handdator

Visa fullständig version : Bromsljus



Json
2012-06-14, 08:12
Bromsljuskontakten bak verkar att ha lagt av på fruns Soft tail springer. Någon som har koll på ofall det är ett vanligt fel och gärna lite tips och trix på hur man felsöker och byter den.

//Json

Lars Nilsson
2012-06-14, 10:15
Köp en verkstadshandbok..
Tom proffsen har sådana.
Kör in på bikeline eller till plattis o köp en.

IDI
2012-06-14, 12:47
Ta loss båda kablarna från bromsljuskontakten, bygla med sladdstump emellan kablarna till bromsljuskontakten. Slå på tändning. Om bromsljuset lyser då så är det fel på kontakten. Om det inte lyser när du byglar så är det lampfel eller någon kabel/anslutning som strular.

Json
2012-06-14, 15:37
@Lars Nilsson Verkstadshandbok har jag haft lika länge som den hojen funnits i garaget och läskunning är jag så vad gäller den biten är det inga prooblem. Jag ställde frågan för att det ibland finns trix eller tips folk skaffat sig av erfarenhet och gärna delar med sig av. Det är väl lite det som är meningen med ett forum som detta eller?

@IDI Tack för svaret i verkstadhandboken stod inget om att brygga över kablarna utan deras förslag vara att mäta resistansen mellan kontaktblecken på bromsljuskontakten. Nu skall jag köra till bikeline och köpa mig en ny bromsljuskontakt för 140kr

//Json

Json
2012-06-15, 17:46
Nu har fruns soft tail springer fått en ny bromsljuskontakt. Man undra lite varför man valt att montera kontakten bakom växellådan. Den sitter visserligen skyddad där men det är ju inte precis första stället man letar på. Fast en hydralkontakt kan ju monteras var som helst längs bromsledningen och då kanske den hamnade vid växellådan för att man skulle ha något att skruva fast den i ;-)

@IDI än en gång tack för hjälpen felsökning och byte tog 10 minuter ;-)

//Json

IDI
2012-06-15, 18:14
@IDI än en gång tack för hjälpen felsökning och byte tog 10 minuter ;-)

//Json

You're welcome! //Idi

Lars Nilsson
2012-06-15, 20:34
Nu frågade du ju även hur man byter den.
Ska du sura för att jag skrev att du borde ha en servicebok för att veta var den sitter osv så får du va det.
Och JA jag vet att det är ett forum.
No offense ment.

Lasse.S
2012-06-15, 21:15
Skall man kolla om bromsljuskontakten är trasig kollar man resistansen i den, skall var oändligt normalt och 0 ohm vid broms, kortsluta kablarna är ju ett sätt men utesluter ju inte att det är ett annat fel.

Json
2012-06-15, 21:22
@lars nilsson jag kan ju hålla med om att det var lite klantigt uttryck men jag var kanke trött ;-) btw jag är varken sur eller långsint. Ha en trevlig kväll

//Json