Logga in

Visa fullständig version : Anonym eller ej på forumet...

Sanniz
2012-06-17, 21:20
Undrar mest, varför man väljer att antingen visa sig mer personligt eller inte alls här på forumet.
Själv skulle jag i alla fall finna det mer kul och intressant, om man åtminstone som "inloggad VIB medlem" kunde se lite mer information om alla andra.

Själv har jag inget att dölja, så jag visar gärna vem jag är...
Men lite trist, när folk inte ens vågar skriva stad eller så på sina presentationer...
För sådant kan ju underlätta för kontakt med, till exempelvis gemensamma åkturer på hoj osv.

Är du anonym eller ej?

RilleHD666
2012-06-17, 23:26
Jag hittade inte dem intällningarna förän nu så jag blev mer anonym än jag var innan men inte för medlemmar.

crank
2012-06-18, 02:26
man ska passa sig på internet =( mitt i allt tar tjuvarna reda på din adress å sen tar din cyckel , lite nojjig jaa

gronvit
2012-06-18, 08:12
Anonym, vill man köra är det bara bestämma tid & mötesplats.
Favoritfärg mm känns ointressant.

ViLa
2012-06-18, 08:18

Jo men din måste måste va grönt å vitt antar jag :)

Noyen
2012-06-18, 08:21
Anonym, vill man köra är det bara bestämma tid & mötesplats.

+1.Fattar inte folk som vill vika ut sej och familjen på t.ex facebook.Favoritfärg ?
Kommentarer överfödiga.

Nä,har så bra självförtroende så jag behöver inte söka bekräftelse via nätet ;)

gronvit
2012-06-18, 08:37
Jo men din måste måste va grönt å vitt antar jag :)

Ha ha!
Busted...

Sanniz
2012-06-18, 10:32
Nu behöver man kanske inte vika ut sig totalt. Men visst är det mer kul, att veta vilken landsända man hittar alla personer på. Och sedan gillar jag lite presentation med. Men skriva, att man är på semester och så är ju inte nödvändigt heller. Misstänker att faran är större, om man är med på Facebook och hela tiden uppdaterar sin status där osv. ;)
Och vill någon exempelvis stjäla ens hoj... Ja, då vågar man nog inte ens åka ut med den, om man är paranoid nog. För det räcker med, att fel person ser hojen. Antingen snor de den på plats eller spårar den via "bilregistret". Inte så svårt alls i detta land.

För visst är det roligare, att spana in en medlemssida där det står mer än ett nick och att de kör Harley Davidson? ;)
Dock kan ju ett förslag vara, att man kan välja hur mycket som visas öppet för de som ej är fullständiga medlemmar här på Harley Forumet. :D

Niko
2012-06-18, 12:18
Håller faktiskt med om att det kan vara lite kul och att det bidrar till en lite gemytlig stämning om folk är lite mera öppna.
Visst, favoritfärg är väl inte så jävla intressant, men ett foto och sin hemort tycker jag nog man kan lägga ut.
Själv har jag bidragit med både foto på mig, samt även mitt telefonnummer i en tråd tidigare i år.

John Brandt
2012-06-18, 13:35
Är nog lite facebookskadad pga mina ringa ålder.. Skiter också i favoritfärg men känns gediget som Niko skrev att veta något om de man tjötar med tex nån bild på hojen och hemort eller liknande. Jag är ju ioförsig facebookkopplad så kanske är i det extrema laget åt andra hållet.

Sanniz
2012-06-18, 13:45
Det underlättar ju också, att snabbare se om det ens är en idé att fråga någon annan som är åksugen, om man ser vilken del av landet folk huserar i. :D
Och man behöver kanske inte visa en ansiktsbild heller, men kanske en bild där man sitter på hojen med hjälm på?

Själv undviker jag Facebook, men är annars väl medveten om både risker och fördelar med internet. Jag figurerar ju på en del andra communitys också, så direkt hemlig som person är jag ju inte heller. :D
Sedan kan det också vara lite skoj, om man är ute med hojen, på mc fest osv, när folk kommer fram som faktiskt känner igen en också. Kan ju vara ett kul och avslappnat sätt att skapa kontakt med varandra.

Man behöver som sagt var inte avslöja allt i en presentation, men man kan ju ge lite fakta i alla fall. ;)

cybercount
2012-06-18, 14:36
Personligen använder jag facebook men visar bara saker för vänner, är dock "anonym" på forum och liknande så man inte ska kunna koppla ihop och kartlägga mina olika profiler/medlemsskap...being paranaoid doesn't mean noone is out to get you...

