handdator

Visa fullständig version : Hur törstig är er Nightrod/V-rod?



pipps83
2012-06-07, 21:47
Undrar lite hur törsta era Roddar är? Min ligger på en snitt förbrukning av 1L/Mil blandad körning.

Skuggan
2012-06-07, 23:28
I stort sett samma fast kanske något mindre, om man bakar in "lite" accelerationer i blandad körning :)

pipps83
2012-06-07, 23:33
Nu är min inte mappad i någon bänk utan det sitter färdig programvara från HD som han har skjutit in i hojen med Super tunern. Har hört att hojen drar betydligt mindre när man har fått den satt i bänk och mappat den riktigt.

Skuggan
2012-06-07, 23:44
Min är det, jag har inte kollat så supernoga på bränsleförbrukningen dock. Fel hoj för det hehe, ca 0,85 nu när jag räknat lite snabbt på det.

pipps83
2012-06-07, 23:48
Åker man en Rod så är ju inte soppan det första man tänker på men ville ändå se lite med er andra, men 0,85 är ju ändå bättre än 1l... vic;

Skuggan
2012-06-07, 23:54
Finns klart mer ekonomiska pendlar alternativ hehe, dock inte roligare thb;

JohnnyRocker
2012-06-08, 07:43
Va? Har ni verkligen räknat rätt! Tycker det låter mycket men det är ju självklart relaterat typ av körning. Skuggans vet jag och då låter inte 0,85 så farligt, korta innerstads repor, men det vore intressant att veta vad den drar när du kört mesta landsväg och den är inkörd?

Pontus
2012-06-08, 08:37
Har ingen koll, utan jag tankar när mätaren närmar sig botten. Snow

Men skall kolla lite nogare nu eftersom ni har gjort mig uppmärksam på det, men som Skuggan nämer ovan så är inte v-rodden bästa valet om man vill köra snålt. :)

Båging
2012-06-08, 08:40
Skulle nog tro att den borde nöja sej med 0.6 landsväg i "normala" farter.....

JohnnyRocker
2012-06-08, 09:04
Det är ju modern motorteknik och då skulle jag gissa på tvärtom dvs bra pendlare, hade förväntat mig något i stil med Bågings värde. Kom gärna tillbaka med lite ny info, är riktigt nyfiken på dessa motorer/bågar.

pipps83
2012-06-08, 09:19
Jag tar hojen då och då till jobbet och vägen dit är på motorvägen, då jag ligger runt 100-110km/h så drar han ändå runt 0.9-1lit....

Skuggan
2012-06-08, 09:34
Enligt specifikation (Orginal): Fuel consumption: 6.36 litres/100 km (15.7 km/l or 36.98 mpg)

....men då får man nog fasiken köra ekonomiskt, vilket är hyffsat svårt.

JohnnyRocker
2012-06-08, 10:31
Hehe, Skuggan dem där värderna är säkert realistiska i en kontrollerad miljö och med givna teoretiska förutsättningar framräknade. Empiriska värden som dem vi snackar om här kan variera starkt men det låter törstigt med 1liter per mil. Du håller ju på med den första 200 milen fortfarande å då brukar de flesta motorer dra lite extra men snart hoppas jag du får en liten säkning av förbrukningen av flera naturliga skäl ;-)

Night rider
2012-06-08, 19:32
Törstig är den... Min är körd i bänk och inställd efter konstens alla regler... Ligger utan problem på 1 liter milen, ska jag köra billigare så lär ju inte hojen flytta på sig :D

Båging
2012-06-08, 20:18
Kan ju som kuriosa säga att samtliga cyklar jag kör i bänken med simulerat luftmotstånd (dvs högre motstånd ju fortare det går) behöver mellan 11 och 16 hk för att hålla stadiga 90km/t....... Att nånting behöver 1l milen för att utveckla 11hk känns aningen fel ;)
Inte ens en bil med 2 liters motorvolym behöver den mängden..... Min 2-tons Pajero tar strax över litern i 90 med en 3.5-liters V6 ;) :D

Båging
2012-06-08, 20:27
Sen är min erfarenhet att ju snålare den går (vilket är vääääldigt vanligt med just VRSC) tar den mer bränsle.... Orsaken nedan på Engelska ;)

"Lean" fuel mixtures, on the other hand, improve fuel economy and emissions but reduce power. If the air/fuel mixture goes too lean (beyond 18:1), the mixture may not ignite causing a condition called "lean misfire." The result can be rough idle, loss of power and increased hydrocarbon (HC) emissions because the fuel does not ignite and just blows right through

Det här är grymt vanligt. I stort sett samtliga cyklar jag mappat som innan gått snålt rapporterar sänkt bränsleförbrukning. En Ultra t.ex. tar inte mer än 0.5 om den är korrekt ställd..... Tryckepå-mappar hjälper sällan, dom är generellt för snåla för vår svenska miljö.....

