handdator

Visa fullständig version : Fråga ang ombesiktning pga buller (High Chaparall)



Darkforce
2012-06-08, 10:27
Åkte på ombes. nere på Chappen och vill kolla om ngn vet om det egentligen gick rätt till?

Blev invinkad i entrén där en polis först vred på gasen och därefter sa till mig att åka in bakom tältet där det stod en massa snutar och skrev ut ombesiktningar på löpande band. Polisen ifråga bad mig gasa och talade om att det blev minsann ombesiktning, detta trots att det inte utfördes ngn bullermätning och jag inte behövde skriva på några papper på att jag godkännt förfarandet m.m. Enda anledningen till att jag inte klagade på plats var att jag misstänkte att jag då skulle åkt på visitering och "pisseprov" bara för att jag krånglat och det hade jag ingen lust med. c0p

Jag vet att jag åker med olagligt system så jag undanber mig komentarer som "Åk med orginal så slipper du sånt där" thx;

Neno
2012-06-08, 12:19
Olagligt är bara ett ord så staten får dra in pengarna på sitt vit maffia sätt och dyraste snutt i världen måste väll vara duktiga på något iaf.Dem är inte så jävla lagliga alltid heller.Högdljuda med skön buller blås har jag alltid kört med och ska fortsätta.Snutt***sugarna kan skriva sina jävla böter,jag betalar och fortsätter som vanligt.ak47 c0p

Vajtan
2012-06-08, 12:29
Logga in på SBP, kolla om det står nåt om flygande besiktning och ombesiktning. Gör det inte det så kan man väl skita i det....fu:

jossi
2012-06-08, 12:38
Har för mig att dom ändrade massa lagar eller regler ang . buller dom behöver väl inte göra mätning om polisen anser att den låter för mycket så blir det ombesiktning
dom hade tydligen inte så många mätare så polismannens bedömning skulle räcka . Men bötfälla kan dom inte göra om du inte har väsnats i onödan typ gasat som fan i
villaområde eller nåt
har för mig att jag har läst detta , om det är någon som har annan info så rätta mig gärna

admin
2012-06-08, 12:41
Rätt säker på det Jossi säger, inga böter kan utfärdas, men ombesiktning kan ges, det räcker att de "tycker" att det låter för mycket.

Sanniz
2012-06-08, 12:43
Har för mig att dom ändrade massa lagar eller regler ang . buller dom behöver väl inte göra mätning om polisen anser att den låter för mycket så blir det ombesiktning
dom hade tydligen inte så många mätare så polismannens bedömning skulle räcka . Men bötfälla kan dom inte göra om du inte har väsnats i onödan typ gasat som fan i
villaområde eller nåt
har för mig att jag har läst detta , om det är någon som har annan info så rätta mig gärna

Har för mig något liknande... Dock kan man riskera, att få göra en ny besiktning (i värsta fall reg.besiktning)... Och har man då inte på originalet... Ja, då blir det dyrt. *L*

- - - Uppdaterad - - -

Fast min trike bullermättes senast (vid reg.besiktningar osv) med sitt screaming eagle system... Någon påstod nämligen, att man inte hittade mitt originalsystem.
Besiktningsgubben hade visst mumlat något om gränsfall... Men nu vart det i alla fall registrerat med mina slip on så... :D

Darkforce
2012-06-08, 12:54
Hittade detta på SMC:s sida och då verkar allt gått rätt till så det är bara att bita i det sura och ombesiktiga..... Men det kunde ju varit värre fu:

Om du blir stoppad av polis
Polisen kan ge ett föreläggande om kontrollbesiktning om motorcykeln är bristfällig, t ex om ljuddämparen rostat eller skadats. Har du bytt ut avgassystemet på din motorcykel till ett som inte är godkänt kan polisen förelägga om registreringsbesiktning. Även om du har en äldre motorcykel som har ett utbytessystem kan du alltså föreläggas registreringsbesiktning. Dessutom kan polisen utfärda böter, belopp se nedan.

