handdator

Visa fullständig version : Installera progressiva dämpare bak



CrazyVic
2012-06-14, 20:27
Har sökt och sökt utan att hitta någon "how to"-tråd som behandlar detta.

Tycker Boben är lite för hög där bak så härom dagen beställde jag ett par 11" progressiva dämpare efter att ha blivit sågad vid fotknölarna när jag frågade om sänkningsblock. W;

Fick hem dem i dag och tanken är alltså att installera dem till helgen. Frågan är då hur man gör detta på bästa sätt. Min plan är att helt sonika skruva av ena dämparen först, sätta mig på sadeln samtidigt som jag pillar dit nya dämparen och sen skruva loss den gamla, ihoptryckta dämparen på andra sidan. Kan detta gå vägen eller är det en idiotisk idé? Allt detta medan hojen står på stödet. Har ingen domkraft och känns onödigt att köpa en för detta syfte, om det inte i allra högsta grad behövs.

Vad tror expertertna på forumet. Går det eller går det inte?

763676377638

Undrar även om någon vet skillnaden på "Drag Specialties Shocks by Progressive Suspension" och Progressives egna? Dessa var nämligen 30 % billigare.

Henrik Forslund
2012-06-14, 23:18
Prova din ide men jag e tveksam.
Om ni är två, så ta bilens domkraft medans den andre håller balansen. Räcker ju att du kan justera läget på baksvingen för att få dit dem nya.

CrazyVic
2012-06-14, 23:47
Ja, alltså, hade jag varit hemma i fosterlandet hade det inte varit något att orda om. Här nere får det bli lite MacGyver-lösningar ibland då jag varken har tillgång till verktygssamlingen eller mekande vänner. Hålla en domkraft kan vem som helst göra men det bygger på att jag har en domkraft. :I:

Ska testa iaf. Är det någon som försökt får ni gärna meddela resultat, annars får ni snart reda på om det går.

Henrik Forslund
2012-06-15, 00:25
Lycka till

Bikebandit
2012-06-15, 02:03
Min plan är att helt sonika skruva av ena dämparen först, sätta mig på sadeln samtidigt som jag pillar dit nya dämparen och sen skruva loss den gamla, ihoptryckta dämparen på andra sidan.

...och sedan när du vill byta ut den andra ihoptryckta sidan vad tycker du skulle hända nh; c0p

vänta tills du få hjälp av någon eller köpa en riktig bike lift...den i videon är oftast billigast.


http://www.youtube.com/watch?v=SVi1gKoW_FY&feature=related

http://www.abbastands.co.uk/Images/Products/Display/custom.jpg

royner
2012-06-15, 08:36
Har sökt och sökt utan att hitta någon "how to"-tråd som behandlar detta.

Tycker Boben är lite för hög där bak så härom dagen beställde jag ett par 11" progressiva dämpare efter att ha blivit sågad vid fotknölarna när jag frågade om sänkningsblock. W;

Fick hem dem i dag och tanken är alltså att installera dem till helgen. Frågan är då hur man gör detta på bästa sätt. Min plan är att helt sonika skruva av ena dämparen först, sätta mig på sadeln samtidigt som jag pillar dit nya dämparen och sen skruva loss den gamla, ihoptryckta dämparen på andra sidan. Kan detta gå vägen eller är det en idiotisk idé? Allt detta medan hojen står på stödet. Har ingen domkraft och känns onödigt att köpa en för detta syfte, om det inte i allra högsta grad behövs.

Vad tror expertertna på forumet. Går det eller går det inte?

763676377638

Undrar även om någon vet skillnaden på "Drag Specialties Shocks by Progressive Suspension" och Progressives egna? Dessa var nämligen 30 % billigare.

Tror inte du lyckas med det.....men jag har domkraft så vi kan fixa det i mitt garage!

CrazyVic
2012-06-15, 17:05
Hm. Får helt enkelt investera i en liten lyft. Det tråkiga är att den som pallar 300 kg går på 40 eur och 350 kg kostar dubbelt så mycket. ag; Känns som att det gamla talesättet "snålheten bedrar visheten" kommer väl till användning. :I:

Royner: Tack som fan men tyvärr lite för långt att åka.

Hur jag än gör så drar jag iaf upp lite bilder här i tråden på processen.

CrazyVic
2012-07-04, 18:50
Lyckades inte byta dämparna då skithylsorna jag hade tillgång till gick sönder. Två stycken. Nu är jag dock i Sverige och tog precis hjälp av min räka till lillebror som fick balansera hojen medans jag bytte. Det tog inte mer än fem minuter. Nu, i kombination med 180-däck, är det dock jäkligt trångt på skärmens insida. Tog även upp det i bakdäckstråden i dynaforumet.