handdator

Visa fullständig version : Förgasarproblem ?



FXDX-00
2012-06-03, 22:18
Hojen är en FXDX-00 1550cc med Screaming eagle Big bore kit. Supertrapp 2-1 system.
Cv 40 förgasare med N8 EA nål, Main 195, Pilot 50. Rengjord och renoverad av mig med prylar från Bra i Gasen. Ny soppa i tanken.

Problemet är att den går ryckigt,svartryker och har ingen tomgång.

Någon som har nån ide eller tanke kring bestyckningen eller om något annat som påverkar eller löser mitt problem?

(Finns i Vänersborg om någon i närheten vill stångas kring problemet)

Henrik Forslund
2012-06-03, 22:26
Precis kittat om min Cv40 med nya grejjer från CVPerformance.
Man får med en instruktion o bl.a en enkel tabell på vilka rekommenderade munstycket.
I ditt fall med steg 1 o 1550 rekommenderas 50/200 så ditt val är säkerligen helt ok o har nog inte med det o göra.

i min instruktionen hänvisas hela tiden till att man ska plomba ur bränsleblandningsskruven så man kan justera bränsleblandningen.
O svart rök o ryckigt förklaras som att det kan tyda på för fet blandning.

Så, har du plombat ur den bränsleblandningskruven? Annars kanske du kan börja med det o justera på den.
ja e ingen expert, bara en tanke iom att jag precis grejjat med samma sak i helgen med hjälp av instruktion från "proffs".
Populärt är ju bl.a att stoppa i en ny blandningsskruv som man skruva med på för hand istället för att mickla in en skruvmejsel o bränna sig med mera.
http://www.cv-performance.com/ez-just-mixture-screw/
http://www.cv-performance.com/product_images/o/619/cvp_ez-just__74851_thumb.jpg

Broder Dalton
2012-06-03, 22:43
OK

Lågfart 45-48 Main 185-190 Nål C65 P/N 27094-88 Blandningsskruv ut 2,5-3 varv fr botten

Vad har du för luftrenare? Om d e KurreJuckin m flappar eller nåt BikeLine Malteserkors: Ta bort skiten!
S-E , Ness Forcewinder Flottörnivån korrekt?

Monterat emulsionsrör och nålmunstycke korrekt?

FXDX-00
2012-06-03, 23:04
Tack fenrik för svaret! Mixskruven har jag redan ditsatt.

Jonasbaggen
2012-06-03, 23:08
Jag kan inte låta bli att skratta åt dina raka härliga inlägg. Kul är det i alla fall!

OK

Lågfart 45-48 Main 185-190 Nål C65 P/N 27094-88 Blandningsskruv ut 2,5-3 varv fr botten

Vad har du för luftrenare? Om d e KurreJuckin m flappar eller nåt BikeLine Malteserkors: Ta bort skiten!
S-E , Ness Forcewinder Flottörnivån korrekt?

Monterat emulsionsrör och nålmunstycke korrekt?

FXDX-00
2012-06-03, 23:13
Tack för info Onatop!


S-E Luftrenare sitter på. Emulsionsrör och nålmunstycke sitter korrekt. Blandskruv 2,5 ut.Flottörnivån enligt Clymer Handbok.

Skulle kanske provaNål C65 P/N 27094-88, Main 190 och sätta tillbaka 45

Och börja om från grunden igen? (beställa lite mer från BIG)

Broder Dalton
2012-06-03, 23:24
Jonasbaggen: Snart åker jag på EU-tour, då slipper ni den här bittra Gubbjäveln på forumet ett tag!
Admin slipper mitt gnäll på rostiga vinkelslip-plattjärns-custade Sporrar m ballongdäck LOL !

