handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan 96 och 103?



Erik Lundberg
2012-06-14, 00:48
Är lite inne på att skaffa en Fat Bob så småningom. Har lagt märke till att den europeiska versionen finns med 96 motorn medan den amerikanska har den större 103 versionen. Vad är skillnaden mellan dessa motorer? Är det bara borrningen och större kolvar, eller är det andra saker i drivlinan som är kraftigare på 103 modellen? Någon som har jämfört de bägge modellerna? Intryck?

admin
2012-06-14, 01:13
103:orna kommer på 2013-modellerna i Europa ryktas det om. De presenteras efter sommaren i Sverige. Eftersom du ska vänta så gör det OM du inte kan få en 96:a till bra pengar. Räkna ca. 30.000,- att uppgradera från 96-103 i efterhand (1584-1690cc).

Erik Lundberg
2012-06-14, 11:35
Det låter bra, kommer troligen inte köpa något förrän till nästa sommar ändå. Har du någon aning om det går att montera balansaxlar på Dyna modellerna?

Broder Dalton
2012-06-14, 11:46
E-L: Eh? Varför skulle man montera balansaxlar på en Dyna?????

Går i alla fall inte,,, Helt olika block

Erik Lundberg
2012-06-14, 12:42
E-L: Eh? Varför skulle man montera balansaxlar på en Dyna?????

Går i alla fall inte,,, Helt olika block

Var och provkörde både Softail Black Line och Dyna Wide Glide härom dagen. Tyckte Dynan vibrerade lite väl mycket vid vissa varvtal men man kanske vänjer sig. I övrigt gillar jag Dyna modellerna mer, speciellt Fat Bob.

Jonasbaggen
2012-06-14, 12:51
Härligt att ha dig tillbaka på forumet, Onatop! Det har varit lite "mjukt" ett tag.
E-L: Eh? Varför skulle man montera balansaxlar på en Dyna?????

Går i alla fall inte,,, Helt olika block

CrazyVic
2012-06-14, 13:33
Hehe. Jag testade en järnsportster för ett par år sen och svor att aldrig någonsin köpa HD. Fy helvete vilka vibrationer. wa; Nu har jag dock en Dyna som är rena skinnfåtöljen i jämförelse. Körde dock några hundra mil på en Road King förra året och den är givetvis ännu bekvämare. Kan dock inte hålla med om att Dynan vibrerar speciellt mycket alls, förutom möjligen om man jämför med en japansk radfyra.

- - - Uppdaterad - - -

Nu såg jag att du har en japansk radfyra också. :D Menade inte att dryga mig. Körde själv nya generationen Hornet 600 för ett år sen och jämfört med den vibrerar Street Boben utan bara f-n, men inte så att det bekymrar mig över huvudtaget.

Noyen
2012-06-14, 14:00
Var och provkörde både Softail Black Line och Dyna Wide Glide härom dagen. Tyckte Dynan vibrerade lite väl mycket vid vissa varvtal men man kanske vänjer sig. I övrigt gillar jag Dyna modellerna mer, speciellt Fat Bob.

Hade hoj med balansaxlar tidigare och tycker det är skillnad mot FB,n som vibrerar en del.Vet en del som bytt till softail pga vibbarna
och har du arbetat mkt med skakande verktyg kanske det är nåt att tänka på.

Har testat 103 i softail -12 och personligen kvittar det kändes det som.Annars är FB,n en härligt busig hoj att köra faktiskt.

Bikerboy
2012-06-14, 15:02
Jag föredrar Dynamodellerna just pga att det känns mer som att hojen lever! Jag har kört en hel del japshojar förr, men dom känns könlösa i jämförelse. Visst, det kan vara kul ett tag pga effekten. Men det brukar gå över rätt fort...
Men jag tycker inte att Dynorna har elakartade vibbar. Skakar o ruskar sig på tomgång, visst. Men så fort man åker iväg så är det hur lugnt o fint som helst. Inga domnande händer som jag fick på min VFR 800 som jag hade för några år sen...

Erik Lundberg
2012-06-14, 17:00
Måste jämföra lite mer för o se hur stor skillnaden egentligen är, kanske skiljer sig mellan olika Dyna modeller också. Tror ni det finns någon chans att de inför balansaxlar på 2013 års modell av Dyna?

Inte för att jag har tänkt göra det men går det att flytta över motorn inkl balansaxlar från en Softail till en Dyna och på så vis få mindre vibrationer?

indy 500
2012-06-14, 17:46
Skillnaden märks från 160km/h och uppåt. Tycker dynan har mindre av dom små vibrationerna som man inte märker förnst man har vita fingrar. Va kan de bero på, kan de bero på .........

