handdator

Visa fullständig version : Power Commander



ZEKE
2012-06-13, 15:25
Hej. Har en softail delux -05 uppgraderad till 1550 cc med power commander. Den mycket bra vid gaspådrag och jämn hastighet från 70 km och uppåt. Men den är lite svår att hålla 30-60 km med. Då uplever man den som att motorn går ojämnt/ryckigt ibland, vet ej om det beror på insprutningen eller tändningen. Undrar nu om någon har eller har haft samma problem någon gång och isåfall hur det löstes. Kan tilläggas att hojen stått still i ca 2 år.

BAMSEN3570
2012-06-13, 16:17
Har samma problem med min Wide Glide,en 103" som går väldigt ojämnt o ryckigt som du säger mellan 0-70 km.
Jag hade en racetuner på den förut (som satt på när ja köpte den),nu i vinter så bytte jag ut se-255 kammarna mot SS-585,större injektorer och bytte till portade toppar,var i väg o bänkade den,satte samtidigt på pw 5.....trodde att jag skulle bli av med att den går ojämnt o ryckigt,MEN NEJ :(
Funderar med på tändningen (som jag vet att han som bänkade den inte grejade med).
Men som du säger att laddar man så går den som f-n.....jag har tänkt att bänka den igen på en annan firma och hoppas att det kan lösa sig till det bättre.
Och som sagt,den gick lika ryckigt innan jag grejade med motorn

xbones
2012-06-13, 17:35
Har PC5 på min hoj o den går o drar hur jämnt som helst över hela registretMPD;thb;

Lars Nilsson
2012-06-13, 17:57
Har den stått i 2 år är risken stor att du har en massa klegg i insprutning och bränslekanaler.
Om du inte haft bränslestabilisator i förstås.
Den nya etanolsoppan är boven då.
Testa med injectorcleaner och om du har gammal soppa i den så häll ut skiten och i med ny.
Kolla samtidigt så inga slangar i insprutet är trasiga.
Jag hade själv en slang som var av där som var till nåt med avgasrening på californienmodeller.
När jag täppte till den så gick hojen jämnare.
Dock var det inte så ryckigt men omöjlig att få att gå helt rent runt 2000 varv vid jämn gas.

Båging
2012-06-14, 00:06
Hej. Har en softail delux -05 uppgraderad till 1550 cc med power commander. Den mycket bra vid gaspådrag och jämn hastighet från 70 km och uppåt. Men den är lite svår att hålla 30-60 km med. Då uplever man den som att motorn går ojämnt/ryckigt ibland, vet ej om det beror på insprutningen eller tändningen. Undrar nu om någon har eller har haft samma problem någon gång och isåfall hur det löstes. Kan tilläggas att hojen stått still i ca 2 år.

I stort sett samtliga cyklar som går ryckigt/ojämnt i lägre fartregistren, går snålt (oavsett vad man använder för system).... Ser det varenda dag i bänken och det är tveklöst det vanligaste felet jag får rätta till på mappningarna.... ;)
Ett fåtal cyklar kan gå svagt ryckigt på obelastade lägen med elaka kamaxlar, men dom är väldigt få.....

belsebub36
2012-06-14, 11:52
Har samma problem med mitt bygge. det är ju lite mer kubik så det är väl nature of the beast som också spelar in.
Provade att öka bränsle mängden vid liten spjäll öppning. provade med 13 AFR. Det hjälpte lite men är inte nöjd. Provade också att retardera tändningen lite i samma trottel position och varv men fortfarande går den ryckigt...

7635

BAMSEN3570
2012-06-14, 13:53
Hej Båging!

Har ni tjockt med jobb i sommar,eller finns det en möjlighet att komma en fredag o få den mappad ?

Båging
2012-06-14, 22:21
Har samma problem med mitt bygge. det är ju lite mer kubik så det är väl nature of the beast som också spelar in.
Provade att öka bränsle mängden vid liten spjäll öppning. provade med 13 AFR. Det hjälpte lite men är inte nöjd. Provade också att retardera tändningen lite i samma trottel position och varv men fortfarande går den ryckigt...

7635

Vad kör du för system på den där?

- - - Uppdaterad - - -


Hej Båging!

Har ni tjockt med jobb i sommar,eller finns det en möjlighet att komma en fredag o få den mappad ?

Har en del att göra för stunden ja, men början juli borde gå att lösa en Fredag :)

belsebub36
2012-06-14, 23:21
[QUOTE=Båging;44963]Vad kör du för system på den där?

Har precis byggt en S&S 124" med 640 kammar super stock toppar och 58mm HPI spjällhus. Som ECM har jag Thundermax. Håller på att köra in motorn men tycker ändå att den går fint och att loggarna ser bra ut. Det är bara när jag kör under 60 som den går ryckigt. Har hört att stora motorer kan vara lite bökiga att köra i låga hastigheter. AFR värdet låg i mappen på c:a 13.5 på varv mellan 1400-2500 vid 10% spjäll öppning. Så mycket är spjället öppet vid den hastigheten. Enligt loggen iaf. Tändningen låg på c:a 34 grad vid samma spjäll o varv. Kanske är för aggressiv? Sänkte den iaf lite till 30grad...men märkte ingen större skillnad.

Båging
2012-06-15, 00:13
Skulle gissa att fyllnadsgraden blir lite klen vid dom varven med dom kammarna och det stora huset ;)
Det blir ju alltid en balansgång och det blir till slut svårt att både äta kakan och behålla den ;)
Utan att hört/sett/kört maskin känns det dock spontant lite fett med 13.5 vid den belastningen.... Skall se om jag hinner kika i lite loggar under fredagen och se vad jag har kört i den storleksklassen... Många är det inte, men det kan ju vara intressant att se vad dom har funkat med för värden :)

belsebub36
2012-06-15, 00:35
Tackar för hjälpenthb;
Jag provade ännu fetare blanding AFR 13 men svårt att säga om det gjorde någon skillnad.
Den skall bänkas så fort motorn är inkörd även om jag har auto tune...blir ju alltid bäst om man bänkkör;)
tyvärr lite magert med duktiga tuners i malmö trakten

Lars Nilsson
2012-06-15, 11:59
Tackar för hjälpenthb;
Jag provade ännu fetare blanding AFR 13 men svårt att säga om det gjorde någon skillnad.
Den skall bänkas så fort motorn är inkörd även om jag har auto tune...blir ju alltid bäst om man bänkkör;)
tyvärr lite magert med duktiga tuners i malmö trakten

Aspenryd i Bjuv är bäst.
Nogrann och jäkligt kunnig.

Pulare
2012-06-15, 12:44
Mats som har MP Racing i Billesholm har jag använt mig av. Också en väldigt kunnig man.

belsebub36
2012-06-22, 13:14
Aspenryd i Bjuv är bäst.
Nogrann och jäkligt kunnig.

OK, Tack!
Även då på luftkylda v-twins? Trodde han mest meckade med rad 4'or

Lars Nilsson
2012-06-22, 13:38
Han bänkar hojar till custom by kent bla och det han inte vet om att trimma finns inte.
Han är mycket noga och provkör även hojen för att se så att allt stämmer irl.
När han bänkade min fick han till den 100% så jag kan enbart säga positiva saker om honom.
MP racing är seeeeega att ha o göra med och har hört en hel del negativt om dem också.
Lycka till