Night rider
2012-06-08, 20:38
Kan ju som kuriosa säga att samtliga cyklar jag kör i bänken med simulerat luftmotstånd (dvs högre motstånd ju fortare det går) behöver mellan 11 och 16 hk för att hålla stadiga 90km/t....... Att nånting behöver 1l milen för att utveckla 11hk känns aningen fel ;)
Inte ens en bil med 2 liters motorvolym behöver den mängden..... Min 2-tons Pajero tar strax över litern i 90 med en 3.5-liters V6 ;) :D

Vad får du ut på bakhjulet på En NRS normalt? Nyfiket frågat :)

stroker49
2012-06-08, 21:17
Intressant. Det verkar ju jättekonstigt att en modern vätskekyld motor med fyrventilsteknik och allt skall dra i sig så mycket. Åk till Lidköping och få det fixat.
Min gamla shovel som inte är hightec och har förgasare (CV men ändå) och ett luftmotstånd som en ladugård slickar i sig 0,7 liter per mil. Jag tycker det är mycket. Min TC88B stelbenschopper går på 0,5 liter per mil.

Båging
2012-06-08, 23:39
Vad får du ut på bakhjulet på En NRS normalt? Nyfiket frågat :)

Körde en 2011 i går och med Tab slipon's, K&N filter, inget lock på luftboxen och SuperTuner så blev slutresultatet 130.8hk / 126Nm. Detta i en Superflowbänk som generellt mäter runt 10% lägre än DynoJetbänkarna i grannskapet... Utom MC-Konsults möjligen. Den är nog uppgraderad med ny programvara som tar ner siffrorna till mer "normala" nivåer ;)
Svarta kurvorna är innan mappningen, dock med sliponer och K&N-filtret monterat.....
Bänkkvittot:

http://dl.dropbox.com/u/28201445/GREE_NRS_F_E.jpg

Skuggan
2012-06-09, 01:15
När har du nästa lediga tid? :) Jag har 114,30/109 på min -11, W&H Slipons, element filter, SuperTuner samt topless... Dock var jag ute efter stabil gång över hela registret men det är ju helt sjuk skillnad vic;

Båging
2012-06-09, 01:29
Fullbokat till V27 ;)

Stabil gång i hela registret är självklart..... låter dom faktiskt jobba mot lambdorna vilket funkar helt perfekt om man har ordning på mappen :)
Kikade på en annan NRS med din uppsättning. Antar att dina slipons är V&H Black Widows? Har en körning med en 07, Black Widows, K&N och SuperTuner, dock med renarlocket kvar och den lämnade till slut 125.5 Hk och 122.4 Nm.... verkar som att Tab-dämparna flödar lite bättre.....
Är den mappad manuellt eller kör du färdig map? SE-mapparna är ganska snälla i tändkurvorna och det är där den största skillnaden ligger....

Skuggan
2012-06-09, 07:52
Jag har en Muscle, så det är comp. series som sitter på. Kanske är skillnad mot NRSens.

Bra fråga, en färdig mapp och sedan lite manuell handpåläggning i bänk. Skulle jag tro :)
V.27 lagom till semestern alltså hehe.

Night rider
2012-06-09, 15:52
Fullbokat till V27 ;)

Stabil gång i hela registret är självklart..... låter dom faktiskt jobba mot lambdorna vilket funkar helt perfekt om man har ordning på mappen :)
Kikade på en annan NRS med din uppsättning. Antar att dina slipons är V&H Black Widows? Har en körning med en 07, Black Widows, K&N och SuperTuner, dock med renarlocket kvar och den lämnade till slut 125.5 Hk och 122.4 Nm.... verkar som att Tab-dämparna flödar lite bättre.....
Är den mappad manuellt eller kör du färdig map? SE-mapparna är ganska snälla i tändkurvorna och det är där den största skillnaden ligger....


Min NRS har V&H competition 2-1, K&N filter och Super tuner. Mappad på Bike i Thn med endast 107 på bakhjulet...
Dags för dig Båging att göra om det med ett bättre resultat kanske?

Båging
2012-06-09, 22:51
Låter ju lite lite som du säger..... garantier kan man ju aldrig ge, men det skulle kanske inte skada att kika på det :)

whiskeythrottle
2012-06-11, 17:39
min 06a drar 0.6 blandad körning. fett billigt för så stor motor.

jossi
2012-06-11, 18:13
Min VRSCDX låg på 0,7-0,75 på halv snabb touring tycker det är lite för mycket, förra hojen 1853cc halvsnabb landsvägsåka 0,54 (Bestyckad av Båging)

pipps83
2012-06-11, 18:24
min 06a drar 0.6 blandad körning. fett billigt för så stor motor.