Lasse.S
2012-06-18, 14:47
Hur gör du när du är ute och åker, kör du falsk skyltat eller tar du bara av plåten för att vara anonym ;)

man ska passa sig på internet =( mitt i allt tar tjuvarna reda på din adress å sen tar din cyckel , lite nojjig jaa

gronvit
2012-06-18, 15:54
Håller faktiskt med om att det kan vara lite kul och att det bidrar till en lite gemytlig stämning om folk är lite mera öppna.
Visst, favoritfärg är väl inte så jävla intressant, men ett foto och sin hemort tycker jag nog man kan lägga ut.
Själv har jag bidragit med både foto på mig, samt även mitt telefonnummer i en tråd tidigare i år.

Att vara trevlig och bidra till en gemytlig stämning är ju skitviktigt. Men jag tycker inte man behöver dra sin livshistoria om man inte vill utan att vara otrevlig.
Stöldrisken, att välja vilka som kan kontakta en per telefon osv är ju en annan sak.
Jag har träffat, fått hjälp, pratat i telefon och kört med många medlemmar här genom detta forum. Senast igår. Men här vet man ju inte vilka som kollar, lika bra att vara anonym tills man ses på ett fik istället.

Sanniz
2012-06-18, 17:09
gronvit

Var går gränsen för dig vad som är anonymt då? Att bara skriva att man kör Harley eller att nämna var i landet man befinner sig i?
Jag tycker inte, att man direkt avslöjar något då direkt.
Och de som verkligen vill hitta en på internet... De hittar en ändå, hur hemlig man än försöker vara. Dataintrång är som sagt var inte ovanligt alls.
Vill man inte avslöja sig alls, då skippar man allt vad internet heter. För numera måste ju operatörerna spara det som "skickas och mottags", om vissa personer får för sig att man rör sig i någon form av mörkerzon. Sedan finns det ju de, som ändå kan ta sig in på ett privat konto, mest för att de bara kan och tycker att det är skoj.
Datatrafik är aldrig säker, oavsett vad en del säger. Det handlar mer om när de lyckas, inte tvärtom. *L*
Så lägga ut stad och lätt information avslöjar ju inte en person direkt.

xbones
2012-06-18, 18:11
Jag personligen har inte fjäsboka men har presenterat mej o skriver i tråden Idag tex. Har inget att dölja så Why not?

cybercount
2012-06-18, 18:23
Sen vissa saker som att jag kör HD och bor i Uppsala, det törs jag lämna ut =)

hasse diesel
2012-06-18, 18:25
Hej jag heter Hasse Dahlgren och bor utanför Kalmar End of discussion:)

ViLa
2012-06-18, 18:59
Alla gör som dom vill, end of story

gronvit

Var går gränsen för dig vad som är anonymt då? Att bara skriva att man kör Harley eller att nämna var i landet man befinner sig i?
Jag tycker inte, att man direkt avslöjar något då direkt.
Och de som verkligen vill hitta en på internet... De hittar en ändå, hur hemlig man än försöker vara. Dataintrång är som sagt var inte ovanligt alls.
Vill man inte avslöja sig alls, då skippar man allt vad internet heter. För numera måste ju operatörerna spara det som "skickas och mottags", om vissa personer får för sig att man rör sig i någon form av mörkerzon. Sedan finns det ju de, som ändå kan ta sig in på ett privat konto, mest för att de bara kan och tycker att det är skoj.
Datatrafik är aldrig säker, oavsett vad en del säger. Det handlar mer om när de lyckas, inte tvärtom. *L*
Så lägga ut stad och lätt information avslöjar ju inte en person direkt.

Hagis
2012-06-18, 19:51
Kan väll känna lite som dom flesta har påvisat åt båda hållen! Visst vore det intressant att "lära känna" folket här bättre! Men det går ju faktiskt att höra av sig till folk och säga hej! Och för dom som verkligen vill lära känna någon så har vi ju festen om ca 2 veckor! Jag anser att man ska hålla sin information begränsad på nätet! Den nya brottsligheten rider som en surfare på vågen av internet information! Jag vill avgöra själv vem jag delar med mig av vad till så nä jag är nog lite paranoid på den frågan även om jag skriver i bloggen, men jag delar inte med mig av något som går att använda mot mig :)

xbones
2012-06-18, 20:26
Rätt Hagis om festenthb; Det är ju en ypperlig chans att träffa folk som skriver o tjötar med här på forat! Så kom igen Folks,ses på träffenbr;

Vajtan
2012-06-18, 21:24
Ähh.....

slycke
2012-06-18, 21:38
Är inte sådär jätteanonym, mitt nick är där jag bor vic; sen om någon vill hälsa på så gör det när jag är hemma annars ljuder larmet så förskräckligt st; sen är jag en sådan där som vågar vägra Facebook, när faan skulle jag ha tid med det? nej tack detta forum räcker för mig.

