälgen är för smal.
Jag vet inte exakt men skulle tro att det blir ytterligare ca 10mm högre.
Helt plötsligt har däcket blivit 26mm högre än orginal. Då kan man ju lika bra köpa en Motard ;-)

Klockrent förklarat vic; Måste ju bli lite lurigt att svänga så klart thb;