FXDX : Original lågfart på en sån där hirk är 42 50 är way off.... Skulle börja m 45
Återigen: det är nålen som regerar 2500 4500 rpm
S-E luft= kanon

Jonasbaggen
2012-06-03, 23:33
Onatop: Forumet kommer att vara betydligt tråkigare när du är nere o piskar "Bumsar" söderöver. Du får köra lite inlägg med en Iphone eller dylikt, så man får skratta mellan regnskurarna. Ha en god tur!

FXDX-00
2012-06-03, 23:54
Oneatop: är inte C65 P/N 27094-88 en sporsternål och tunnare? (funkar kanske, nån annan som har erfarenhet om det?)
Problemet var att munstyckena som satt i innan ej hadde "märkning", trodde det var 45 orginal?

Tack för infon Onatop.... "en lär och ler så länge man lever"

Broder Dalton
2012-06-04, 08:13
FXDX
Yes Sporty-nål och det är det som är finessen! Det är den "Raka" delen på nålen som reglerar
vid 1/8 till 1/4 gaspådrag = där du kör vid marschfart 100-120
HD Originalnålarna är för "tjocka"/snåla där (Avgaskrav..)
Att försöka kompensera detta med större lågfart eller högfart går inte!

Alternativen är antingen C65 eller någon av HQs nålar alt ngn Dynojetnål

C65 kostar ca 130 pix på HD de andra 5-600 Välj själv

Kolla detta m Krister /BIG (Säg att ngn pratkvarn i Stockholm påstår detta LOL)

Det d handlar om är att:

1 Ställa tomgångsblandning något = justera skruv och feta på LITE = från 42 till 45
2 Feta på 2500-4500 rpm = nål
3 Koll huvudmunstycke Original funkar oftast kanske ett snäpp upp
En motor m andra kammar/ volym ger annan signal/vaakum och CV reglerar själv blandning

Rock On

FXDX-00
2012-06-04, 14:16
Tack Onatop ! Ska beställa lite från krister och återkommer när det är monterat och klart ..... (ska se om han håller med pratkvarnen från 08-land he,he)

JohnnyRocker
2012-06-04, 20:25
LM; bittra gnälliga Gubbdjävlar brukar inte vara så farliga som dem låter, men Onatop du är en farlig djävel på motorteknik och därför hoppas jag du får en härlig resa och snart är tillbaka med dina balistiska inlägg. W;



PS. Fenrik, hoppas Pieces läser denna tråd ;)DS.

Henrik Forslund
2012-06-04, 20:39
LM; bittra gnälliga Gubbdjävlar brukar inte vara så farliga som dem låter, men Onatop du är en farlig djävel på motorteknik och därför hoppas jag du får en härlig resa men snart är tillbaka med dina balistiska inlägg. W;



PS. Fenrik, hoppas Pieces läser denna tråd ;)DS.

Jag e inte mycket för bittra gubbar men hoppas det är som du säger JR. O i annat fall e dem nog trevligare i verkligheten. hoppas jag iaf!!!

Både pieces o andra har ju teorier, precis som jag. Man måste väl våga lyssna o prova någon annans råd ibland. Kanske lite som antibitterhet. Antingen lyssnar man ofta eller väldigt sällan hehe

JohnnyRocker
2012-06-04, 21:05
@Fenrik, jag känner inte Onatop IRL, så det kan jag inte uttala mig om men hoppas gör även jag. Vi är alla lite teoretiker med betoning på lite, i jämförelse med Onatop som i mina ögon verkar vara både mycket praktiskt erfaren och duktigt påläst (läs: avancerad teoretiker). Sedan är vi ju några här som gillar hans direkta ordval också.

Jag brukar säga att fråga är att knacka på kunskapens dörr och det är väl lite av vad som just hände i denna tråd, kan inte uppfatta någon bitterhet alls i något inlägg ovan snarare tvärtom, eller hur?

Det jag menade var att du/vi kunde tipsa Pieces om att han kunde få lite härledning till svar på sina frågor (FB) i Onatops råd ovan och om han sedan provar dem eller inte återstår att se, det lär vi snart få reda på.

Fudge i fuggen, bro! ro;