En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den. SMC och våra samarbetsjurister rekommenderar att du aldrig skriver på en böteslapp enbart genom en ljudmätning genom "polismans öra". En polis kan i vissa fall lämna rapporteftergift.

Om din motorcykel efter en regelrätt mätning enligt föreskrifterna ovan visar otillåten ljudnivå kan du få betala böter, se nedan. Du kan också få föreläggande om kontrollbesiktning om ljuddämparen är bristfällig eller registreringsbesiktning om ljuddämparen är utbytt mot ett icke godkänt system. Polisen kontrollerar bristfällighet (Fordonsförordningen kap 6, § 28). Bilprovningen eller annat besiktningsorgan godkänner fordon i kontrollbesiktning och registreringsbesiktning.

Vid en flygande inspektion ska en rapport upprättas, se TSFS 2011:109.

Överklaga polisens beslut
Man kan inte överklaga ett föreläggande av en polis. Däremot kan du, om du besiktar med samma ljuddämpare vid registreringsbesiktning och ligger inom godkänd gräns, överklaga registeringsbesiktningen till Transportstyrelsen. Har du bytt till originalsystem vid registreringsbesiktning finns inget att överklaga, då har du ju i princip erkänt att du kört med olagligt system.

Sanniz
2012-06-08, 13:05
Lite OT, men kanske inte ändå... :D

Är det någon, som testat de nya systemen, där man t ex med en knapptryckning gör bullret antingen "godkänt eller ej"?
Har hört att en del börjat använda sådana, speciellt om de kör utomlands där en del trafikpoliser är tuffare...

Foc

sedaii
2012-06-08, 13:26
Kanon Darkforce, kanske var din polis jag träffade igår :)

http://harleyforum.se/showthread.php?4838-Hjälp!-Var-får-man-tag-på-Bassani-rör-Så-polisen-blir-gladare-)

Darkforce
2012-06-08, 13:51
Lite OT, men kanske inte ändå... :D

Är det någon, som testat de nya systemen, där man t ex med en knapptryckning gör bullret antingen "godkänt eller ej"?
Har hört att en del börjat använda sådana, speciellt om de kör utomlands där en del trafikpoliser är tuffare...

Foc

I högsta grad Ontopic, är själv intresserad av info om dom.
Synd att dom är så jävla fula bara :I:

tyskjävel
2012-06-08, 14:03
De visade de här systemen på Superrallyt. Lät jävla bra. Knappfunktionen "tyst läge" funkar kanon.
Bara att de skulle kosta omkring 20.000 kr.!!!
Och så tar det visserligen inte länge innan de blir förbjudna de med...

Darkforce
2012-06-08, 14:12
Finns sådana ljuddämpare ala Slip on på Bikeline för 5995:- MPD;

Sanniz
2012-06-08, 14:15
De visade de här systemen på Superrallyt. Lät jävla bra. Knappfunktionen "tyst läge" funkar kanon.
Bara att de skulle kosta omkring 20.000 kr.!!!
Och så tar det visserligen inte länge innan de blir förbjudna de med...

Lät ju ok ljudmässigt då... :D
Men prismässigt? wa;
Fast man kanske tjänar på det i slutändan...

Förbjuda? Vore bättre om resurser lades på annat... Inte f*n förbjuds slagborrmaskiner, gräsklippartävlingar etc... Fastän folk jobbar olika... En del får definitivt inte sova ifred om de har grannar...

Foc

Bikebandit
2012-06-08, 17:07
Jag hade tur då .. gick igenom samma kontroll med V & H Big Radius på vägen ut men.......... de fick mig för en icke-godkänd nummerplåt..1500kr böter lol;

Åkt dit flera år ... not any more, R.I.P. Till Minne av Swedish Bike Meet.

xbones
2012-06-08, 20:11
Ja,den korrumperade våldsapparaten ger jag inte mycket för! Dom gör det lätt o bekvämt för sej.Skriver ut böter hit o dit på måfå o på lösa boliner! Det är ju mindre riskabelt att trakassera hojåkare än ta dessa jävla sk.gäng som finns överallt o håller på o jävlas!Samtidigt redovisar dom sämsta resultat på uppklarade brott på åtta år!Nej det skiter dom i bara dom får skriva sina jävla böter o dra in pengar till staten.

