handdator

Visa fullständig version : Hur kollar man körbarheten?

JohnnyRocker
2012-06-08, 06:32
Under ett stopp igårdagens repa med polarna snackade vi om olika sätt att kolla -"När är jag körbar dagen efter?".

Funkar dem där engångs blåstesterna som säljs i olika teknik o/e Mc-affärer för ett par hundringar?

Är de där lite dyrare apparaterna som säljs i teknik o/e hobby butikerna bättre, eller funkar dem över huvudtaget illa?

Är snackisen 4cl ren sprit per timme i förbränningtempo som en generell tumregel inom fel marginalen eller finns det ingen sådan generell "regel" ?

Sist men inte minst, varför får man inte blåsa i Polisens apparater om man går fram till en Polis och frågar om det? Tror jag kan gissa men är det någon som faktiskt vet varför?
:cool:

Pontus
2012-06-08, 08:47
Förbränningen är väldigt individuell och hänger ihop med vikt, hur vältränad etc. du är så 4 cl per timme skulle jag vara försiktig med.
Apparaterna som finns att köpa funkar rätt bra, men samma sak här skall det göras på ett visst sätt och gör man fel kan värdena bli helt fel.
Satt och testade med ett par polare en sen kväll och kunde få en hel del olika resultat, men vi tror det hängde ihop med hur länge och hur hårt man blåste i röret. Detta trots att modellen vi provade pep när man var klar.
Själv tar jag i med marginal för att vara på säkra sidan, man vill inte slarva bort sitt kort pga. lite öl och sprit, än värre skada någon för livet.

JohnnyRocker
2012-06-08, 08:59
Okey låter klokt, var det en sån där apparat man kan köpa för nån tusenlapp på teknikmagasinet, ellr vad?

Skuggan
2012-06-08, 09:21
Här är de som jag pratade om igår, används av polisen ute i europa.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=530076#beskrivning

Darkforce
2012-06-08, 09:53
Skulle inte rekomendera dig att köpa ngn billigare alkomätare då dessa oftast är opålitliga, den som fått bäst i test är Dräger 3000 som är liknande den polisen anv. Den kostar iofs mellan 3800-4300:- beroende på var man köper den.
http://www.scanshop.se/drager-alcotest-3000-vardepaket-600-/159-0

Själv har jag en SENTECH ALCOSCAN AL7000 som inte är lika pricksäker som Dräger, men som jag upptäckt iaf mäter över Dräger. Provade så sent som förrförra helgen mot en Dräger (var 1 år sen min kalibrerades, ska kalibreras efter 700 blåsningar eller 1 år), då blåste jag 0,4 promille i min mätare och 0,14 promille i Dräger vilket ju kanske kan ses som positivt. pardy
http://www.scanshop.se/sentech-alcoscan-al7000-premium-2/147-0

JohnnyRocker
2012-06-08, 10:24
@Darkforce- där ser man mycket bra info, tack.

@ Skuggan- 95% träffsäkerhet, låter ju bra och ett överkomligt pris. Kan bli ett lab.test i helgen möjligen, hehe.

Skuggan
2012-06-08, 21:46
@ Skuggan- 95% träffsäkerhet, låter ju bra och ett överkomligt pris. Kan bli ett lab.test i helgen möjligen, hehe.

5% chans att bli av med lappen är rimliga odds ;) ...när vi levt rövare in the Barn så blir det nog till att köra hem sent hehe.

Speedy
2012-06-08, 23:03
Surfar runt lite på forumet å hittade den här tråden...br;
Har Dräger alkolås i våra fordon å de funkar bra, har även jämfört med 'billigare' varianter men litar inte på dem.
Bra om de visar för mycket men tvärt om...?
Finns andra märken som är bra också, jag säljer inga så jag är inte partisk om ni tror det.
Har även demo program som jag lagt in i min egen i garaget, där syns promillen också.
Jag kalibrerar den varje år på jobbet, klockrent efter en 'Jägerafton' i garaget!!

Speedy
2012-06-08, 23:10
Skulle kunna tänka mig att låna ut en om nå'n har ett större party i närheten av 08 området...
Inte för 'promille' tävling på partyt men dagen efter körning! Kostar noll bara jag får tebax den:cool:

JohnnyRocker
2012-06-09, 07:39
Har efterforskat lite, tydligen är de där engångstesterna rätt bra men grejen är att du inte vet hur många promille du har, bara om du är över eller under. Det funkar för mig , å man hinner ju köpa minst 3års förbrukning för samma peng som en Dräger.

Dessutom en apparat mindre, tar mindre och mindre plats i packningen, så man kan få plats med en tullfri wirre påvägen hem sist men inte minst ingen service eller kalibrering!

- - - Uppdaterad - - -

Mycket bra erbjudande Speedy, kan hända du får ett pm från Skuggan eller Dempa.

royner
2012-06-09, 09:14
Jag har använt safeway 2000 , faktiskt bra apparat, har kollat den kontra en som körde runt och testade på lastbilcentaler med en som polisen har.
Safewayen visade lite för mycket, den enda nackdelen är att man får blåsa längeee.....

Fritte
2012-06-09, 16:29
Skulle kunna tänka mig att låna ut en om nå'n har ett större party i närheten av 08 området...
Inte för 'promille' tävling på partyt men dagen efter körning! Kostar noll bara jag får tebax den:cool:

Det vore nog ingen dum ide att ha en sådan på Forum träffen. På hojrock brukar Röda korset hålla med alkotest för 20kr. Dumt att chansa dagen efter.