Du har ju bara 1130cc i din så det klart de drar lite mindre hehe

jossi
2012-06-11, 18:46
LM;

Båging
2012-06-14, 00:13
Ok, har bett ägaren till 130-hk 1250'n att mäta sin förbrukning. Svar kommer om några dagar.
Eget beröm luktar illa säger man ju, men jag är bara tvungen att meddela att han i övrigt var "aningen" nöjd med cykeln, som enl honom inte var samma cykel som han lämnade in.... inga ryckningar överhuvudtaget någonstans i registret, drar utan tvekan på 5an från strax över tomgång osv osv... sånt är kul att höra ;) :)

Frånvaron av locket till luftboxen ger kraftigt insugsljud vid max trottel, dock inte hörbart vid normal cruisefart......

jossi
2012-06-14, 11:20
Hur funkar det i vårat klimat att köra utan lock om man inte är en solskensåkare ?
förra hojen gick inget vidare utan strumpan på filtret om det regna

slycke
2012-06-14, 15:20
Orkar inte kolla , jag tankar mina fordon när det behövs och åker sedan vidare igen....thb;

green_77
2012-06-14, 16:50
det är min hoj som mäster båging har bänkat! det blev en helt ny hoj kan ja säga! går jämnt och fint över hela registret! har gjort ingående studier! :)
angående bränsleförbrukning så har även det studerats! 0,6 blandad körning, både stadskörnig, huligankörning och landsvägs lunk!
drar fint och utan att vissna upp till 220 sen har föraren jobbigt och hålla fötterna på fotpinnarna! :)

Båging
2012-06-14, 22:28
det är min hoj som mäster båging har bänkat! det blev en helt ny hoj kan ja säga! går jämnt och fint över hela registret! har gjort ingående studier! :)
angående bränsleförbrukning så har även det studerats! 0,6 blandad körning, både stadskörnig, huligankörning och landsvägs lunk!
drar fint och utan att vissna upp till 220 sen har föraren jobbigt och hålla fötterna på fotpinnarna! :)

Perfekt! Då är 0.6 ett bra mått på vad som kan vara rimligt!!! Det är ju faktiskt som så att det inte bara handlar om bränsleekonomi att mäta förbrukningen, det är ju alltså även ett mått på hur cykeln mår blandningsmässigt :)
Kul att du är nöjd!!!!! thb;

- - - Uppdaterad - - -


Hur funkar det i vårat klimat att köra utan lock om man inte är en solskensåkare ?
förra hojen gick inget vidare utan strumpan på filtret om det regna

Har ju lite svårt att svara på det eftersom jag inte har regn i bänken ;)
Men skulle gissa att det inte borde vara några större problem..... filtret sitter ju ganska skyddat under kåpan och bakom batteri och ramrör...... men nån ägare kan säkert verifiera/dementera mina teorier ;)

Knutte
2012-06-18, 19:28
Jag tror min låg på 0.55 när jag pendlade till jobbet föra sommaren.

Knutte
2012-06-24, 18:29
Hemkommen efter midsommarfirande i Järnaviken utanför Ronneby.
Det blev 40 mil blandad körning och bågen drog 0.51 l/milen.
Mer än godkänt :-)

pipps83
2012-06-24, 19:37
Det är väl även på din 1130cc? ;)

slycke
2012-07-03, 12:33
Ja,ja även jag ska väl då krypa till korset för nu har jag kollat iom att vi åkte till HarleyForum Träffen. 0,57 blandad körning med hemlängtan blev resultatet av det, Inte illa men så ska den ju vara mappad med racetuner/filter/avgas också thb;

Doccen
2012-07-08, 20:22
Undrar lite hur törsta era Roddar är? Min ligger på en snitt förbrukning av 1L/Mil blandad körning.

Min är Mappad av AB's Finmekaniska Racing i Storvreta, grymt fin vridmomentskurva & Effekt. Nu är den riktigt go att köra. Den är inte snålställd på något sätt och jag ligger och snittar på 0,65 och jag kör inte snällt.... ( Mappad med Rinehart, Super Tuner, Kn filter ) /Doccen

green_77
2012-07-09, 16:47
Hur funkar det i vårat klimat att köra utan lock om man inte är en solskensåkare ?
förra hojen gick inget vidare utan strumpan på filtret om det regna

prova igår att köra i skyfall i ca 25 mil utan locket på min och den gick hur fint som helst! men ja fick en fin förkylning på köpet!

Niko
2012-07-11, 13:46
prova igår att köra i skyfall i ca 25 mil utan locket på min och den gick hur fint som helst! men ja fick en fin förkylning på köpet!

Men det var det väl värt?! ;)

Night rider
2012-07-26, 13:56
Min NRS har V&H competition 2-1, K&N filter och Super tuner. Mappad på Bike i Thn med endast 107 på bakhjulet...
Dags för dig Båging att göra om det med ett bättre resultat kanske?

Har idag hämtat en ny mappad hoj på Bike... Calle på Bike i Thn har fixat den :) Va som en helt annan hoj, nu går den kanon!
Helt ryckfri och drar jämt hela registret. 120 på hjulet blev det också...
Bränsle förbrukningen sjönk en del också. Från att legat runt litern har jag idag kört en del och kollat förbrukningen. Ligger nu på 0,65 och då har det inte vart lugn körning :D