handdator

Visa fullständig version : Ryckig gång..



brore
2012-06-04, 19:03
Har sökt runt lite på forumet men utan att hitta någon med samma problem som mig.
Har en Sportster -98 Screaming E filter och dragpipes. Sitter Låg45, hög 180 och schimsad med en bricka, blandskruven är utskruvad 2-2,5 varv.

Nu till problemet. Det började med att den började gå ryckigt och nysa på låga varv, främst när jag kört ett tag på lågt varv (ca10-15min) den gav sig inte förens jag fick upp den i varv igen. Tänkte givetvis att det var orginal lågfart i den och köpte nytt, men det satt redan 45 i den. Sen läste jag ett inlägg där Onatop hade skrivit om att det var viktigt att vacumslangen mellan fuggen och tanken var tät annars kanske den lämnade symtom, precis som den gjorde på min osv. Slangen var full i sprickor och jag slängde på en ny, men nu blev det tvärtom istället. Den började gå dåligt främst på lite högre varv (90-100kmh) efter ca 10-20min på tex på en motorväg och kommer fram till en avfart och slår av på gasen, då dör den och när jag startar den så går den dåligt som fan och ibland skjuter ur avgas. Kan jag ha snöat in mig på fuggen när problemet kanske ligger någon annanstans? Typ tändning eller liknade

Kan tillägga att det satt 200högfart från början med skruven utskruvad 4,5varv och har nu bytt till 180.

Mvh

Henrik Forslund
2012-06-04, 20:47
Har du justerat någonting själv på bränsleblandskruven?
Skruva in den i botten, ut 1 o 3/4 varv o sen därifrån börja justera vid stillastående. Genom 1/8 dels varv utåt åt gången tills du tycker att puffar, nysar e borta. O justera tomgången kanske lite.
Finns billiga renoveringskit här o var. I sthlm har du roffes. På nätet har du braigasen.com

brore
2012-06-04, 20:55
Har justerat och försökt hitta någon förändring utan det blivit bättre, snarare sämre. Problemet uppstår oftast när jag kört en stund och märks knappt på tomgång.. Tänkte på tändstift? Den gick ganska snålt tidigare innan jag bytte vacumslangen, kanske bra att byta?

Broder Dalton
2012-06-04, 21:47
Brore Bränsle: Kolla vaakumkranen, har varit med om att dessa spökat då membranet i den är dåligt
Då släpper den igenom bensin lite hippsomhapp. Brukar föredra att ersätta vaakumkran med vanlig kran
Kolla sil/nät på kranen På äldre hojar kan det bli mkt skräp/färgflagor mm
Bytt tanklock? Vaakum?

Frisk soppaslang, Koll flottörnivå Koll tjuvluft vid O-ringar mellan gasare/insug och mellan insug/toppar

El: Klappa i nya stift HD Champion NGK Kolla kablage Har tändbox ordentlig jord på sin lilla jordkabel?

brore
2012-06-05, 08:39
Brore Bränsle: Kolla vaakumkranen, har varit med om att dessa spökat då membranet i den är dåligt
Då släpper den igenom bensin lite hippsomhapp. Brukar föredra att ersätta vaakumkran med vanlig kran
Kolla sil/nät på kranen På äldre hojar kan det bli mkt skräp/färgflagor mm
Bytt tanklock? Vaakum?

Frisk soppaslang, Koll flottörnivå Koll tjuvluft vid O-ringar mellan gasare/insug och mellan insug/toppar

El: Klappa i nya stift HD Champion NGK Kolla kablage Har tändbox ordentlig jord på sin lilla jordkabel?

Tack som fan! Då har jag ett litet arbetsschema att gå efter. Tanklocket är inte bytt men jag börjar med att kolla övriga saker.

brore
2012-06-07, 15:41
Problemet verkar fixat. Filtret på bensinkranen var täckt i skit så det är ett under att den ens startade. Tack för hjälpen!