Båging
2012-06-08, 20:43
Helfordonsgodkända cyklar (Harley från 2000) behöver inte bullermätas. Räcker att avgasystemet inte har rätt nummer så är det kört......

PAINTERN
2012-06-09, 20:20
Men hur är det med helfordonsgodkända Harleys ? Ska väl stå i regbeviset ?. Åkte själv dit med min Ducati 2010. Nya Termignoni kolfiberdämpare. Ej godkända för gata.500 i böter för buller och ny regbes 680 kr. Då mättes bullret med en kallibrerad mätare. Är det en helfordonsgodkänd mc så får man inte byta dämpare såvida de inte är E märkta, och ev Db killer isatt. Munkmumsarna är på hugget nuförtiden.

Båging
2012-06-09, 23:55
Precis. Du åker på "fullständig registreringsbesiktning" om du har fel system, dvs ej E-märkt. Man behöver alltså i praktiken inte bullermäta längre, det räcker med att kunna läsa ;)
Och för säkerhets skull räknas ju inte regbesiktningen som en "vanlig" besiktning, utan den måste du göra ändå..... Plus svårigheterna att få tid för regbes.....
Har 2 kunder som råkat ut för just detta...

xbones
2012-06-10, 01:24
Precis. Du åker på "fullständig registreringsbesiktning" om du har fel system, dvs ej E-märkt. Man behöver alltså i praktiken inte bullermäta längre, det räcker med att kunna läsa ;)
Och för säkerhets skull räknas ju inte regbesiktningen som en "vanlig" besiktning, utan den måste du göra ändå..... Plus svårigheterna att få tid för regbes.....
Har 2 kunder som råkat ut för just detta...
Det är därför dom alltid är två. Den ena kan läsa o den andra skriva:I:Syftar då på farbror Mässing.

PAINTERN
2012-06-10, 08:52
Det lustiga är att min regbes tog ju förfan bara 2 minuter. Kom ut en gubbe o kasta ett öga på dämparna, som va utbytta till original. Sen tog han en tumstock och mätte axelavståndet. Hade ju fan inte ändrat nåt annat (typ gaffelvinkel). Då sa han att dom alltid mätte axelavståndet. 680kr för 2 minuters jobb. Jävla priser dom har. Men vafan, man har ju råd till det haha

mange667
2012-06-16, 19:10
Jag var där nere jag med, och blev givetvis intagen..... Det som var så jävla lustigt är:

Killen före mej fick 3000 i böter för liten skylt+buller.

Jag fick 500 i böter för buller och ombes pga liten skylt.

killen bakom mej fick 1500 i böter för liten skylt och ombes. dom sa inget om buller.

Och så hojen bakom honom fick bara ombes pga buller.

Hur är detta möjligt??
Som sagt aldrig mera HC för mej! tråkigt då det var en trevlig träff annars.

Darkforce
2012-06-17, 17:44
Jag var där nere jag med, och blev givetvis intagen..... Det som var så jävla lustigt är:

Killen före mej fick 3000 i böter för liten skylt+buller.

Jag fick 500 i böter för buller och ombes pga liten skylt.

killen bakom mej fick 1500 i böter för liten skylt och ombes. dom sa inget om buller.

Och så hojen bakom honom fick bara ombes pga buller.

Hur är detta möjligt??
Som sagt aldrig mera HC för mej! tråkigt då det var en trevlig träff annars.

Det kanske var jag som stod bakom dig då, har för mig att han framför fick 1500 för skylten.... själv fick jag bara ombes. för ljudet ag;

Stefan
2012-06-17, 18:40
Himla otur ni måste ha haft.
Jag fick bara blåsa, både in och ut, men inget angående ljudet eller nåt annat.
Har ändå Big Radius 2-1 och den låter ganska högt.