handdator

Visa fullständig version : SFRO vid hjul- och bromsoksbyte?



Christer
2012-06-09, 22:34
Har beställt ett 21 tums framhjul till Rockern, det är 19 tum orginal. Har även beställt nytt bromsok.
Måste jag SFRO- och regbesikta pga detta?

Latjo
2012-06-13, 00:38
Om jag förstår det rätt.
Så måste det besiktigas om när man ändrar något från ursprunget i papperna.
Men jag skulle skita i det. Kör till dom kommer på dig.

Blir det 110/21 gummi på fälgen ?

Jörgen Karlsson
2012-06-13, 03:27
Nej det är ingen som säger ngt om såna saker. 21" finns ju dessutom som original på andra modeller med samma ram.
Dessutom vill knappast SFRO ta i såna småsaker, det uppfyller inte ens kriterierna för ombyggt fordon. För liten ombyggnad.

Christer
2012-06-13, 10:16
Tack för era svar. Jag sätter helt enkelt dit det, kör och ser glad ut. :)
Det blir 120/70 däck.

admin
2012-06-13, 10:52
SFRO är inte aktuellt. Min gamla Dyna och dess nya ägare med helt andra hjul än original blev stoppad av trafikpolisen. De leta ihjäl sig efter "fel" och det blev en regbesikting på hojen till slut. SBP förde in hjuldimensionerna i datorsystemet vid regbesiktingen.

Christer
2012-06-13, 13:54
Hej Admin, jag har hört att eftersom hojen är helfordonsgodkänd så måste man ha ett intyg från Harley D på att det är ok att byta fälgdim för att SBP ska skriva in dimensionerna i regbesiktningen. Har kollat med HD och de skriver inte ut detta pga ändring av bl.a försprång. De sa också att detta behövs för regbesiktning men att får man en schysst besiktningsman så skriver de in det ändå, precis som du skriver. Vad händer med försäkringarna om man inte har rätt hjuldim på vid exempelvis en olycka?

admin
2012-06-13, 14:25
Jag bytte även hjul på en Sportster Custom, 21 fram blev 19. Bakdäck 130 blev 150. Besiktigad 3ggr efter detta, inte ett ljud nångång.
Låtsas som det regnar är nog tipset.

Gällande försäkring vet jag inte.....ring ett bolag och fråga anonymt att du ska köpa en hoj som inte har rätt spec/hjuldimensioner enligt pappret.