Sen håller jag med Hagis och xbones, vi ses på HF-träffen, jag ser fram emot att få dricka en br; eller två med bröder och systrar härifrån....

Sanniz
2012-06-18, 22:08
Angående festen... Alla har kanske varken tid, pengar eller semester för att åka på den. Det finns massor av saker, som jag egentligen velat göra. Men nu är första prioriteringen hemma, att rädda vår egna firma inom taxi (som är i en djup lågkonjunktur just nu)...
Så åker jag på något, är det närmare och när jag orkar och har tid och så över. *L* Man kan inte alltid göra allt man vill...

Angående inte påtala sådant som kan användas emot en...
Harleyn är ju redan en sådan sak. ;)
Jag förlorade nästan hela min kompisskara, när jag hamnade i bikervärlden... För alla hade sin bild om "sådana". Mest roligt över det hela har jag, för den kompisskaran tillhör andra grupperingar i samhället som inte heller accepteras "all the way" av resten... Ganska intressant, att en s k "öppen" gruppering ändå tar avstånd för nästa.
Jag vet hur det är att vara svartrockare... Jag vet hur det är att vara ute på en viss typ av klubbar (ex fetischklubbar)... Jag vet hur det är att umgås med folk i bikervärlden och att ha Harley.
Allt kan vändas emot en, om man har otur.

Själv föredrar jag att själv lära känna folk och inte döma dom efter vad andra säger till mig...
Jag tycker i alla fall att mer information vore kul. :D
Jag har liksom aldrig passat in i den "vanliga standardmallen". :cool:

- - - Uppdaterad - - -

Sedan har jag dagar, då mina krämpor sätter stopp på allt... Hjärnan vill massor, men kroppen säger NEJ. :(

- - - Uppdaterad - - -

För mig är min trike terapi, bara jag är "fit for fight" den dagen med. :D

Ungefär som en härlig tölttur kunde vara på hästryggen, innan 2001.

gronvit
2012-06-19, 08:46
Alla gör som de vill.
Men jag tycker att "anonymiteten" är skön, jag har en del hojpolare som jag inte har haft en aning om vad de jobbar med eller hur mycket pengar de har under ganska lång tid.
Sen med tiden får man reda på allt det där, men då har man redan bildat sig en uppfattning om personen, som inte är baserad på efternamn, social status, jobb, ålder eller ekonomisk status. De värden som styr alldeles för mycket av resten av samhället. Jag tycker det är en skön grej med hojåkningen, det är så jag vill ha det.

racechopper
2012-06-19, 10:55
Bra skrivet där gronvit, håller med :)

Sanniz
2012-06-19, 11:47
Nu vet jag ju ej, om det borde hänga på status, ekonomi, sysselsättning m m, hur man behandlar en person eller kommer att gilla den. För döma, kan man ju göra redan på ett nick (om man har otur). *L*
Men kanske bikerkulturen slår igenom även hos de som "bara kör hoj" och inte är med i någon form av klubb... Kanske för att vi lever i en patriarkat värld.

Vissa saker kan jag jämföra med gamla upplevelser inom ridsporten. I "storhäst världen" är det oftast väldigt fixerat med allt, från person till ryttare och utrustning osv... Kanske därför många fann islandshästvärlden mer avslappnad. Där umgicks alla på lika villkor, oavsett status och summa på bankkontona. De som inte hade råd med allt, fick många gånger ändå haka på eftersom det fanns andra som kanske hade en häst över osv... Var någon sjuk till en redan betald kurs, ja, då kunde en ersättare ringas in på kort tid. Och man slapp betala något med. Detta eftersom pengarna ändå redan vart inbetalda i förskott. Sådant är dödsskönt för alla...

Nu ansåg jag ju inte, att man behöver berätta allt. Precis som gronvit skriver, så kommer ju annat fram med tiden med. Men jag tvivlar fortfarande på att det inte finns någon som dömer redan på nick. Kan tänka mig, att jag döms eftersom jag är tjej och det hörs på nicket.
Och så är det ju egentligen i verkligheten, som de flesta sanningar kommer upp i dager också. För på nätet kan alla vara vem de vill, så länge de slipper visa sig irl med. ;)

Inget fel med att vara anonym, men tristare för andra kanske. Speciellt som man kanske inte behöver ta upp så mycket för att slippa den totala anonymiteten.
Min fördom, för totalt anonyma, är att de egentligen har något att dölja och/eller inte vill stå upp för sina inlägg heller. Det är lätt att angripa vissa ämnen, om man slipper visa vem man är.

Kul i alla fall, att se reaktionerna angående ämnet. Och visst har alla ett fritt val.
Jag berättar gärna mer om mig med, om någon frågar. Dock är det ju först i ett verkligt möte, man egentligen vet vem och vad en person går för.