Broder Dalton
2012-06-14, 20:14
E-L Nej HD kommer inte att gör Dyna med balansaxlar 2013

Visst klart det går! Svetsa om och bredda hela ramen med andra stela fästen för Softaildrivlina och förläng den ca 3 tum
+ gör en ny sving så funkar det!

Erik Lundberg
2012-06-14, 20:56
Tack då har jag lite mer kött på benen inför mitt framtida HD köp.


Nu såg jag att du har en japansk radfyra också. :D Menade inte att dryga mig. Körde själv nya generationen Hornet 600 för ett år sen och jämfört med den vibrerar Street Boben utan bara f-n, men inte så att det bekymrar mig över huvudtaget.

När du nu ändå tog upp min japanska radfyra. Har du eller någon annan här koll på hur en modern HD står sig mot Min Hornet eller liknande cyklar gällande driftsäkerhet och slitstyrka förutsatt att man kör någorlunda vettigt med bägge hojarna? Är en HD dyrare i drift och reparationer eller är det ungefär samma? Man tycker att det borde bli mindre slitage på en större motor som man tar ut samma eller något lägre effekt ur.

Broder Dalton
2012-06-14, 21:03
Om man kör vettigt, sköter den med oljebyten etc och ger fan i att skruva dit en massa Kines/Kurrejuckinskit så funkar
en standard- Harley alldeles utmärkt !

xbones
2012-06-14, 21:12
Tack då har jag lite mer kött på benen inför mitt framtida HD köp.



När du nu ändå tog upp min japanska radfyra. Har du eller någon annan här koll på hur en modern HD står sig mot Min Hornet eller liknande cyklar gällande driftsäkerhet och slitstyrka förutsatt att man kör någorlunda vettigt med bägge hojarna? Är en HD dyrare i drift och reparationer eller är det ungefär samma? Man tycker att det borde bli mindre slitage på en större motor som man tar ut samma eller något lägre effekt ur.Körde med min gamla Evo 1340 i sju år o han som köpte den av mej är nu inne på tredje säsongen med den. Motorn är inte gjort nåt med utom vanlig service! Alltså har den snurrat i 9 säsonger efter att jag köpte den 2004. Men hojen o motorn byggdes år 2000! Så driftsäkerheten är ju ganska bra hos moderna HD motorer! Hoppas min TC håller lika bra.

indy 500
2012-06-14, 22:16
Åsso slipper du fundera på att justera ventilerna. Sköts av harleys inbyggda mekaniker= ingen servicekostnad. Har du tänkt på de?po;

pidde
2012-06-14, 22:30
Man köper inte en H-D för att den är bra eller har super kvalitet.Ska du ha en hoj med super kvalitet som du sen ska köra jorden runt med, köp en BMW.En H-D har man för att man gillar den .En polare körde sin EVO 20000 mil utan större problem.Så nog funkar dom.

CrazyVic
2012-06-14, 22:47
När du nu ändå tog upp min japanska radfyra. Har du eller någon annan här koll på hur en modern HD står sig mot Min Hornet eller liknande cyklar gällande driftsäkerhet och slitstyrka förutsatt att man kör någorlunda vettigt med bägge hojarna? Är en HD dyrare i drift och reparationer eller är det ungefär samma? Man tycker att det borde bli mindre slitage på en större motor som man tar ut samma eller något lägre effekt ur.

Har inte haft min HD speciellt länge så kan inte svara på hur bra den håller, problemen jag haft hittills är självorsakade. W; Min nästa service är vid 1 600 mil och den ska de ha € 270 här nere, vad det kostar i Sverige vet jag inte. HD har alltså lite generösare intervall med service varje 800 mil jämfört med min Hornet -08 som skulle servas varje 600, där det dessutom är ventilkontroll varje 1 200 vilket innebar en kostnad på närmare 4 000 kr. Sen när man surfar runt på olika HD-forum blir iaf jag mörkrädd när jag läser om alla otaliga problem folk har men det verkar ju mer vara på de gamla modellerna. I nån annan tråd här på forumet var det dock en kille som hade ett kärvande tändningslås på en sprojlans HD, och tydligen fler som hade samma problem. Bara en sån sak liksom? Skulle aldrig hända på Honda känns det som.

Själv köpte jag HD för känslan, den får man ingen annanstans. Som du säkert redan märkt finns det även oändligt med kunskap kring HD och även hur mycket eftermarknadsprodukter som helst. En bekant har en Honda VT750S lol; och letar lyktkåpa till den. Inte vidare lätt att hitta kan jag säga.

Hursomhelst, skulle jag inte bry mig om känslan och ***förlängningseffekten skulle jag aldrig välja HD då de är dyrare, tyngre, långsammare osv än de flesta andra hojar som säljs i dag. De försöker ju förnya sig en del på olika sätt med t ex XR1200 men läser man runt på amerikanska HD-forum är många rätt skeptiska till hur HD sköter den tekniska utvecklingen och oroliga för att de ska bli rejält frånsprungna av Victory osv.

En annan relevant faktor är andrahandsvärdet. Köper du en några år gammal HD så verkar de inte sjunka nämnvärt i pris så länge du sköter om den. Kolla t ex Street Bob på blocket. Nya kostar de lite drygt 150 tkr och fem år gamla med 1 500 mil på mätaren ligger på 120 tkr.

Jag hoppas att du inte blir avskräckt nu då jag garanterar att du inte kommer ångra dig när du fortfarande har kaffesmaken i gommen och går ut ur porten på morgonen bara för att se din Fat Bob stå och bestämma över allehanda Hondor och Suzukis på mc-parkeringen tvärs över gatan. r0ck

Erik Lundberg
2012-06-14, 23:19
Visst är det känslan jag är ute efter men det skadar ju inte om cykeln är bekväm, relativt problemfri och slitstark då tanken är att köra både mycket och länge med den. Det är bra att de verkar ha fått bukt på många av problemen i och med de nyare modellerna för jag har också hört ryktas om att många med HD haft bekymmer och att kvalitén varit lite sisådär.

Broder Dalton
2012-06-14, 23:34
Ja, jag har ju problem med min Dyna,,, Ibland ryker det om bakdäcket och det tar slut väldigt fort
Det fastnar svart klegg under bakskärmen ibland
Mycket bensin tar den också! Kedjan måste spännas titt som tätt...
Idag såg jag att transen läckte!
Obekväm och ful som fan till råga på allt..
Nej någon kvalitetsmaskin är det verkligen inte!

Bikebandit
2012-06-15, 00:08
Hey Eric ,,,course it's gonna vibrate a bit..there's a Milwaukee 96" V-Twin motor sittin' inbetween your legs lol;

Erik Lundberg
2012-06-15, 00:57
Att det ryker och försvinner gummi från bakdäcket, fastnar klegg under bakskärmen och drar mycket bensin kanske eventuellt kan vara självförvållat? ;)

pidde
2012-06-15, 12:40
Att det ryker och försvinner gummi från bakdäcket, fastnar klegg under bakskärmen och drar mycket bensin kanske eventuellt kan vara självförvållat? ;)

Om du inte kan skruva själv och inte är sugen på det ihäller tycker jag att du ska köpa en EVO av sen modell med förgasare.Billigare dessutom mycket snyggare .Men smaken är som baken;)
Ock BÄTTREvc;

CrazyVic
2012-06-15, 12:56
Om du inte kan skruva själv och inte är sugen på det ihäller tycker jag att du ska köpa en EVO av sen modell med förgasare.Billigare dessutom mycket snyggare .Men smaken är som baken;)
Ock BÄTTREvc;

Eller så köper han en insprutad TC?

Erik Lundberg
2012-06-15, 13:31
Om du inte kan skruva själv och inte är sugen på det ihäller tycker jag att du ska köpa en EVO av sen modell med förgasare.Billigare dessutom mycket snyggare .Men smaken är som baken;)
Ock BÄTTREvc;

Nu har jag inte läst på så mycket siffror men jag kan tänka mig att en nyare HD med 96 eller 103 motorn och insprut har betydligt mer pulver. Går naturligtvis att bygga om o trimma men det får bli senare projekt isf. Tycker de 96 cyklarna jag provkörde gick helt klart godkänt för min del trots att de inte har samma Acceleration som min Hornet har då man varvar upp den. Skönt med bra vrid redan vid låga varvtal så man slipper växla så mycket. 103 modellen av Dyna blir nog bra.

Noyen
2012-06-15, 14:31
Ang.hållbarhet.En av shovlarna körde jag i över 10 år utan nåt större problem,en gång stannade den pga erg i en säkringshållare och
en gång gick den illa pga brytarnocken hade fastnat,och detta är väl självförvållat.Motorn hade gått i 28 år utan att öppnats innan
den smälldes.

Så även de gamla kan vara trofasta och vara säkra att gå.